[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:51

Ik heb ook een Manfrotto. <3 Maar niet zo een geavanceerde hoor. :=

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 17:49

Dat valt toch wel mee O:) Heb hem gekocht tijdens een mooie aanbieding.... Als je aan avondfotografie doet, heb je wel een degelijk statief nodig!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:26

Air schreef:
Even een vraagje, kan het zijn dat een batterij korter meegaat door deze kou?
Heb namelijk laatst een nieuwe batterij gekocht op ebay, al een keer eerder gedaan en die is ruim 2 jaar meegegaan en nooit problemen meegehad, deed het prima.
Alleen deze laadde al heel snel op wat ik al vreemd vond... maar hij is dus ook best snel leeg.
Nu hoop ik natuurlijk dat het gewoon door de kou komt :+

Helaas lag het toch aan de batterij... ebayverkoper een berichtje gestuurd en gratis een nieuwe toegestuurd gekregen... ontvangen en net helemaal opgeladen... in mn camera gedaan... geeft ie maar twee streepjes aan -O- Bummer dus. Gelukkig was ie maar 5 euro.. maar alsnog balen. Mijn vorige ebay batterij geen problemen mee gehad en heeft het 2 jaar volgehouden.

Wil er eigenlijk wel een goedwerkende extra batterij bij dus, iemand nog een tip voor site/merk? Ik kwam Lenmar al tegen?
Heb de Canon eos 400d.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:36

Air schreef:
Wil er eigenlijk wel een goedwerkende extra batterij bij dus, iemand nog een tip voor site/merk? Ik kwam Lenmar al tegen?
Heb de Canon eos 400d.

Lenmar ken ik niet. Ik heb wel goeie ervaring met diverse Jupio-accu's.
http://www.cameranu.nl/nl/accus-toebeho ... 01_860_368

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:47

Ik heb goede ervaringen met Lenmar-accu's :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:41

Ik heb ook (bij verschillende Nikon camera's) prima ervaringen met Lenmar-accu's.
Sterker nog; ze gaan bij mij altijd langer mee dan de originele, voordat ze weer opgeladen moeten worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:50

Dankjulliewel! Dan ga ik eens daarvoor kijken :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:58

alleen mijn camerra nog verkopen en ik heb genoeg geld voor de nikon d5000!:D bevalt deze camera jullie goedd?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:42

Er is een apart topic voor DSLR's. De Nikon D5000 is nmiddels opgevolgd door D5100. Waarom wil je Nikon? Canon 550D/600D ook een optie?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:58

Ik heb een klein probleempje met de scherpstelling van mijn camera..

Als ik fotos maak van bijvoorbeeld de paarden heb ik vaak problemen met het scherpte punt. Nog altijd heb ik niet uitgevonden hoe ik genoeg licht kan behouden en het gehele lijf scherp kan krijgen, liefst zonder geheel scherpe achtergrond. Maar ik zou al genoegen nemen met scherpte op het hoofd.. Als ik dan eindelijk een foto heb is er altijd 1 punt netjes scherp maar natuurlijk nooit het deel wat je scherp wilt hebben: het hoofd. Vaak is er een bil scherp of prescies alleen zijn voorpluk en oren, de ogen vallen dan totaal weg. Ik weet dat je zelf kan kiezen waar het scherp is door de knop half in te drukken maar, bij iets wat op redelijke snelheid beweegt, is het nogal lastig om bij het hoofd te blijven. Is het nu echt de bedoelling dat je prescies het hoofd volgt en op het perfecte moment klikt of is er iets mis met mijn instellingen?

Even ter informatie: ik heb een canon eos 1000d met een 75-300 mm lens. Ik fotografeer in de, naam vergeten stand :') , het diafragma word dan automatisch ingesteld en sluitertijd handmatig. Op geheel handmatig wil het me eigenlijk net zo min lukken..

Iemand die me kan helpen? Of geld ook hier bij, oefening baart kunst? :D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:04

Wie bepaalt het punt van scherpstellen, je camera of jij? Met half indrukken stel je scherp maar dat wil niet persé zeggen dat jij bepaalt wáár er scherpgesteld wordt. In je voorbeeld bedoel je dan een paard wat zeg maar naar je toe loopt, of een paard wat jij vanaf de zijkant ziet. Want in het laatste geval is het hele lijf even ver weg en zou dan ook het hele lijf even scherp moeten zijn. Heb je misschien een voorbeeldfoto? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:26

Zorg ook dat je camera is ingesteld op "AI SERVO" en niet op "AI FOCUS of ONE SHOT".
Want bij One shot zal je camera geen rekening houden met beweging. Dus de focus vastzetten. Als het paard dan nog beweegt, dan is je focus dus niet goed meer. Bij AI Focus kiest je camera zelf tussen one shot en ai servo. Dat is dus ook niet handig.

Bij AI servo blijft de camera continu scherpstellen, ook als het onderwerp beweegt.

Zorg daarnaast ook dat je sluitertijd snel genoeg is om je onderwerp te bevriezen.
Hoe snel dat precies is, is niet makkelijk te zeggen, omdat ieder paard op een ander tempo beweegt; de ene gaat wat sneller in beweging dan de ander, ook qua voetwisseling.

En bij het selecteren van je scherpstelpunt is het belangrijk dat het héle punt binnen de ruiter of binnen het paard valt. Als een klein randje van het punt dat je geselecteerd hebt toch op de achtergrond valt, dan krijg je ook snel te maken met een verkeerde scherpstelling.

Waarom je keuze voor de Tv stand (zelf iso, zelf sluitertijd, diafragma automatisch)?
Je sluitertijd is voor de foto namelijk helemaal niet zo belangrijk, zo lang je foto maar bevroren is. Verder "doet" het niets met je foto.
Dus of je nou sluitertijd 1/500 of 1/8.000 gebruikt, maakt voor het beeld (bij correcte belichting) niet uit, bevroren is bevroren.

Diafragma daar tegenover is wel behoorlijk van invloed op hoe je beeld er uit komt te zien, en dat laat je met de Tv stand nu maar "afhangen" van die onbelangrijke sluitertijd. Zonde ;)

Draai het eens om... Zet 'm op de Av stand, stel zélf je diafragma en iso in en laat de camera maar beslissen wat die met de sluitertijd doet om een goed belichte foto te krijgen.
Het énige dat jij dan voor de belichting in de gaten hoeft te houden, is of die gekozen sluitertijd genoeg is om de beweging te bevriezen.
Is dat genoeg? --> Niets meer aan doen, lekker fotograferen.
Is het te traag om te bevriezen? --> Iso wat omhoog doen tot het wel snel genoeg is
Is het veel te snel? --> Dan staat je iso nog wat te hoog, zet 'm lager om minder ruis in je foto's te krijgen.

Volledig op M schieten is ook nergens voor nodig. Zeker niet bij paarden in beweging. Je bent dan continu zelf naar het licht aan het kijken, en net als je de instellingen goed hebt, is het paard alweer voorbij en is de lichtsituatie weer totaal anders.
En in feite doe je met "M" precies hetzelfde als wat de camera op de automatische en semi-automatische standen doet: je lichtmeter bekijken en controleren of hij netjes op 0 staat zodat je een juiste belichting hebt. Dat doet je camera ook als je in Tv of Av werkt. Dus dáár zit verder eigenlijk geen voordeel in. Zeker niet voor iemand die nog genoeg andere dingen aan z'n hoofd heeft voor een goede foto, zoals scherpstelling, etc. :)

Neem het stap voor stap.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:09

Ik heb een vraagje over wat voor reflectiescherm ik het beste kan kopen.
Ik heb al gezocht in dit topic, maar mijn antwoord nog niet helemaal gevonden. Ik wil het scherm gaan gebruiken voor verschillende doeleinden, maar vooral voor paardenfotografie. Wat voor formaat kan ik het beste nemen?
En welke vorm? Rond of ovaal?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:13

Ik vind een reflectie scherm rond de 100 / 110cm het prettigste werken.
80cm Vind ik te klein.
Ik heb er eentje van 100x120 (ovaal) en die is echt véél te groot voor de gemiddelde persoon om vast te houden.

Dus ik gebruik m'n 107cm scherm 't meest. Zilver bij witte of zwarte paarden (als je goud pakt, krijg je gele vlekken op het paard). Goud dus alleen bij bruine en vosjes.
Dan heb je aan een goud/zilver (2-in-1) al genoeg. Scheelt weer behoorlijk in de kosten :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:14

ik hoop dat de ervaren studio fotografen mij willen helpen:

ik wil graag een achtergrond set kopen
maar ze lopen erg uiteen kwa prijzen (marktplaats, websites, winkels)
wat is een leuke set voor een leuke prijs?

wat is beter, katoenen doeken of papier
welke afmeting is geschikt voor een huiskamer (niet al te groot) voor voornamelijk portretfotografie
welke kleuren zijn de must have's buiten wit en zwart?
eventuele andere tips?

lampen heb ik al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:24

Welke achtergrond set geschikt is, is voor 100% afhankelijk van wat je er zelf mee wil doen en hoe je je "thuis" studio wil inrichten.

Zo kun je bijv. kiezen voor statieven met een dwarsligger (voor doek) of statieven met b-reel assen (voor papierrollen) als je steeds wil opbouwen/afbouwen.
Of voor een permanente oplossing: muurbeugels met een dwarsligger of b-reel assen. Die zet je vast aan de muur en blijven permanent hangen.

Prijzen zijn voornamelijk afhankelijk van de kwaliteit. Ga je met statieven aan de slag, dan moeten dat behoorlijk stevige, zware statieven zijn om te zorgen dat de boel niet zomaar omvalt als iemand er tegenaan stoot.

Doeken absorberen wat meer licht dan papier. Dus om zwart makkelijk diep zwart te krijgen, is doek wel heel prettig. Nadeel van doek is dat je het alleen heel lastig/bijna niet glad krijgt. Zeker als je het niet alleen als achtergrond, maar ook als ondergrond gaat gebruiken.
Voor wit is juist papier wat prettiger, omdat het makkelijker spierwit wordt dan met doek.

Nadeel van papier is dat het vuil wordt en slijt, dus dat je regelmatig nieuwe rollen moet kopen.

Dan is er ook nog vinyl. Dat is duurzamer en je kunt het schoonmaken. Maar het is ook duurder in aanschaf.

En je kunt óók (voor wit of andere kleuren) gebruik maken van een nette, egale muur als achtergrond.

Voor alleen portretjes kom je met 1.35m wel prima op weg. En ik denk dat de gemiddelde woonkamer die rollen van 2.75m niet zo heel gemakkelijk neemt. Tenzij je echt vanalles aan de kant kunt schuiven, maar dat is nogal een verhuizing steeds.

Zwart en wit zijn wel echt musthaves inderdaad. Wat je verder met kleur wil doen is ontzettend smaakgebonden. De ene wil hele felle kleuren, de ander juist zachte pastelkleurtjes...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:34

dank je wel ik kom een heel eind met je antwoord

ik wil iig steeds op en af kunnen bouwen ivm ik geen vast bevestiging in mijn huiskamer wil
ik zal zo nu en dan schieten en niet dagelijks

ik had idd bedacht dat papier snel vies wordt, dat vind ik wel minder want elke keer 20-25 euro uitgeven voor een nieuwe rol papier is ook zo wat :=

2.75m kan ik wel kwijt in mijn woonkamer
we hebben in het weekend ook altijd een " thuisbioscoop" en dat is dan ook de plek waar ik de achtergrondset wil zetten
ik hoef alleen de salontafel aan de kant te gooien en de bank een klein stukje opzij

Afbeelding

ik heb een set gezien op MP die bij mij in de buurt is en de prijs ook oké....
maar is dat wel wat? daar twijfel ik heel erg over :=
http://link.marktplaats.nl/527812738

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:09

Een papierrol van 1.35m kost gemiddeld zo'n 35 tot 40,- euro per rol.

Tja, dat setje op marktplaats... Lastig. Je kunt vanaf zo'n foto niet beoordelen wat voor kwaliteit het is. Als je het qua prijs vergelijkt met andere sets zou ik durven zeggen dat 't een echt instap setje is van lage kwaliteit.

Houd er rekening mee, dat je voor de belichting op doek eigenlijk 1 of 2 extra flitsers nodig hebt, puur en alleen om je achtergrond wit te maken. Plus 1 of meer flitsers om je model nog mee te belichten.
En de ondergrond zal niet makkelijk "strak" zijn. Dus het is niet ideaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:33

Ja ik heb 2 lampen/flitsers :j
En nog een sterke externe bovenop de camera
Heb eerder met de set geschoten op iemand z'n zolder met een gewoon fluwelen zwarte achtergrond en deze foto's met Photoshop bewerkt en was zeer tevreden

Maar wat is dan wel ideaal? ( even mijn situatie genomen dus willen schieten thuis en lager budget )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:37

Ik zou voor statieven met b-reel assen en papierrollen gaan.
Dan heb je meestal ook maar 1 flitser nodig voor de achtergrond en 1 of 2 voor je model.
Een externe flitser bovenop je camera is meestal juist niet echt ideaal, omdat je dan helemaal niet kunt variëren met je belichting en altijd belichting vanaf recht voren hebt. Dat ziet er niet heel natuurlijk uit (de zon staat ook meestal iets boven ons, niet recht voor ons).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:46

Ik flits nu vaak mede flitser omhoog met weerkaatsing van mijn superwitte plafond :P
Alleen doe ik het op mijn witte muur waar ik idd telkens heel veel meubels voor moet schuiven dus vandaar ik een andere oplossing zoek

Maar wat ik zo begrijp kan ik dus beter een wat duurdere set kopen met een rol vinyl , dat wordt helaas door sparen dus

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:50

Bedankt voor de antwoorden! Ik weet genoeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:52

Als je via het plafond flitst, krijg je juist weer een heel erg diffuse belichting van de hele kamer, ipv op je model.
Dan kun je eigenlijk beter die externe flitser op de achtergrond zetten, en een studioflitser op je model :j

Een duurdere set met een rol papier lijkt met 't beste. Vinyl is wel gelijk heel erg duur, en als je het ook als ondergrond wil gaan gebruiken, zit je toch nog met vlekken die er soms niet meer uit willen. Vinyl zal gemiddeld dus wel wat langer mee gaan dan papier. Maar zo'n vinyl rol kost gelijk een paar honderd euro als je een stukje wil hebben dat ook over de vloer loopt. Daar kun je behoooooorlijk wat papierrollen voor verslijten voordat je die kosten er uit hebt. Als hobbyist doe je daar jaaaaaaren over ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:58

Kijk zo leer ik ook nog eens een hoop van belichting :D
Want ik heb er totaal geen kaas van gegeten en doe gewoon maar wat (wel een hele tevreden vriendenkring haha)

Maar als ik met papier werk zal ik altijd de mensen schoenen uit moeten vragen ( dus wordt in geheel fotograferen geen optie?) en zal met honden ook geen prettige optie zijn?
Sorry voor de hoeveelheid vragen :o

Alles wat ik kan en doe is door gewoon maar wat doen
Tuttorials lezen en bekijken is voor mij een grote opgave en doe ik praktisch niet
(stoornis, kan aandacht er niet bij houden bij lange stukken)