[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:07

Hey allemaal. :)

Ik ga upgraden naar een betere camera. Momenteel heb ik een Olympus e-420 maar die is nogal bejaard. Bij ISO400 is de ruis al verschrikkelijk. Bovendien past er geen SD kaart in.

Nu wil ik een Nikon D600 aanschaffen. Ik denk met kitlens (24-85mm f/3.5-4.5) en een 50mm lensje (f/1.4). Verschil tussen body met of zonder kitlens is €384 euro. Ik denk niet dat ik voor dat geld een betere variant van f/2.8 kan vinden...
Als iemand me hierover nog enig advies kan bieden zou dat heel tof zijn. Ik heb er ook over gedacht om een D800 te kopen maar voor de pixels hoef ik het niet te doen, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:56

Zo, dat is een enorme stap Simoonzel!

De Nikon D600 is een fullframe camera voor enthousiaste hobbyisten.
Het is een flink uitgeklede camera, als je 'm vergelijkt met een D800. Op behoorlijk belangrijke onderdelen.
Zoals de autofocus. Die heeft minder scherpstelpunten als de D800 (39 ipv 51).

Ik heb destijds mijn D300 (niet fullframe) niet willen "upgraden" met een D600, omdat het feitelijk een downgrade van kwaliteit zou zijn.

De D600 is dus een camera voor hobbyisten die ook eens willen proeven wat fullframe is. Zo is de camera in de markt gezet.
De D800 is een monster, in positieve zin. Voor de pixels moet je 't zeker niet doen. Sterker nog; je zal waarschijnlijk ook een splinternieuwe pc moeten aanschaffen als je voor een D800 zou gaan. Ik kon mijn 6 maanden oude pc ook gelijk vervangen :P

Hoe dan ook, de D600 is een hele goede camera hoor!
Maar let er dus op, dat Nikon eigenlijk een raar type op de markt heeft gezet met een D600, omdat voorheen alle andere Fullframe bodies echt voor profs waren, van professionele kwaliteit met de beste onderdelen en functies. De D600 is fullframe, maar heeft de specs van een consumer camera. Dus dat is wel iets om in 't oog te houden.

Een D600 heeft trouwens ook wat problemen met olie op de sensor bij veel van de modellen.
Om die reden is hij door Nikon ook al zo snel vervangen door de D610.

De D7100 zou overigens ook een goede keuze zijn.
Die is qua kwaliteit en systemen zeer vergelijkbaar met de D600, alleen niet fullframe.
Voor de prijs/kwaliteit verhouding (D7100 kost bijna de helft van de D600) is dat ook een aantrekkelijke optie!

Let er op, dat lenzen die je met de D600 gebruikt aanvoelen alsof ze een veel bredere beeldhoek hebben dan je gewend bent.

Je oude camera heeft een flinke cropfactor van (als ik het goed opgezocht heb) ruim 2x.
Een 50mm op je Olympus "werkt" dus eigenlijk als een 100mm lens.

Wil je op je D600 hetzelfde qua beeldhoek, dan moet je dus een 100mm lens aanschaffen.
Want een 50mm op een fullframe sensor, "voelt" voor jou als een 25mm op je huidige camera.

Welke onderwerpen wil je gaan fotograferen?
Want de lenzen die je hierboven noemt, zijn erg "algemeen". Niet extreem groothoek en ook niet echt telebereik.
Voor bijv. paardenfotografie zou ik sneller een 70-200mm objectief aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:59

@Shauniraquel:
Het is weer een hele algemene fotografie vraag.
Begin met de basis. Leer wat fotografie is en wat de begrippen betekenen en de camera kan.
Dán pas kun je echt betere resultaten halen uit je camera. :)

Een camera bedienen, zonder dat je weet wat de knoppen doen...
Is hetzelfde als een oven in proberen te stellen als je niet weet wat "tijd" en "temperatuur" betekend.
Daar krijg je heel vreemd brood van ;)

Wil je perfect gebakken broodjes? Dan moet je weten wat de begrippen betekenen en hoe lang het type brood dat je wil maken in de oven moet, op welke temperatuur. En welke soort deeg je moet hebben.

Dat is met fotografie precies hetzelfde.
Wil je mooie broodjes bakken met je camera? Dan moet je eerst begrijpen hoe de camera werkt, en met welke begrippen je te maken hebt en hoe die onderling met elkaar in verhouding staan.
Alleen dan kom je tot het beste resultaat.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:44

Bedankt! Ik ga niet je bericht quoten want dan wordt het heel lang, haha :p
Ik ben momenteel eerstejaars fotografie student en heb geen "vaste" onderwerpen om te fotograferen, vandaar dat ik zulke algemene objectieven aan wil schaffen. Ik zou graag een D800 aanschaffen maar daar heb ik nét te weinig geld voor (mijn budget is ong. 2100 euro). Kan dan een body kopen, zonder objectieven en daar heb ik niet zo veel aan.
Eventueel zou ik een wat professionelere body aan kunnen schaffen maar dan wordt 't geen fullframe. Moet wel Nikon zijn. We hebben een uitleen op mijn opleiding waar ik objectieven kan lenen, maar alles is afgesteld op Nikon. Vandaar dat ik ook nog geen objectieven aan wil schaffen die heel erg één kant op leunen, die kan ik eerst ook bij de uitleen halen.

Heb je suggesties over een (niet-fullframe) body waar ik misschien wel meer mee zou kunnen? Enige nadeel is: ik krijg ook videolessen op school die speciaal zijn afgesteld op filmen met een reflex. Het liefst zou ik er dus wel een filmfunctie op hebben zitten zodat ik niet iedere keer een body hoef te lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:04

Er is nooit een vervolg gemaakt op de enige niet-fullframe semi-pro body: D300(s).
Maar die is echt al oud en achterhaald.

Een D7100 zou een alternatief kunnen zijn voor de D600. Maar beide zijn geen pro bodies.

Voor een pro body kom je nu uit op de verouderde D700 of D800 of D4.
Maar die laatste twee zijn inderdaad erg duur.

Let er op dat je niet álle objectieven eenvoudig kunt uitwisselen. Voor een fullframe body zijn er FX objectieven, voor de crop bodies zijn er DX objectieven van Nikon.
Op fullframe werken de Dx objectieven niet altijd optimaal.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:09

Dan zal ik even nagaan of er genoeg FX objectieven op mijn school beschikbaar zijn om een D600 te rechtvaardigen. Zo niet, dan zal ik een D7100 overwegen. Bedankt voor de info. :)

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:51

Hallo bokt,
Hier een foto van onze poedel Puck ,
Ik heb nu sinds een week photoshop c6 op mijn pc
En snap er nog niet veel van haha.
Iemand tips / kritiek op deze foto ?

Afbeelding

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:21

Beste mede bokkers,

Het lijkt mij ontzettend leuk om ook portretfotografie te gaan doen, gewoon van mensen zelf.
Alleen waar moet je op letten? ik heb daar echt totaal geen verstand van. Hopelijk kunnen jullie mij wat tips en trics geven!

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 01:09

Klinkt heel makkelijk gezegd en moeilijk gedaan, maar: gewoon doen! Er zitten geen regels aan, omdat ieder persoon zo anders is. Kijk naar iemands gezicht en wat zijn/haar sterke punten zijn. Licht is érg belangrijk; hoe valt het op het gezicht? Zijn er geen lelijke schaduwen? De wat vollere mensen kun je het beste niet recht van voren nemen, maar ietsje schuiner. Maaar dit is ook net weer wat je wilt benadrukken. Probeer ook iemand eens 'neutraal' te laten kijken ipv lachen naar het vogeltje én stiekem foto maken als diegene het niet doorheeft.

Kwestie van goed kijken, veel dingen uitproberen en voorbeelden na proberen te doen :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 16:54

Heeft iemand een adres voor mij waar ik een goede workshop/cursus paardenfotografie kan volgen.
Hypofocus, jij staat hoog op mijn lijstje maar Harlingen is wel erg ver rijden voor mij.
Mocht iemand een aanrader voor mij hebben hoor ik dat graag.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:53

Ligt eraan waar je woont :')

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:17

Handig om erbij te melden. Ik woon in de buurt van Den Bosch. Wil best een uurtje rijden :-)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:18

Bij Nikki de Kerf :D is ongeveer 50min zie ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:21

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:12

Femke, dat had ik nog niet gezien. Gezien mijn ongeluk 2maanden geleden lig ik er voorlopig uit en ben ook net verhuist dus heb nog geen connecties hier in de buurt.

Heb je binnenkort in midden NL een workshop? Zag op je site dat het voorals nog in Harlingen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:38

Ik heb op dit moment inderdaad alleen de workshop in Harlingen op de agenda staan.
In afwachten van nieuwe locaties...

Beterschap trouwens! :(:)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:00

Femke, als je in midden NL een workshop hebt, zou je mij dan een pbtje willen doen? Ik ga het geheid vergeten om op je site te kijken :)

Bedankt, ben al aan de betere hand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:11

Dat zou ik heel graag willen, maar ik krijg minstens 10x per week 't verzoek om mensen persoonlijk een berichtje te sturen als er een nieuwe workshop of een ander bepaald nieuwtje is.
Dat krijg ik niet allemaal bijgehouden om mensen dan op te zoeken en te berichten.
Maar daar heb ik wel een oplossing voor: http://hypofocus.com/nieuwsbrief.html
Als je je opgeeft voor de nieuwsbrief, krijg je automatisch bericht bij een nieuwe workshop datum. +:)+

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:55

Dames, ik heb hard hulp nodig!
Ik werk met een MacBook Air en krijg het maar niet voor elkaar om mn scherm goed te kalibreren.
Op mijn scherm zijn het warme, lichte foto's, maar bekijk ik ze op mn iPhone of op een andere computer, dan hebben ze allemaal een alg groene gloed.
Ik heb al verschillende keren geprobeerd te kalibreren met de Apple software, maar kom er gewoon niet uit.
De foto's lijken dan qua kleur totaal niet meer op wat ze op de camera wel lijken.
Ik zit echt met mn handen in t haar :(
Heeft iemand de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:24

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:57

Dat klopt inderdaad, maar ik sta er nu niet om te springen om nog eens 100 euro uit t geven om dit goed te krijgen, zeker omdat geen van mijn vrienden met een macbook dit probleem heeft.
Thanks voor de tip anyways! Ik loop vd week even de Apple store binnen, eens zien wat zij voor antwoord hebben.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:46

Het is dan wel geen fotografie...maar mij is gevraagd een "videoclip" te maken voor een band...
Nu film ik eigenlijk nooit met mijn spiegelreflex.
Sowieso vraag ik me af wat het beste is om mee te filmen. Kitlens, 50mm f1.8 of 70-200 4.0 non IS.
Wat zijn dingen die belangrijk zijn voor het filmen? Tips etc..

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 09:37

AnneXxX schreef:
Het is dan wel geen fotografie...maar mij is gevraagd een "videoclip" te maken voor een band...
Nu film ik eigenlijk nooit met mijn spiegelreflex.
Sowieso vraag ik me af wat het beste is om mee te filmen. Kitlens, 50mm f1.8 of 70-200 4.0 non IS.
Wat zijn dingen die belangrijk zijn voor het filmen? Tips etc..

Ik zou zelf voor de kitlens gaan (als je dicht bij hun staat)

Zorgen dat je goed scherp filmt.
Film je binnen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:53

Zorg dat je een statief gebruikt!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:04

Ik fotografeer af en toe wat voor de hobby met mijn Pentax K10.
Nu stoor ik mij er wel eens aan dat ik maar zo beperkt kan zoomen, vooral bij het fotograferen van paarden in beweging. Ook moet het buiten echt heel erg licht zijn wil ik de juiste sluitertijd kunnen gebruiken..

Kan iemand mij een bepaalde lens aanraden geschikt voor het maken van actiefoto's van paarden? Alvast hartelijk dank :)

edit: En kan iemand mij vertellen of alle Pentax lenzen ook op mijn Pentax camera zullen passen?