[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:55

Ik denk dat ik dan voor de 75-300 mm zal gaan, ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, dus ik wil eerst verbeteren met een betere lens voordat ik totaal andere type foto's ga maken :j

Heel erg bedankt voor de info, ben er heel wat wijzer door !

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:01

Heeft iemand hier de Canon 18-200 ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:19

Wil je dat mensen willekeurig "ja" of "nee" gaan roepen, of heb je er nog een vervolg vraag op Liins? ;)
In mijn geval in ieder geval als antwoord alvast: "nee".

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:40

Nee, ik heb ook geen 18-200, ik wil geen superzoom, ik wil kwaliteit in mijn lenzen en een superzoom is een compromis en gaat altijd ten kosten van de kwaliteit. Ik wissel liever af en toe mijn lenzen dan dat ik kies voor een mindere lens met zo'n enorm bereik.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:48

ik heb nu de nikon d5000 met 18-55 en 55-200 maar kan iemand mij presies vertellen hoe ik blackfoto;s moet maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:49

@IloveAnoukje: check even het artikel over Fotografie in de Wiki, daar staat dat mooi uitgelegd. Het heeft verder niet zo veel te maken met wat voor camera je hebt :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:51

Nouks schreef:
@IloveAnoukje: check even het artikel over Fotografie in de Wiki, daar staat dat mooi uitgelegd. Het heeft verder niet zo veel te maken met wat voor camera je hebt :)

okee! waar is de wiki? :o

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:00

ff een linkje

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:02

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:04

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:09

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:12

Alwiene schreef:
Mootje schreef:
Kun je de zoekfunctie wel vinden? Of anders http://www.google.nl :')

Alsof je met google de info in de Bokt wiki gaat vinden :=

Hier: http://www.bokt.nl/wiki/Fotografie#Zwarte_achtergrond

dat effect is (met een beetje geluk) ook te bereiken door een foto te nemen tegen een heel contrastrijke achtergrond. In mijn onderschrift staat een link naar mijn site waar ik aan de hand van een foto uitleg hoe je het effect kunt nabootsen in photoshop. Ik had toen het geluk Totilas te fotograferen tijdens een concours op stal. Die achtergrond was groen en dat geeft een heel hard contrast met het zwart van het paard. Hierdoor kun je het paard dus heel makkelijk "losmaken" van de achtergrond en die zelf zwart maken.

Verder zal je moeten zorgen dat er tijdens het nemen van de foto (als je deze direct uit de camera wilt hebben) genoeg contrast is. Zoals beschreven kun je het hoofd van het paard in de volle zon zetten en de kont in de stal, vervolgens de belichting goed regelen op het hoofd en de rest is onderbelicht.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:19

Femke schreef:
Wil je dat mensen willekeurig "ja" of "nee" gaan roepen, of heb je er nog een vervolg vraag op Liins? ;)
In mijn geval in ieder geval als antwoord alvast: "nee".

Haar sorry! :+ Was een beetje in dromenland.

Ik zoek namelijk een fijne lens voor in de bak fotograferen.. :j
Maar zit zo in twijfel welke. :\

Stomme lensen ook! :))

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:22

IloveAnoukje schreef:
ik zie alleen wat het is maar niet hoe je je camera moet instellen

Omdat dat per situatie verschilt en er dus niks over te zeggen is. Ik quote hieronder even het antwoord van Femke die reageerde op iemand die vroeg welke ISO en sluitertijd goed waren voor blackfoto's :)

Femke schreef:
Daar is geen antwoord op te geven... ;)
Dat is hetzelfde als dat je zou vragen: "Hoe hard rijden jullie in de auto?".

Je moet meer dingen weten om zo'n vraag te kunnen beantwoorden.
Immers, als je in de auto rijdt, ga je met de maximale snelheid op verschillende plekken omhoog of omlaag en niet iedereen rijdt de maximale snelheid; soms gaan ze harder of zachter.

Net zoals met fotografie instellingen... Niet wát je op de foto wil zetten bepaalt je instellingen, maar de specifieke lichtsituatie bepaalt dat.
Het zijn dus nooit dezelfde instellingen.

Als je een super donkere schuur als achtergrond hebt, en je maakt foto's op een lekker zonnige dag, dan lukt het al snel met iso 100 of iso 200 zonder problemen. De sluitertijd moet snel genoeg zijn om je eigen beweging en de eventuele beweging van het paard te bevriezen. En je diafragma moet ook zó ingesteld zijn dat je een correct belichte foto krijgt.
Maar als je op een zwaar bewolkte dag aan de slag gaat, met een donker paard, dan zou het zomaar voor kunnen komen dat je het met iso 1600 nog nauwelijks haalt.

Zorg dus dat de belichting correct is in de situatie waarin je op dat moment foto's maakt. En dán pas kun je zeggen welke iso of sluitertijd daarbij hoorde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:39

@Nils_010: in photoshop een achtergrond zwart maken, dat kán inderdaad.
Maar ik vind dat het er altijd onnatuurlijk uit blijft zien. Aan de manier waarop het licht op het paard valt is meestal al te zien dat 't paard uit een andere achtergrond geknipt is.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je in 't geval van Totilas inderdaad je kans hebt gegrepen :j

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:57

Femke schreef:
@Nils_010: in photoshop een achtergrond zwart maken, dat kán inderdaad.
Maar ik vind dat het er altijd onnatuurlijk uit blijft zien. Aan de manier waarop het licht op het paard valt is meestal al te zien dat 't paard uit een andere achtergrond geknipt is.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je in 't geval van Totilas inderdaad je kans hebt gegrepen :j

Soms kan het idd niet maar ach :+ die kans krijg je niet nog een keer (zeker niet met die Duitsers en de bodyguards bij totilas :+ )

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:17

Ik heb een vraagje over mijn Nikon D3100.
Als ik aan het wieltje van mijn objectief draai (niet de inzoom) en dan scherp wil stellen op mijn onderwerp en ik wil mijn foto nemen, moet ik eerst mijn ontspanknop indrukken alvorens ik mijn foto heb. Maar soms gaat hij dan weer scherpstellen op een ander onderwerp.
Heeft er iemand hier een verklaring voor?
Hoe kan ik dit vermijden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:19

Je moet dan je AF uitzetten :) dit is een schuifje op je lens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:44

Bij de meeste camera's moet je behalve op de lens (als die daar een knopje voor heeft) óók op de camera een knop omschakelen naar MF (manual focus) of in het menu de AF (autofocus) UIT zetten, voordat de camera zelf stopt met het inschakelen van de autofocus.
Dubbelcheck dus.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:20

Ik ben me in het verdiepen in fotografie :)
Maar ik heb nog een aantal vragen over lensenbij een spiegelreflex camera.
(misschien een beetje domme vragen, sorry)
hoe kun je zien op een lens een telelens is?
En waar moet je naar kijken bij het kopen van een lens?
Naar je zoomgebied? wat zover ik weet bijvoorbeeld 55-200 is?
Wat houd die 55 in, en wat die 200?
Waar moet je verder naar kijken bij een lens?

Sorry voor de vele (domme) vragen,
maar ik kon er steeds geen duidelijk antwoord op vinden :)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:29

het nummer is je brandpuntafstand. Wij zien met het menselijk oog met een vergelijkbare 50mm brandpuntafstand.
Hoe groter dat getal, hoe dichterbij je je onderwerp kunt halen zonder van je plek af te gaan.
Dit is wel een leuk filmpje: http://zoom.nl/artikel/20907/video-welke-lens.html

Verder je diafragmagetal. Dat is bijvoorbeeld f/1.4 of f/5.6 Hoe kleiner het getal, hoe kleiner je scherptediepte (klein beetje scherp, de rest wazig).

Je kunt heel veel video's en uitleg vinden op oa zoom.nl :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:10

Mootje schreef:
het nummer is je brandpuntafstand. Wij zien met het menselijk oog met een vergelijkbare 50mm brandpuntafstand.

......op fullframe.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:55

Oké bedankt! :)
Ik heb al verschillende filmjpes gekeken, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is,
is als je 2 verschillende camera's hebt, bijvoorbeeld een 18-55 en een 40-200 (geen idee of die
2e bestaat maar het gaat om de overlapping)
En je zet ze allebei op 50, welke maakt dan een betere foto en waarom?

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:45

Nog even een vraag over een geheugenkaart. Welke is een beetje betaalbaar maar ook snel want daar blijkt ook weer verschil in te zitten.
Welke gebruiken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:11

mandy358 schreef:
Oké bedankt! :)
Ik heb al verschillende filmjpes gekeken, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is,
is als je 2 verschillende camera's hebt, bijvoorbeeld een 18-55 en een 40-200 (geen idee of die
2e bestaat maar het gaat om de overlapping)
En je zet ze allebei op 50, welke maakt dan een betere foto en waarom?

De lens die van de beste glaskwaliteit en lichtsterkte is maakt in bijna alle gevallen de beste foto.
Zonder die gegevens over de kwaliteit en lichtsterkte, is er geen onderscheid te maken.

Qua brandpuntafstand zijn ze op 50mm natuurlijk hetzelfde, maar als de ene lens betere kwaliteit glas (of speciale coatings op het glas) heeft dan de ander, dan zal de lens met 't beste glas de betere foto afleveren. Minder optische "foutjes".

Zo heb ik bijv. een 24-120mm f4 (dat is de lichtsterkte/diafragma) en een 70-200mm f2.8.
Die f2.8 is een professionele lens waarbij het diafragma maximaal open kan tot f2.8. Bij die andere kan hij maar open tot f4, dus die kan ik niet op f2.8 instellen. Daardoor heb ik in donkere lichtsituaties met die f2.8 lens dus een voordeel, omdat die meer licht naar binnen kan laten dan de f4 lens.

Verder merk ik dat die 70-200mm f2.8 beter glas heeft. Hij geeft iets scherpere foto's dan de 24-120mm.
Dus stel dat ik ze allebei op 70mm of 100mm zou zetten, dan zou die 70-200mm f2.8 in mijn geval betere fotokwaliteit afleveren.