[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:30

Klopt, dat zit niet op de D3100.

Let er bij het manueel verzetten goed op dat je je diafragma en focus/scherpstelling hetzelfde houdt. Variëren doe je met sluitertijd (camera op statief om beweging te voorkomen; zorg dat je stabilisatie uit staat!). Als je varieert met je diafragma ga je dat namelijk fotografisch terug zien (verschil in hoeveelheid scherptediepte).

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:50

Bedankt voor de tips Nouks.

Heb het gisterenavond nog eens getest, met de camera 2 stops te onder- en overbelichten op een geïmproviseerd statief (toch eens een gaan aanschaffen). Het had nog niet echt het gewenste effect, maar was ook niet zo'n goede foto daarvoor denk ik.

Waarom moet de stabilisatie uit staan? Deze stond toen nog wel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:00

Omdat de stabilisatie anders kan zorgen voor onscherpte: het statief zorgt ervoor dat je camera volledig stil staat, en iedere beweging door een werkende stabilisator maakt je foto's onscherper dan nodig.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:08

Even hier de vraag ook stellen.. Waarschijnlijk stel ik een hele blonde vraag. Maar toch benieuwd..

Meer megapixels automatisch ook beter fotokwaliteit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:10

Nee ;)
Meer megapixels zegt alleen iets over hoeveel pixels je uiteindelijke foto heeft.
De kwaliteit heeft met heel erg veel meer dingen te maken (ook bijv. met de sensormaat in verhouding tot het aantal pixels).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:24

Geen blonde vraag hoor, het antwoord is best technisch namelijk :D

Kwaliteit van de foto heeft alles te maken met het formaat van de sensor. Over het algemeen geldt: hoe meer megapixels op dezelfde oppervlakte (dus hoe hoger de pixeldichtheid), hoe minder kwaliteit.

12 megapixels op de sensor van een telefoon (inieminie sensortje) geeft dus mindere kwaliteit dan 12 megapixels op een compactcamera (kleine sensor), wat weer minder kwaliteit geeft dan een 12 megapixels systeemcamera (relatief grote sensor), wat weer mindere kwaliteit geeft dan een 12 megapixels instapmodel spiegelreflexcamera, wat weer minder kwaliteit geeft dan een 12 megapixels full-frame spiegelreflexcamera, wat weer minder kwaliteit geeft dan medium- of grootformaat camera's (technische camera's, middenformaat etc).

Als je alleen spiegelreflexcamera's (bijvoorbeeld) met elkaar vergelijkt, dan zul je het verschil tussen twee (ongeveer even oude) spiegelreflexcamera's met bijvoorbeeld 10 en 12 megapixels niet zo snel zien. Dat verschil is minimaal. Maar het verschil tussen 10 of 18 megapixels zul je (op 100%) wél zien. Echter zou je bestanden op hoge resolutie terug verkleinen naar hetzelfde formaat (bijvoorbeeld 800 pixels langste zijde; het max. formaat op Bokt), dan zul je dat verschil weer eigenlijk niet zien.

Tot slot is er ook nog iets als "technische vooruitgang". De ontwikkelingen staan niet stil en sensoren nu zijn beter dan 10 jaar geleden. Dus zou je bijvoorbeeld met de kennis van nu een spiegelreflexcamera met 6 of 8 megapixels maken, dan zou de kwaliteit van de foto's weer aanzienlijk beter zijn dan die van bijvoorbeeld een Canon 10D, 20D, 300D, Nikon D40 etc.

Al met al dus geen vraag waar je in één zin op kunt antwoorden.

Conclusie: mocht je op zoek zijn naar een nieuwe camera, laat dan de keuze alsjeblieft pas in de ALLERLAATSTE plaats afhangen van het aantal megapixels. Alle camera's die nu te koop zijn hebben voldoende megapixels voor afdrukken op welk formaat je ze ook zou willen maken. Ben je op zoek naar meer kwaliteit, zoek dan in eerste instantie naar een grotere sensor en niet naar meer megapixels. Heb je bijvoorbeeld nu een compactcamera, dan doet een upgrade naar een systeemcamera of instapmodel spiegelreflexcamera al een hele boel, ongeacht hoe veel megapixels die nieuwe camera dan ook mag hebben. Dit simpelweg vanwege de aanzienlijk lagere pixeldichtheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:08

En nog een aanvullende waardevolle tip voor SLR camera's: bezuinig niet te veel op je objectieven!
Het ene objectief of het andere kan in kwaliteit op je foto echt een WERELD van verschil maken! :j

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:37

Ik heb een vormopdracht fotografie meegekregen en ik ben een tijdje niet naar school geweest heb de theorie gemist en van de aantekeningen die gemaakt zijn voor me kom ik niet wijs uit

Ik moet een portret foto maken, (van me zelf) dit kan eventueel ook iemand anders doen. Het moet iets uitstralen zoals je zelf bent of een bepaalde emotie ?
Maar is een portret foto alleen je hoofd ?
Kan je met een paard en jezelf een portret foto maken?

En hoe kan je welke emotie het beste weergeven ?
(veel/weinig licht) korte/lange sluiters tijd (zwart/wit) ogen open/halfdicht/dicht (ogen laten spreken?)

ik ben echt nog minder dan een beginner als het over fotografie gaat

zou iemand me met ideeën kunnen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:25

Ik dénk dat je er qua leermoment meer aan hebt als je daar zelf echt mee aan de slag gaat :j
Je docenten kunnen je helpen met de inhoudelijke gedeeltes van je vragen hierboven.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:38

Ik heb ook een paar vraagjes.
Ik heb sinds kort een nieuwe camera, Wel een digitale compact. Maar toch zijn er al wel mooie plaatjes uit. Ik had in een topic gelezen dat je misschien ergens op kon focussen op iets. In een foto dus. Maar hoe kan je dat doen? heb je daar een speciale stand voor nodig? of is dat gewoon oog.

En, wanneer zet je er een 'copyright' op? alleen als ze heel mooi zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:54

Focussen betekent scherpstellen.
De meeste digitale compact camera's doen dat automatisch voor je. De wat betere compact camera's kun je zélf bepalen waarop de camera scherpstelt. Door het veldje (scherpstelveld) met de pijltjes te verplaatsen naar je onderwerp.

Copyright is een engelse term, in Nederland betekend dat niets.
Auteursrecht heb je wel automatisch op al je foto's. Zoek eens op google naar "auteursrecht", dan krijg je ontzettend veel kant en klare info over dit onderwerp :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:45

Hele stomme beginnersvraag... := Ik ga denk toch maar voortaan zonder UV-filters proberen te fotograferen. Met UV-filter maakte het niet uit waar, wanneer en waarmee ik mijn UV-filter poetste... Daar zal ik nu veel voorzichtiger mee moeten zijn. Met beetje hard poetsen op mijn filters kreeg ik er ook de hardnekkige vlekken af.

Hoe maken jullie de voor en achterkant van je objectief schoon en waarmee? Alleen met doekje, of gebruiken jullie ook speciale doekjes, pennen, blaasbalgen, borstels, etc.? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:52

Gewoon met een zachte, niet pluizende katoenen doek of een lensdoekje.
Geen vloeibare lens- of brilglazenreinigers. Daar heb ik in 't verleden flinke strepen door gekregen.

Ik heb eigenlijk nooit last van vlekjes ofzo op de lens. Hooguit wat stofjes, die je er zó vanaf veegt met zo'n droog doekje :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:18

Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe camera uitgeprobeerd. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kreeg, maar er zat al een stofje op de sensor :') Gelukkig had ik er een blaasbalg bij gekocht...
Voor de lenzen en filters heb ik zo'n microvezeldoekje.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:51

Ik ben al een tijdje aan het lezen en zoeken of het al een keer gevraagd is, maar met de zoekfunctie kan ik niets vinden en 84 blz teruglezen is hem ook niet helemaal...

Mijn vraag gaat over scherpstellen. Ik heb nu een half jaar mijn spiegelreflexcamera, een canon 60d. De laatste tijd ben ik me weer meer erin aan het verdiepen, alleen het scherpstellen kom ik niet helemaal aan uit. Gewoon op het middelpunt scherpstellen gaat prima. Voorgrond scherp, achtergrond onscherp gaat ook goed. Maar soms zie ik foto's waarbij het onderwerp op de voorgrond onscherp is en de achtergrond scherp is. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ook bijvoorbeeld met foto's maken door een hek. Wij waren bij een dierenpark op vakantie en op goed geluk lukte het me soms om niet scherp te stellen op de tralies, maar het beest er achter. Dit wil ik ook graag expres kunnen.

Kan iemand mij uitleggen hoe je anders kan scherpstellen dan gewoon standaard op het middelste ding op de foto?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:28

Kies je zelf je scherpstelpunt of laat je camera voor je kiezen? Als je zelf je punt kiest weet je zeker dat camera goed scherpstelt op voor- of achtergrond.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:56

Ik laat de camera kiezen, omdat ik niet weet hoe ik zelf moet kiezen...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:57

Dat is heel simpel en staat in de handleiding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:11

Inderdaad, dit soort vragen ("hoe stel ik dit in, what does this button do") zijn typische handleiding-vragen :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:02

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:31

Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb de handleiding gelezen en ik heb zelfs een boek speciaal over mijn camera gekocht en een heel dik boek over fotograferen met een spiegelreflexcamera. Ik snap dus ook wel wat de verschillende instellingen zijn over scherpstellen en hoe het werkt en hoe je zegmaar bepaalde vakjes kan selecteren om scherp te stellen. Op papier is het me helemaal duidelijk, maar toch lukt het in de praktijk niet. Ik hoopte hier dat iemand die het zelf al wel eens gedaan heeft het mij in haar of zijn eigen woorden uit zou kunnen leggen. Dat is toch anders dan gewoon je handleiding.

Ik snap dus op welk knopje ik moet drukken om een bepaalde instelling te krijgen op mijn camera. Dat heb ik gelezen in de handleiding en de twee boeken.

Maar goed, volgens jullie is het allemaal zo simpel, mij lukt het niet. Jammer dat ik alleen maar reacties krijg van zoek het maar op.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:32

Ik zie dat de linkjes in het Engels zijn. Nu is mijn Engels best goed, maar ik kom er al niet aan uit met alle Nederlandse info die ik heb gelezen...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 02:27

micha_a schreef:
Dankjewel voor jullie reacties. Ik heb de handleiding gelezen en ik heb zelfs een boek speciaal over mijn camera gekocht en een heel dik boek over fotograferen met een spiegelreflexcamera. Ik snap dus ook wel wat de verschillende instellingen zijn over scherpstellen en hoe het werkt en hoe je zegmaar bepaalde vakjes kan selecteren om scherp te stellen. Op papier is het me helemaal duidelijk, maar toch lukt het in de praktijk niet. Ik hoopte hier dat iemand die het zelf al wel eens gedaan heeft het mij in haar of zijn eigen woorden uit zou kunnen leggen. Dat is toch anders dan gewoon je handleiding.

Ik snap dus op welk knopje ik moet drukken om een bepaalde instelling te krijgen op mijn camera. Dat heb ik gelezen in de handleiding en de twee boeken.

Maar goed, volgens jullie is het allemaal zo simpel, mij lukt het niet. Jammer dat ik alleen maar reacties krijg van zoek het maar op.

Even denken, zolang het je in theorie duidelijk is weet ik niet precies hoe ik het beter uit moet leggen dan je handleiding, maar ik zal het proberen.

Ik ken jouw camera niet, maar heb een 550d dus het zal grotendeels overeenkomen. Waar het hier om gaat heeft weinig met scherpstel-instellingen te maken. Het heeft te maken met het kiezen van het Autofocuspunt.

Als je door de zoeker kijkt zie je allemaal blokjes, ik weet zo even niet precies hoe ze eruit zien bij een 60D of hoeveel je er hebt, maar die moet je wel kunnen herkennen lijkt me. Achterop je camera bijna helemaal rechts bovenaan (1tje meer naar links) zit een knopje met een soort dambord figuurtje erbij. Als je dit knopje indrukt en door de zoeker kijkt en dan gaat draaien aan het wieltje van je camera dan zal je een rood lichtje van punt naar punt zien verspringen óf een rood lichtje in alle punten tegelijk zien staan. Als het rode lichtje in alles tegelijk staat dan kiest je camera het punt waarop hij denkt dat hij moet scherpstellen. Dat wil je dus niet meer. Draaiend aan het wieltje kies je dus één van de hokjes uit. Als het rode lampje in het juistje hokje staat stop je met draaien en laat je het knopje achterop los. Je hebt nu je scherpstelpunt gekozen. Je camera zal vanaf nu bij het maken van de foto scherpstellen op datgene wat hij zich op dat punt bevind. Let op: dit blijft zo totdat jij een ander scherpstelpunt kiest. (Ik weet ff niet zeker wat het doet als je de camera uitzet, maar ik denk dat het zelfs dan onthouden wordt). Je kan dus bijvoorbeeld standaard alleen het middelste punt gebruiken en wil je voor sommige foto's iets anders dan kies je even een ander scherpstelpunt uit. Het is even een kwestie van handigheid erin krijgen, maar dan kan je het ook snel genoeg blind hoor :j

Ik kan het trouwens ook zien achterop de camera, maar dat vind ik niet handig, je wil immers door je zoeker zien welk punt bij datgene zit waar je op wil scherpstellen. :)

Ik hoop dat het je zo iets duidelijker is geworden. :) Mensen reageren zo omdat er hier nogal wat mensen komen die de handleiding dus níet lezen en zo dit topic als een soort handleiding-op-aanvraag ofzo proberen te gebruiken. Wat nogal irritant is, als ze er zelf geen moeite voor doen. Snap je? Maar ik snap dat het soms lastig is om de theorie om te zetten in de praktijk, maar hoop dat het nu wel gaat lukken :D

Edit: Ik neem wel aan dat je je camera niet op een "automatische" modus hebt staan, ik heb het eigenlijk niet geprobeerd, maar zou me goed kunnen voorstellen dat je daarbij geen AF punt kan kiezen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:01

Ga vanmiddag eventjes proberen wat mooie foto's van mn bijrijdpaardje te maken, maar met mn instellingen ben ik nog steeds niet helemaal bekend..
Welke instellingen kan ik voor portretten het beste gebruiken nu? Redelijk somber weer, met redelijk donkere achtergrond & zwarte Anglo Arabier.
Vriendin maakt tijdens het rijden wat foto's, maar ik denk dat ik m dan gewoon op sportstand zet, denk het meeste zekerheid dan.

Wil trouwens binnenkort een dubbele workshop gaan volgen bij Hypofocus :D Als cadeautje voor mn verjaardag :)

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:57

Ik heb net mijn twee hondjes gefotografeerd, 1 is zwart.

Ik had hem op AV, iso 1000 f4 en witbalans op bewolkt maar
met een donkere achtergrond zou je de iso denk ik nog wat hoger
moeten zetten. Succes! :)