Heel erg bedankt voor de info, ben er heel wat wijzer door !
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mootje schreef:
Alwiene schreef:Mootje schreef:
Alsof je met google de info in de Bokt wiki gaat vinden
Hier: http://www.bokt.nl/wiki/Fotografie#Zwarte_achtergrond
Alwiene schreef:Mootje schreef:
Alsof je met google de info in de Bokt wiki gaat vinden
Hier: http://www.bokt.nl/wiki/Fotografie#Zwarte_achtergrond
Femke schreef:Wil je dat mensen willekeurig "ja" of "nee" gaan roepen, of heb je er nog een vervolg vraag op Liins?
In mijn geval in ieder geval als antwoord alvast: "nee".
IloveAnoukje schreef:ik zie alleen wat het is maar niet hoe je je camera moet instellen
Femke schreef:Daar is geen antwoord op te geven...
Dat is hetzelfde als dat je zou vragen: "Hoe hard rijden jullie in de auto?".
Je moet meer dingen weten om zo'n vraag te kunnen beantwoorden.
Immers, als je in de auto rijdt, ga je met de maximale snelheid op verschillende plekken omhoog of omlaag en niet iedereen rijdt de maximale snelheid; soms gaan ze harder of zachter.
Net zoals met fotografie instellingen... Niet wát je op de foto wil zetten bepaalt je instellingen, maar de specifieke lichtsituatie bepaalt dat.
Het zijn dus nooit dezelfde instellingen.
Als je een super donkere schuur als achtergrond hebt, en je maakt foto's op een lekker zonnige dag, dan lukt het al snel met iso 100 of iso 200 zonder problemen. De sluitertijd moet snel genoeg zijn om je eigen beweging en de eventuele beweging van het paard te bevriezen. En je diafragma moet ook zó ingesteld zijn dat je een correct belichte foto krijgt.
Maar als je op een zwaar bewolkte dag aan de slag gaat, met een donker paard, dan zou het zomaar voor kunnen komen dat je het met iso 1600 nog nauwelijks haalt.
Zorg dus dat de belichting correct is in de situatie waarin je op dat moment foto's maakt. En dán pas kun je zeggen welke iso of sluitertijd daarbij hoorde
Femke schreef:@Nils_010: in photoshop een achtergrond zwart maken, dat kán inderdaad.
Maar ik vind dat het er altijd onnatuurlijk uit blijft zien. Aan de manier waarop het licht op het paard valt is meestal al te zien dat 't paard uit een andere achtergrond geknipt is.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je in 't geval van Totilas inderdaad je kans hebt gegrepen
mandy358 schreef:Oké bedankt!
Ik heb al verschillende filmjpes gekeken, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is,
is als je 2 verschillende camera's hebt, bijvoorbeeld een 18-55 en een 40-200 (geen idee of die
2e bestaat maar het gaat om de overlapping)
En je zet ze allebei op 50, welke maakt dan een betere foto en waarom?