[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:59

Zoek anders even je handleiding op! Bij mijn compact kun je de autofocus ook uitzetten, misschien heb jij dat ook per ongeluk gedaan!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:15

Oke, dankjewel :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:50

Mag ik eens vragen welke iso en sluitertijd jullie gebruiken voor het maken van blackfoto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:59

Daar is geen antwoord op te geven... ;)
Dat is hetzelfde als dat je zou vragen: "Hoe hard rijden jullie in de auto?".

Je moet meer dingen weten om zo'n vraag te kunnen beantwoorden.
Immers, als je in de auto rijdt, ga je met de maximale snelheid op verschillende plekken omhoog of omlaag en niet iedereen rijdt de maximale snelheid; soms gaan ze harder of zachter.

Net zoals met fotografie instellingen... Niet wát je op de foto wil zetten bepaalt je instellingen, maar de specifieke lichtsituatie bepaalt dat.
Het zijn dus nooit dezelfde instellingen.

Als je een super donkere schuur als achtergrond hebt, en je maakt foto's op een lekker zonnige dag, dan lukt het al snel met iso 100 of iso 200 zonder problemen. De sluitertijd moet snel genoeg zijn om je eigen beweging en de eventuele beweging van het paard te bevriezen. En je diafragma moet ook zó ingesteld zijn dat je een correct belichte foto krijgt.
Maar als je op een zwaar bewolkte dag aan de slag gaat, met een donker paard, dan zou het zomaar voor kunnen komen dat je het met iso 1600 nog nauwelijks haalt.

Zorg dus dat de belichting correct is in de situatie waarin je op dat moment foto's maakt. En dán pas kun je zeggen welke iso of sluitertijd daarbij hoorde :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:01

Ok ik snap het :)

Jou fotos zijn echt meer dan prachtig Remkes! Wauw

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:47

Hoi! Ik kom even meelezen.

Mijn naam is dus Dieter en heb onlangs mijn eerste reflexcamera aangeschaft.
Een Nikon D3100 en AF-S 18-105 VR 1:3.5-5.6G EG lens.
Ben aan het sparen voor een deftig statief, iemand suggesties (niet te zwaar, redelijk verstelbaar qua hoogte)?
Ik heb ook onlangs een cursus gevolgd, die heel interessant was!

Misschien in de toekomst een objectief aanschaffen dat tot 200mm gaat omdat ik nu wat te weinig kom qua verte, maar dat wordt eerst sparen :D

Heb nog geen paarden gefotografeerd, door het slechte weer.
Omdat hier in de directe omgeving ook geen staan...
Maar in de zomer gaan we een paard aanschaffen, dus dan zal ik me wel kunnen amuseren met m'n camera.

:wave:

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:23

Mischien hele domme vraaag ,maar wat is verschil met ''normaal'' fotograferen en in Raw?
:o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:28

@Elin: Is geen domme vraag. Zie JPG als een magnetronmaaltijd. De winkel heeft bepaald hoeveel er van ieder ingredient in zit en het komt er altijd op dezelfde manier uit als je het uit de magnetron haalt. RAW fotografen is meer zelf koken in de keuken en zelf bepalen hoe lang je iets op laat staan of extra snufje zout erbij doet.

Bij JPG staat er direct een kant-en-klare foto op je kaartje klaar voor gebruik. Bij RAW moet je de informatie die de camera heeft opgeslagen zelf nog nabewerken en omzetten tot een foto. Met het fotograferen in RAW behoudt je meer informatie van je foto, maar kost je wel extra tijd om de foto na te bewerken. Verder kun je bij RAW achteraf gewoon bijvoorbeeld je witbalans aanpassen zonder dat dat impact op je foto heeft. Bij JPG moet je er voor zorgen dat vooraf je WB goed staat ingesteld, want achteraf kun je deze niet meer aanpassen zonder dat dit impact heeft op je foto.

Grootste voordeel van RAW is dat je meer dingen zelf kan bepalen en je meer informatie van je opname bewaart. Het grote nadeel van RAW is de nabewerking en dat de foto's groter zijn. Op een 16GB kaartje kun je op jouw 550D net iets meer dan 500 foto's kwijt... :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:29

@ Eastpak, gefeliciteerd met je aanschaf! Maar dit topic is voor vragen en adviezen, om te kletsen over fotografie zijn er wel huiskamer topics op Bokt :)

@ Elin, bij "normaal" jpg bestand dan optimaliseert je camera je foto al zoals je camera denkt dat je foto moet zijn, de rest van de informatie vergeet je camera. Bij RAW slaat je camera alle informatie die hij ziet op, en optimaliseert daar zelf niks aan. Je móet dus nabewerken, maar kan achteraf veel meer nog aanpassen aan dingen zoals je witbalans. :)

Edit: Tegelijk met Richard en zo te zien behoorlijk hetzelfde verhaal :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:41

Oké :) Wat is aan te raden om mee te beginnen?
Ik fotografeeer nu namelijk op beide (doordat ik niet wist wat verschil was) ,maar ik ga even verder uitproberen ,maar is op Jpg fotograferen ''slecht'' ? :o
(in de zin van , dat is geen fotograferen ed)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:45

Elin_ schreef:
Oké :) Wat is aan te raden om mee te beginnen?
Ik fotografeeer nu namelijk op beide (doordat ik niet wist wat verschil was) ,maar ik ga even verder uitproberen ,maar is op Jpg fotograferen ''slecht'' ? :o
(in de zin van , dat is geen fotograferen ed)

Nee hoor in raw fotograferen is helemaal niet slecht. Raw fotograferen heeft pas zin als je je er echt weet wat je doet. Ik ken genoeg mensen die raw schieten en vervolgens in een programma als lightroom alleen maar belichting corrigeren gebruiken en de foto dan opslaan. Dan komt die er echt (nagenoeg) hetzelfde uit als de camera de jpg zou opslaan.

Ik gebruik raw persoonlijk alleen maar als de lichtomstandigheden niet helemaal optimaal zijn en voor shoots. Voor normale foto's is in de hoogste kwaliteit jpg meer dan goed genoeg. Hoop dat dat de vraag een beetje beantwoord.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:11

Maar ja, waarom zou je een snelle auto kopen terwijl je hier maximaal 130 km/u kunt. Met JPG beginnen is niets mis, maar waarom zou je niet het onderste uit de kan willen halen uit je camera als je er toch voor hebt betaald?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:22

Bagheera_206 schreef:
Maar ja, waarom zou je een snelle auto kopen terwijl je hier maximaal 130 km/u kunt. Met JPG beginnen is niets mis, maar waarom zou je niet het onderste uit de kan willen halen uit je camera als je er toch voor hebt betaald?

Bijvoorbeeld omdat je totaal geen zin hebt om élke foto te móeten nabewerken op allerlei vlakken, en je tevreden bent met wat er als jpg uit komt rollen? ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:24

Alwiene schreef:
Bagheera_206 schreef:

Bijvoorbeeld omdat je totaal geen zin hebt om élke foto te móeten nabewerken op allerlei vlakken, en je tevreden bent met wat er als jpg uit komt rollen? ;)

Dat is waar, maar dan had je geen auto moeten kopen die is begrenst op 250 km/u als je in NL toch maar hooguit 130km/u mag. :=

Als je een auto hebt die harder dan 130km/u kan wil je dat natuurlijk wel een keer uitproberen. }:)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:27

Een keer uitproberen prima, wil nog niet zeggen dat je het altijd moet benutten. Misschien vind je de auto gewoon mooi, waardeer je de andere eigenschappen ervan en rijdt ie ook lekker als je niet harder gaat dan 130 km/u :Y)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:29

Als je standaard harder rijdt dan 130km/u moet je idd veel bijbetalen aan snelheidsbelasting. _O-

Maar we dwalen af. := JPG en RAW hebben beide voor- en nadelen. Het is net wat jij op dat moment het belangrijkst vindt of je in JPG of RAW fotografeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:31

@Richard: maar op vakantie over de Duitse Autobahn met 200 kmh kan dan weer niet met een auto die met 140 wel ophoudt... Oftewel: voor uitstapjes kan het toch heel leuk zijn dat je auto harder kan. En dat geldt voor RAW ook denk ik: sommige mensen gebruiken het altijd (ik bijvoorbeeld), sommige nooit (dat zou ik afraden) en sommige alleen in bijzondere gevallen en/of wanneer het het eindresultaat ten toede komt (en daar is niks mis mee).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:32

Oké :) Nou bedankt sowieso :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:36

@Anouk: Jij woont dan ook dicht bij de grens en kunt makkelijker stukjes harder dan 130km/u rijden. _O- Ik fotografeer ook vooral in RAW en zelden in JPG. :=

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:55

Mag ik vragen wat nu het verschil is tussen de M,S,A... Stand bij NIKON?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:58

M = volledig handmatig (Manual): je kiest zelf ISO, diafragma en sluitertijd en je camera geeft dmv de lichtmeter aan of je gekozen instellingen "juist" zijn

S = Shutter speed: sluitertijd. Je kiest zelf ISO en sluitertijd, en je camera kiest het diafragma dat nodig is om een goed belichte foto te maken.

A = Aperture, diafragma. Je kiest zelf ISO en diafragma, en je camera kiest de sluitertijd die nodig is om een goed belichte foto te maken.

Maar dit zijn eigenlijk typische vragen die in je handleiding beantwoord worden ;)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:59

Ik heb nog even een vraagje over het kalibreren van je beeldscherm (Macbook Pro) (heb op kalibreren gezocht meer geen antwoord op mijn vraag gevonden).
Ik merk dat de afgedrukte foto's (via Profotonet) donkerder zijn dan dat mijn scherm weergeeft. Ook als ik de helderheid van het scherm aanpas (dus lager zet) klopt het nog niet helemaal. De kleuren daarentegen komen eigenlijk wel vrij goed overeen.
Heeft kalibreren van je scherm ook betrekking op de helderheidsweergave of hoe werkt dat precies? Ik ben door de diverse schermprofielen heengelopen om te kijken of er een ander was wat meer de fotoprint weergaf, maar ze weken allemaal nogal af qua kleur, gebruik dus gewoon het standaard profiel, dat kwam qua kleurweergave het beste overeen.
Hoe ga ik dit oplossen? Enkel door het scherm te kalibreren? Kun je een laptopscherm net zo goed kalibreren als een monitor?
Het is misschien geen overbodige luxe zo'n ding aan te schaffen en welke zouden jullie adviseren? (goed maar wel betaalbaar)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:38

Mabotje schreef:
Ik heb nog even een vraagje over het kalibreren van je beeldscherm (Macbook Pro) (heb op kalibreren gezocht meer geen antwoord op mijn vraag gevonden).
Ik merk dat de afgedrukte foto's (via Profotonet) donkerder zijn dan dat mijn scherm weergeeft. Ook als ik de helderheid van het scherm aanpas (dus lager zet) klopt het nog niet helemaal. De kleuren daarentegen komen eigenlijk wel vrij goed overeen.
Heeft kalibreren van je scherm ook betrekking op de helderheidsweergave of hoe werkt dat precies? Ik ben door de diverse schermprofielen heengelopen om te kijken of er een ander was wat meer de fotoprint weergaf, maar ze weken allemaal nogal af qua kleur, gebruik dus gewoon het standaard profiel, dat kwam qua kleurweergave het beste overeen.
Hoe ga ik dit oplossen? Enkel door het scherm te kalibreren? Kun je een laptopscherm net zo goed kalibreren als een monitor?
Het is misschien geen overbodige luxe zo'n ding aan te schaffen en welke zouden jullie adviseren? (goed maar wel betaalbaar)

je kan beginnen met het icc profiel van profotonet te gebruiken in photoshop (of je beeldbewerkingsprogramma). Dit is het afdrukprofiel van hun printers en is een soort van standaard kalibratie zodat de computer weet hoe het uit de printer komt. Vervolgens zal je je beeldscherm goed moeten kalibreren, ik ben niet zo'n fan van laptopschermen kalibreren omdat het (voor mij) ook deels te maken heeft met de lichtinval op het scherm en de kijkhoek die bij een laptopscherm toch vaak wat beperkter is dan bij een goede desktop monitor.

het icc profiel van profotonet staat hier: http://www.profotonet.nl/t3.asp?path=h9l7wlzq

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:21

Kan iemand mij helpen? ik hoop dat ik het hier goed post

ik heb een nikon d3100 18-55 lens en een 55-300 (waarschijnlijk komt er een 50 f/1.8 lens bij)
Ik ben nu opzoek geweest naar een statief en kwam uit op de vanguard mk-4
maar nou is mijn vraag zou die mijn camera houden, in zoverre dat hij ook redelijk stabiel is tijdens het nemen van foto's met langere sluitertijden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:40