[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:39

Persoonlijk vond ik het heel belangrijk dat mijn statief stevig was en tegen een stootje kon. Verder wou ik geen geen gepiel met vastdraaien van pootjes ed. omdat het dan heel moeilijk is je statief recht te zetten (handig is om er eentje te nemen met een waterpas bovenop, zodat je direct ziet of die wel of niet recht staat.. scheeld een hoop photoshopwerk)..

Met de afstandbediening kan ik je niet verder helpen, is heel erg afhankelijk van je camera en wat je zelf wilt.. Gewoon langs gaan bij een goede fotospeciaalzaak is vaak toch het beste advies bij dit soort vragen :+

succes iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:46

Vind zelf ook stabiliteit zeer belangrijk. En gebruiksgemak (gemakkelijk in hoogte kunnen verstellen, afzonderlijk instelbare poten). Heb zelf een vrij dure smaak met prijzige carbon- of aluminiumstatieven bij voorkeur met luchtdruksysteem...
Verder qua hoogte: vooral voorkeur voor "zo laag mogelijk" tot "zo hoog mogelijk". Statief stel je in op gewenste hoogte voor gewenst resultaat, niet op eigen lengte. Gebeurt me regelmatig dat ik op 3 kratten sta om de gewenste hoogte te bereiken :+

Qua afstandsbediening: ik doe zelf altijd "zo goedkoop mogelijk", vind extra betalen voor draadloos etc beetje onzin. Heb nog nooit in een situatie gezeten waarin ik (bijvoorbeeld) 50 meter van m'n camera wilde staan.... :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:11

Mij leek het nadeel van draadloos dat de infraroodontvanger voor op je body zit en je schijnbaar vrij precies moet richten. Dus dat lijkt me lastig als je bijv. met een grotere hoek iets wil fotograferen. Weet niet of dat echt heel veel problemen veroorzaakt, maar daarom heb ik voor een met een draadje gekozen. 10 euri ofzo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:26

Geen idee eigenlijk of die er ook zijn, maar in dat geval lijkt 't me met afstandsbedieningen aan te raden te kijken naar radiografisch ipv infrarood. Kost misschien wat meer maar voorkomt wel IR-nadelen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:12

Ah oke, bedankt allemaal. :D

Nouks, hoe hoog kan jouw statief dan wel niet dat je op 3 kratjes staat? :+ Ik wil idd er graag 1 die wel lekker hoog kan, maar idd ook heel erg laag. Verder heb ik er geen verstand van, wat voor statief zou jij aanraden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:34

[***], ben maar 1.60 dus dan heb je dat soms :+

3 kratjes is me nog niet zo vaak gebeurd trouwens, 2 wel regelmatig, 1 meer dan regelmatig :+

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:34

Haha, oké dan kan ik het begrijpen. :+
Net even bij de camerawinkel hier in het dorp gekeken, wist dat hij duur was, maar voor een statief 250,- betalen? Is dat niet een beetje véél te duur? :o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:05

Even een quote uit mn topic 'Kat, Bloem en Batbird', aangezien fototechnische vragen dus hier gesteld kunnen worden;
Citaat:
Heb ik over het diafragma gelijk een vraag; wanneer ik mijn camera op de A instel zou ik hiermee het diafragma handmatig in kunnen stellen. Alleen, als ik dan menu open, kom ik oa op;
de bracket groep, wat met lichtinstellling te maken heeft
witbalans
0ev, flitslichtnivea
DRO, beeld in schaduw al dan niet helder
NRstd, ruisonderdrukking
en beeldscherpte...
De rest heeft betrekking op de kleuren, al dan niet normaal, filter, verzanding. En verder is er de hoofdinstellingen.
Mijn vraag; waarmee stel ik nu het diafragma bij? }:0
Hetzelfde verhaal geldt ook voor de M, S en P

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:12

Welke camera heb je? :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:51

Sony Cybershot dsc h50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:07

Waarschijnlijk zit je al "te diep" in het menu en moet je gewoon ergens op drukken of aan draaien op het moment dat je een foto kan maken :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:05

Mijn camera geeft de laatste paar dagen om de 10 foto's aan dat er een Error is en dat ik of m'n camera OFF/ON moet doen (wat niet werkt) of m'n batterij eruit moet halen en er weer opnieuw in moet doen. Dit werkt, soms geeft 'ie meteen weer een Error en soms doet 'ie 't dan weer een tijdje. Weet iemand wat dit kan zijn?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:02

Vraag me af of mijn 18-55mm voldoende is voor eventueel interieurs. Dan zit ik weer met het licht. Mijn F2.8's hebben geen groothoek. 105mm en 70-200mm. Moet ik een externe flitser aanschaffen of een flitsset? wat weer een vermogen kost. Dit ivm een commerciele reportage van een sauna complex. Heb de opdracht nog niet maar wil wel zoveel mogelijk info al hebben over hoe en wat je misschien nodig hebt en of het dan wel rendabel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:50

Bij interieurs wil je juist diafragmeren vanwege winst op scherptediepte. ISO laag, camera op statief, diafragma ca. 18 oid, lange (tot meerdere seconden) sluitertijd. F2.8 is dus onzin, externe flitsers doen meestal meer kwaad dan goed, enige andere optie (naast lange sluitertijd) is studiolicht. Studiolicht = min of meer vereist indien er mensen op je foto's moeten.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:01

Ja, ik had inmiddels gelezen van een kleiner diafragma ivm scherptediepte. Met studiolicht bedoel je een continue licht neem ik aan? En welke lens advieseer je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:28

Continu? Hmm nee, doelde meer op flitslicht (usually meer).

Lens: gróóthoek. Vind m'n 16-35 op 1.3 crop prima bruikbaar, maar 16 of 18mm op 1.6 crop al gauw niet wijd genoeg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 06:36

Hoor vaak wel goede dingen over de Tokina 12-24........ misschien dat dat iets is? Is ook niet zo heel idioot prijzig.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:48

Mijn groothoek is een 4.0, niet super lichtgevoelig maar dat is echt onbetaalbaar in zn lens!!! Ik ben er heeel tevrede over, je moet gewoon wat meer spelen met je ISO en shutter dan kom je er ook..

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:06

Ik heb een Canon 450D sinds een weekje, en nou had mijn vriend gister wat foto's van mij gemaakt in de zon. Maar daar is mijn lichaam heel erg overbelicht :wow: Hoe kan ik dit voorkomen, met welke instellingen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:26

met een zonnekap :D Verder kan ik bij mijn toestel de witbalans aanpassen op het weer. werkt bij mij met logo's, dus een waarde kan ik je niet geven

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:37

Je iso zo laag mogelijk en wat onderbelichten. -0.3 of -0.7 bv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:00

Witbalans gaat over kleur(temperatuur), niet over onder- of overbelichten.

Beste advies in de is felle zon mijden, schaduw (bomen) opzoeken, reflectiescherm gebruiken of dergelijke en vooral goed opletten op de positie van de zon en de licht en schaduwen op lichamen. Felle/hoogstaande zon geeft nu eenmaal enorme contrasten.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:25

manzano schreef:
Mij leek het nadeel van draadloos dat de infraroodontvanger voor op je body zit en je schijnbaar vrij precies moet richten. Dus dat lijkt me lastig als je bijv. met een grotere hoek iets wil fotograferen. Weet niet of dat echt heel veel problemen veroorzaakt, maar daarom heb ik voor een met een draadje gekozen. 10 euri ofzo ;)

wij hadden eerst ook infra rood. Dat werkte rottig, de ene keer deden de flitsers het wel, dan weer niet, enz.
nu hebben we een FM-sensor gekocht, en we gaan zo uittesten of dat fijn werkt!

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:34

Paar vraagjes:)

Gebruiken jullie bij paarden fotograferen meestal diafragma of sluitertijd? (a of s)
En mijn foto´s zijn als ik ze maak vaak redelijk donker [FK] [FOTO] Portfolio waardig? Maar wanneer ik mijn sluitertijd langer zet om ze lichter te maken krijg k vaak het probleem zat ze gelijk overbelicht zijn.

Sommige foto´s krijg ik dus ook met photoshop niet lichter wegens overbelichting.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:43

Inmiddels kan ik me sinds een uurtje of 2 trotse eigenaar noemen van de Canon 450D :D

Wie kan mij leuke tips geven?