Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elin_ schreef:OkéWat is aan te raden om mee te beginnen?
Ik fotografeeer nu namelijk op beide (doordat ik niet wist wat verschil was) ,maar ik ga even verder uitproberen ,maar is op Jpg fotograferen ''slecht'' ?![]()
(in de zin van , dat is geen fotograferen ed)
Bagheera_206 schreef:Maar ja, waarom zou je een snelle auto kopen terwijl je hier maximaal 130 km/u kunt. Met JPG beginnen is niets mis, maar waarom zou je niet het onderste uit de kan willen halen uit je camera als je er toch voor hebt betaald?
Alwiene schreef:Bagheera_206 schreef:Maar ja, waarom zou je een snelle auto kopen terwijl je hier maximaal 130 km/u kunt. Met JPG beginnen is niets mis, maar waarom zou je niet het onderste uit de kan willen halen uit je camera als je er toch voor hebt betaald?
Bijvoorbeeld omdat je totaal geen zin hebt om élke foto te móeten nabewerken op allerlei vlakken, en je tevreden bent met wat er als jpg uit komt rollen?
Mabotje schreef:Ik heb nog even een vraagje over het kalibreren van je beeldscherm (Macbook Pro) (heb op kalibreren gezocht meer geen antwoord op mijn vraag gevonden).
Ik merk dat de afgedrukte foto's (via Profotonet) donkerder zijn dan dat mijn scherm weergeeft. Ook als ik de helderheid van het scherm aanpas (dus lager zet) klopt het nog niet helemaal. De kleuren daarentegen komen eigenlijk wel vrij goed overeen.
Heeft kalibreren van je scherm ook betrekking op de helderheidsweergave of hoe werkt dat precies? Ik ben door de diverse schermprofielen heengelopen om te kijken of er een ander was wat meer de fotoprint weergaf, maar ze weken allemaal nogal af qua kleur, gebruik dus gewoon het standaard profiel, dat kwam qua kleurweergave het beste overeen.
Hoe ga ik dit oplossen? Enkel door het scherm te kalibreren? Kun je een laptopscherm net zo goed kalibreren als een monitor?
Het is misschien geen overbodige luxe zo'n ding aan te schaffen en welke zouden jullie adviseren? (goed maar wel betaalbaar)