Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tenshi schreef:Volgens mij is het handig om je eerst te gaan verdiepen ik wat je wil gaan fotograferen en wat voor camera je prettig vind werken. Naar mijn idee ben je appels met peren aan het vergelijken.![]()
Als je op vakantie gaat en een eind wil kunnen zoomen, heb je voor zowel een DSLR als een systeemcamera een extra lens voor nodig. Tel maar een paar honderd euro bij je uitgave op. Daarbij een tas, geheugenkaart, evt een extra accu..
Mogelijkheden, kosten, gewicht/omvang, fotokwaliteit, allemaal factoren die meespelen. Wat vind je belangrijk? Heb je een onbeperkt budget of zit daar een max aan? Als je van te voren al weet dat het uitvinden van handmatige instellingen overbodig is voor jou zou ik al niet aan een dslr beginnen. Het zijn vaak wat zware apparaten, voor verschillende doelen moet je wisselen van lens, en er zitten zoveel functies op dat je daar wel de lol van in moet zien.
Systeemcamera's zijn prachtige compacte dingetjes waar kwalitatief prima foto's uit komen, maar een totaalpakketje incl kit- en zoomlens is vrij duur voor wat je krijgt.
Een bridgecamera ziet er uit als een lichte mini-dslr, zonder spiegel. Heeft functies om mee te spelen, 1 vaste lens van groothoek tot flinke zoom waardoor je daar niets meer aan uit hoeft te geven. De fotokwaliteit zal wat minder zijn dan de 2 andere opties, maar zolang je ze niet 2x2 aan de muur wil hangen/je geld ermee wil verdienen kunnen er prachtige platen uit komen.
Het klinkt nu een beetje alsof ik heel negatief ben tov een dslr, hoewel dat natuurlijk prachtige apparaten zijn. Als je het leuk vind om te fotograferen en ontdekken zonder dat formaat een bezwaar is, zeker voor een dslr gaan.
mag schreef:Ik wil vooral kinderen vakanties ed fotograferen (en gewoon creatief zijn). Ik wil me juist ook wel verdiepen in manueel. Echter is het wel handig als mijn man (die zich er totaal niet in wil verdiepen) er ook leuke foto's mee kan maken. Ook wil ik hd kunnen filmen.
ik heb 'vroeger' op school fotografie gehad en ook een half jaar stage gelopen op een fotostudio. Dat is echter nog uit t analoge tijdperk en daarna niks meer mee gedaan. De kennis zit nog wel ergens maar ver weg gestopt. Met mijn simpele compactcameratje heb ik gewoon te weinig opties. Mijn man vind een spiegelreflex te groot vandaar dat ik naar systeemcamera's ben gaan kijken.
maar zie eigenlijk door de bomen t bos niet meer.
dejoni schreef:Misschien ben ik een beetje ongeduldig, maar ik ga nog een keer mijn berichtje plaatsen aangezien ik echt 0,0% verstand heb van camera's en door het bos de bomen niet meer zie :p
------
Hallo allemaal
Op het moment heb ik zo'n heel standaard Sony-cameraatje waar ik al een hele tijd mee fotografeer.
Wanneer ik 1 foto wil maken, bijv. een stilstaand voorwerp, heb ik mooie kleuren en scherp beeld en kan ik focussen qua scherp / vaag.
Wanneer ik echter meerdere foto's snel achter elkaar wil maken, bijv. een sprong over een hindernis, is het regelmatig vaag, heb ik kleurverlies en daarbij enorm kwaliteitsverlies (bijv. normaal foto's van 3 Mb en dan maar 800 kB).
Aangezien ik erg graag fotografeer en de camera bijna overal mee naartoe gaat, wil ik graag een 'goede' camera. Ik ben echter een leek op het gebied van spiegelreflexen etc. dus vandaar dat ik hier even hulp zoek
Een aantal 'eisen':
- foto's met mooie kleur (geen hele 'doffe' foto's)
- camera met 'snelle' stand en dat deze foto's mooi scherp incl kleur blijven
- liever geen kwaliteitsverlies bij de 'snelle' stand (sorry weet ff geen andere naam :p)
- focusoptie
Ik heb geen speciale lens nodig (als iemand echter iets heeft van 'ja eigenlijk moet je die lens nemen', zeg het gerust). Ik snap verder ook dat zo'n dergelijke camera aardig wat kan kosten, maar ik hoef natuurlijk niet de duurste van de duurste
Graag jullie ervaringen en natuurlijk de tip welke camera jullie mij aanraden
(Mag in het topic, maar pb natuurlijk ook)
Ik heb de Sony DSC-W300 Carl Zeiss Vario-Tessar 2,5-5,5 / 7,6-22,8
Het is gewoon een standaard pocketcameraatje (klik) zegmaar haha
Tenshi schreef:Joh, als iemand de centen heeft lang leve de lol. Waarom niet.
Ik ga er hier meestal vanuit dat iemand niet zn spaarrekening wil leegtrekken voor een beginnende hobby.