[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lipydo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 12:50

In dat geval kan je nog altijd Photoshop gebruiken. Twee foto's maken met de scherpte of de dop en eentje scherpte achterkant. Deze twee foto's dan samenvoegen :)

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:03

hey allemaal,

Ik heb een canon eos 450 sinds kort, en ben een beetje aan het stoeien met de instellingen.. maar nou worden mijn foto's iedere leer een klein beetje flets! ik zou graag mooie heldere en volle kleuren op de foto krijgen.. hoe doe ik dit? welke instellingen moet ik hiervoor gebruiken?
Alvast bedankt
Groetjes Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:29

Waar staat je witbalans op ingesteld? Misschien staat 'ie te "koud", bijvoorbeeld op Kunstlicht. In dat geval op AWB instellen. Mocht 'ie ingesteld staan op AWB kun je proberen handmatig de witbalans in te stellen of zelf een kleurtemperatuur instellen. Verder: weet je wel zeker of je monitor wel goed is?

tresja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:32

Wat bedoel je met de monitor? de display?
En waar in het menu kan ik dat vinden van de kleurtemperatuur?
Ook als ik in de automatische stand fotograveer vind ik de foto's wat cool. Ik dacht dat dat wel te verhelpen was met de juiste instellingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 18:34

Ik bedoel de monitor van je computer :)

Op de automatische stand kun je de witbalans niet zelf instellen. Eigenlijk kun je op Auto helemaal niks zelf instellen. Dat sowieso afleren dus.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:16

Ik heb volgens mij mijn probleem met niet-scherpe actiefoto's opgelost.
Heb eens getest met een snellere sluitertijd (1/1250 ipv 1/500) en toen kwam er dit uit:

Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:12

ik heb een nikon d60.
ik heb deze foto gemaakt met een 18-55 mm. maar ben er niet tevreden over. wie kan mij helpen met sluitertijd ofzo en die dingen? welke instellingen.. hier voorbeeld.

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:13

Misschien handig om erbij te zetten waar je niet tevreden over bent? :+

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:14

oh ja.. de scherpte.. heb het gevoel dat hij niet scherp is en dat hij overbelicht is..

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 23:10

Ik zit met een probleempje.
Als ik helemaal uitzoom met mijn 14-45 mm objectief dan zitten er in de randen zwarte vlekjes, als ik inzoom niet meer..
Is dat stof of iets anders? En kanik dat ergens laten reinigen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:10

Zou dat je zonnekap niet kunnen zijn? Dat heb ik zelf namelijk ook gehad (had hem er met mijn vage hoofd scheef opgedraaid :+ )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:19

Ook ik heb weer een vraag.

Insectenfotografie begint steeds meer mijn interesse te krijgen, en dan vooral het insect beeldvullend en gedetailleerd vast te leggen (zoals zij dat had: [FK] [FOTO] Het Zwanenmeer).

Nu fotografeer ik met een Sony Alpha 200 met een 18-70mm F3.5-5.6 en een 55-200mm F3.5-5.6 lens maar daar krijg ik hem maar niet mooi beeldvullend mee (ik moet vaak te veel gaan croppen waardoor de pixels zichtbaar worden).

Nu zat ik rond te kijken op internet en ik kwam twee opties tegen:
- Macrolens, en dan de grote, is duur zag ik, maar je kan van een afstand mooie macrofoto's maken. In eerste instantie heeft deze kwa prijs niet mijn voorkeur.
- Sony 75-300mm f/4.5-5.6, hier kan ik ook dichtbij komen en is kwa prijs voordeliger. Ook kan ik deze lens veelzijdiger gebruiken dan een macrolens.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar de Sony 75-300mm f/4.5-5.6 en ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook zo'n of dezelfde lens hebben?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:04

Een goede macro heeft een 1:1 verhouding. Ik heb de Nikon macro F2.8 150mm lens en die is super. Kan er met de lens bijna in het object komen en hij blijft scherp. Ik heb nu ook een 70-200mm F2.8 lens met zogenaamd macro erin maar die moet een afstand van min een meter houden en geeft max 1:3 weer. Gewoon een close up vind ik.

Dus wil je een goede macro lens... dan zou ik alleen voor een 1:1 gaan en dan zul er wat neer voor moeten leggen.

Voorbeelden van 1:1
http://i263.photobucket.com/albums/ii12 ... border.jpg

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:33

Bedankt voor je bericht. Maar ik ben bang dat de meeste insecten er al lang weer vandoor zijn als je zo dicht erbij komt. Zie daar mijn gemengde gevoelens over de die twee lenzen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:54

Het is ook een wijze van spreken ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:58

Ivonka schreef:
Het is ook een wijze van spreken ;)

Volgens mij raak ik het pad bijster?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:00

Ik kan het dus wel maar bij de bijtjes is dat geen goed idee idd. Mijn lens heeft een vast brandpunt dus ik moet enigzins zelf naar voren of achter gaan om "in te zoomen"

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:01

Nu snap ik hem weer, nogmaals bedankt :)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:35

Sinds een kleine week, ben ik in het bezit van een Canon SX110 IS.

Nu gaat het opzich vrij goed qua foto's maken.
Maar actie foto's! Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen, zonder beweging in de foto?
Ik heb het op een aantal standen geprobeerd en ook "continue" afdrukken, dus paar foto's achter elkaar schieten. En zo heeeel af en toe is er toevallig 1 die lukt. Maar de rest kan ik er gelijk afmieteren.
Kan iemand me helpen of tips geven?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:14

Plaats eens een onbewerkte foto. Dan kunnen we aan de exif zien wat je gedaan hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:21

Waarschijnlijk is je sluitertijd niet kort genoeg. Om dat op te lossen kun je twee dingen doen:

1) groter diafragma (kleiner F-getal)
2) ISO omhoog

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:05

Ik zal vanavond eens een foto neerzetten. Moet nu even weg.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:34

Ik vroeg mij af hoe ik gemakkelijk mijn camera en lens kan reinigen. Dan bedoel ik dus gewoon het glazen bollinkje voor bij de lens en het schermpje van mij camera. Verder zou ik ook wel willen weten hoe ik hem vanbinnen moet reiningen, maar ik ga er van uit dat dat een stuk moeilijker is.
Iemand die mij kan helpen?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:17

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:29

Ivonka schreef:
Een goede macro heeft een 1:1 verhouding. Ik heb de Nikon macro F2.8 150mm lens en die is super. Kan er met de lens bijna in het object komen en hij blijft scherp. Ik heb nu ook een 70-200mm F2.8 lens met zogenaamd macro erin maar die moet een afstand van min een meter houden en geeft max 1:3 weer. Gewoon een close up vind ik.

Dus wil je een goede macro lens... dan zou ik alleen voor een 1:1 gaan en dan zul er wat neer voor moeten leggen.

Voorbeelden van 1:1

Om in de huidige fotografie over echte macro te spreken is erg moeilijk. Er wordt hier een afbeeldingsmaatstaf aangehaald van 1:1. Dat is het begin van de officiële macrofotografie en dat gaat dan tot 5:1, nog kleiner noemt met microfotografie. Voor de huidige reflexcamera's bestaat er op dit moment slechts 1 echt macroobjectief en dat is de Canon MP-E 65mm f/2.5. Dat is het enige objectief waarmee je zonder verdere hulpmiddelen echte macrofotografie kunt maken.

Maar wat is dan macro. Macro noemt men het wanneer een onderwerp evengroot tot 5x zo groot op de sensor wordt afgebeeld. Zoals in de voorbeelden van Ivonka te zien is, schat ik het onderwerp toch zeker wel een 3 cm bij 4,5 cm. De camera, een Nikon D40x heeft een sensor van 15,6x23,7mm. Dat is dus geen 1:1 en dus geen macro maar close-up fotografie. Nu zul je dus met de huidige camera's niet gauw een echte macro-opname maken. Die grenzen stammen uit een tijd dat er veel meer grote negatiefformaten werden gebruikt. 9x12cm was heel normaal en als je dan een macroopname maakte was je onderwerp dus maximaal 9x12 cm.

Toch kun je voor weinig geld heel goed macrofoto's maken. Koop een paar tussenringen of nog mooier, maar wel weer duurder, koop een balg. Die zet je tussen je toestel en je gewone objectief en maken het mogelijk om dichter bij je onderwerp te komen. Daarmee is het best mogelijk om echte macro te maken. speciale macroobjectieven zijn in principe iets beter daarvoor geschikt, maar ook met een gewoon objectief kun je fantastische macro-opnamen maken met tussenringen of een balg. Ook kun je gebruik maken van voorzetlensen, maar vaak red je dan net niet de echte macrogrens. Denk er wel om, om altijd een statief te gebruiken, want bij macropnamen is het onderwerp erg snel onscherp door de erg kleine dieptescherpte. Je moet al gauw sterk diafragmeren tot 11 of 16 en dan wordt je sluitertijd gauw te lang. ook een mooi hulpmiddel is een ringflitser die je onderwerp bijna schaduwvrij maakt en genoeg licht geeft om toch een wat snellere sluitertijd te kiezen.