[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:13

Haha ikke dat geloof ik best, dromen voor later :-)

Kbk, ik kopieer hier het lijstje met sluitertijden dat ik doorkreeg van bagheera

heb je een cropje dan gaat daar je cropfactor overheen. Bij Canon is dat 1.6x.
50mm -> 1/80s (50mm x 1.6 = 80mm)
100mm -> 1/160s (100mm x 1.6 = 160mm)
200mm -> 1/320s (200mm x 1.6 = 320mm)
300mm -> 1/500s (300mm x 1.6 = 480mm), er is geen 1/480s als instelling
etc.

Ik kan namelijk niet plakken in pb met men phone!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:34

k_m schreef:
Haha ikke dat geloof ik best, dromen voor later :-)

Kbk, ik kopieer hier het lijstje met sluitertijden dat ik doorkreeg van bagheera

heb je een cropje dan gaat daar je cropfactor overheen. Bij Canon is dat 1.6x.
50mm -> 1/80s (50mm x 1.6 = 80mm)
100mm -> 1/160s (100mm x 1.6 = 160mm)
200mm -> 1/320s (200mm x 1.6 = 320mm)
300mm -> 1/500s (300mm x 1.6 = 480mm), er is geen 1/480s als instelling
etc.

Ik kan namelijk niet plakken in pb met men phone!

En wanneer dat lijstje te lastig is vanwege die crop-factor, hanteer dan plat door de bocht 2x je brandpunt. Dus 50mm lens = 1/100sec. Het zijn vuistregels die heel goed werken in vrijwel alle gewone omstandigheden.
Op het moment dat je onder lastige omstandigheden gaat fotograferen, komt het aan op je ervaring en die krijg je door..... juist ja, heel veel foto's maken, met de vuistregels bij de hand :D :D

Vraag in soort van hetzelfde vlak: ik heb gemerkt dat mijn digi camera en mijn losse belichtingsmeter het niet met elkaar eens zijn. Iemand die daar ook eens mee geëxperimenteerd heeft?
Ja, ik weet het, ik ben zo'n ouwe sok die nog uit het mechanische, analoge tijdperk stamt, maar spullen die goed functioneren, doe ik niet zomaar weg.......

Bagheera_206

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:07

Ik heb ook een lichtmeter. In de studio kan ik. Iet meer zonder en ze zijn het vaak goed met elkaar eens. :) Ik heb mijn lichtmeter alleen nog niet op mijn body gekalibreerd. Misschien kun je dat nog eens proberen? :=

[HTT] Welke lichtmeter?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:37

DShots schreef:
magda_90 schreef:
Nice! De goedkopere of duurdere versie van Tamron?

De goedkope haha. Ooit misschien de duurdere
Zal als het lukt zondag testen en dan laat ik natuurlijk wat horen!

Je laat mij weer twijfelen tussen beiden versies. Ik ben erg benieuwd naar je eerste resultaten!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:47

Zwitsal schreef:
Een bulk verpakking? Was da? En hoe kom je er aan?
Ah, ik ben er al achter door even te googlen.
Dan snap ik nu ook t prijsverschil... Die goedkope versie van cameraland zal dus wel een bulk versie zijn.
Ik zie m verder op inet ook alleen maar voor die prijs rond de 700+eenbeetje.
Dus alles wat goedkoper is dan dat heb ik mn vraagtekens bij

Heb de mijne voor E560 gekocht bij Kamera Expres ;) Heb 'm wel opgehaald, niet laten verzenden. Wist van te voren niet hoe goed die lens verpakt was. Maar er zat net als altijd gewoon piepschuim bij. Enige verschil was dus een andere doos.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:52

magda_90 schreef:
DShots schreef:
De goedkope haha. Ooit misschien de duurdere
Zal als het lukt zondag testen en dan laat ik natuurlijk wat horen!

Je laat mij weer twijfelen tussen beiden versies. Ik ben erg benieuwd naar je eerste resultaten!

Hoe hoog zijn je eisen?
De pro-line van Tamron is OK, maar dito prijskaartje. De simpelere lenzen stellen vrij vaak teleur, zeker als je eens een L-serie erop zet ter vergelijk. Goed glas is duur en dat komt eruit in het prijskaartje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:59

Ik ben sowieso aan het sparen voor de betere klasse van Tamron. Ik heb namelijk al meer lenzen uit de betere klasse van Tamron en ben daar ontzettend tevreden over. :)

Op dit moment heb ik het budget om bijna de goedkopere te kunnen aanschaffen, maar de duurdere nog niet. Het sparen gaat momenteel alleen erg langzaam, vandaar af en toe te twijfel. Maar ik weet dat ik gewoon nog even geduld moet hebben. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:02

magda_90 schreef:
Ik ben sowieso aan het sparen voor de betere klasse van Tamron. Ik heb namelijk al meer lenzen uit de betere klasse van Tamron en ben daar ontzettend tevreden over. :)

Op dit moment heb ik het budget om bijna de goedkopere te kunnen aanschaffen, maar de duurdere nog niet. Het sparen gaat momenteel alleen erg langzaam, vandaar af en toe te twijfel. Maar ik weet dat ik gewoon nog even geduld moet hebben. :)

Dan zou ik even doorsparen, als dat kan en gelijk voor goed spul gaan.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:07

Vandaar inderdaad. Maar soms toch weer die lichte twijfel haha. :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:10

Heb je de 70-300 met macro functie? Ik heb die namelijk voor mijn d3200 en die maakt prima foto's bij mij. Hier niet veel ruis te zien?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:21

Ik? Die had ik ja voor mijn Sony, maar verkocht omdat ik nu steeds meer met de Nikon fotografeer en daar ook een 70-300 mm bij zit. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:15

KoudbloedKim schreef:
Hai, ik heb een vraagje en hoop dat jullie me verder kunnen helpen. :o

Op 13 Augustus hebben mijn vriend en ik onze eerste spiegelreflexcamera gekocht.
Er zat een standaard lens bij (18-55 mm) en omdat we bij de paarden toch echt een goede zoomlens nodig hebben, hebben we er een Tamron 70-300 mm lens bij gekocht.
Nu hebben we de Tamron lens al meerdere keren uitgeprobeerd, op diverse standen, diverse instellingen, maar de foto's zijn of niet scherp, of enorm veel ruis.
Om een foto nog enigszins scherp te krijgen, moeten we al handmatig scherpstellen en dat is met een paard dat op je af komt of juist van je weg rent, erg lastig bij te houden.

We zoeken eigenlijk gewoon een lens die zeer geschikt is voor actiefoto's van de paarden en daarvan scherpe foto's maakt.
Welke lens hebben jullie hiervoor?

Aangezien het jullie eerste dslr is zou ik me toch eerst afvragen of de fout niet bij jezelf ligt. Want wanneer het aan je instellingen blijkt te liggen gaat geen enkele lens dat oplossen, zelfs al koop je een 2000 euro exemplaar.

Heb je voorbeeld van wat er fout gaat en welke instellingen je hebt geprobeerd? Ruis is het gevolg van een hoge iso stand, soms ontkom je daar niet aan maar buiten bij mooi weer zou je prima foto's moeten kunnen maken met een redelijke iso waarbij je sluitertijd toch snel genoeg blijft. Misschien gooi je je diafragma te ver dicht of kies je een te lange sluitertijd. Of misschien ga je me nu vertellen dat je probeert foto's te maken in een donkere binnenbak, want dan ga je het met een 70-200 f4 ook niet redden namelijk.
Paarden naar je toe of van je af is wel een lastigere situatie voor je lens, hoe sneller de afstand tussen jou en het paard veranderd des te meer wordt er van je combi gevraagd.
Heb je een canon? Heb je de scherpstelmodus op ai servo staan en selecteer je zelf je scherpstelpunt?

Ik ben zeker niet tegen het upgraden van lenzen maar het zou zuur zijn als je 400 euro uitgeeft en de fout blijkt dan bij je gebrek aan ervaring en niet bij je lens te liggen :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 23:11

Ik kan hopelijk morgen mijn nieuwe 70-200 f/4.0 ophalen.. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:17

Vraagje, alhoewel ik twijfel aan de juistheid van het topic hiervoor. Ik heb vandaag voor het eerst de Nikon 70-300 mm meegenomen om honden te fotograferen. Ik heb deze lens nog niet zo vaak gebruikt en eigenlijk dan nog voornamelijk voor vogels.

f/5
1/800 seconde
ISO 500
220 mm

Afbeelding

Dit soort foto's zijn er nu uitgekomen, is dat normaal voor de 300 of heb ik iets gemist nu ik meer bereik heb? Wellicht een domme vraag hoor, maar ik ben dus de 200 mm al jaren gewend. :=

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:20

Ik denk dat ik het hier beter kan vragen. Of iemand die er verstand van heeft.
Ik heb vandaag voor het eerst de tamron 70-200 2.8 uitgetest. Vond het echt een top lens.
Het resultaat mag er dan wezen vooral met portrait, rijden was dan nog even moeilijk!

Alleen moest ik hem echt mn sluitertijd op 1/4000 zetten om geen donkere foto's te krijgen. Hij stond dan op 2.8 en mn iso op 100..
doe ik dan wat verkeerd of niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:23

Als in: langere sluitertijd gaf donkere foto's??

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:35

Dat snap ik even niet, als je sluitertijd langer is, worden je foto's toch juist lichter? Dan moet je hem toch niet op 1/4000 zetten?
Ik heb ook een probleempje, ik heb een 55-250mm lens van canon, maar als ik hem dichtbij het onderwerp houd, kan hij het onderwerp niet scherpstellen, zowel in AF als in MF, wat kan ik hier aan doen?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:40

Met normale lichtomstandigheden (dus buiten, doorheen de dag) moet je normaal je diafragma toch niet op f/2.8 zetten? Dan krijg je al gauw overbelichte foto's en moet je erg hoog gaan met je sluitertijd. Of bedoel je dat niet?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:45

Joysieee schreef:
Dat snap ik even niet, als je sluitertijd langer is, worden je foto's toch juist lichter? Dan moet je hem toch niet op 1/4000 zetten?
Ik heb ook een probleempje, ik heb een 55-250mm lens van canon, maar als ik hem dichtbij het onderwerp houd, kan hij het onderwerp niet scherpstellen, zowel in AF als in MF, wat kan ik hier aan doen?

Over elke afstand heb jij het dan? Jouw objectief heeft een minimale scherpstelafstand. Als je onderwerp dichterbij is kun je inderdaad niet scherpstellen. Mijn 70-200mm heeft bijvoorbeeld een minimale afstand van 1.2m nodig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:47

billionache schreef:
Met normale lichtomstandigheden (dus buiten, doorheen de dag) moet je normaal je diafragma toch niet op f/2.8 zetten? Dan krijg je al gauw overbelichte foto's en moet je erg hoog gaan met je sluitertijd. Of bedoel je dat niet?

Met groot diafragma krijg je wel een hele zachte/onscherpe achtergrond, maar als het inderdaad te licht is en je sluitertijd kan niet korter met ISO100 dan moet idd helaas je diafragma een stukje dicht om geen te lichte foto te krijgen.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:50

Wat is dan het nut voor een 2.8?

ikke schreef:

Ja precies!

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:50

Bagheera_206 schreef:
Joysieee schreef:

Over elke afstand heb jij het dan? Jouw objectief heeft een minimale scherpstelafstand. Als je onderwerp dichterbij is kun je inderdaad niet scherpstellen. Mijn 70-200mm heeft bijvoorbeeld een minimale afstand van 1.2m nodig.

Ik heb het ongeveer over een halve meter tot en meter, dat verschilt een beetje.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:52

DShots schreef:
Wat is dan het nut voor een 2.8?

ikke schreef:

Ja precies!

De twee grootste voordelen zijn zachte/onscherpe achtergrond en natuurlijk in donkere omstandigheden heb je iets meer ruimte. :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:53

ah,
ik dacht echt van uhum.. ligt dit aan mij of is het nou zo haha.
Naja hij mag morgen weer 5 fotoshoot's doen. Dus zal eens kijken. Inprincipe gewoon op 3.5/4 houden en misschien 4,5?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:56

Inderdaad, als je het theoretisch bekijkt staat je diafragma bij 2.8 verder open, waardoor er meer licht binnenvalt en je foto dus lichter zal zijn onder dezelfde ISO/sluitertijd, en je zult een zachtere achtergrond krijgen. 2.8 wordt in principe alleen maar gebruikt bij erg lichtarme omstandigheden. Dus bijvoorbeerd 's avonds, in een binnenbak enzoverder :-)