[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleey_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:01

Hallo is er toevallig iemand hier bekend met "bruidsfotografie"??

Mn tante heeft net in de voicemail ingesproken of ik over 2 weken foto's wilde maken van een bruidspaar! Aangezien ik een betere camera heb als zij (Sony A200).. ben nog steeds bezig met alle instellingen uitzoeken!

Ben aan het twijfelen om het te doen, zo belangrijk is hij geloof ik niet.. maar als jullie evt. tips & trucs hebben?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:28

De volledige bruidsreportage?
Want dat is wel heftig. En dan moet ook alles helemaal goed gaan, want dat blijft een herrinnering voor eeuwig.
Ik zou in eerst instantie maar eens flink op internet opzoek gaan naar tips en trics.
En in die korte tijd vooraf al veel oefenen. :)
Wel leuk dat je gevraagd bent.

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:51

Ja precies, maar ze kennen mij totaal niet! Mijn tante heeft geloof ik alleen maar een huis-tuin en keuken apparaat, dus denk niet dat ze er al te hoge verwachtingen van hebben :?

Maar heb net nog eens zitten bedenken, en denk dat ik het afsla.. ik ben iemand die het dan allemaal precies goed wil hebben omdat dit toch wel iets heel bijzonders is!

Edit; heb net gebeld naar mn tante.. en ze wilde eigenlijk helemaal geen reportage doen (wilde daarop bezuinigen), en hebben dus ook niet al te hoge verwachtingen!
Ze heeft nogal moeilijke periode achter de rug, kanker die ze overwonnen heeft.. dus heb gezegd dat ik dan wel samen met mijn tante foto's wil maken.

Het gaat om alleen foto's van te voren, en we krijgen dan een yogales cadeau ;)
Dus ga toch maar op zoek naar tips & trics!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:54

Tips bij een bruidsreportage: Ga van te voren het licht meten en stel daar je camera vast op in.

Even googlen levert overigens onderstaande link op:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp

Als het bruidspaar sowieso niet al te hoge verwachtingen heeft, kun je deze dag toch goed gebruiken om te oefenen. Ik zou het zeker doen als ik jou was. Als je je een beetje inleest, moet je een eind komen. Het zal misschien niet zo goed zijn als wanneer ze een professionele fotograaf hadden ingehuurd, maar dat weten ze dan vooraf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:37

In augustus ga ik met mijn vader mee voor een reportage van een bruidspaar. Hij is in principe gevraagd maar na overleg veraste hij dat ik mee mocht voor de oefening. De mooiste foto's van mijn kant worden dan toegevoegd aan de foto's van mijn vader :)

Overigens, een ander onderwerp, ik heb vandaag voor het eerst echt met de functie M gefotografeerd, en ik ben zeker tevreden! Vooral als je vergelijkt met de foto's die ik een hele tijd terug daarop geschoten had :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:25

Ik kan mijn post niet meer editen, maar dit zijn de foto's. Sommige zijn nog wat over/onder belicht maar dat komt met veel oefenen wel goed :j

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Pics die ik gemaakt heb vandaag van Odolphie v. bokt

Ben er erg tevreden over!

1. http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C07769.jpg

2. http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C07827.jpg

3. http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C07793.jpg

4. Ik baal er hier wat van dat de staart er net niet helemaal op staat
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C07760.jpg

5. http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C07839.jpg

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:25

Ik vind het altijd een aparte vraag als je stelt: wat zijn de instellingen voor... Je hebt nl geen vaste instellingen voor een bepaalde foto of onderwerp! Ik heb ook enkele malen een bruidshoot gedaan en voor in de kerk gebruik je hele andere instellingen dan de macrofoto van het boeket of een portretfoto van het echtpaar.. Daarbij scheelt het ook weer of er wel of geen zon is, of je met het licht mee of er tegen in schiet ed.

kortom, heeel veel oefenen, oefenen, oefenen en oefenen!!! Je moet leren kijken naar de omgeveging, het onderwerp, de situatie en de plaatjes op je camera die je geschoten hebt zodat de volgende altijd beter is!

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:53

Heb je het over mij? Want daar vroeg ik niet naar? Vertelde dat ik nog bezig ben met het uitzoeken ervan, en dat als jullie tips hebben over bruidsreportages dat ik die dan graag wilde horen (compositie etc.)..

En dit is waarschijnlijk eenmalig!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 01:24

Ben wat meer met actie foto's bezig. Heb net mn camera weer terug. Nu ben ik dus met de sluitertijd aan het vogelen, alleen des te "hoger" ik hem zet, des te donkerder de foto's?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:38

In principe wel. Hoe sneller je sluiter, hoe korter hij open is, hoe minder licht er naar binnen kan. Maar daarom werk je ook met sluitertijd, diafragma en iso samen.
Is je foto te donker door een snelle sluiterijd, dan je diafragma groter (kleiner getal). Werk je op de stand "sluitertijd" dan die gewoon wat verlagen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:02

Ik heb laatst op een wedstrijd foto's gemaakt.
Nu ging het overdag erg goed in de binnenbak..
Maar naarmate het donkerder werd, ging het eigenlijk steeds moeilijker en uiteindelijk echt gewoonweg niet.

Weet iemand hoe dit komt?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:37

Er komt waarschijnlijk te weinig licht binnen. Je krijgt dan hele lange sluitertijden en dus bewogen foto's. Je iso zal drastisch omhoog moeten (wat vaak veel ruis veroorzaakt) en je diafragma verder open.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:50

Heb vandaag beetje zitten rotzooien en gaat wel een stuk beter! Geen beweging meer in de foto's. Belichting precies goed.
Jammer van de ruis die je idd ziet. Maar dit kan ook weggehaald worden he?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:29

ik heb de d60 en ik heb volgende week concours waar ik enkele ponyclub leden (lees 11) ga fotograferen. wil dus duidelijk en heldere foto's. ik verwacht dat het zonnig is.
dus iso 400. sluitertijd 1/500 of 1/1000
zit ik zo dan een beetje in de richting?
en kan ik beter de 18-55 of 55-200 lens gebruiken?

groetjes Jolanda

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:15

@jolandaa
Voor elke situatie heb je andere instelling.
Licht inval etc..
als het zo simpel was dat je vaste instellingen had, had ik nu ook scherpe foto's ;)

@Ivonka
Thnx ik ga dat eens uitproberen

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:22

@Jolandaa_
Als het zonnig is, zet je ISO dan zo laag als mogelijk. 400 is dan aan de hoge kant. Kies liever voor 100. Voor een concours is 55-200 denk ik het fijnst :)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:13

Jolandaa_ schreef:
ik heb de d60 en ik heb volgende week concours waar ik enkele ponyclub leden (lees 11) ga fotograferen. wil dus duidelijk en heldere foto's. ik verwacht dat het zonnig is.
dus iso 400. sluitertijd 1/500 of 1/1000
zit ik zo dan een beetje in de richting?
en kan ik beter de 18-55 of 55-200 lens gebruiken?

groetjes Jolanda

Ik zou gewoon je diafragma op het kleinste getal zetten; dan krijg je automatisch de snelste sluiterijd, die bij dat licht mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:36

Maar de "snelste sluitertijd" is niet noodzakelijk als je een bak licht tot je beschikking hebt. Bij 1/500 is je foto gegarandeerd niet bewogen, beetje onzin om dan op bijvoorbeeld 1/1000 ofzo te gaan fotograferen. Ik zou toch echt (afhankelijk van de lens) een stop diafragmeren omdat de foto's daar vaak aanzienlijk scherper van worden. In geval van 55-200 dus ca. F8.0, sluitertijd ca. 1/320 tot 1/640, ISO die nodig is om dergelijke waardes te kunnen gebruiken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:06

Als de lens op het grootste diafragma niet scherp is, dan is het inderdaad beter om een kleiner te gebruiken.
Voor springfoto's is 1/320 te langzaam, tenzij je ze recht van voren neemt.

krissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:24

Wat is nou eigenlijk iso? :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:56

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:19

Hey allemaal,

Ik heb nog een compactcamera en fotograveer sinds een tijdje zo dat ik alles handmatig instel en niet meer op programma's

Nou ga ik morgen voor het eerst een portretshoot doen van mn zusje een een goede vriendin van haar.
We gaan om 10uur sochtends, op verschillende locaties, zoals het park, de duinen, en bos.
't kan dus zijn dat we ook in de volle zon staan.

Hebben jullie tips voor instellingen....
Misschien een domme vraag maar hoe kan ik het beste de persoon heel scherp krijgen en de achtergrond heel wazig, wat zijn daar de instellingen voor?

Ik probeer meestal met portretstand een foto te maken en dan te kijken wat te camera zelf voor instellingen pakt en daarmee zelf gaan uit proberen...

Hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:21

Hoi!
Vandaag heb ik mijn nieuwe camera en lens uitgeprobeerd [Nikon D80+ Sigma70-200 F2.8]
Onze mini was zo gewillig om model te staan en keek ook heel lief om toen ik acher hem ging zitten.
Maar.

Mijn camera stelde steeds scherp op zijn mooi bonte billen ipv op zijn hoofd :+ :D !
Op welke manier kan ik scherpstellen om dit te voorkomen :) ?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:48

Simba er zitten scherpstel punten in je zoeker. Als die ( bij mij rood) oplichten stelt ie daarop scherp ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:49

Fantabulouss schreef:
Hey allemaal,

Ik heb nog een compactcamera en fotograveer sinds een tijdje zo dat ik alles handmatig instel en niet meer op programma's

Nou ga ik morgen voor het eerst een portretshoot doen van mn zusje een een goede vriendin van haar.
We gaan om 10uur sochtends, op verschillende locaties, zoals het park, de duinen, en bos.
't kan dus zijn dat we ook in de volle zon staan.

Hebben jullie tips voor instellingen....
Misschien een domme vraag maar hoe kan ik het beste de persoon heel scherp krijgen en de achtergrond heel wazig, wat zijn daar de instellingen voor?

Ik probeer meestal met portretstand een foto te maken en dan te kijken wat te camera zelf voor instellingen pakt en daarmee zelf gaan uit proberen...

Hoop dat jullie wat tips voor me hebben!

Met een gewone compact gaat dat meestal wat lastiger. Diafragma op ´t laagste getal zetten, ISO heb ik als standaard op 100, heel soms 200 (meestal niet met de zon erbij), sluitertijd daarop aanpassen. Die probeer ik altijd zo laag mogelijk te doen
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 02-07-09 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt