[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:31

micha_a schreef:
Alwiene schreef:
Ik hoop dat het je zo iets duidelijker is geworden. :) Mensen reageren zo omdat er hier nogal wat mensen komen die de handleiding dus níet lezen en zo dit topic als een soort handleiding-op-aanvraag ofzo proberen te gebruiken. Wat nogal irritant is, als ze er zelf geen moeite voor doen. Snap je? Maar ik snap dat het soms lastig is om de theorie om te zetten in de praktijk, maar hoop dat het nu wel gaat lukken :D

Ik snap zeker wat je bedoelt, daarom verdiep ik me eerst ergens in voordat ik met zo een vraag kom. Maar dat kunnen jullie natuurlijk ook niet weten.

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg, ik heb ook nog van iemand pb gekregen en gecombineerd met mijn theoretische kennis moet het wel goed komen nu. Ik ga het snel eens uitproberen ergens buiten. Nogmaals dankjewel.

Denk dat het niet alleen het probleem was van het scherpstelvlakje verplaatsen maar ook dat de camera eigenlijk doet waarvoor die bedoeld is. Hij stelt namelijk scherp op een object in het scherpstelvlakje maar eigenlijk wil je dat de camera dat niet doet en scherpstelt op datgene dat erachter staat. Dit zal altijd een probleem blijven, op duurdere lenzen kun je het scherpstel bereik instellen van bijvoorbeeld 3 meter afstand tot oneindig. Met "goedkopere" lenzen gaat dit niet en zul je of moeten proberen met de hand scherp te stellen op wat er achter het hek staat of een groter gat in het hekwerk moeten zoeken.

Hoop dat dit ook een beetje je vraag beantwoord

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:23

Even een vraagje, kan het zijn dat een batterij korter meegaat door deze kou?
Heb namelijk laatst een nieuwe batterij gekocht op ebay, al een keer eerder gedaan en die is ruim 2 jaar meegegaan en nooit problemen meegehad, deed het prima.
Alleen deze laadde al heel snel op wat ik al vreemd vond... maar hij is dus ook best snel leeg.
Nu hoop ik natuurlijk dat het gewoon door de kou komt :+

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:25

Ja, koude batterijen (ongeacht waarvoor... ook in horloges, afstandsbedieningen, fietslampjes, auto's, etc.) doen het minder goed met de kou.

Het helpt om de accu van je camera even in je hand op te warmen voordat je er mee aan de slag gaat :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:27

Ah dankje, dan ga ik dat de volgende keer even proberen :)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:29

Zijn hier toevallig ook mensen met een Olympus E-400?
Watvoor instellingen hebben jullie meestal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:36

Instellingen die je gebruikt voor fotografie zijn niet camera-type afhankelijk, maar afhankelijk van de situatie waarin je foto's maakt ;)

Dus of je nou foto's gaat maken met een Nikon, een Canon of een Olympus; in dezelfde lichtsituatie, zal je voor 99,9% de exact zelfde instellingen met ieder van die camera's gebruiken :)

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:42

Ik heb even een vraagje over verkoopfoto's voor paarden maken. Waarschijnlijk ga ik zondag verkoopfoto's maken en die moeten er natuurlijk goed uitzien! Hebben jullie misschien goede tips hiervoor? Rustige achtergrond, netjes gepoetst en tweede/derde persoon zijn als het goed is geregeld. Waarschijnlijk worden het standfoto's en springfoto's. Ik ben een complete amateur die nog weinig van camera's afweet (cursus komt er als het goed is aan :+ ) maar tot die tijd zouden wat tips handig zijn! Ik heb een Canon 1100D + 18-55 mm.

Alvast bedankt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:49

Ik zou, als jullie toch bezig zijn, ook een filmpje maken van zijn gangen (los) :)

Zorg voor de standfoto dat het paard een alerte indruk geeft en alle 4 de benen zichtbaar zijn.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:53

Ohja, een filmpje is inderdaad een goede! Oké, misschien een stomme vraag, maar is het beter als het paard voor zich uit kijkt/in de verte of juist in de lens?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:05

Persoonlijk zou ik het paard recht houden bij de standfoto, en als het lukt ingebogen richting de camera vanuit de atlas.
Zoiets als dit: http://www.paardenfokkerijhoeveweltevre ... 2groot.jpg
Het rechterachterbeen staat mi te ver onder de massa vandaan en staat niet geheel op de grond. Verder vind ik dit een geslaagde standfoto qua paard. Anders even bij wat hengstenboeren op hun sites gluren ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:05

Bij verkoopfoto's is het tonen van de bouw vaak gewild. Zorg dus ook voor een goede standfoto van de zijkant met 4 zichtbare benen en, mogelijk, een geheven hoofd (alert). Houd een goede hoogte aan, fotografeer niet van een te hoog standpunt, dan verliest het dier zijn imposante indruk.
[edit]Hetgeen wat de poster voor mij laat zien dus

En een filmpje van de bewegingen is altijd goed, beter dan een foto, omdat het de gangen en souplesse goed toont. Bij foto's kun je het best rijfoto's van de zijkant tonen.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 03-02-12 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:11

Oké, dankjewel Denise en Mootje! Hier heb ik zeker wat aan! Ik zal inderdaad wat van die site's afgaan, dan heb ik zeker veel inspiratie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:25

Mootje schreef:
Persoonlijk zou ik het paard recht houden bij de standfoto, en als het lukt ingebogen richting de camera vanuit de atlas.
Zoiets als dit: http://www.paardenfokkerijhoeveweltevre ... 2groot.jpg
Het rechterachterbeen staat mi te ver onder de massa vandaan en staat niet geheel op de grond. Verder vind ik dit een geslaagde standfoto qua paard. Anders even bij wat hengstenboeren op hun sites gluren ;)

Ik zou het paard juist volledig van opzij houden in het standshot.
Als je de aandacht van het paard iets opzij vraagt (zoals in het plaatje dat je hier laat zien), heb je ontzettend vaak paarden die dan iets van je af gaan "hangen" met hun gewicht, daarbij de hals erg hoog brengen en hun rug uitdrukken.

Wat aandacht vragen aan de voorkant, zodat het paard gewoon recht naar voren kijkt, is dan effectiever en zorgt voor een correcte lichaamshouding. :)

Het kán inderdaad mooi zijn, als het paard ietsje richting de camera kijkt. Maar je hebt er echt véél verstand en ervaring voor nodig om dat perfect uit te voeren zonder fouten in het paard te krijgen.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:52

Hoi bokkers!
Door de sneeuw ben ik al een paar keer naar buiten gegaan voor foto's, maar ik loop tegen het probleem aan dat ik de echte sneeuwkristallen niet echt scherp krijg. Is dit normaal? En hebben jullie nog tips & trucs voor in de sneeuw gaan fotograferen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:15

Misschien heb je ze van iets te dichtbij geprobeerd te fotograferen?
(ik kan uit je bericht niet precies opmaken wat je hebt gedaan... voorbeeldje zou helpen :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:39

Ik denk inderdaad dat je niet ver genoeg kunt inzoomen en/of niet dichtbij genoeg kunt komen met de lens danwel de camera die je gebruikt hebt.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:40

ik fotografeer met een canon eos 1100D met gewone kitlens :)
voorbeeld waar ik 'm niet scherp kreeg:
Afbeelding

hier kreeg ik dan wel weer echt de kristal scherp:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:09

Inderdaad, foto's van erg dichtbij.
Houd rekening met de minimale scherpstel afstand van je lens.

Net zoals je eigen ogen maar tot een bepaalde afstand van dichtbij kunnen scherpstellen, heeft je lens ook z'n beperking.
Op de lens zelf staat meestal genoteerd wat de minimale afstand is die je tot je onderwerp moet houden om een scherpe foto te kunnen krijgen. Als je dichterbij gaat dan die afstand, kan de lens niet meer scherpstellen.

Het is bij dit soort close-ups ook heel belangrijk dat je de camera heel goed stil houdt tijdens het fotograferen. Om te zorgen dat de scherpstelling perfect blijft.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:14

bedankt voor de tips :) staat idd een max afstand op, maar normaal als ik de afstand overschrijd neemt het toestel gewoon geen foto :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:29

Klopt, het toestel kan een instelling aan hebben staan, waardoor het alleen een foto neemt als de scherpstelling goed is (zoals hij denkt dat het moet zijn).
Maar camera's kunnen niet nadenken zoals wij dat kunnen. Als er "ergens" in de foto scherpte is, is dat al voldoende om die blokkering op te heffen en de foto te maken. Ook al ligt de scherpte niet op de plek die jij eigenlijk in gedachten had.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:32

hmmm interessant, bedankt voor de tips :j

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:07

ik weet niet helemaal of het hier onder valt, maar iemand een advies wat voor statief degelijk is voor een amateur :"P

of iemand ervaring met de gorrilla pod ;o?

en wat voor voordelen heeft een statief uiteindelijk?
- langere sluitertijden
maar verder ook nog iets of?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:51

ik wou vandaag weer foto's maken, maar nou merk ik dat hij niet meer scherpstelt als ik de knop half indruk. nu dacht ik dat ik niet goed genoeg indruk, maar dat is wel zo. Welke instelling kan ik hebben veranderd? ik weet dus niet meer welke.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:55

Wat voor camera heb je, Robin? Toevallig niet je AF uitgezet op camera of lens?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:56

Ik heb gewoon een compacte camera, Samsung PL210 :)