[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:45

Zack, het boekje lezen. Daar heb ik echt heel veel aan gehad. :D En verder oefenen, oefenen, en nog eens oefenen.
In ieder geval gefeliciteerd! Ik vind het een heerlijke camera. :+:

StephanieHC, ik fotografeer alles helemaal handmatig.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:47

Hihih ben al druk bezig :D
Maar ik moet sommige stukjes wel al 3x lezen hoor wuahaha :+

Ben er nu al super blij mee, maar wat word natuurlijk steeds beter ;)
Aangezien de accu nu nog op de oplader ligt O:)

Heb je nog tips hoe ik de persoon scherp krijg en de achtergrond wazig?

(mijn moeder maakt er graag gebruik van dat dochterlief camera gek is :D )

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:57

Ik krijg het niet voor elkaar om sluitertijd en diafragma zelf in te stellen dat is het probleem

olympus e400

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:59

Ha ik heb m gevonden! XD geheim knopje:) dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:52

Stephanie, ik fotografeer op M, maar ik wilde wel even zeggen dat ik uit jouw topic juist de paardenfoto's echt niet te donker vind. Staat je monitor wel goed ingesteld?

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:34

Zack, ik heb voor mezelf vanaf t begin besloten niet op automatische standen te fotograveren. Ben eerst begonnen op AV en TV en dan kijken wat de verschillende sluitertijden voor effect op elkaar hebben. Daarna vrij snel overgestapt op de M stand. Pas nu na een jaar begin ik er echt handig in te worden en krijg ik redelijk controle over de belichting en dergelijk.

Nouks, wat voor Lens en diafragma zou jij kiezen voor een groeps foto (elftal foto). Ik mag vanavond een elftal op de foto zetten. Nu heb ik al wel naast mijn 70-200 f4 een 24-105 f4 geleend, zodat ik iets dichterbij kan komen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:05

@marjolein
Ik denk dat ik eerst automatisch begin, ook omdat ik een paar keer met de camera van mn vriendin foto's had gemaakt (handmatig) en dat ging me nog niet zo heel goed af.

Maar oefening baart kunst :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:43

@ zack, ook van mijn kant dan de tip om niet automatisch te beginnen..
Dit heb ik bij mijn vorige camera wel gedaan (geen echte slr maar leek er wel op) en daar werd ik heel 'lui' van. ik begon er tegenop te zien om te gaan oefenen met die instellingen aangezien ik ook wel kon klikken met die automatische standen.

Nu heb ik sinds februari ong de canon 1000d.
gelijk begonnen op de M-stand. en tja, eerste foto's waren dramatische maar daarna ging t beter. nu heb ik zo af en toe nog wel eens dat ik perongeluk een compleet zwart of wit vlak op de foto krijg maar ik vind zelf dat het instellen me echt steeds makkelijker afgaat.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:58

De AV/TV is half automatisch. Zo oefen je alvast maar hoef je niet zelf de instellingen volledig te doen. Aan de hand darvan kan je achteraf ook zien waarvoor je camera kiest in bepaalde situaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:46

Marjolein schreef:
[***], wat voor Lens en diafragma zou jij kiezen voor een groeps foto (elftal foto). Ik mag vanavond een elftal op de foto zetten. Nu heb ik al wel naast mijn 70-200 f4 een 24-105 f4 geleend, zodat ik iets dichterbij kan komen.

Een groepsfoto (opstelling neem ik aan, aantal mensen gehurkt aantal mensen staand?) met de 70-200 zou ik niet doen. 24-105 is daar prima geschikt voor. Diafragma afhankelijk van buiten of binnen (binnen: zo wijd mogelijk, hoge ISO) maar uitgaande van buiten zou ca. F5.6 wel voldoende scherptediepte moeten geven (scherptediepte op F5.6 is bij groothoek groter dan op standaardbereik en op standaardbereik meer dan op telebereik, dus F5.6 geeft niet per definitie weinig scherptediepte). Bij twijfel: F8 oid. Zorg in ieder geval wel voor een rustige achtergrond.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:52

Bij mij tonen ze ook niet heel donker, maar bij iemand die commetaar gaaf wel vandaar de vraag.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:57

Nouks dankje! Neem er gewoon meerdere met wisselende Diafragma's. Het is gelukkig buiten en ik mag zelf de achtergrond kiezen. Denk of voor het goal (met bomenrij erachter) of voor een blinde muur met het logo. Is mijn eerste opdracht en begon iets aan mezelf te twijfelen (en met een groep van 20 jonge jongens voor je wil ik niet te veel gaan kloten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:00

Kun je niet zo veel aan fout doen denk ik Marjolein. Tegen blinde muur misschien iets diafragmeren zodat de muur gegarandeerd scherp is. Verder, zeker met zulk weer als gister/vandaag, goed opletten op positie van de zon.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:04

waar staat nu precies het diafragma voor?
op mijn camera heb ik een stand waarbij ik diafragma en sluitertijd kan veranderen. maar hoe kan ik de ene veranderen zonder dat de andere veranderd?

Nikon d60

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:06

bij nikon stel je ze los van elkaar in door hem eerst op P te zetten en dan naar M door te draaien..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:08

@zwitsal
Nou de foto's zijn nu al bagger O:)
nu had ik dan ook een hond die gewoon leuk achter iemand aan rende dus heb net naar de hond lopen zoeken ipv te oefenen met de camera.

Sommige dingen uit de handleiding word ik ook niet wijs van hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:15

Jolandaa_ schreef:
waar staat nu precies het diafragma voor?
op mijn camera heb ik een stand waarbij ik diafragma en sluitertijd kan veranderen. maar hoe kan ik de ene veranderen zonder dat de andere veranderd?

Nikon d60

Met het diafragma regel je de hoeveelheid scherptediepte. Als je in A je diafragma verandert, past de sluitertijd zich daar automatisch naar aan om de belichting correct te houden. In S stel je de sluitertijd in en past het diafragma zich daar automatisch aan aan. In zowel A als S kun je behalve respectievelijk diafragma of sluitertijd bovendien belichtingscompensatie instellen om je camera iets te laten over- of onderbelichten. In M stel je zelf je sluitertijd en diafragma in, en functioneert de balk waarop je normaal gesproken de belichting compenseert als lichtmeter waaraan je kunt aflezen of de belichting correct is bij de sluitertijd en diafragma naar keuze.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:26

Die belichtingsmeter Stel je die altijd in op 0 of doe je regelmatig aan onder/over belichting?
(ooh even cursusje fotografie van Nouk hier :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:29

Haha :)

Belichtingscompensatie gebruik je als het goed is vrijwel continu. Kwestie van je camera goed kennen en logisch nadenken. Bij veel tegenlicht zal je camera het onderwerp ter compensatie al snel te donker willen maken, dus dan laat je de camera bewust "overbelichten" om tot een goed resultaat te komen. Verder zal je camera bijvoorbeeld een licht onderwerp (geel, wit) altijd te donker willen maken (dus: overbelichten) en een donker onderwerp (donkergrijs, donkergroen, zwart etc) altijd te licht (dus: onderbelichten).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:31

Pfff moeilijk moeilijk als ik het allemaal zo lees, maaaar we komen er wel :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:03

ik wil graag een foto bijvoorbeeld van een galoperend paard waarbij de achtergrond dus enorm wazig is ( iso 400, sluitertijd 1/500 ) maar welke diafragma? daar ben ik nog niet uit..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:43

Ik heb vandaag voor mijn verjaardag een abbo op Zoom.nl gekregen (tijdschrift) met een statief :D

Ik ben zo ontzettend blij hiermee *\o/* Nu hoop ik dat er veel onweer komt zodat ik hem meteen kan uitproberen :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:12

Leuk magda!
Zo leer je echt weer wat bij :D

@jolanda
de iso & sluitertijd heeft toch ook met het licht te maken?
Maar als ik erachterkom dan hoor je het gelijk ;)

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:18

Nouks, Thanks voor de tips. Foto is imo erg mooi geworden. Van de 22 zit er alleen jammer genoeg telkens 1 met de ogen dicht. Niks aan te doen. Misschien vriendje eens vragen of dat te photoshoppen valt.

Nu hopen dat dit wat deurtjes opent en ik voor t nieuwe seizoen gevraagd wordt en misschien een leuke deal voor de jeugdelftalen op kan zetten.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:47