[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 07:46

Kokomo schreef:
Maar wat is dan macro. Macro noemt men het wanneer een onderwerp evengroot tot 5x zo groot op de sensor wordt afgebeeld. Zoals in de voorbeelden van Ivonka te zien is, schat ik het onderwerp toch zeker wel een 3 cm bij 4,5 cm. De camera, een Nikon D40x heeft een sensor van 15,6x23,7mm. Dat is dus geen 1:1 en dus geen macro maar close-up fotografie. Nu zul je dus met de huidige camera's niet gauw een echte macro-opname maken. Die grenzen stammen uit een tijd dat er veel meer grote negatiefformaten werden gebruikt. 9x12cm was heel normaal en als je dan een macroopname maakte was je onderwerp dus maximaal 9x12 cm.

Het onderwerp is denk ik 2á 3 cm. Een paardebloem. Genomen op 5cm afstand met een Nikkor macro lens van 800 euro. Mag toch wel hopen dat dit een macro opname is en geen close up.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:30

Nee, dat is close-up :)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:08

Ivonka schreef:
Kokomo schreef:
Maar wat is dan macro. Macro noemt men het wanneer een onderwerp evengroot tot 5x zo groot op de sensor wordt afgebeeld. Zoals in de voorbeelden van Ivonka te zien is, schat ik het onderwerp toch zeker wel een 3 cm bij 4,5 cm. De camera, een Nikon D40x heeft een sensor van 15,6x23,7mm. Dat is dus geen 1:1 en dus geen macro maar close-up fotografie. Nu zul je dus met de huidige camera's niet gauw een echte macro-opname maken. Die grenzen stammen uit een tijd dat er veel meer grote negatiefformaten werden gebruikt. 9x12cm was heel normaal en als je dan een macroopname maakte was je onderwerp dus maximaal 9x12 cm.

Het onderwerp is denk ik 2á 3 cm. Een paardebloem. Genomen op 5cm afstand met een Nikkor macro lens van 800 euro. Mag toch wel hopen dat dit een macro opname is en geen close up.

Ik heb dat proberen duidelijk te maken. Als je onderwerp 2 a 3 cm is, is hij dus groter dan je sensor, want die is 15,6x23,7mm. Ik vind het dan ook een fout van de fabrikanten van objectieven dat zij de naam macro-objectief er aan hangen terwijl je er geen macro-opname mee kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:13

Och, diezelfde bloem op een sensor van 36x24 mm had misschien wel net gekund ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:34

Kokomo schreef:
Ivonka schreef:

Ik heb dat proberen duidelijk te maken. Als je onderwerp 2 a 3 cm is, is hij dus groter dan je sensor, want die is 15,6x23,7mm. Ik vind het dan ook een fout van de fabrikanten van objectieven dat zij de naam macro-objectief er aan hangen terwijl je er geen macro-opname mee kunt maken.

Ik heb het over het hele onderwerp hè. Wat je ziet zijn stampers en die zijn denk ik 2mm.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:04

De foto's die jij laat zien zullen erg dicht tegen het macrogebied aan zitten en bij 1:1 zijn. Een echt macro objectief gaat nog verder, zoals de genoemde Canon, nl tot 5:1. Tussen die waarden zit je in het echte macrogebied en jij zit daar dicht tegen aan. Het is echte misleiding dat de fabrikanten met de term macro-objectief strooien, zelfs op objectieven die niet eens in de buurt komen van de macro. Gelukkig benaderd jouw objectief wel de macro, maar echt macro is het net niet. Maar wat maakt het uit, zodra je er een afdruk van maakt wordt de vergroting ruim boven het macrogebied. Ik vind het alleen jammer dat de term macro vaak ten onrechte gebruikt wordt. Bij jouw objectief kun je ook heel goed een set tussenringen gebruiken. Dit soort objectieven is daar erg geschikt voor en dan zit je in het echte macrogebied en kun je een mug echt beeldvullend hebben.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:09

Ik snap je. Ik heb ook de Sigma 70-200mm F2.8 en daar zou ook macro op zitten. Nou in de verste verte niet. Met de Nikkon lens kan ik toch echt veel betere opnames maken. Bijna macro dan ;)

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:04

Hoi, :) ( sorry dat ik er zo tussen val.. )
ik heb een vraagje over de Canon 450D.

Ik heb een aantal foto's die ik graag dichterbij wil hebben.. Ik had een vogel(kiviet fotografeerd dat die vloog ) maar hij is net wat te ver weg.. iets dicht bij en dan is die super.. Dinsdag had iemand anders mijn camera even.. maar die zoomde niet echt in.. zit 1 hele mooi tussen kwa beweging is die super.. maar net weer wat te ver weg, dus is het mogelijk op deze camera om op de foto in te zoomen en daar een afbeelding van te maken? t heeft een bepaalde naam. Ik kon toen wel met mijn vorige Fujifilm s5600. Ik heb de handleiding erbij gehad maar kan het zo niet vinden.. 't zou wel kunnen geloof ik. Maar weten jullie dat? ( bij een Nikon weet ik toevalig dat 't wel kan ) Alvast bedankt :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:38

Als je het over digitaal zoomen hebt, wordt je foto er niks beter van. de pixels worden alleen maar groter met gevolg dat je allemaal blokjes ziet.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:04

Hadt een vraagje.
Met kleine voorwerpen als bloemen krijg ik het onderwerp
mooi schrep en de achtergrond wat wazig.
Maar als ik bijv. een paard op de foto zet,
wil ik het zelfde effect hoe kan ik dat het beste doen?
Fotograveer met een Sony alpha dslr 200 18-70 mm lens.
En hoe ik met deze camera black foto`s best kan maken,
met welke stand ext.
net nieuwe camera :+

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:09

Ivonka schreef:
Als je het over digitaal zoomen hebt, wordt je foto er niks beter van. de pixels worden alleen maar groter met gevolg dat je allemaal blokjes ziet.

Daar heb je gelijk in.. dat was bij de vorige camera ook zo, de fotos worden kleiner en onduidelijker.. maar ik dacht misschien valt het bij deze camera wel mee. want ik hoef niet heel ver op die afbeelding digitaal te inzoomen. Dus dan zou het eventueel wel kunnen.. maar hoe :)

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:24

love_fire schreef:
Ivonka schreef:

Daar heb je gelijk in.. dat was bij de vorige camera ook zo, de fotos worden kleiner en onduidelijker.. maar ik dacht misschien valt het bij deze camera wel mee. want ik hoef niet heel ver op die afbeelding digitaal te inzoomen. Dus dan zou het eventueel wel kunnen.. maar hoe :)

Dat inzoomen hoef je niet op de camera te doen, maar kun je bij het bewerken in bv photoshop of photofiltre. Dan heet het niet meer zoomen maar croppen, maar komt op hetzelfde neer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:38

Met een 450D kan je niet zoomen. Zoomen doe je met je lens. Hangt er dus vanaf wat voor lens je erop doet hoe ver je in kan zoomen.

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:51

manzano schreef:
Met een 450D kan je niet zoomen. Zoomen doe je met je lens. Hangt er dus vanaf wat voor lens je erop doet hoe ver je in kan zoomen.

0ke.. maar inderdaad inzoomen dat snap ik :) ik heb een Sigma APO EX 70-200mm/f2.8

Maar net die 2 fotos die ik wat dichterbij wil hebben :) mn zusje had me dus op pony fotografeerd maar zoomde eigelijks helemaal niet in.. en die foto was wel mooi.. en die van de kiviet dat al moeilijk te fotograferen is. :) (vloog)

@Kokomo: Oke bedankt! ik had er al eens van gehoord dat je ook met een bewerkingsprogamma kunt doen. Maar dat heet dus Croppen ;)

Dankjewel voor jullie informatie! *D

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:51

Witbalans?

Ik heb een Nikon D80, als ik op het kopje witbalans wil drukken in het menu krijg ik te horen dat deze niet van toepassing is bij deze instellingen. Nu vroeg ik mij af welke instellingen? Hoe kan ik de wit balans instellen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:25

waarschijnlijk heb je hem dan op eeen automatische functie staan (sportstand oid).. Wanneer je hem op M zet, kan je de witbalans wel handmatig instellen..

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:06

Dankje! ga er vanmiddag mee aan de slag.

En nog een vraagje,
Op welke stant kan ik hem het beste zetten als ik mijn hondje in beweging fotograveer?
Als hij stil staat is er niks aan de hand, maar zodra hij rent is alles bewogen. Zelfs in Sportstand. Terwijl ik een stille hand heb. (Lees statief)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:26

Dan kun je hem toch beter zelf instelllen denk ik, ipv op een stand te zetten :)

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:42

Ik twijfel nog in welk topic ik dit het beste kan plaatsen. Het betreft geen objectief of camera dus ik kwam op dit topic.
Ik vroeg mij af of iemand misschien ervaring heeft met het volgende statief:
HQ-TRIPOD19
ALUMINIUM STATIEF

Stevig fotostatief met 4-voudig uitschuifbare poten.
Statiefkop met waterpas en camera snelkoppeling.
Traploze hoogteverstelling, zeer eenvoudig en compact in te klappen.
Geleverd inclusief draagtas.
• Maximale hoogte: 1050mm
• Minimale hoogte: 370mm
• Ingeschoven hoogte: 350mm
• Maximale capaciteit: 1.5 kg
• Netto gewicht: 660g
- Maximum Height: 1050mm
- Minimum Height: 350mm
- Folded Length: 370mm
- Load Capacity: 1.5 kg
- Leg Stages/Sections: 4
- Leg material: Aluminium
- Leg diameter: 16.8mm
- Leg Lock Type: Yes
- Independent Leg Spread: No
- Center Column Sections: 1
- Center Column Type: Clamp
- Center Brace: No
- Spiked Feet: No
- Head Type: Fixed
- Level point
- Weight: 660g
- Incl. carrying bag

Foto:
Afbeelding

Ik hoop dat het hier goed staat. Alvast bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:53

Geen ervaring mee, maar vind hem in ieder geval erg laag...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:09

Mensen, even een vraag; wie kan me uitleggen wat een 'Bracket-groep' is?
Op mijn camera kan ik instellen '3 opnamen te maken met +/- 0,3 EV verschil, +/- 0.7 of +/- 1.0 EV verschil'
Ik heb de praktijk getest op domweg 3 foto's van kamer maken, maar ik zie geen verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:11

Als het goed is maakt je camera dan eerst een "goede" foto (hoewel je het middelste streepje ook op - of + kan staan), dan een foto die ten opzichte van de eerste foto 1/3, 2/3 of 1 stop donkerder is, dan nog een foto die ten opzichte van de eerste foto 1/3, 2/3 of 1 stop lichter is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:37

Waardoor er dus nét iets met belichting gespeeld kan worden? Nog eens proberen en dan foto's op de computer kijken dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:45

Nou ja: óf handig als je twijfelt over de belichting zodat je later de beste uit kunt zoeken (vooral handig als je bij moeilijk licht niet weet hoe je camera zal reageren/hoe correct de lichtmeter van je camera zal zijn), óf als je drie foto's wil samenvoegen tot een HDR. :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:43

Ik ga het maar hier vragen. :+

Ik wil graag een statief hebben, een redelijk grote (voor portret etc.). Zijn er dingen waar ik op moet letten, en wat is een fijne hoogte? Zijn er misschien goede merken oid? :+ En wat voor prijsklasse moet ik verwachten? :)
En verder wil ik ook een afstandsbediening. :Y) Is het makkelijker om met een snoertje (en hoeveel meter snoer zit er dan aan) of draadloos te doen? Wat zijn de voordelen/nadelen? Zijn er nog merken of andere dingen waar ik naar moet kijken?

Ben al een tijdje opzoek, en goed rondgekeken, maar aangezien ik er totaal geen ervaring mee heb, vraag ik het toch graag even hier voordat ik een misstap bega. :)