[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:13

Valt best mee...
Ik had bijv. in 2009 een papierrol gekocht.
Ben ik gewoon lekker mee aan de slag gegaan. Schoenen aan laten houden, dieren op laten lopen, etc.
Af en toe een stukkie afknippen als het té vies/beschadigd is.

In 2010 heb ik in een paar weken tijd voor een opdracht ineens 70 huisdieren allemaal op de witte rol moeten fotograferen... Toen heb ik een flink deel van de rol op gemaakt. Maar hij was daarna nog steeds niet op.

Inmiddels gebruik ik een witte muur als achtergrond en een witte plaat van hout als ondergrond, waardoor ik de betreffende witte papierrol niet meer verder op heb gemaakt, maar hij staat hier nog wel.

Dus je moet echt ontzettend je best doen om 'm helemaal op te maken ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:18

Ok dat klinkt positief

Zou ik eventueel een wit stuk zeil kunnen leggen of zal je dat teveel gaan zien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:25

Wit zeil kan inderdaad prima, zolang de structuur van het zijl maar heel fijntjes is. Er is zeil in allerlei soorten en maten. Ook de achterkant van goedkoop tapijt (met wit vinyl achterkant) zou je zelfs kunnen gebruiken.

Gewoon lekker creatief zijn met huis-tuin-en-keuken oplossingen. Doe ik ook vaak. Ideaal! En geldbesparend.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:27

Bedankt voor alle antwoorden!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:53

Ik had een vraagje :)..

Ik heb de 1100D met de kit + 55-250
Nu vroeg onsmam of ik foto's kon maken tijdens de optocht (broer, vader doen mee).
Nu maakt de 55-250 natuurlijk erg mooie foto's, maar gaat het daarmee wel lukken om zon hele wagen er bijv op te zetten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:00

Hant ervan af hoe ver je van de wagen afstaat ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:26

Waarschijnlijk niet, je zal er meestal toch behoorlijk dicht opstaan omdat je anders allemaal andere mensen voor je hebt staan, dus grote kans dat je het echt met de kitlens zal moeten doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:33

Voor de hele wagen zul je waarschijnlijk idd de kitlens gebruiken. Met de 55-250 kun je wel mooi inzoomen op je vader of broer.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:00

Daar was ik al bang voor.. Dan ga ik voor de kitlens en mocht ik tijd hebben om de lens te wisselen kan ik dat altijd nog doen Nouks :) !

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:34

Ik heb sinds kort een Nikon D60 met 70-300 lens, maar als ik foto's maak worden ze niet helemaal scherp, ik baal hier wel een beetje van..
Mensen die ook een Nikon hebben en mij kunnen vertellen hoe ik dit het best op kan lossen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:37

Heb jij voorbeelden?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:49

de laatste vind ik best nog wel scherp hoor :)
staan je sluitertijden niet te lang?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:49

Hmmmm... Ze staan op je Hyves en kan je instellingen niet zien. Weet jij bijbehorende instellingen? Op welke stand heb je gefotografeerd en welke 70-300mm zit er precies op?

--- edit
Die laatste foto ziet er idd als bewegingsonscherpte uit. :=
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 18-02-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:50

hafjesliefde schreef:
de laatste vind ik best nog wel scherp hoor :)
staan je sluitertijden niet te lang?

Dat weet ik niet, een vriendin heeft alles uitgelegd en hem goed ingesteld. Zou ook niet weten waar ik dat zou moeten instellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:05

Ze zien er bijna allemaal uit als bewegingsonscherpte.
Er is dus voor een te trage sluitertijd gekozen om de beweging te kunnen bevriezen.

Het zou je denk ik enorm helpen als je wat "onderzoek" doet naar de functies van je camera en algemene fotografie, zodat je daarna weet wat je kunt doen om dit soort problemen te voorkomen :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:29

ik heb de nikon d5000 besteld met de 55-200 is dit een goede keuze?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:30

Femke nogmaals bedankt voor je info, ik heb vandaag mijn komplete set gekocht!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:12

IloveAnoukje schreef:
ik heb de nikon d5000 besteld met de 55-200 is dit een goede keuze?

Niet erg slim om je dat af te vragen nadat je iets koopt. :P
Goede camera. Objectief is niet waanzinnig in kwaliteit, maar geschikt als startersset voor de paardjes. Heb je de versie met VR?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:59

Hay, ik heb een paar vraagjes, voor degene die hier met een Sony fotograferen :)

Voor mijn verjaardag zou ik graag een nieuwe lens + zonnekap willen vragen.
Ik heb een Sony Alpha 230, met nu de lens erop die er al bij zat (DT 55-200mm F4-5.6 SAM).
Nu heb ik op bol.com wat zitten rondneuzen naar lenzen, en ik twijfel tussen deze 2:

http://www.bol.com/nl/p/elektronica/son ... index.html

Zou iemand me wat advies kunnen geven welke van de 2 ik het beste zou kunnen nemen ? (voor amateurfotografie, vooral paardenfotografie, zowel portret als actie)
Of iemand die mij een andere lens kan aanraden ? Ik hoor het graag ! (max. 300 euro)

Dan zou ik ook graag een zonnekap willen, maar degene die ik op bol.com vind voor een Sony, passen niet op de bovenstaande lenzen ? Of wordt het gewoon aangeraden maar past het prima op een andere lens ?
Deze zonnekappen zijn er voor Sony:

Sorry als ik nogal domme vragen stel, ben nogal een leek op het gebied van fotografie en ben nog aan het leren :+

Alvast bedankt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:55

De eerste lens die je noemt is de opvolger van de lens die je al hebt, zo te zien. Dus daar "win" je niet zoveel mee.

Waarom wil je een nieuwe lens...? Dat is het eerste wat je jezelf af moet vragen denk ik.
Want de 2e die je noemt, heeft 50mm als bereik, en dat heb je ook al (bijna) op je 55-200mm zitten. Behalve een (veel) betere lichtsterkte, schiet je daar qua bereik dus niets mee op.

Verder zou ik adviseren om bijv. bij Cameranu.nl of Fotokonijnenberg.nl te kijken en niet bij Bol.com. Bol is geen camera winkel en ik hoor helaas heel vaak wat minder goede verhalen over de "service" van bol. Bovendien zijn ze vaak ook niet de goedkoopste.

Qua bereik van de lens zit je met je budget eigenlijk al aan een plafond van wat er beschikbaar is.
De enige telezoomlens die je nou zou kunnen kopen is de:
Sony 75-300mm f/4.5-5.6 voor ongeveer 240,- euro. Daar kun je dus wat verder mee inzoomen, maar hij heeft wat sterker telebereik (dus je verliest de 55-75mm die je nu wel hebt, maar je krijgt er het bereik van 200-300mm bij). In verhouding is die wel iets lichtsterker dan de lens die je nu hebt.

Er is nog een andere zoom optie. Maar dat is een groothoek tot normaal bereik objectief. In mijn ogen minder ideaal als je veel paarden portretten wil maken. Dat is de: Sony 18-55mm f/3.5-5.6 voor zo'n 200,- euro. Het is wel een aanvulling op je lenzen bereik natuurlijk en leuk voor huis-tuin-en-keuken fotografie.

De zonnekappen die je noemt zijn echt alleen geschikt voor de lenzen die er bij vermeld staan. Iedere lens heeft een bepaalde diameter en een bepaald systeem om een zonnekap aan vast te klikken, dus dat kun je niet zomaar uitwisselen. Lenzen die echt een zonnekap nodig hebben, worden vaak al geleverd inclusief die zonnekap. Mocht je er toch eentje willen, dan zijn er bij diverse fotozaken ook universele rubberen zonnekapjes te koop :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:31

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie Femke, ik wil vooral een nieuwe lens zodat ik wat kan 'uitproberen en experimenteren' met meerdere lenzen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:34

Dan zou ik je inderdaad adviseren om een heel ander bereik te kiezen, dus bijv. die 18-55mm.
Anders zit je (als je voor die 75-300mm zou kiezen) met bijna dezelfde lens. Daar zal je niet heel veel verschil mee merken.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:43

Je zegt dat de 18-55 mm voor jou minder ideaal is om paarden portretten te maken.
Dat is eigenlijk wel hetgene wat ik vooral wil doen, ik zou graag een 'betere' lens willen (heb het daarjuist een beetje verkeerd geformuleerd, ik wil experimenteren met niet een totaal andere lens, maar met een betere lens).

Zou de 75-300 mm daar dan beter geschikt voor zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:48

Je kunt met zo'n 18-55mm wel weer totaal andere type foto's maken.
Maar inderdaad, over 't algemeen wordt een telelens het meeste gebruikt in paardenfotografie en sportfotografie.

Ik heb over Sony lenzen eigenlijk geen reviews gelezen, maar die 75-300mm is wél lichtsterker (en op dat vlak dus "beter") dan je huidige objectief. Dus dat zou wel een stap vooruit zijn voor je. :j