[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savale

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:26

Nou op 300mm is dat echt lastig hoor Tong uitsteken Maar ik ga niet zeggen dat het niet kan, want dat is onzin, maar je hebt echt wel n flink verhoogde kans op bewogen foto's Tong uitsteken

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:28

Ik las dat sigma niet zo'n best glas heeft, klopt dat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:29

Ik heb laatst mijn 200mm met een 2x teleconverter gewoon uit de hand geschoten.
Dus dan zit je op 400mm (en dan officieel moet je nog x1.6 doen voor de cropfactor = 640mm).
Ja, het is super zwaar (gewicht), maar met sluitertijden die snel genoeg zijn is het prima te doen Ja Ja

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:29

savale schreef:
Nou op 300mm is dat echt lastig hoor Tong uitsteken Maar ik ga niet zeggen dat het niet kan, want dat is onzin, maar je hebt echt wel n flink verhoogde kans op bewogen foto's Tong uitsteken

Ik zie ook dat je pas vanaf april dit jaar je canon hebt gekocht.. en dan is het gewoon oefenen nog om je handen stiller te houden Nagelbijten / Gniffelen
Ik had er zelf eerst met de kitlens last van bij bloemen bijv, bij een lagere sluitertijd, nu ook niet meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:30

IS en USM zijn 2 totaaaal verschillende dingen.
Een lens zonder USM zou ik sowieso nooit doen. IS kan je best zonder. Het is een leuk extraatje, maar lang niet zo noodzakelijk als USM.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:00

Ik heb op mijn andere camera een lens van 28-420mm....maar dat gaat prima, terwijl dat een compact camera (samsung Pro 815) is en dus veel minder snel dan een srl camera Knipoog.

Zou eigenlijk zelfs graag een lens hebben met nog meer zoom Bloos

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:16

Dan zit je zo meteen op bijna 20x zoom, ik weet dat sommige compacts tegenwoordig 17x etc hebben, maar dat is echt geen reële optie als kwaliteit hoog in het vaandel staat. IMO. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:22

canon 50mm f/1.8
Heeft iemand die hier, en hoe bevalt die? Lachen

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:03

Ja ik heb hem, fijne scherpe lens, stelt langzaam en luidruchtig scherp door gebrek aan USM, maar voor die prijs moet niemand 'm laten liggen Lachen
Heeft trouwens een fijne bokeh en/dus geschikt voor portret etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:12

Heb je er toevallig ook voorbeeldjes van? Lachen

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:18

bedankt allemaal! Lachen

ik heb er geen moeite mee, om mijn handen/camera stil te houden. maar ik snap dat dat met een 300 moeilijker word.
ik ga even informeren/vergelijken over de 55-200 en 55-250. Lachen

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:19

paoline op bokt heeft ook een canon 50mm lens Lachen
zij heeft ook vast wel voorbeeld foto's

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:22

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:26

Sander_ schreef:
Dan zit je zo meteen op bijna 20x zoom, ik weet dat sommige compacts tegenwoordig 17x etc hebben, maar dat is echt geen reële optie als kwaliteit hoog in het vaandel staat. IMO. Ja

Die camera heeft inderdaad behoorlijke zoom....wel fijn als walk around camera en op zich waren de foto's niet eens zo slecht van kwaliteit maar ik wilde er toch een echts SLR bij dus die heb ik nu ook Haha!.

50mm F1.8 heb ik ook, heel fijn lensje en net als wat Sander zegt voor die prijs kun je hem bijna niet laten liggen Vork

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:26

heb de 50 f/1.8 ook, echt, als je een canon hebt, kan dat objectief niet missen, voor dat geld *LOL*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 08:20

IS is zeer persoonlijk. Ik heb een 70-200mm F2.8 lens. Dat ding weegt 1.3 kg. Zonder IS. En de foto's zijn haarscherp en niet bewogen. Heb ook wel eens foto's geschoten op 400mm met een lens en ook daar waren de foto's niet bewogen. Voor mij dus een reden om geen IS te nemen, ik heb het blijkbaar niet nodig en vind het dan zonde van het geld Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:46

Toch zijn ook ervaren fotograven heel enthousiast over IS(Canon), VR (nikon) of Shake Reduction (Pentax).
Je kunt hiermee naar een beduidend langere sluitertijd gaan, zonder dat er bewegingscherpte optreedt.
Voor sportfotografie heb je er dus niks aan, maar bij bv landschappen, macro's en architectuur kan Image Stabilisation echt heel fijn zijn.
Vroeger maakte ik nooit foto's met een sluitertijd groter dan 1/60e, nu kan ik makkelijk naar 1/20e gaan. Het voordeel van mijn camera(Pentax K10D) is dat de IS in de camera zit en niet in de lens. Dus ik hoef er ook niet speciaal duurdere lenzen voor te kopen.
Als IS je bij iedere lens een paar honderd euro meer kost kan ik me voorstellen dat je al snel vindt dat jij dat niet nodig hebt.
Meer over IS : http://en.wikipedia.org/wiki/Image_stabilization

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:53

Ja, van de K10D is dat inderdaad erg handig Ja
Wat de landschappen e.d. betreft zou je ook een statief kunnen gebruiken. Nadeel is dat je dat wel mee moet slepen.
Dus het is inderdaad goed om te kijken wat voor soort fotografie je het meeste wilt gaan doen en daar ja apparatuur op aanschaffen Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:01

Met IS kan je op lagere sluitertijden gewoon langer doorschieten. Ook heb je volgens mij een stop meer lichtbereik.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:06

Ik heb ivm kosten toch maar voor een converter gekozen, een goed objectief voor wild fotografie is momenteel gewoon niet te betalen Boos!

Ben erg tevreden over de converter heb er nu maar een statief en grip bij gehaald anders word t erg zwaar aanpoten Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:40

manzano schreef:
Met IS kan je op lagere sluitertijden gewoon langer doorschieten. Ook heb je volgens mij een stop meer lichtbereik.

Nope, dat niet. Je hebt alleen 3-4 stops winst op sluitertijd en daardoor zou je in feite (mits je onderwerp niet beweegt) je ISO pas veel later omhoog hoeven te gooien of je diafragma open te hoeven gooien.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:42

manzano schreef:

Je lichtbereik wordt er niet beter van, maar door de langere sluitertijd kun je onder moeilijkere omstandigheden, bv bij avondlicht langer doorschieten.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:10

IS nuttig bij niet sport gerelateerde opnames.
Tot nu toe IS alleen gebruik voor een paar trouw reportages, persaconverenties en sinds kort cat walk (models).
Dus als je hoofdzakelijk sport en buiten fotografie doet kan je dus Euro uitsparen door de non IS te kopen.
Mijn 70-200mm f/2.8 IS is voor reparatie naar Etbass, komt pas na 2 weken terug. Boos!
Heb nu de 70-200mm f/2.8 non IS erbij gekocht (675 euro Haha! ), is toch mijn meest gebruikte lens.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:12

Wat een koopje Bloos!