[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:04

Sjah voordeel van de systeem camera vind ik dat hij wat kleiner is en dus makkelijker meenemen. Nadeel lenzen zijn duurder en minder opties (maar de vraag is hoeveel ik daarmee ga doen)

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:28

Misschien is het dan leuk om op zoek te gaan naar een bridge camera. Leveren prima kwaliteit en zijn stukken goedkoper (mede vanwege de vaste lens). :) Geen dslr, maar wel alle voordelen waar je naar op zoek bent!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:44

Hoi, ik ben al een tijdje aan het fotograferen en wil me er nu verder in verdiepen, denk aan 'proffecionEel' fotograferen. Welke camera kan ik ht beste nemen? Ben bereid er wel wat geld coor uit te geven zeg maar.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:49

Wat is je doel? En heb je een betere indicatie van een budget?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:51

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:52

_Denise_ schreef:
Wat is je doel? En heb je een betere indicatie van een budget?

In eerste instantie paarden fotografie,
Later wellicht Potret fotografie maar daar wil ik ook echt nog speciale cursussen doen. Ja vind t moeilijk, beetje rond de 1000 kan je daar wat leuks mee?!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:13

De bridge camera,s die ik interessant vind zijn even duur als de systeem of spiegelreflexcamera. Ook is het formaat hetzelfde als spiegelreflexcamera dan kan ik beter dslr kopen....
Of hebben jullie nog tips voor een goede bridge camera?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:50

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:18

Volgens mij is het handig om je eerst te gaan verdiepen ik wat je wil gaan fotograferen en wat voor camera je prettig vind werken. Naar mijn idee ben je appels met peren aan het vergelijken. :)
Als je op vakantie gaat en een eind wil kunnen zoomen, heb je voor zowel een DSLR als een systeemcamera een extra lens voor nodig. Tel maar een paar honderd euro bij je uitgave op. Daarbij een tas, geheugenkaart, evt een extra accu..

Mogelijkheden, kosten, gewicht/omvang, fotokwaliteit, allemaal factoren die meespelen. Wat vind je belangrijk? Heb je een onbeperkt budget of zit daar een max aan? Als je van te voren al weet dat het uitvinden van handmatige instellingen overbodig is voor jou zou ik al niet aan een dslr beginnen. Het zijn vaak wat zware apparaten, voor verschillende doelen moet je wisselen van lens, en er zitten zoveel functies op dat je daar wel de lol van in moet zien.
Systeemcamera's zijn prachtige compacte dingetjes waar kwalitatief prima foto's uit komen, maar een totaalpakketje incl kit- en zoomlens is vrij duur voor wat je krijgt.
Een bridgecamera ziet er uit als een lichte mini-dslr, zonder spiegel. Heeft functies om mee te spelen, 1 vaste lens van groothoek tot flinke zoom waardoor je daar niets meer aan uit hoeft te geven. De fotokwaliteit zal wat minder zijn dan de 2 andere opties, maar zolang je ze niet 2x2 aan de muur wil hangen/je geld ermee wil verdienen kunnen er prachtige platen uit komen.

Het klinkt nu een beetje alsof ik heel negatief ben tov een dslr, hoewel dat natuurlijk prachtige apparaten zijn. Als je het leuk vind om te fotograferen en ontdekken zonder dat formaat een bezwaar is, zeker voor een dslr gaan. :)

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:59

Ik wil vooral kinderen vakanties ed fotograferen (en gewoon creatief zijn). Ik wil me juist ook wel verdiepen in manueel. Echter is het wel handig als mijn man (die zich er totaal niet in wil verdiepen) er ook leuke foto's mee kan maken. Ook wil ik hd kunnen filmen.

ik heb 'vroeger' op school fotografie gehad en ook een half jaar stage gelopen op een fotostudio. Dat is echter nog uit t analoge tijdperk en daarna niks meer mee gedaan. De kennis zit nog wel ergens maar ver weg gestopt :o . Met mijn simpele compactcameratje heb ik gewoon te weinig opties. Mijn man vind een spiegelreflex te groot vandaar dat ik naar systeemcamera's ben gaan kijken.
maar zie eigenlijk door de bomen t bos niet meer.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:02

Begrijpelijk.. zoveel keuzes. :D In dat geval zou ik denk ik juist wel voor de dslr gaan. :) Heb je al eens naar de 100D gekeken? Is volgens mij een van de kleinste dslr's op de markt, zelfs een iets luxere variant dan de 1200 als ik het zo snel zag.
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... index.aspx

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:03

Tenshi schreef:
Volgens mij is het handig om je eerst te gaan verdiepen ik wat je wil gaan fotograferen en wat voor camera je prettig vind werken. Naar mijn idee ben je appels met peren aan het vergelijken. :)
Als je op vakantie gaat en een eind wil kunnen zoomen, heb je voor zowel een DSLR als een systeemcamera een extra lens voor nodig. Tel maar een paar honderd euro bij je uitgave op. Daarbij een tas, geheugenkaart, evt een extra accu..

Mogelijkheden, kosten, gewicht/omvang, fotokwaliteit, allemaal factoren die meespelen. Wat vind je belangrijk? Heb je een onbeperkt budget of zit daar een max aan? Als je van te voren al weet dat het uitvinden van handmatige instellingen overbodig is voor jou zou ik al niet aan een dslr beginnen. Het zijn vaak wat zware apparaten, voor verschillende doelen moet je wisselen van lens, en er zitten zoveel functies op dat je daar wel de lol van in moet zien.
Systeemcamera's zijn prachtige compacte dingetjes waar kwalitatief prima foto's uit komen, maar een totaalpakketje incl kit- en zoomlens is vrij duur voor wat je krijgt.
Een bridgecamera ziet er uit als een lichte mini-dslr, zonder spiegel. Heeft functies om mee te spelen, 1 vaste lens van groothoek tot flinke zoom waardoor je daar niets meer aan uit hoeft te geven. De fotokwaliteit zal wat minder zijn dan de 2 andere opties, maar zolang je ze niet 2x2 aan de muur wil hangen/je geld ermee wil verdienen kunnen er prachtige platen uit komen.

Het klinkt nu een beetje alsof ik heel negatief ben tov een dslr, hoewel dat natuurlijk prachtige apparaten zijn. Als je het leuk vind om te fotograferen en ontdekken zonder dat formaat een bezwaar is, zeker voor een dslr gaan. :)

Ik heb er een powershot G12 bij en dat is een leuk ding om stiekum in een hoekje plaatjes te schieten, maar vandaag op de bruiloft van nichtje was ik toch heel blij met de potentie van de 7D met IS-lensje. Domweg scherp uit de hand fotograferen bij 1/8!! Flitsen was er niet echt een optie, dus je moet wat.....

Als je wat onderin de markt zit, zullen de camera's elkaar niet zo veel ontlopen, maar op het moment dat doorgroei naar meer professionele camera's in de planning zit, altijd voor dslr gaan!

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:09

Doorgroeien naar pro/intentie om geld te verdienen met fotograferen kan ik niet uit het verhaal halen. ;)

Overigens ben ik begonnen met een bridge. Hoewel ik nog steeds onder de categorie amateur val (het is niet mn vak en dat hoeft het ook niet te worden) heb ik daar wel ontzettend veel van geleerd. Als je toch wil overstappen naar beter, maakt het imo weinig uit waarmee je begint. Het is maar net wat je budgettechnisch aankan. ;)
Laatst bijgewerkt door Tenshi op 12-06-14 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:13

Tenshi schreef:
Doorgroeien naar pro/intentie om geld te verdienen met fotograferen kan ik niet uit het verhaal halen. ;)

Dat hoeft ook niet, je kunt ook voor de lol een 6D kopen :j en als er een 1D mark IV of X langs komt voor een lief prijsje, is ie van mij......

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 23:18

Joh, als iemand de centen heeft lang leve de lol. Waarom niet.
Ik ga er hier meestal vanuit dat iemand niet zn spaarrekening wil leegtrekken voor een beginnende hobby. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:20

mag schreef:
Ik wil vooral kinderen vakanties ed fotograferen (en gewoon creatief zijn). Ik wil me juist ook wel verdiepen in manueel. Echter is het wel handig als mijn man (die zich er totaal niet in wil verdiepen) er ook leuke foto's mee kan maken. Ook wil ik hd kunnen filmen.

ik heb 'vroeger' op school fotografie gehad en ook een half jaar stage gelopen op een fotostudio. Dat is echter nog uit t analoge tijdperk en daarna niks meer mee gedaan. De kennis zit nog wel ergens maar ver weg gestopt :o . Met mijn simpele compactcameratje heb ik gewoon te weinig opties. Mijn man vind een spiegelreflex te groot vandaar dat ik naar systeemcamera's ben gaan kijken.
maar zie eigenlijk door de bomen t bos niet meer.

Als je er toch geen paarden en sportfotografie mee wilt doen en vooral kinderen en vakantie wilt fotograferen/videograferen zou inderdaad een systeemcamera wel een mooie oplossing zijn. Ik heb zelf ook een systeemcamera voor erbij en naast alle auto standjes heb je ook gewoon de volledige beschikking over alle handmatige instellingen. :)

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:24

Misschien ben ik een beetje ongeduldig, maar ik ga nog een keer mijn berichtje plaatsen aangezien ik echt 0,0% verstand heb van camera's en door het bos de bomen niet meer zie :p

------

Hallo allemaal :)

Op het moment heb ik zo'n heel standaard Sony-cameraatje waar ik al een hele tijd mee fotografeer.
Wanneer ik 1 foto wil maken, bijv. een stilstaand voorwerp, heb ik mooie kleuren en scherp beeld en kan ik focussen qua scherp / vaag.
Wanneer ik echter meerdere foto's snel achter elkaar wil maken, bijv. een sprong over een hindernis, is het regelmatig vaag, heb ik kleurverlies en daarbij enorm kwaliteitsverlies (bijv. normaal foto's van 3 Mb en dan maar 800 kB).

Aangezien ik erg graag fotografeer en de camera bijna overal mee naartoe gaat, wil ik graag een 'goede' camera. Ik ben echter een leek op het gebied van spiegelreflexen etc. dus vandaar dat ik hier even hulp zoek :)

Een aantal 'eisen':
- foto's met mooie kleur (geen hele 'doffe' foto's)
- camera met 'snelle' stand en dat deze foto's mooi scherp incl kleur blijven
- liever geen kwaliteitsverlies bij de 'snelle' stand (sorry weet ff geen andere naam :p)
- focusoptie (automatisch / handmatig maakt niets uit) (als het eventueel niet kan dan is het ook prima)

Ik heb geen speciale lens nodig (als iemand echter iets heeft van 'ja eigenlijk moet je die lens nemen', zeg het gerust). Ik snap verder ook dat zo'n dergelijke camera aardig wat kan kosten, maar ik hoef natuurlijk niet de duurste van de duurste :)

Graag jullie ervaringen en natuurlijk de tip welke camera jullie mij aanraden :)
(Mag in het topic, maar pb natuurlijk ook)

Edit:
Ik heb de Sony DSC-W300 Carl Zeiss Vario-Tessar 2,5-5,5 / 7,6-22,8
Het is gewoon een standaard pocketcameraatje (klik) zegmaar haha :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:27

Voor bij de paardjes is een telezoom wel fijn.

Als instapset zou je voor de Canon 1200D kunnen kiezen samen met 18-55mm en 55-250mm.

Heb je meer budget zou je ook naar Canon 700D of Canon 70D kunnen kijken eventueel in combinatie met de Canon EF 70-200mm f/4.0L USM.

Als jij je budget aangeeft kunnen er mss betere adviezen gegeven worden.

dejoni schreef:
Misschien ben ik een beetje ongeduldig, maar ik ga nog een keer mijn berichtje plaatsen aangezien ik echt 0,0% verstand heb van camera's en door het bos de bomen niet meer zie :p

------

Hallo allemaal :)

Op het moment heb ik zo'n heel standaard Sony-cameraatje waar ik al een hele tijd mee fotografeer.
Wanneer ik 1 foto wil maken, bijv. een stilstaand voorwerp, heb ik mooie kleuren en scherp beeld en kan ik focussen qua scherp / vaag.
Wanneer ik echter meerdere foto's snel achter elkaar wil maken, bijv. een sprong over een hindernis, is het regelmatig vaag, heb ik kleurverlies en daarbij enorm kwaliteitsverlies (bijv. normaal foto's van 3 Mb en dan maar 800 kB).

Aangezien ik erg graag fotografeer en de camera bijna overal mee naartoe gaat, wil ik graag een 'goede' camera. Ik ben echter een leek op het gebied van spiegelreflexen etc. dus vandaar dat ik hier even hulp zoek :)

Een aantal 'eisen':
- foto's met mooie kleur (geen hele 'doffe' foto's)
- camera met 'snelle' stand en dat deze foto's mooi scherp incl kleur blijven
- liever geen kwaliteitsverlies bij de 'snelle' stand (sorry weet ff geen andere naam :p)
- focusoptie

Ik heb geen speciale lens nodig (als iemand echter iets heeft van 'ja eigenlijk moet je die lens nemen', zeg het gerust). Ik snap verder ook dat zo'n dergelijke camera aardig wat kan kosten, maar ik hoef natuurlijk niet de duurste van de duurste :)

Graag jullie ervaringen en natuurlijk de tip welke camera jullie mij aanraden :)
(Mag in het topic, maar pb natuurlijk ook)

Ik heb de Sony DSC-W300 Carl Zeiss Vario-Tessar 2,5-5,5 / 7,6-22,8
Het is gewoon een standaard pocketcameraatje (klik) zegmaar haha :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:31

Tenshi schreef:
Joh, als iemand de centen heeft lang leve de lol. Waarom niet.
Ik ga er hier meestal vanuit dat iemand niet zn spaarrekening wil leegtrekken voor een beginnende hobby. :')

Klopt, maar ik denk wel dat het zinvol is om goed over na te denken. Halverwege overstappen is meestal ingrijpender, zeker als je een stap "omhoog" wil doen.
ik vind het iets kort door de bocht om te veronderstellen dat alleen mensen met professionele bedoelingen camera's uit de hoogste lijnen kopen. Ik ga geen uitspraken doen over iemands budget als dat niet wordt aangegeven; ik vind het van belang om argumenten mee te geven die kunnen leiden tot een goede beslissing, precies zoals Bagheera_206 hierboven ook doet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:39

Ik heb de canon eos 1200d besteld, volgende week ophalen! Ben benieuwd.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:08

Ik heb een leuke aanbieding gezien (voor 394,-) van de Canon Eos 100D met een 18-55mm EFIII lens. Ik vind op google weinig over deze lens is dit een goede camera + lens om mee te beginnen?
Of is de Canon EOS 100D+ EF-S 18-55 IS STM voor 50 euro meer een beter keus?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:46

Ik heb een aantal pagina's doorgelezen en vind meerdere malen terug dat de Canon 1200d een fijn instap model is. Vrienden van ons hebben een canon 600d. Daar heb ik nu een paar keer mee gefotografeerd en vind het een fijne camera met mooie beeldkwaliteit. In dit topic vind ik maar weinig over de 600d. Wat is jullie ervaring hiermee? Zelf heb ik een Panasonic Lumix bridge camera, maar ben daar niet meer tevreden over, zodoende kijk ik uit naar een andere camera. Hetzij een betaalbare spiegelreflex of de vernieuwde Panasonic Lumix bridge camera, daar twijfel ik tussen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:13

@Kletskoekje: Nice! :)

@mag: De 100D is een erg leuke body. :) Hou er alleen wel rekening mee dat als je er een grotere telezoom opzet voor bij de paardjes de combi misschien beetje topzwaar wordt en niet meer in balans is. :=

@iim: De 600D is een verouderd model en opgevolgd door de 650D en 700D. De 700D is 1 segment hoger/beter/duurder dan de 1200D. Als de 700D met telezoom voor bij de paardjes in jouw budget past is het een erg fijne combi. :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:07

Oke, bedankt voor de uitleg!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:35

Ik weet niet zo goed waar deze vraag te stellen, dus zet 'm hier maar neer: iemand ervaring met voorzetlensjes op je zoeker?

Ik gebruik ook lenzen van mijn analoge Minolta-set (verloopringen) en ik merk dat scherpstellen via de zoeker niet 100% gaat. Via het scherm (live view) gaat het een stuk beter. Nu weet ik dat ik op de grens van de interne correctie zit, vandaar dat ik me afvraag of zo'n voorzetlensje zinvol zou kunnen zijn. Iemand?