[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:46

Tweedehands zo'n camera kopen zou ik niet zo snel doen, je kan niet altijd zien in hoeverre hij al versleten is bovendien vind ik dat er vaak nog best veel voor betaald wordt kan je beter wachten op een leuke aanbieding.

Volgens mij kan je met vrijwel iedere objectief ook handmatig scherpstellen, meestal zit er een knopje op het objectief dat je naar AF of MF kan schuiven

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:47

Ik zou eerder een goedkopere instapcamera kopen dan een tweedehands. Ik heb geen ervaring met de D3100 maar naar wat ik heb horen zeggen is hij prima.
Met een objectief kan je inderdaad ook handmatig scherpstellen :) Ze hebben meestal Autofocus en Manual focus. Manual is wel lastig, meestal krijg je je onderwerp nét niet helemaal scherpgesteld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:08

juliedo24 schreef:
Ik zou eerder een goedkopere instapcamera kopen dan een tweedehands. Ik heb geen ervaring met de D3100 maar naar wat ik heb horen zeggen is hij prima.
Met een objectief kan je inderdaad ook handmatig scherpstellen :) Ze hebben meestal Autofocus en Manual focus. Manual is wel lastig, meestal krijg je je onderwerp nét niet helemaal scherpgesteld.

Er zijn ook occasions bij de betere fotozaken te koop. Zit vaak garantie op en je hebt dan voor hetzelfde geld een stap meer camera.

Vraag zou moeten zijn: ben je bereid effort te steken in een camera? Als je alleen op de automaat gaat schieten, neem een simpele camera. Wil je daadwerkelijk fotografisch weten waar je mee bezig bent en dito de camera naar je hand zetten, ga dan voor een duurdere (occasion) camera en ga op jacht naar de kennis die nodig is om eruit te halen wat erin zit.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:18

Wat is occasion precies? :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:27

juliedo24 schreef:
Wat is occasion precies? :o

Tweedehands :D

Camera nu, Cameratools, Foto konijnenberg zijn enkele voorbeelden van zaken die leuke assortimenten occasion camera's, lenzen en andere hulpstukken hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:32

Occasion is een duur woord voor tweedehands :P

Als er gevraagd wordt of een instap model tweedehands kopen verstandig is ga ik eerlijk gezegd niet uit van budget om een interessante occasion te kopen. Volgens mij kan je als je voor het eerst een SLR koopt beter gewoon aan de slag gaan met een instapper. Je kan daarmee uitvogelen of je het wel leuk vind, wat je nu precies wilt gaan doen en welke dingen je dan van je camera nodig hebt. En van oefening ga je ook beter fotograferen dan van doorsparen :P . Tenzij je rijk bent of een rijke sponsor hebt natuurlijk dan kan je gewoon meteen kopen wat je echt wilt hebben maar wel zonde als dan blijkt dat je je gestelde doel bijv niet leuk vind of je er geen aanleg voor hebt

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:24

Bedankt allemaal, dan laat ik het tweedehandse plan even liggen. Ik hoef inderdaad geen hele professionele, ik ben een beginner, maar ik las over de D3100 wel positieve verhalen. Dus dat wordt wachten op de korting :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:56

Hoeveel verschil zit er tussen de Canon 1200D en de 700D?
Ik zoek een goede camera die ook goed kan filmen. Kan de 700D van iemand overnemen (camera paar uurtjes gebruikt, splinternieuw dus) voor 500 euro incl. tas, 16 gb geheugenkaart en 18-55 mm lens.
Op Bol.com is hij 579 euro en dan komt de tas er nog overheen á 60 euro.

De 1200D kost mij 399 euro excl. tas á 60 euro.

Welke zal ik doen?
Komt een Canon 70-200 f.2.8 IS USM lens op.

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:09

Hallo allemaal :)

Op het moment heb ik zo'n heel standaard Sony-cameraatje waar ik al een hele tijd mee fotografeer.
Wanneer ik 1 foto wil maken, bijv. een stilstaand voorwerp, heb ik mooie kleuren en scherp beeld en kan ik focussen qua scherp / vaag.
Wanneer ik echter meerdere foto's snel achter elkaar wil maken, bijv. een sprong over een hindernis, is het regelmatig vaag, heb ik kleurverlies en daarbij enorm kwaliteitsverlies (bijv. normaal foto's van 3 Mb en dan maar 800 kB).

Aangezien ik erg graag fotografeer en de camera bijna overal mee naartoe gaat, wil ik graag een 'goede' camera. Ik ben echter een leek op het gebied van spiegelreflexen etc. dus vandaar dat ik hier even hulp zoek :)

Een aantal 'eisen':
- foto's met mooie kleur (geen hele 'doffe' foto's)
- camera met 'snelle' stand en dat deze foto's mooi scherp incl kleur blijven
- liever geen kwaliteitsverlies bij de 'snelle' stand (sorry weet ff geen andere naam :p)
- focusoptie

Ik heb geen speciale lens nodig (als iemand echter iets heeft van 'ja eigenlijk moet je die lens nemen', zeg het gerust). Ik snap verder ook dat zo'n dergelijke camera aardig wat kan kosten, maar ik hoef natuurlijk niet de duurste van de duurste ;)

Graag jullie ervaringen en natuurlijk de tip welke camera jullie mij aanraden :)
(Mag in het topic, maar pb natuurlijk ook)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:05

Ik ben ook aan het kijken voor mijn eerste spiegelreflexcamera.

Kwam eigenlijk steeds uit op de canon eos 450 d , tweedehands..
Maar stuitte net op dit topic mbv de zoekfunctie en wordt toch wel heel erg aan het twijfelen gebracht nu om voor 2 de hand te gaan..

pff wat blijft dat moeilijk zeg.
vanavond even op de laptop dit topic doorbladeren, gaat wat handiger dan op mobiel.

Ik kan via een kennis van een collega van mijn moeder dus aan een canons eos 450 komen. Heb de advertentie doorgestuurd gekregen en spreekt me dus wel aan. Zien jullie dit als beginners camera?

Ik vraag mij af, of ik met mijn budget wel aan een gelijkwaardige of betere nieuwe kan komen. Doorsparen lees ik ook terug maar straks valt het tegen of verwatert het (verwacht ik absoluut niet maar je weet het nooit) en dan heb je toch een dure camera liggen. Ga denk ik liever eerst uitproberen en als volgende stap een echt goede nieuwe kopen denk ik..

Dilemma's dilemma's haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:15

@Especial: De 700D zit 1 segment hoger dan de 1200D. Als de 700D nog bijna nieuw is, weinig gebruikt en van een vrriend/kennis/familie is zou het idd de moeite waard zijn om voor dat geld. Als je er de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM erop wilt zetten zou ik voor de 700D zetten, omdat daar makkelijker een BG voor is te vinden zodat de combi beter in balans is.

@dejoni: Welke Alpha heb je en welk objectief zit erop?

@KletsKoekje: Ik zou zelf geen oude tweedehands body kopen. Je hebt denk ik meer plezier van je geld als je nu gewoon een nieuwe body met kitlens koopt. De Canon 1200D met kitlens kost bijvoorbeeld 400 euro.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:29

Bagheera bedankt voor advies. Eigenlijk iets boven budget maar is dan wel een beter stap om mee te beginnen inderdaad!

En wat vind je van de 1100 d? Die valt wel binnen budget nieuw.
Al denk ik dat 12 (1100d)en 18 (1200d)mega pixels wel echt een
Verschil is? Ander maar maandje wachten..

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:30

Megapixels is absoluut niet het belangrijkste waar je naar moet kijken met een camera kopen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 20:12

AvWshots wil jij mij dan helpen (advies geven) waar ik op moet letten? (wat heb je een leuk hondje trouwens!) Ik heb inmiddels besloten voor een nieuwe te gaan. Weer een stap verder ;)
Op mijn lijstje momenteel;
canon EOS 1100D + EF-S 18-55MM IS II
canon EOS 1200D + EF-S 18-55MM IS II
Pentax K 500 + 18-55

Ik neig eigenlijk erg naar de Canon 1200D

Ik wil echt niet vervelend zijn om steeds om advies te vragen hoor, wil echt serieus graag leren en me verdiepen en wil als ik de camera heb me aansluiten bij het fotograven clubje hier in de buurt waar een kennis ook bij zit. Zo is zij ook begonnen en heeft echt heel veel geleerd daar.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:41

De 1100D is al een iets verouderd toestel. Als er budget voor een 1200D is met de kitlens zou mijn voorkeur naar de 1200D uitgaan. Het voordeel van Canon is dat je makkelijk kunt upgraden, objectieven kopen/verkopen. Niet alleen nieuw, maar ook 2e hands. Bij Pentax ben je iets meer beperkt in je keuze van objectieven. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:48

Bagheera_206 schreef:
@Especial: De 700D zit 1 segment hoger dan de 1200D. Als de 700D nog bijna nieuw is, weinig gebruikt en van een vrriend/kennis/familie is zou het idd de moeite waard zijn om voor dat geld. Als je er de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM erop wilt zetten zou ik voor de 700D zetten, omdat daar makkelijker een BG voor is te vinden zodat de combi beter in balans is.

@dejoni: Welke Alpha heb je en welk objectief zit erop?

@KletsKoekje: Ik zou zelf geen oude tweedehands body kopen. Je hebt denk ik meer plezier van je geld als je nu gewoon een nieuwe body met kitlens koopt. De Canon 1200D met kitlens kost bijvoorbeeld 400 euro.

Dankje! Ik heb de 700D inmiddels gehaald :D

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:55

@ Bagheera_206
Ik heb de Sony DSC-W300 Carl Zeiss Vario-Tessar 2,5-5,5 / 7,6-22,8
Het is gewoon een standaard pocketcameraatje (klik) zegmaar haha :)

Edit: linkje toegevoegd (foto van internet)
Laatst bijgewerkt door dejoni op 11-06-14 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:59

Gefeliciteerd met je aankoop especial :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 07:22

Zijn er hier mensen die accu's hebben die niet van het originieel merk komen? (In mijn geval canon). Wat is jullie ervaring daarmee?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:00

Mijn ervaring is dat er vaak minder stroom in zit en ze sneller leeglopen. Sommige bodies vinden het niet lief als je er unbranded accu's in stopt. Je kunt dan bijvoorbeeld niet bijhouden hoeveel stroom er nog in zit en 1 van mijn bodies geeft zelfs waarschuwing als ik er een unbranded accu in stop. :=

Maar het scheelt idd wel een hoop geld. Ik heb maar 1 unbranded accu en al mijn andere accu's zijn gewoon van Canon.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 08:57

Moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel verschil merk.. Heb er een van Phottix en een van Sido en nog geen problemen gehad. Beide camera's slikken ze iig zonder problemen. Zou best kunnen dat ze minder lang meegaan, maar hier fungeren ze heel goed als back-up.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:54

Ik merk zelf ook geen verschil. Hier ook voornamelijk gebruik als back-up, maar heb nog niet gemerkt dat ze minder lang mee gaan.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:00

Bij mijn 550d ging mijn Lenmar accu langer mee dan mijn Canon. Ook bij mijn 70d heb ik weer een Lenmar erbij maar kan vanwege de grip niet zeggen welke het beter doet.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:11

Twijfels hier! Vandaag bij de m.ediamarkt advies gevraagd (was misschien niet zo heel slim) maar twijfel dus tussen dr samsung nx300 (of toch de nieuwere nx3000) of de canon 1200d. De man in de winkel zei dat de 1200d duidelijk veeel beter is maar als ik google op vergelijkingssite kan ik me niet echt vinen in dat advies. Wie helpt me?

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:30

Waarom vergelijk je een systeemcamera met een spiegelreflexcamera?