[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:44

Hallo allemaal,

Ik heb weer een vraagje.
Hoe komt het dat deze foto's niet scherp zijn? De sluitertijd lijkt me gewoon oke daar zou het niet aan moeten liggen lijkt mij. Zou ik dan zelf mijn camera steeds bewegen?

Afbeelding

ISO:200
F:5.6
Exp time: 1/400

Afbeelding

ISO:200
F:6.3
Exp time: 1/500

Bij deze foto valt het nog redelijk mee, maar zou dit dan alles zijn wat ik eruit kan halen? Dat lijkt me eigenlijk niet. De achtergrond is ook niet scherp volgens mij dus ik heb denk ik ook niet op het verkeerde punt scherp gesteld. :?

Afbeelding

ISO:100
F:5.6
Exp time: 1/500

Zodra dieren stil staan krijg ik ze wel scherp?
Kan iemand mij helpen met iets wat ik kan proberen?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:52

Als je kijkt naar de grassprietjes (1 en 2) en de bomen (3) zie je dat deze niet bewogen zijn en dat je dus niet je camera hebt bewogen. Als je goed kijkt zie je bovendien dat de grassprietjes en de bomen op de achtergrond scherp zijn en het onderwerp niet. Kwestie van verkeerd scherpstellen dus :j

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:54

Zucht.. alweer |o
Ik denk echt steeds dat ik op het goede punt scherpstel. Hoe kan ik nu zeker weten dat ik het goede punt pak en behoud? Ik heb hem op deze momenten gewoon op het midden gehad en gemikt op hond/paard maar dit lukt dus niet.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:59

Met welke camera schiet je? het kan dat bv he tpaard sneller is dan je camera, dus wanneer je hem hebt gefocust op je paard en op het knopje drukt om de foto te maken is het paard alweer uitbeeld gerent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:02

Oei, lastig te zeggen zo... In ieder geval zelf goed opletten of je paard of hond scherp lijkt te zijn door de zoeker, je camera de gelegenheid geven goed scherp te stellen (niet te snel een foto maken) en één autofocuspunt gebruiken (dat je zelf bepaalt). Ik zie dat je de AI Servo al gevonden hebt. Gebruik geen AI Focus en ALS je One Shot gebruikt, niet te lang wachten met het maken van de foto nadat je scherp hebt gesteld. Dan zou het in principe goed moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:02

Romyv schreef:
Met welke camera schiet je? het kan dat bv he tpaard sneller is dan je camera, dus wanneer je hem hebt gefocust op je paard en op het knopje drukt om de foto te maken is het paard alweer uitbeeld gerent..

Niet het geval. Canon op AI Servo, dus camera zou focus bij moeten blijven stellen tijdens het fotograferen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:18

Ja hij blijft idd focussen zolang ik het knopje half in druk. De AI Servo zorgt dat hij steeds blijft scherpstellen toch? Dan kan ik ook gewoon blijven volgen.

Misschien heeft het er ook wel mee te maken of ik dichtbij ben ja of nee. Ik kan nl met mijn kitlens niet ver inzoomen dus hoe dichterbij ik ben hoe specifieker ik kan scherpstellen.
Ik kies ook altijd zelf mijn punt omdat hij anders vaak de verkeerde kiest kwam ik achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:25

Op AI Servo blijft de camera inderdaad scherpstellen zo lang je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Je moet dan wel zorgen dat je goed met het autofocuspunt op het onderwerp blijft, want als je per ongeluk even de achtergrond te pakken hebt, kan de focus snel wegschieten. Met afstand zou je wat kunnen proberen inderdaad.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:53

LetsgoKelly schreef:
Zucht.. alweer |o
Ik denk echt steeds dat ik op het goede punt scherpstel. Hoe kan ik nu zeker weten dat ik het goede punt pak en behoud? Ik heb hem op deze momenten gewoon op het midden gehad en gemikt op hond/paard maar dit lukt dus niet.
Je focuspoint is goed (kan je in canon DPP controleren), onscherpte kan ook onstaan door je image stabilizer.
Object volgen met je camera, wordt door de IS systeem als een beweging/trilling gezien en zal deze dus willen corrigeren, gevolg onscherpe beelden.
Check dus of je IS knopje op je lens in off staat als je bewegende dieren wil vastzetten.
gr.Frans

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:17

Aha, oke. Dat kan ik ook nog eens proberen. Klinkt wel raar als dat zo is. Het paard heb ik waarschijnlijk gevolgd maar de honden niet. Die kwam op mij af dus heb ik mijn camera stil gehouden.
Bedankt voor de tips iedereen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:17

JAZZ4ff schreef:
Je focuspoint is goed (kan je in canon DPP controleren),

Huh? Even nieuwsgierig, maar hoe dan? Ik heb hetzelfde geprobeerd met één van de foto's maar hier doet 'ie dat alleen met originele bestanden en niet met low-res jpg's rechtstreeks van internet geplukt :=

Citaat:
onscherpte kan ook onstaan door je image stabilizer.
Object volgen met je camera, wordt door de IS systeem als een beweging/trilling gezien en zal deze dus willen corrigeren, gevolg onscherpe beelden.
Check dus of je IS knopje op je lens in off staat als je bewegende dieren wil vastzetten.
gr.Frans

Is waar, maar hier is duidelijk de achtergrond scherp...

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:29

Dus ik kan dat thuis dan ook uit gaan zitten pluizen welke foto's ik goed heb gefocused en zo uit sluiten dat het daar aan ligt.. (kwartje is gevallen :) ) :)*

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:31

Nouks schreef:
JAZZ4ff schreef:
Je focuspoint is goed (kan je in canon DPP controleren),

Huh? Even nieuwsgierig, maar hoe dan? Ik heb hetzelfde geprobeerd met één van de foto's maar hier doet 'ie dat alleen met originele bestanden en niet met low-res jpg's rechtstreeks van internet geplukt :=

Openen in DPP, ALT+L

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:37

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:36

Dit is de orginele foto incl scherpstel punt. Heb m ff in paint gedaan alleen voor het overzicht.
Afbeelding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:58

Hier twee foto's van bokkers die ik de afgelopen weken heb gemaakt.

Eerst diphranil van bokt met haar paard. Ik vind het jammer dat ik de foto iets te krap aan de zijkanten heb genomen, maar ben er verder erg tevreden mee.
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C04492.jpg

En dan soeske met haar paard. Zij wou graag zwart/wit foto's en daarom heb ik bij deze opname hiervoor gekozen. Ook deze vind ik erg mooi. Tevens heb ik deze foto ook in kleur (heb op dit stukje grond 50/50 gedaan met kleur en z/w)
http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... C06147.jpg

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:18

LetsgoKelly schreef:
Dit is de orginele foto incl scherpstel punt. Heb m ff in paint gedaan alleen voor het overzicht.
Afbeelding

Het is heel moeilijk om, met deze bewegingen van het paard en de grote afstand, je focuspunt uitsluitend op het paard te houden. Hij meet dus regelmatig ook de achtergrond zoals de bosserij en de afrasteringspalen. Ik denk dan ook dat hij op de afrasteringspalen heeft scherpgesteld. Oplossing daarvoor is: met de hand scherp stellen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:37

Hoi!

Ik heb ook weer een vraagje...

Met mijn zelf in elkaar geflansde studio :P (IKEA bak - 2 bouwlampen van ieder 500Watt - A3 velletjes en wc rolletjes) zie;

Afbeelding

lukt het me al aardig om een coole foto te schieten (zie die hieronder van mijn lens), echter krijg ik de scherpte (diepte) niet goed, wat doe ik fout? Ik wil graag heel het product scherp... ik heb (nog) geen statief...

voorbeeld, net gemaakt, met: f5 1/20 ISO100 190mm

Afbeelding

Hebben jullie, zoals altijd de ultieme tip? :D
Laatst bijgewerkt door vinos op 30-05-09 00:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:40

Hoe bedoel je dat?
Je wil van bovenstaand voorbeeld de hele lens scherp?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:41

ja ik wil mijn hele lens scherp... lukt me niet, wat ik ook doe alleen de rechterbovenkant van t opklikdopje is scherp...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:51

Lijkt mij dat je een kleiner diafragma moet nemen..
En lukt het ook niet als je meer uitzoomt, dan scherpstelt, en later bijv. de foto cropt? Ik noem maar wat..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:16

Idd. dus het getal omhoog.
Waar had je hem nu op staan?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 11:38

F5 staat erbij. Hij mag zeker naar F8 of F11 ;)

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:04

Oke, gaat straks nog eens oefenen!

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:58

Hoe kleiner de objecdtafstand, hoe kleiner ook de scherptediepte wordt. Dat is bij close-up mopnamen het grote probleem. Gauw zit je dan al op de grenzen van het mogelijke en moet je diafragmeren tot 22 of kleiner (groter getal) als het er op zit. Reden waarom de profs in dit soort fotografie een speciale camera inzet, de technische camera waarmee je de scherptediepte nog nop een andere manier kunt beinvloeden. Het zou dus maar zo kunnen dat zelfs bij diafragma 22 je objectief nog niet helemaal scherp is.