micha_a schreef:Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb de handleiding gelezen en ik heb zelfs een boek speciaal over mijn camera gekocht en een heel dik boek over fotograferen met een spiegelreflexcamera. Ik snap dus ook wel wat de verschillende instellingen zijn over scherpstellen en hoe het werkt en hoe je zegmaar bepaalde vakjes kan selecteren om scherp te stellen. Op papier is het me helemaal duidelijk, maar toch lukt het in de praktijk niet. Ik hoopte hier dat iemand die het zelf al wel eens gedaan heeft het mij in haar of zijn eigen woorden uit zou kunnen leggen. Dat is toch anders dan gewoon je handleiding.
Ik snap dus op welk knopje ik moet drukken om een bepaalde instelling te krijgen op mijn camera. Dat heb ik gelezen in de handleiding en de twee boeken.
Maar goed, volgens jullie is het allemaal zo simpel, mij lukt het niet. Jammer dat ik alleen maar reacties krijg van zoek het maar op.
Even denken, zolang het je in theorie duidelijk is weet ik niet precies hoe ik het beter uit moet leggen dan je handleiding, maar ik zal het proberen.
Ik ken jouw camera niet, maar heb een 550d dus het zal grotendeels overeenkomen. Waar het hier om gaat heeft weinig met scherpstel-instellingen te maken. Het heeft te maken met het kiezen van het Autofocuspunt.
Als je door de zoeker kijkt zie je allemaal blokjes, ik weet zo even niet precies hoe ze eruit zien bij een 60D of hoeveel je er hebt, maar die moet je wel kunnen herkennen lijkt me. Achterop je camera bijna helemaal rechts bovenaan (1tje meer naar links) zit een knopje met een soort dambord figuurtje erbij. Als je dit knopje indrukt en door de zoeker kijkt en dan gaat draaien aan het wieltje van je camera dan zal je een rood lichtje van punt naar punt zien verspringen óf een rood lichtje in alle punten tegelijk zien staan. Als het rode lichtje in alles tegelijk staat dan kiest je camera het punt waarop hij denkt dat hij moet scherpstellen. Dat wil je dus niet meer. Draaiend aan het wieltje kies je dus één van de hokjes uit. Als het rode lampje in het juistje hokje staat stop je met draaien en laat je het knopje achterop los. Je hebt nu je scherpstelpunt gekozen. Je camera zal vanaf nu bij het maken van de foto scherpstellen op datgene wat hij zich op dat punt bevind. Let op: dit blijft zo totdat jij een ander scherpstelpunt kiest. (Ik weet ff niet zeker wat het doet als je de camera uitzet, maar ik denk dat het zelfs dan onthouden wordt). Je kan dus bijvoorbeeld standaard alleen het middelste punt gebruiken en wil je voor sommige foto's iets anders dan kies je even een ander scherpstelpunt uit. Het is even een kwestie van handigheid erin krijgen, maar dan kan je het ook snel genoeg blind hoor
Ik kan het trouwens ook zien achterop de camera, maar dat vind ik niet handig, je wil immers door je zoeker zien welk punt bij datgene zit waar je op wil scherpstellen. 
Ik hoop dat het je zo iets duidelijker is geworden.
Mensen reageren zo omdat er hier nogal wat mensen komen die de handleiding dus níet lezen en zo dit topic als een soort handleiding-op-aanvraag ofzo proberen te gebruiken. Wat nogal irritant is, als ze er zelf geen moeite voor doen. Snap je? Maar ik snap dat het soms lastig is om de theorie om te zetten in de praktijk, maar hoop dat het nu wel gaat lukken 
Edit: Ik neem wel aan dat je je camera niet op een "automatische" modus hebt staan, ik heb het eigenlijk niet geprobeerd, maar zou me goed kunnen voorstellen dat je daarbij geen AF punt kan kiezen.