[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:26

Dat is vervelend Lipydo :(:)
Puur uit interesse: heb je daar nog foto voorbeelden van? Ben ontzettend benieuwd om daar eens naar te kijken. Ik heb het nog niet eerder meegemaakt namelijk. Dus ik vind 't leuk om te zien wat dat dan tot uiting geeft op een foto.

Dit was trouwens 't artikeltje over die lens waarvan het voorste element helemaal kapot was, met foto's erbij (ook tegen 't licht in).

Best interessant:
http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

De effecten van krassen/beschadigingen zijn trouwens het ergste merkbaar met groothoeklenzen en dichtgeknepen diafragma waardes (bijv. f16 en/of hoger).

Lipydo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:34

Ha, wat bijzonder zeg! Interessant, zeker.

Mijn Tamron (die ik niet meer gebruik overigens wegens overstap naar FF) heeft helaas wat krasjes op het voorste glas. Ik heb er dus alleen last van als ik met tegenlicht fotografeer zonder zonnekapje. Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden :) (Is trouwens wel sporadisch dat ik het hinderlijk vind/of het uberhaupt zie).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:43

Ja zal vanavond even foto opzetten. Ik denk haast dat het wel moet. Want toen ik de filter afdaalde, ook gister toen ik nachts ging fotograferen zag ik het weer. Bij normaallicht zie je niets, maar bijvoorbeeld het fotograferen van kerstboom zie ik het wel weer. Ook als ik mijn zusje ervoor zet krijg ik die stipjes. En het is irritant want de kras zit binnen in. (polarisatie heeft 2 lensen)

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:56

Nu heb ik gisteren enkele foto's genomen en ze zijn werkelijk om te huilen.
De scherpte is ver te zoeken :( En echt alle foto's zijn onscherp, zelfs foto's in stilstand.
Weet iemand wat ik mis heb gedaan?
http://imageshack.us/a/img199/917/7npb.jpg

100% crop |(
http://imageshack.us/a/img18/1998/jvy2.jpg
Instellingen waren 1/1250s , f5, iso800 , 109mm

en dit terwijl ik vorige week nog deze foto heb geschoten
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1233049_553791531336664_81767418_o.jpg

Edit: ik heb trouwens op al servo getrokken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 09:48

Welke lens heb je gebruikt?
Als het geen lichtsterke lens is, kan f5 redelijk ver open zijn.
Maximaal open wordt bij sommige lenzen de foto soms zo extreem soft dat de foto echt onscherp is.

Waarschijnlijk in combinatie met een niet helemaal goed gelukte scherpstelling.
Fotos in actie zijn voor het scherpstellen natuurlijk altijd extra moeilijk.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:03

Citaat:
handig topic, ik met me even en stel gelijk een vraag :)
Ik ben ook hobbyfotograaf, maar heb (al zeg ik het zelf) aardig wat ervaring :j nu heeft iemand die ik goed ken gevraagd of ik in augustus volgend jaar haar bruiloft foto's wil maken! heel gaaf natuurlijk :)) maar ik vraag me af welke lens ik hier nou het beste voor kan gebruiken? (ik weet het is nog laaang niet, maar aangezien een lens nogal duur kan zijn... hihi)
Foto's zullen gemaakt worden in het bos, waarschijnlijk een aantal met een paar ook

@_Dreamer: Leuk zeg dat je een bruiloft mag fotograferen! Ik heb zelf ook al een keer een bruiloft alleen mogen fotograferen, erg leuk, maar ook best spannend allemaal... Er is eigenlijk niet zoiets als dé bruiloftlens. Het is een kwestie van stijl, smaak, ervaring en wat heb je in de cameratas liggen. Sommige mensen zweren bij primes, maar ja, dat zou ik nou niet zo snel doen i.v.m. continu wisselen, geen zoomfunctie hebben... Als je onervaren bent met bruiloften geeft dat veel te veel stress lijkt mij.

Ik heb zelf veel mijn Sigma 17-70 F2.8-4.0 OS gebruikt en ook mijn Canon 24-105 F4.0 IS USM, die tweede is nogal aan de prijs, maar wel zeer flexibel voor gebruik bij een bruiloft i.v.m. het bereik. Verder had ik mijn Canon 70-200 F4.0 USM mee, die is altijd erg mooi voor portretten met een mooie bokeh, maar was bij de plekken die ik had voor de reportage niet handig (o.a. bovenop een molen enzo). Ook mijn 50 mm 1.8 had ik mee, die is zo licht, die kan altijd wel ergens bij!

Wat ook heel verstandig is om mee te nemen: een tweede body! Een opzetflitser doet ook goede diensten, niet alleen binnen.

Wat heb je eigenlijk al aan lenzen en welke camera heb je?

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:38

ik gebruik de canon 1100d en de 70-200f4 en mijn actiefoto's waren hiervoor ook steeds haarscherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 12:47

Dan is er waarschijnlijk iets mis gegaan bij je met scherpstellen.
Zo'n egaal zwarte vacht is voor de autofocus heel erg moeilijk om op scherp te stellen. Als dat niet lukt, gaat hij op zoek naar iets waar hij wel op kan scherpstellen. Zoals een hek op de achtergrond of wat takken/bomen. Of bak zand op de voorgrond.

Ik vermoed dat dat het probleem is geweest.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:22

Ja dat dacht ik eerst ook, mar heb speciaal gisteren nog enkele paarden op foto proberen zetten en mijn hele reeksen zijn gwn niet scherp. Er zit werkelijk geen enkele haarscherpe foto tussen.
Zelfs de portret foto's en dan zat ik met mijn scherpstelpunt gewoon juist.

Kan het probleem bij mijn lens of body liggen dan?
Ik ga zoiezo deze week eens een andere lens proberen om e testen of ik daar wel scherpe foto's bij krijg.

Moest je nog voorbeelden willen zien kan ik je gerust nog enkele tonen.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:24

Met welke instellingen heb je gisteren gefotografeerd?
Ik pak 1/1250 vaak met een F 8 en daarbij een ISO die misschien max 400 zal zijn..

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:41

Ik moet vaak al eens mijn iso opkrikken voor genoeg licht te krijgen.
Heb gisteren onder het middagzonnetje op f4, iso400 en 1/1250s getrokken
Heb deze wel op TV stand genomen om ui te sluiten dat het aan de combinatie van mijn instellingen lag :')
http://img42.imageshack.us/img42/8130/5w6w.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:05

Er gaat zo te zien toch ergens wat mis met je scherpstelling.
Op zulke hoge sluitertijden, heb je niet zomaar bewegingsonscherpte en dat zie ik in de foto ook niet, dus aan je sluitertijd ligt het niet.

Heeft je camera/lens misschien een stoot/klap gehad?

Als je erecht zeker van bent dat je zelf de scherpstelling goed hebt gedaan, dan is het een probleem dat niet zo via internet te onderzoeken of op te lossen is... dan zou je je combi even moeten laten checken bij een service point.

Zit er evt nog een knopje op je lens voor de scherpstel afstand die op veraf staat ipv dichtbij?
zoiets zou t nog kunnen zijn....

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:15

geen klap gehad. wordt steeds netjes in een tas bewaard :) en ja die staat nog steeds op 1.2 oneindig. zal helaas dus naar een service point moeten :(

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:35

Misschien een hele stomme vraag, maar als ik Google op canon service point kom ik alleen bij 2 punten uit waar ik een dag uitje aan heb als ik daarheen moet..
Ik hoopte eigenlijk op een check and clean in de buurt. Maar die zie ik nog even niet.
Ik heb het idee dat mijn foto's met slechtere lenzen aan het begin scherper waren dan nu, vanuit mijn body.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:38

Waar heb je de witbalans op? Waar stel je schept op? Ik vind ISO 400 best veel voor die foto.. Klopt de driehoeksverhouding wel? ISO/sluitertijd/diafragma. Is het in evenwicht

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:58

iso 400 is vaak een van de lagere iso instellingen die ik kan nemen. ik moet ontzettend snel mijn iso opkrikken. zelfs bij zonnig weer :( zo is het voor mij ook onmogelijk om in een vrij lichtebinnen piste foto's te nemen. iso 6400 en mijn fotos blijven heel erg donker. buiten dat staat witbalans op automatisch. en heb zowel in m stand als tv getrokken om fouten in mijn verhouding uit te sluiten :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:58

Elienee schreef:
Ik moet vaak al eens mijn iso opkrikken voor genoeg licht te krijgen.
Heb gisteren onder het middagzonnetje op f4, iso400 en 1/1250s getrokken
Heb deze wel op TV stand genomen om uit te sluiten dat het aan de combinatie van mijn instellingen lag :')
http://img42.imageshack.us/img42/8130/5w6w.jpg

Waarom staat je belichtingscompensatie eigenlijk op +1.0 ev?

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:11

Zoals gezegd is die 2de foto in de TV modus genomen waar ik enkel de sluitertijd heb ingesteld om te bewijzen dat het niet aan MIJN combinatie van mijn iso/sluitertijd/diafragma lag.

Dit is dus automatisch, de eerdere foto's waren in de manuele stand genomen. Witbalans was ook auto :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:07

Elienee schreef:
iso 400 is vaak een van de lagere iso instellingen die ik kan nemen. ik moet ontzettend snel mijn iso opkrikken. zelfs bij zonnig weer :( zo is het voor mij ook onmogelijk om in een vrij lichtebinnen piste foto's te nemen. iso 6400 en mijn fotos blijven heel erg donker. buiten dat staat witbalans op automatisch. en heb zowel in m stand als tv getrokken om fouten in mijn verhouding uit te sluiten :)

Sluitertijd van 1/1250 is ook wel erg snel...
Logisch dat je ISO dan omhoog moet.
Vaak ik 1/500 of iets sneller al meer dan genoeg.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:06

een sluitertijd van 1/500 voor rijfoto's?? dan is de foto toch nooit scherp? en zelfs met sluitertijd van 1/200s zijn mijn fotos in binnenbak superdonker :(

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:10

Ja binnenbak, omdat je dan geen goed licht hebt denk ik ?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:39

Elienee schreef:
een sluitertijd van 1/500 voor rijfoto's?? dan is de foto toch nooit scherp? en zelfs met sluitertijd van 1/200s zijn mijn fotos in binnenbak superdonker :(

Zelfs met een sluitertijd van 1/40 sec kan je scherpte rijfoto's maken. Kost wat meer moeite, maar het kan wel (net zo snel met je camera meebewegen als het onderwerp, achtergrond krijgt dan bewegingsonscherpte).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:36

Elienee schreef:

In de meeste gevallen is het meer dan genoeg.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:40

Heb vaak minstens 1/250s nodig om echt scherpe standfoto's te nemen vind ik, en het is nou niet zo dat ik heel hard beweeg terwijl ik trek. Maar we wijken ondertusen wat af :p
Zelfs in automatische stand zijn de foto's gewoon net niet scherp en heb intussen de tip gekregen dat mijn collars versleten zouden kunnen zijn :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:55

De collar is de ring die om een telelens heen zit, zodat je hem kunt inklikken op een statief.