[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:22

En of! Maar je krijgt er veel voor terug, en de 55-250 is qua prijs nog wel te doen, afhankelijk voor wat voor doeleinden je het wil gebruiken. Tamron zou goed functioneren voor beetje basis fotografie, maar echt kwaliteit daarvoor moet je de orginelen hebben natuurlijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:57

Dat laatste is niet waar. Ook Sigma, Tamron en Tokina hebben zeer goed exemplaren (vraag me niet welke, HLP of Nouks kan je daar meer over vertellen), waar Canon ook mindere exemplaren heeft.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:01

RhealLover schreef:
En of! Maar je krijgt er veel voor terug, en de 55-250 is qua prijs nog wel te doen, afhankelijk voor wat voor doeleinden je het wil gebruiken. Tamron zou goed functioneren voor beetje basis fotografie, maar echt kwaliteit daarvoor moet je de orginelen hebben natuurlijk.
imd schreef:
Dat laatste is niet waar. Ook Sigma, Tamron en Tokina hebben zeer goed exemplaren (vraag me niet welke, HLP of Nouks kan je daar meer over vertellen), waar Canon ook mindere exemplaren heeft.
Laat nu net ook tech-pro's beamen dat het beste optische ontwerp voor een 70-200 2.8 in handen is van... Tamron :) Als dat objectief qua look&feel en autofocus niet tekort zou schieten was het een winnaar geweest :D Ook de Sigma 70-200 is niet slecht, alleen onderhoudsgevoelig (dat is tenminste mijn ervaring).
Sigma maakt heel veel héél erg leuk speelgoed op het gebied van lange tele(zooms), zelfs de langste echt lichtsterke tele ter wereld (en dan ook nog eens geen prime, maar een idioot scherpe 200-500mm f/2.8 zoom!) en een uiterst praktische telezoom voor vogelfotografie vanaf een driepoot (300-800mm).
Tokina heeft in mijn optiek de beste groothoekzoom voor crop in portefeuille, de 11-16 2.8 verslaat met gemak objectieven die Canon en Nikon ontworpen hebben en als Nikon de 14-24 niet zou hebben zou ik stellig durven zeggen dat je voor groothoek beter bij een cropcam (bijv. 550D/7D) en die 11-16 kan blijven.
Ook de Tamron 17-50 f/2.8 kan behoorlijk goed concurreren met wat Nikon en Canon op dat gebied aan te bieden hebben, al was het maar op de prijs die een factor 3 lager ligt voor nauwelijks mindere prestaties (de nieuwe met OS is wel minder scherp dan de oude zonder).
Verder is er op het gebied van 50mm primes niks beters dan de Sigma 50 1.4.

Overzichtje zo compleet? ;)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 29-06-10 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:03

RhealLover, ik denk dat als je het echt over kwaliteit hebt, dat het dan niet om een 55-250 of een 70-300 gaat zoals wij die hebben. Voor ons als hobbyisten zijn het natuurlijk hartstikke leuke lenzen en ik ben er ook heel erg tevreden over voor mijn huistuinkeuken-foto's, maar als je over echte kwaliteit praat dan heb je het toch over iets anders ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:09

Oscar schreef:
RhealLover, ik denk dat als je het echt over kwaliteit hebt, dat het dan niet om een 55-250 of een 70-300 gaat zoals wij die hebben. Voor ons als hobbyisten zijn het natuurlijk hartstikke leuke lenzen en ik ben er ook heel erg tevreden over voor mijn huistuinkeuken-foto's, maar als je over echte kwaliteit praat dan heb je het toch over iets anders ;)
Zou met name die 70-300 IS USM niet zomaar onder de tafel praten voor professioneel gebruik. Hij is stil, focust snel genoeg, en als het scherp is is het simpelweg scherp. Scherp is scherp genoeg zeg maar ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:39

Oh, da's eigenlijk best leuk om te horen :))

Ik heb vorig najaar voor het eerst een spiegelreflex aangeschaft, voorheen alleen met zo'n kleine digi wat foto's geschoten. 't Is dan altijd best lastig waar je moet beginnen, zeker als je er helemaal geen verstand van hebt (zoals ik). Uiteindelijk na veel lezen op internet en navragen bij de fotozaak voor de 70-300 IS USM gekozen en ik ben er nog steeds blij mee.
Ondertussen heb ik al wel een paar andere lenzen vast mogen houden om te vergelijken, maar dan heb je het over een handjevol lenzen, dus ik heb er nog steeds weinig sjoege van.
Eigenlijk zou ik best eens een dagje in m'n uppie in een fotozaak willen vertoeven om stiekem alles uit te proberen :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:12

Dat had ik dus gehoopt toen ik naar Kamera Express in Amsterdam ging, Oscar, maar dat viel me wel even tegen.. Zoveel lenzen hadden ze niet staan vond ik (paar canon's, een enkele sigma en tokina of tamron zag ik helemaal niet staan), en het was behoorlijk druk voor die paar mensen die er stonden :\

Is Capelle a/d IJssel groter/beter? Of konijn den ham?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:47

Konijn is net verbouwd of nog bezig, not sure. KE Capelle is een vrij forse winkel en goed bezet, al is het in iedere camerawinkel nummers trekken in het weekend. Cameranu is ook redelijk aan de maat, maar je moet er even door een "muurtje" heen voor je vrijelijk mag testen geloof ik. Mij werd eerst vrij veel geweigerd, je kon pakken wat er stond (en daar zitten de objectieven aan vast, a la MediaMarkt).. maar na een tijdje mocht ik even rustig buiten een body met telelens proberen a 3 nullen. Zonder hijgende verkoper in m'n nek. Best uniek vind ik :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:49

Het gaat mij er gewoon om dat ik even de feeling kan krijgen van een lens.. Ik vind mijn kitlens niet zo fijn werken als mijn 55-250 (duh) en wil graag iets fijners. Dus dat wil ik even kunnen voelen.. Misschien Cameranu eens een bezoekje brengen dan.. Is niet eens zo ver weg..

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:53

Vraagje: Wat is nou een goede Lens voor een Olympus? Wil er 1 vanaf 200 mm. Moet ik dan een proffesionele nemen of gewoon de basis? En wat is dan het grote verschil? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:54

@imd: Wat vind je er niet fijn aan werken? :)

Er zijn imho twee "steps-up" vanaf de 18-55IS van Canon:
- Tamron 17-50 f/2.8 (gaarne zonder OS... mits goed exemplaar HEEL scherp)
- Canon 17-55 f/2.8 IS USM (SUPERobjectief maar DUUR).

De Tokina 16-50 f/2.8 is HEEL scherp en erg stevig (ietsje minder dan gebruikelijk van Tokina), maar heeft exemplarisch last van (extreme vormen van) CA. Kan eruit gekalibreerd worden, maar toch, niet wat ik van Tokina gewend ben.

@iloveiwan: Olympus... heb ik weinig kennis van. Iemand anders?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:11

Imd, ik heb de hele mikmak bij zo'n 'ouderwetse' fotozaak gekocht. Camera, lenzen, filters, tas etc.
Uiteindelijk misschien wel ietsje duurder dan wanneer je alle aanbiedingen bij elkaar shopt (hoewel het verschil me erg meeviel), maar als leek ga ik toch liever voor een goed advies en een fijne service.
Voor simpele dingen zoals een filtertje oid. zou ik ook gerust via internet bestellen, maar de aanschaf van een eerste camera met toebehoren doe ik toch liever 'live' bij een zaak waar ze nog ouderwets de tijd voor je nemen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:42

HLP, heb de non-IS versie ;) Ik had al een lijstje met opties gemaakt, en daar komen zowel de 18-55 IS als de Tamron op voor.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:46

Oscar schreef:
Imd, ik heb de hele mikmak bij zo'n 'ouderwetse' fotozaak gekocht. Camera, lenzen, filters, tas etc.
Uiteindelijk misschien wel ietsje duurder dan wanneer je alle aanbiedingen bij elkaar shopt (hoewel het verschil me erg meeviel), maar als leek ga ik toch liever voor een goed advies en een fijne service.
Voor simpele dingen zoals een filtertje oid. zou ik ook gerust via internet bestellen, maar de aanschaf van een eerste camera met toebehoren doe ik toch liever 'live' bij een zaak waar ze nog ouderwets de tijd voor je nemen.

Oscar, dat heb ik met mijn 400D+kitlens ook gedaan inderdaad, maar die fotozaak is zoveel duurder dat ik dat nooit weer doe. Toen ik de 55-250 wilde kopen ben ik er nog wel langs geweest maar dat was zoveel duurder dat dat geen optie was. KE, Konijnen en Cameranu hebben ook een echte winkel en gezien ik in het bezit ben van een ov vind ik het niet erg om een stukje te reizen. Daarnaast heeft 'mijn' fotozaak alleen een paar standaard lenzen op voorraad en niet de lenzen die ik wil proberen :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:49

Ah, da's inderdaad wel jammer. Als het prijsverschil zo groot is, dan is dat toch wel een goede reden om ergens anders te gaan shoppen.
Ik was voor alles in totaal (camera, lenzen, filters, tas, beschermdingen, poetsdoekjes etc.) 50 euro meer kwijt dan wanneer ik het bij een webwinkel gekocht had. Als het om honderden euro's gegaan had dan had ik waarschijnlijk ook via internet besteld en de gok maar genomen, maar 50 euro vond ik toch wel schappelijk.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:18

imd schreef:
HLP, heb de non-IS versie ;) Ik had al een lijstje met opties gemaakt, en daar komen zowel de 18-55 IS als de Tamron op voor.
De 18-55IS werkt niet fijner dan de 18-55 non-IS, maar is wel heel veel scherper. Zoveel scherper dat ik momenteel voornamelijk schiet met een 400D en een 550D, en dan met een 17-50 2.8, een 18-55IS, een 85 1.8 en een 70-300IS USM. Meer heb ik voor m'n huidige opdrachten écht niet nodig..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:58

Ooooiitt zal ik ook een lichtsterke lens met bereik van 18-50 (ongeveer) gaan kopen. Voorlopig doe ik het gewoon met de kitlens en de rest van de hele rataplan :j.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:29

Welke (groot bereik) lens zouden jullie mij kunnen aanraden als ik op vakantie ga en een keer mijn 40D wil meenemen? Ik heb zelf wel genoeg lenzen, maar mijn enige zoomlens is de canon 70-200 f/2,8 em die ga ik dus echt niet meenemen :D Daarnaast heb ik Tamron 17-50 F/2,8 en de 50 mm. Ik zoek dus eigenlijk een bijna alles in een lens... maar heb daar even geen kaas van gegeten.

Wat zouden jullie meenemen (één lens in totaal)?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:30

Ik heb een 17-85 te koop staan, maar dat is geen meeega-bereik. Je hebt wel een lens die 50-500 heeft, maar die kost ook een lieve duit.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:58

Ik weet niet of het hier goed staat maar had toch even een vraagje.
ik heb ongeveer 2 weken geleden mijn canon 55-250mm IS gekocht (met garantie)
ik ben er gewoon rustig mee omgegaan maar als ik hem nu op m'n camera zet met image stabilisator aan en als ik dan de ontspanknop half indruk gaat ie een soort van pruttelen. dit deed ie eerst niet. en met image stabiliasator uit doet ie het ook niet.
het ligt overigens niet aan m'n camera aangezien die het niet doet met m'n kitlens erop.

Wat kan dit zijn? want ik wil hem niet zo lang kwijt...

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:59

@ Manon_
En behoorlijk zwaar :D

17-85 is al meer bereik en ik lees dat dit wel een fijne lens zou zijn. Maar, ik zou toch bereik willen denk ik... Maar aan de andere kant; hoe vaak gebruik je nou tele op vakantie?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:04

Dat klopt. De 17-85 is wel gewoon een heel degelijk ding. Zit zelfs USM op etc. Gebruik 'm alleen amper omdat ik een beetje overcompleet ben :P.
Laatst bijgewerkt door Lontje op 30-06-10 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd.

maaikysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:34

jippie!! heb mn nieuwe lens!!!
de canon 70-200 F4.0!!! :d
ik zag dat hij vanochtend weer op voorraad was bij kamera-express, en ben hem meteen gaan halen!

vanmiddag een spingwedstrijdje bij ons op stal, dus mooie gelegenheid om hem uit te proberen!!
** Wordt vervolgd**

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:28

HLPhoto schreef:
@imd: Wat vind je er niet fijn aan werken? :)

Er zijn imho twee "steps-up" vanaf de 18-55IS van Canon:
- Tamron 17-50 f/2.8 (gaarne zonder OS... mits goed exemplaar HEEL scherp)
- Canon 17-55 f/2.8 IS USM (SUPERobjectief maar DUUR).

De Tokina 16-50 f/2.8 is HEEL scherp en erg stevig (ietsje minder dan gebruikelijk van Tokina), maar heeft exemplarisch last van (extreme vormen van) CA. Kan eruit gekalibreerd worden, maar toch, niet wat ik van Tokina gewend ben.

@iloveiwan: Olympus... heb ik weinig kennis van. Iemand anders?

Okee, ik ga nu even een hele stomme vraag stellen, maar: kan ik - als überamateur - dit goed zelf testen? En hoe kan dat dan het beste, met wat voor foto's? :o :o

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:40

Wat precies? die CA? Ja, heel eenvoudig. Maak een blackfoto en kijk langs de randen. Groot contrast = vrijwel direct CA. Bij een 16-50 heb ik weleens paarse randen van 5 pixels gezien. Dat zie je zelfs op 800x533 :)