[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:07

Een 70-200 f2.8 objectief is heel geschikt voor paardenfotografie.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:18

En deze? Degene die jij zegt kan ik niet op internet vinden, maar deze wel:

SMC Pentax-A zoom 70-210mm f/4
Panagor 80 - 205 mm telelens voor Pentax
50-200mm F4-5.6 ED pentax lens
zoomlens 70-210 F 2,5
Pentax - Tamron 70-300

Deze staan allemaal te koop op Marktplaats, sommigen voor zo'n 25-30 euro. Kopen jullie wel eens lenzen tweedehands? Of is dat niet aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:23

AnneXxX schreef:
Het is dan wel geen fotografie...maar mij is gevraagd een "videoclip" te maken voor een band...
Nu film ik eigenlijk nooit met mijn spiegelreflex.
Sowieso vraag ik me af wat het beste is om mee te filmen. Kitlens, 50mm f1.8 of 70-200 4.0 non IS.
Wat zijn dingen die belangrijk zijn voor het filmen? Tips etc..

Waarom neem je een opdracht aan als je geen ervaring of kennis hebt over filmen?
Dat is voor jezelf niet handig, maar voor die band zéker niet...
Zij zullen ongetwijfeld toch wel hopen op een leuk resultaat.

Film is al iets totaal anders dan fotografie.
Korte stukjes filmen op goed niveau is al moeilijk genoeg.
Een videoclip maken is werk voor zeer ervaren filmers/videografen.

Het is niet alleen het filmwerk, maar ook de montage achteraf...

Het beste advies dat ik je zou kunnen geven, is om de band op te bellen en ze uit te leggen dat je fotograaf bent, geen videograaf. En dat je niet de kennis hebt die nodig is voor filmwerk en dus niet geschikt bent voor zo'n opdracht.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:28

Ik vind deze 2 voor je:
http://www.fotokonijnenberg.nl/objectie ... e_for=2170

Ik ben meestal niet voor ander merk objectief op camera. De Sigma 70-200 f2.8 is daar een positieve uitzondering op. Ik heb geen ervaring met Pentax, maar dit objectief op Nikon camera's werkt prima.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:35

KootMiraDrum schreef:
Ik vind deze 2 voor je:
http://www.fotokonijnenberg.nl/objectie ... e_for=2170

Ik ben meestal niet voor ander merk objectief op camera. De Sigma 70-200 f2.8 is daar een positieve uitzondering op. Ik heb geen ervaring met Pentax, maar dit objectief op Nikon camera's werkt prima.

Oeh, die zijn ongeveer 8x zo duur als de camera :=
Daar ga ik even over nadenken..

Bedankt voor je hulp :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:54

AnneXxX schreef:
Het is dan wel geen fotografie...maar mij is gevraagd een "videoclip" te maken voor een band...
Sowieso vraag ik me af wat het beste is om mee te filmen. Kitlens, 50mm f1.8 of 70-200 4.0 non IS.

Dit moet je echt niet doen.. Zo te horen weet je nog niets over filmen met een spiegelreflex en ik zal je vertellen, het is moeilijk. Je zult met de hand scherp moeten stellen, en dat is niet makkelijk als je onderwerp flink beweegt. Zeker als het donker is een vrij moeilijke opgave.
Heb je de opdracht al aangenomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:34

Martine_R schreef:
Oeh, die zijn ongeveer 8x zo duur als de camera :=
Daar ga ik even over nadenken..

Bedankt voor je hulp :)

Klopt... Objectieven zijn de duurste investering wat fotografie betreft.
De body is een start, maar objectieven maken een enorm verschil in fotokwaliteit en stijl.

Een goed objectief is een precisie instrument, daarom ook niet goedkoop.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:15

xRiiannex schreef:
AnneXxX schreef:

Ik zou zelf voor de kitlens gaan (als je dicht bij hun staat)

Zorgen dat je goed scherp filmt.
Film je binnen?

Filmen wordt als het goed is binnen. In de plaatselijke discotheek met alle lichten etc... geen idee of dat te doen is..

Natuurlijk zet ik hem op statief , anders worden ze zeeziek van het filmpje -O-

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:35

Maar heb je ooit eerder gefilmd??

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:02

Nee, dat is nou juist het probleem :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:20

Dan zou ik er echt niet aan beginnen :+ Het heeft mij een paar dagen oefenen gekost voor ik een filmpje kon maken van bewegende objecten, waarbij de instellingen klopten en alles scherp bleef.

Het is echt 10x moeilijker dan je denkt. Als je het nog nooit hebt gedaan, gaat het je niet lukken om een mooi resultaat af te leveren, hoe banketstaaf dat ook klinkt :+

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:31

Ik weet niet wanneer je die film-shoot hebt en hoe hoog de band aangeschreven staat, maar klinkt als een uitdaging. Ga als een wiederweerga jezelf inlezen wat betreft filmen met een spiegelreflex en elke dag oefenen in ruimtes met weinig licht en bewegende objecten! Ik zou sowieso voor een 50 mm kiezen, ivm scherptediepte/diafragma.

Alleen op statief filmen zou ik ook niet doen, het mag best wat speelser zijn zo in een discotheek. Hier een filmpje die is geschoten met een 550D en een 50mm f/1.8 lens uit de losse hand (overigens niet van mij): http://youtu.be/4Dq3HBHoeI8

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:03

Oh het hoeft allemaal niet zo perfect te zijn. Het is meer dat ze een leuk filmje er bij hebben voor op YouTube.

De zanger ervan is een vriend van me en hij weet dat ik nog nooit wat gefilmd heb.
Natuurlijk ben ik wel van plan om binnenkort nog wat te oefenen en op internet me in te lezen over hoe ik het het beste kan aanpakken. Ook hoeft alles met filmen niet in 1x goed te zijn en gaan we eerst eens proberen wat er wel en niet lukt.

Normaal film ik niet, maar ach eens moet de eerste keer zijn toch

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:32

Zijn er meer mensen die hier heengaan? Ik moet zelf even kijken of het lukt met de planning maar als het kan ga ik er zeker heen!

http://hypofocus.com/seminar-succesvol- ... graaf.html

Citaat:
Nieuw:
Seminar “Succesvol zaken doen als dierenfotograaf”Voor hobbyisten, semi-professionals en professionele dierenfotografen.Hoe zorg je voor naamsbekendheid en nieuwe klanten in een moeilijke markt?
Social media: hoe zet je likes om in opdrachten? Waar moet een website aan voldoen? Waarom kiest een klant voor een bepaalde fotograaf? Welke invloed heeft mijn prijs op mijn succes?Dit en meer, leer je tijdens deze nieuwe workshop door Femke Puijman (Hypo Focus Paardenfotografie & Kyno Focus Hondenfotografie en auteur van het boek “Paardenfotografie”).Kom leren en discussiëren. Een fijne, leerzame middag.Datum: zondag 8 december 2013
Tijd: 12.00 – 16.00
Speciale prijs voor deze eerste seminar (pilot): € 50,- euro p.p.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:44

Ja ik ga!

Wat ik nu toch weer heb gedaan...
Ik schiet mijn foto's al een tijdje in raw.
Maar sinds een paar dagen als ik mijn raw bestanden met Lightroom open zijn ze allemaal een beetje groenig(nieuwe foto's).
Als ik ze open met Picasa zijn ze gewoon 'raw' en dus wat mat/vlak en zie ik het groenige niet.
Waar kan dit aan liggen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:02

Heb je je kleurprofiel op SRGB staan of op Adobe kleuren?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:04

KootMiraDrum schreef:

Daar dacht ik zelf ook al een aan want daar heb ik laatst inderdaad aan lopen sleutelen.. alleen nu weet ik niet meer waarop die hoort te staan.. -O-

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:17

AnneXxX schreef:
KootMiraDrum schreef:

Daar dacht ik zelf ook al een aan want daar heb ik laatst inderdaad aan lopen sleutelen.. alleen nu weet ik niet meer waarop die hoort te staan.. -O-

Of zou dit het probleem kunnen zijn?
De kleurenruimte van lightroom stond weer heel ergens anders op..
Afbeelding

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:00

Hoe krijg je in hemels naam een mooie Bokeh foto? :Y)
ik heb op youtube verschillende tutorials bekeken maar ik kom er niet uit, ik heb een simpele kitlens en een 75 -300 4.5 lens (Nikon)
Ik krijg dat effect maar niet voor elkaar.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:17

Je onderwerp verder van de achtergrond zetten. Dat helpt bij mij nog wel vaak. :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:21

Oh dat moet ik dan maar eens proberen, wel jammer want ik heb niet zoveel ruimte bij de kerstboom :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:12

Ik had een vraagje he, ik heb een polarisatiefilter op mijn nieuwe lens, waar ik overigens ontzettend blij mee ben. echt zo'n koop, waar ja na 2 jaar nog steeds zegt van: wat ben ik blij dat ik die heb gekocht. Maar nu zaten er meteen in het begin al krasjes op de filter, naja ik dacht dat zie je toch niet, maar je blijkt het dus wel degelijk te zien, bijvoorbeeld wanneer ik mijn zusje fotografeer voor onze kerstboom krijg je op steeds de zelfde plekjes opeens allemaal rode stipjes. Eerst schrok ik, omdat het mogelijk aan mijn lens zou liggen, maar gelukkig toen ik de filter eraf haalde zag ik niks, dus kan het inderdaad zo zijn dat die krasjes die rode stippen veroorzaken?

Ik weet dat het hier niet echt tussen hoort, maar er is ook verder geen officieel topic voor filter vragen, dus probeer ik het hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:26

Kun je een voorbeeldfoto plaatsen van 2 foto's met de rode stipjes en 1 foto zonder de rode stipjes?

In principe zal een krasje op een objectief nooit zichtbaar zijn op de foto.
Ik zag laatst een post van iemand die een lucifer (ja, zo'n dik houten stokje) voor z'n lens had geplakt en dat zag je nog niet eens terug op de foto.
En ik heb ook wel eens foto's gezien van een lens waarvan het voorste glas element compleet versplinterd was, daar zag je ook maar amper iets van.

Dus normaal gesproken zal een krasje op je lens geen zichtbare problemen opleveren op een foto.
Maar omdat het gaat om een polariserend element, kan het wel zo zijn, dat er nu licht door de plek van de krasjes heen komt, dat normaal tegengehouden is door de polarisatie.
Vandaar dat ik even benieuwd ben naar voorbeelden. Dan kan ik met redelijke zekerheid zeggen of het aan je filter ligt of aan iets anders.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:12

Een krasje op je lens of filter kan door invallend -fel- licht vlekken veroorzaken :j Ervaring mee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:19

handig topic, ik met me even en stel gelijk een vraag :)
Ik ben ook hobbyfotograaf, maar heb (al zeg ik het zelf) aardig wat ervaring :j nu heeft iemand die ik goed ken gevraagd of ik in augustus volgend jaar haar bruiloft foto's wil maken! heel gaaf natuurlijk :)) maar ik vraag me af welke lens ik hier nou het beste voor kan gebruiken? (ik weet het is nog laaang niet, maar aangezien een lens nogal duur kan zijn... hihi)
Foto's zullen gemaakt worden in het bos, waarschijnlijk een aantal met een paar ook