[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:57

Okee, dankjewel. Dan ga ik binnenkort die bestellen of halen :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:01

Bestellen: NIET DOEN! Testen in de winkel...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:11

Nou zo kom je nog eens wat te weten, er zit een best grote fotozaak bij mij in de buurt :P Wel iets duurder dan bijv. KE, maar voor die 20 euro ga ik niet een dag in de trein zitten :P

Dan gaan we binnenkort daar maar eens heen!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 10:50

cool, welke dan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 11:05

Vazlovszky als ik het nu goed schrijf :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:06

Hihi, ik was net even wat meer research aan het doen naar de Tamron, en toen kwam ik een leuk programmatje tegen: ExposurePlot. Daarmee kun je dus al je foto's analyseren op gebruikte brandpuntafstand, diafragma, iso en sluitertijd.

Best leuk om eens te zien..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:08

LBfotografie schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maar had toch even een vraagje.
ik heb ongeveer 2 weken geleden mijn canon 55-250mm IS gekocht (met garantie)
ik ben er gewoon rustig mee omgegaan maar als ik hem nu op m'n camera zet met image stabilisator aan en als ik dan de ontspanknop half indruk gaat ie een soort van pruttelen. dit deed ie eerst niet. en met image stabiliasator uit doet ie het ook niet.
het ligt overigens niet aan m'n camera aangezien die het niet doet met m'n kitlens erop.

Wat kan dit zijn? Het valt onder de garantie, maar m'n ouders hebben geen zin om weer naar apeldoorn te gaan. en anders en ik 16 euro aan verzendkosten kwijt en ik wil hem niet zo lang kwijt...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:19

IS hoort wat geluid te maken, maar teveel is ook weer niet goed. Werkt ie nog naar behoren?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 23:26

ja volgens mij wel hoe kan ik dat goed testen? Mijn kitlens heeft dat geluid totaal niet en is gewoon stil, deze had het volgens mij eerst ook niet. (het viel me nu ineens op...)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 03:45

Ga er eens mee naar een fotozaak of kenner zou ik zeggen. IS gaat weleens stuk, maar dat het wat geluid produceert is ook wel weer normaal..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 12:57

het probleem is dat ik dan eerst 3 kwartier in de auto moet zitten :') en m'n ouders hebben daar niet zo'n zin in :\ Moet ze toch maar een keertje overhalen }>

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:58

Zou ik iig wel doen voor de garantie over is.. maar gewoon even langs een kenner gaan is ook wel een idee. Als ik nu nog in Harderwijk had gewoond was je van harte welkom geweest :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:55

haha helaas pech :')

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:58

Mijn man heeft een Canon 40D met een 17-85mm lens, maar wil wat meer met portret fotografie gaan doen. Nou is hij binnenkort jarig en ben ik wat aan het rondkijken voor een lens die daar geschikt voor is maar ik heb er dus helemaal geen verstand van.
Ik schiet weleens wat plaatjes met zijn camera, maar dingen zoals sluitertijd diafragma enz gaan mij de pet (nog) te boven.
Mijn vraag is dan ook waar moet ik op letten, of wat voor lens raden jullie aan.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:18

iloveiwan schreef:
Vraagje: Wat is nou een goede Lens voor een Olympus? Wil er 1 vanaf 200 mm. Moet ik dan een proffesionele nemen of gewoon de basis? En wat is dan het grote verschil? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:43

jenne schreef:
Mijn man heeft een Canon 40D met een 17-85mm lens, maar wil wat meer met portret fotografie gaan doen. Nou is hij binnenkort jarig en ben ik wat aan het rondkijken voor een lens die daar geschikt voor is maar ik heb er dus helemaal geen verstand van.
Ik schiet weleens wat plaatjes met zijn camera, maar dingen zoals sluitertijd diafragma enz gaan mij de pet (nog) te boven.
Mijn vraag is dan ook waar moet ik op letten, of wat voor lens raden jullie aan.

Wat wil je uitgeven?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:43

@ iloveiwan: Weet helaas heel weinig van Olympus, maar waarom twijfel je tussen professioneel en "de basis"? wat is je budget en hoeveel wil je uitgeven?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:12

HLPhoto schreef:
jenne schreef:

Wat wil je uitgeven?

Ik zat te denken tot zo'n 200 euro, maar ik weet dus niet of dat haalbaar is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:17

Dan zit er op de helft de 50mm 1.8 van Canon zelf. Plastic prulletje, maar het is verrassend wat je eruit kan peuteren voor het geld. Vereist wel wat oefening, maar laat wat budget vrij voor evt. een eerste flitsset oid.

Op bijna het dubbele van je budget (345,-) heb je ook een héél mooi objectief voor portretten, waarmee je net even iets verder weg kan gaan staan. Ook is ie wat degelijker en prettiger in gebruik: de 85mm F/1.8 USM, ook van Canon.

Verder maakt Sigma het beste alternatief op de eerste die ik noemde: de Sigma 50mm F/1.4 HSM. Ik vind dat de beste "50" voor zowel Canon als Nikon. Ligt rond dezelfde prijs als de 85 1.8.

Verder zou je, mocht 85mm meer in de smaak vallen, eens kunnen kijken voor een Samyang 85mm F/1.4. Goedkoop en van ik geloof Chinese makelij, maar gebouwd als een tank. Dit is een wat lastiger objectief in het gebruik, alles moet handmatig dus het is wat meer een "ruwe pit". Voor de echte hobbyist desalniettemin een grote uitdaging en je kan er héle mooie resultaten mee schieten. Gebruik die 85 1.4 zelf weleens voor filmwerk.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:48

absque_dubio schreef:
Hallo,
Ik heb een vraag, en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jou die vraag stel. :D
Ik ben opzoek naar een fijn statief. Maar ik heb géén idee waar ik op moet letten, en in welke richting ik moet kijken.. :o
Het liefst eentje die van zo'n 50cm tot 160cm kan. Budget tot 100,-
Hopelijk kan jij me hierbij helpen. :)
Groetjes
Beantwoord je even na m'n maaltijd ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:59

Hihi alvast bedankt hoor. :D
En als iemand anders me ook opweg kan helpen, hoor ik het graag. :)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:10

Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat het 1 van de eerste 2 wordt. Ben er nog niet helemaal uit welke.
Budget-technisch is de eerste natuurlijk erg aantrekkelijk, maar de 85mm is waarschijnlijk een lens waar hij iets meer mee kan.
(Jammer dat er geen geldboom in de tuin groeit ;) maar misschien samen met vrienden wel te doen)

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:10

HLPhoto schreef:
@ iloveiwan: Weet helaas heel weinig van Olympus, maar waarom twijfel je tussen professioneel en "de basis"? wat is je budget en hoeveel wil je uitgeven?

Ik wil waarschijlijk opleiding fotografe gaan doen. En omdat ik gewoon steeds meer foto's maak. Zoek ik een betere :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:14

jenne schreef:
Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat het 1 van de eerste 2 wordt. Ben er nog niet helemaal uit welke.
Budget-technisch is de eerste natuurlijk erg aantrekkelijk, maar de 85mm is waarschijnlijk een lens waar hij iets meer mee kan.
(Jammer dat er geen geldboom in de tuin groeit ;) maar misschien samen met vrienden wel te doen)

Hier helaas ook nog geen geldboom..
Ik heb zelf de 50mm f1.8. En hij maakt de bijnaam ''plastic fantastic'' bij mij helemaal waar. Hij zit inmiddels standaard op mijn camera, en gebruik hem (bij gebrek aan geschiktere objectieven :') ) bijna altijd. Ik vind het een hele goede lens om mee te beginnen. :j

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:29

Absque_dubio: Geloof dat geldbomen erg zeldzaam zijn ;)
Fijn om jouw ervaringen met de 50mm f1.8 ook te lezen. Neig nu toch iets meer naar deze.