[INFO] Welke camera moet ik kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Re: [Centraal] Welke camera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 09:03

Mazzel-meid: wat je zou kunnen doen is proberen allebei de lenzen een keertje te lenen of eventueel te huren om uit te proberen wat je het fijnst vind. Ik denk dat je het stuk tussen de 55 en de 70 niet mist, dat is een kwestie van een stap vooruit of achteruit doen en dat kan meestal wel. Of je die 100 mm op het eind mist, dat moet je zelf bekijken.

Amanda: ik vind je wel behoorlijk negatief over de 350D. Het feit dat jij er niet tevreden mee was en er slechte foto's uitkreeg zegt in mijn ogen heel weinig over de camera. Het is één van de twee meest verkopende 'instapDSLR's' samen met de D50 van Nikon, en dat zou het niet zijn als het een but camera was. Bovendien kan je als je ooit professioneler met fotografie bezig wil zijn beter bij canon of nikon zitten dan bij één van de 'kleintjes' en dat heeft vooral te maken met accessoires en lenzen. Canon en Nikon hebben een veel groter pakket aan (semi)professionele lenzen, flitsers, etc etc. Ook qua prof bodys hebben die twee gewoon veel meer keuze, als je ooit je body wilt updaten zit je daar ook 'beter'. Om maar niet te spreken van het tweedehands aanbod: dat is bij canon en nikon gewoon enorm, zeker voor lenzen hoeft 2dehands ook weinig risico met zich mee te brengen en kan je daar makkelijk geld op besparen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:13

Ellende schreef:

Amanda: ik vind je wel behoorlijk negatief over de 350D. Het feit dat jij er niet tevreden mee was en er slechte foto's uitkreeg zegt in mijn ogen heel weinig over de camera. Het is één van de twee meest verkopende 'instapDSLR's' samen met de D50 van Nikon, en dat zou het niet zijn als het een but camera was. Bovendien kan je als je ooit professioneler met fotografie bezig wil zijn beter bij canon of nikon zitten dan bij één van de 'kleintjes' en dat heeft vooral te maken met accessoires en lenzen. Canon en Nikon hebben een veel groter pakket aan (semi)professionele lenzen, flitsers, etc etc. Ook qua prof bodys hebben die twee gewoon veel meer keuze, als je ooit je body wilt updaten zit je daar ook 'beter'. Om maar niet te spreken van het tweedehands aanbod: dat is bij canon en nikon gewoon enorm, zeker voor lenzen hoeft 2dehands ook weinig risico met zich mee te brengen en kan je daar makkelijk geld op besparen.

Het is mijn mening, gevormd naar de ervaringen die ik heb opgedaan.
Ik hoef niet professioneler met fotografie bezig te zijn en de mensen die om mijn mening vroegen ook niet.
En als men om mijn mening vraagt, dan geef ik die.
Daar draai ik verder niet om heen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:49

Amanda schreef:
Ik heb die camera (Eos 350d) bij verschillende mensen geprobeerd.
Ik vond de kleuren wat flets, soms lag er zelfs een soort waas overheen. En nee, dat lag niet aan de instellingen, die heb ik gecontroleerd Haha!
verder vond ik 'm erg zwaar in de hand liggen. En voor iemand met kleine handjes was dat niet prettig Haha!
Het was een persoonlijke keuze, die voor iedereen anders is.

Ik ging eigenlijk voor de Nikon D50. Maar omdat ze die niet meer hadden heb ik voor de Pentax gekozen.
En ik heb er nog geen dag spijt van Knipoog

Ik vraag me af of je wel de 350D in je handen hebt gehad Nagelbijten / Gniffelen Wat je zegt over het formaat zou nog eerder bij de 300D horen. De 350D is een van de kleinste camera's en juist veel mensen zeggen dat hij eigenlijk alleen maar fijn is als je kleine handen hebt. Voor bijv. mannen met flinke handen is hij niet fijn. Daarbij is het ook een superlichte camera (in gewicht). Ik heb meerdere andere camera's in de hand gehad (met meetings) en dat verschil merkte je enorm. Dat is ook een veel gehoorde negatieve reactie.... juist dat ie zo licht is, is hij met een grote lens (bijv. de 70-200 L) niet echt stabiel en wordt een grip altijd wel aangeraden.
Bij mij gaat het overigens prima en ik krijg er hele mooie foto's uit. Ik heb eerder dat mijn lenzen de foto's verprutsen dan de camera.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:51

Ik vond zowel de Nikon als de Canon fijn. Nou heb ik zelf best wel grote handen (nouja, voor een meisje dan Tong uitsteken ) en ook daarom vind ik de Nikon fijner in de hand liggen. Hij is wel een stukje zwaarder als de canon.

Ik heb trouwens de knoop doorgehakt en op digitalstreet de 55-200 besteld, die is ook een flink stuk lichter, dus ben heeel benieuwd Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:53

Het was echt de 350D Ja
Ik zal wel 1 van de weinigen zijn dan.
Nogmaals, er werd gevraagd om mijn mening en die heb ik gegeven Lachen
De lenzen die erop zaten waren (als ik het me goed herinner) een standaard 18-55 lens, een 55-200 lens, een 45-140 (geloof ik) en een 70-300.
De laatste vond ik ook veel te zwaar, maar dat kwam door de lens Haha!
De 45-140 lens kwamen de beste foto's uit. Die was ook lichtsterker 3.6-4.5 geloof ik.
Maar de rest...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:58

Dat is een lens waar ik nog nooit van gehoord heb. 3.6 bestaat sowieso niet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:07

Nee, 3.5
Typfoutje Knipoog
Nogmaals: ik weet het niet precies.
Is alweer bijna een jaar geleden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 11:09

De lenzen die je nu opnoemt zijn alledrie goedkope lenzen (die 40-nogiets ken ik niet, zou al een wat oudere kunnen zijn ( ? ) ) waar je mee moet kunnen werken en waar je niet automatisch fijne platen uithaalt. Aan de andere kant als je er wel mee kan werken, kan je er gewoon topplaten uithalen. voorbeeldje: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=34504 350D + kitlens.

Niet om je aan te vallen, maar wel om tegengas te geven. Ik heb een 300D (dus nog ouder dan de 350D) en als daar slechte foto's uitkomen is het mijn schuld, niet die van de camera.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:15

Voel me niet aangevallen hoor, ik licht alleen even mijn mening toe Knipoog
Het waren niet de dure lenzen nee.
Maar wel de lenzen waar ik mee wilde werken.
Nogmaals, ik ben geen prof en heb die intenties ook niet.
Dus wilde ik een leuke camera, voor normaal geld en met standaard lenzen.
Dus die heb ik ook uitgeprobeerd.

Ik heb de instellingen zo ingesteld als mij verteld werd en heb gewoon van alles uitgeprobeerd. Er was genoeg licht, enz.
Omstandigheden waren gewoon goed.

Ik vond het vaag hoor, omdat ik ook gewoon wél mooie foto's van de camera heb gezien.
Maar toen ik het zelf geprobeerd heb viel het me gewoon vies tegen. Zeker na de verhalen die ik gehoord heb.

Met de Nikon D50 en D70, die ik ook bij mensen mocht proberen had ik dit niet.
Die bevielen gewoon goed.
Net als de Pentax die ik nu heb.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-10-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:15

Ben ik met je eens ellende.

Verder nog een vraagje. Wie werkt er met filters? Dan doel ik op de polarisator of een uv filter. Krijg je hier heldere kleuren door?

Gebruiken jullie trouwens digitale lenzen of lenzen die ook op een analoge passen. Levert een digitale lens nou veel meer kwaliteitsfoto's?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:16

Hoi ik vind dit een heel interessant topic,
dus ik meld me even ! Haha!

Ik heb nu een ricoh caplio RR530, 5 miljoen pixels en
3x optische zoom.
Hij maakt goede foto's vind ik vooral als je naar de prijsvergelijking kijkt,
hij was E159,00.

Ik wil in de toekomst dolgraag een betere camera,
wat zou voor mij de volgende stap zijn ?

Hieronder wat foto's van mij,zodat jullie kunnen kijken wat voor camera geschikt is voor mij ? Pling Lijst
Ik wil dolgraag verder leren.
http://img370.imageshack.us/img370/5471 ... 066iz1.jpg
http://img404.imageshack.us/img404/9536/macho2ps6.jpg
http://img419.imageshack.us/my.php?imag ... 032zx8.jpg
http://img377.imageshack.us/img377/6033 ... 030ot5.jpg
Laatst bijgewerkt door jacky2 op 02-10-06 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:17

Je link doet het niet. Maar wat wil je er mee gaan doen, wat is je budget?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:19

Ik heb op een paar een UV filter zitten, maar dat is gewoon ter bescherming. Dat heeft verder geen effect op de foto. Een polarisatiefilter heb ik wel, maar nog nooit gebruikt Nagelbijten / Gniffelen

De kitlens is een digitale lens (EF-s), de rest zijn gewoon lenzen die zowel digitaal als analoog te gebruiken zijn. Maar dat zijn eigenlijk bijna alle lenzen van canon. Volgens mij hebben ze maar zeeer weinig lenzen die alleen digitaal zijn. Dat is ook het handige eraan. Of er kwalitatief nou een verschil is betwijfel ik. Volgens mij is het verschil de mount, waardoor hij dus niet op analoog past en wordt de vergrotingsfactor opgeheven (bij analoge lenzen is dat 1,5 of 1,6 ofzo, dus een analoge 50mm lens wordt op een digitale camera een 75mm lens).

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:22

ik ben nog diep gelukkig met mijn eos 350D. ik heb 20 oktober een workshop van canon ermee, ben erg benieuwd hoe dat is Haha!

shootje wat ik ermee heb gemaakt

viewtopic.php?f=53&t=661755&hilit=

let wel, mijnalbum vernacheld de kwaliteit, ze zijn echt onwijs scherp en mooi in origineel formaat Haha!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:23

Laatst bijgewerkt door jacky2 op 02-10-06 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:31

Yuri schreef:
let wel, mijnalbum vernacheld de kwaliteit, ze zijn echt onwijs scherp en mooi in origineel formaat Haha!

Dan moet je daar niet uploaden!!! Je naam staat er wel onder, dus mensen onthouden de kwaliteit zoals ze het zien. De opmerkingen "in het echt...." komen vaak over als smoezen, dus doe dat gewoon niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:41

manzano schreef:
Yuri schreef:

Dan moet je daar niet uploaden!!! Je naam staat er wel onder, dus mensen onthouden de kwaliteit zoals ze het zien. De opmerkingen "in het echt...." komen vaak over als smoezen, dus doe dat gewoon niet.

weet ik, maa rik heb deze camera pas net en heb nog geen account gemaakt bij photobucket Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:41

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:42

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:50

Idd zoom is een aanrader. Imageshack pakt grote foto's niet altijd, zoom blijft de kwaliteit goed.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:56

zoom is ook gewoon gratis? dan ga ik daar eens kijken Haha!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:31

Zoom is eerste 1000 foto's gratis Ja

Ik heb me daar ook aangemeld, maar krijg m'n geuploade foto's niet op bokt
Origineel formaat is veeelste groot, en bij de rest krijg ik steeds een melding dat het geen geldige afbeelding is (bijvoorbeeld als ik 'm op 800x600 zet)

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:32

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:37

capopjekop, ik gebruik een polarisatiefilter, ik heb em voor buitenfoto's altijd erop zitten. Je krijgt er wel mooiere kleuren door vind ik. De foto's worden wat minder snel overbelicht en de lucht wordt blauwer. Je ziet ook minder reflectie tegen ramen en in water.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:45

Mazzel-meid schreef:
Zoom is eerste 1000 foto's gratis Ja

Ik heb me daar ook aangemeld, maar krijg m'n geuploade foto's niet op bokt
Origineel formaat is veeelste groot, en bij de rest krijg ik steeds een melding dat het geen geldige afbeelding is (bijvoorbeeld als ik 'm op 800x600 zet)

Nooit last van Maar ik upload alleen maar verkleinde afbeeldingen. Dat is in PS een halve sec. werk en het scheelt een hoop upload tijd.