Zwitsal schreef:Ja hey, nu twijfel ik nog steeds :p
De 24-105mm is ook erg fijn om mee te filmen door de IS.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bagheera_206 schreef:Waar wil je 400mm voor gaan gebruiken? Vogels of ander wild? 400mm is vaak niet meer fijn vanuit het handje en heb je al gauw een statief nodig en de 400mm primes kosten een flinke duit.
De Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM kost bijvoorbeeld 10.000 euro om het even in perspectief te zetten.De Nikon 400mm f/2.8 zal dat wss ook wel kosten.
Bagheera_206 schreef:Sigma is stuk goedkoper dan de objectieven van Canon en Nikon, maar de 300mm of 500mm kost je evengoed een paar duizend euro.
Met een Sigma telezoom met max 500 a 600mm red je het mss onder de 2K.
Maar wat is je budget en waar wil je hem voor gebruiken? De 70-200mm echt prima voor de paardjes en mss een 300mm prime erbij, maar zeker niet noodzakelijk.
thoranLOVE schreef:Bagheera_206 schreef:Sigma is stuk goedkoper dan de objectieven van Canon en Nikon, maar de 300mm of 500mm kost je evengoed een paar duizend euro.
Met een Sigma telezoom met max 500 a 600mm red je het mss onder de 2K.
Maar wat is je budget en waar wil je hem voor gebruiken? De 70-200mm echt prima voor de paardjes en mss een 300mm prime erbij, maar zeker niet noodzakelijk.
Nou op paardenevenementen enzovoort. en ik heb al een 300mm (standaardlens) maar ik wou graag voor sommige dingen nog net ietsje verder kunnenomdat ik vaak nog een klein stukje zoom mis. Het budget maakt niet echt uit, want tweedehands heb ik al een paar dingen langs zien komen en anders spaar ik nog even door
maar mijn vraag vooral is: ik heb zegmaar op marktplaats gekeken en daar zag ik behoorlijk goedkope (voor een telelens dan) lenzen voorbij komen, en die waren vooral van Sigma. Maar van sommige mensen hoor ik dat Nikon toch echt betere kwaliteit etc. heeft dan een Sigma of Tamron. Is dit waar?
thoranLOVE schreef:ikke schreef:Yep, Nikon is echt beter. De vraag is echter of die betere kwaliteit in verhouding staat tot de prijs en vooral: wil jij dat bedrag ervoor uitgeven!
Als ik heel eerlijk ben, het verschil tussen 300 en 500mm is niet zo wereldschokkend groot.
Ik heb een Tokina 500mm spiegel liggen, daar mag je best weleens door komen kijken. Zetten we daarna de verguisde 70-300 erop en zie je (niet) het verschil.
Bedenk dat een 500mm uit de hand vrijwel onmogelijk is. Ik ga er prat op dat ik veel verder kan gaan dan de meesten als het op sluitertijden en scherpe foto's aankomt, maar een 500mm is ook voor mij beyond the limit. Daar moet een statief onder.
en bij een 400mm? kan ik het daar nog vasthouden? of word dit ook moeilijk?