[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:47

Bij tv is de kans groot dat je een sluitertijd kiest die zo snel is, dat je lens diafragma niet ver genoeg open kan, met als gevolg een onderbelichte foto.
Daarom vind ik av zelf handiger. Je moet dan dus wel de sluitertijd in de gaten houden, maar als je een veilige marge neemt, komt t helemaal goed.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:31

Mag ik me melden.. Ik probeer die foto's te maken met een zwarte achtergrond ben de naam even lwijt heeft iemand tips

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:16

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:32

Hallo allemaal!
ik heb sinds een weekje de Nikon D3200 + 15-33 mm VR
Een erg fijne camera maar ben nog niet tevreden over de foto's..
Ik ben ook opzoek geweest naar de instelling dat de voorgrond helder is en de achtergrond wazig maar kan deze helaas niet vinden.
Ook zijn de foto's binnen niet helemaal helder iemand hier verder ervaring mee die mij kan helpen?

Alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:08

Ik ken de 15-33mm lens niet?
Maar als die er echt is, dan is die inderdaad niet geschikt om een wazige achtergrond mee te maken.
Dat lukt namelijk het gemakkelijkste met een telelens, en juist heel erg moeilijk met een groothoeklens (de lens die je beschrijft).

En daarbij moet je dan een diafragma kiezen die ver open staat (bijv. f2.8).

Voor binnen foto's is het belangrijk dat je sluitertijd snel genoeg is. Daar heb ik hierboven nog uitleg over gegeven :)

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:24

Bedankt Femke!
dat ga ik thuis op mijn gemakje eens terug lezen!

dat stond bij de beschrijving ( ik ben een echte leek hierin) maar na veel lezen op internet kwam deze camere er positief op uit voor beginners.. en een nieuwe lens kopen kunnen we natuurlijk altijd!!!
( deze lens zat bij de body inbegrepen)
Ik zal op internet eens verder zoeken naar een telelens voor deze camera

nogmaals bedankt!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:25

Wat fantastisch trouwens Femke dat je hier zomaar zoveel advies geeft, echt heel behulpzaam :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:14

Dank je, graag gedaan! :-)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:10

ik weet niet of het hier kan maar las bij andere dat het hier moest omdat er een slotje op gegaan is
het is beetje kort dag is maar morgen moet ik fotograferen in een binnen bak.
Hoe moet je de instellingen neerzetten heb een canon EOS 1100D met tamron lens 70-300mm
en lens 15-55mm.

Hopelijk krijg ik ng antwoord heb wel gelezen dat je diafragma moet aanpassen.
het is kort dag omdat ik niet wist of ik nog vrij kon krijgen van me werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:22

Van wie "moet" je fotografernen in een binnenbak dan?
Als je niet weet hoe je dat het beste aan kunt pakken, lijkt het me dat je nog niet klaar bent voor iets dat "moet".

Dan zou ik zeggen: ga vooral gewoon in je vrije tijd eens een paar dagen oefenen.

Want helaas kun je bij fotografie niet zeggen dat je déze instelling moet gebruiken voor díe situatie.
Iedere situatie is uniek en voor 100% afhankelijk van de omstandigheden en de hoeveelheid licht op dát moment dat je aan het fotograferen bent.

Welke dingen je kunt doen voor een optimaal resultaat is inmiddels al een aantal keer hier in het topic beschreven. Even met de zoekfunctie rondsnuffelen, en je komt het antwoord vanzelf tegen :)
Dat is een stuk minder werk dan mij (of iemand anders) precies hetzelfde verhaal nog een keer opnieuw te laten typen ;)

Wat je eventueel ook kunt doen is mijn gratis mini-gids met paardenfotografie tips downloaden.
Hij staat sinds gisteren online: http://hypofocus.com/gratis-ebook.html
Daar staat op het eind een hoofdstuk in met tips over fotograferen in een binnenbak.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:41

Hooi,
Ben al eerder hier binnenkomen vallen. (lees welke elke keer mee)
Vorige keer had ik het al over collega die mijn vroeg om newborn en zwangerschapsfoto's te maken. (uiteraard andere volgorde)
Heb nu al het een en ander gelezen inspiratie opgedaan.

Heb nu een wit doek voor de achtergrond, ook hebben ze in de slaapkamer een mooie grijze wand. We hebben besloten de foto's van de baby te maken op hun bed. Goed licht, veilig voor het kindje en witte en een grijze wand. En eventueel witte achtergronddoek.
Ook voor de zwangersschapsfoto's veel inspiratie opgedaan. Denk alleen niet dat ik daarbij de achtergrond kan gebruiken die ik ga gebruiken voor de baby ivm formaat. De muur is niet geheel glad. Zou het storend zijn dat als achtergrond te maken? Kan de storende dingen uiteraard weg werken.

Ben in het bezit van 3 lenzen welke is het meest geschrikt hiervoor zowel newborn als zwangerschapsfoto's?
Canon 15-55mm f3,5-5,6 IS
Canon 70-200mm f2.8
Die andere moet ik even nakijken.

Iemand nog op of aanmerkingen?

Ben bekend met geen flits bij newborn, goede tempratuur, bekende omgeving.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:49

Femke schreef:
Van wie "moet" je fotografernen in een binnenbak dan?
Als je niet weet hoe je dat het beste aan kunt pakken, lijkt het me dat je nog niet klaar bent voor iets dat "moet".

Dan zou ik zeggen: ga vooral gewoon in je vrije tijd eens een paar dagen oefenen.

Want helaas kun je bij fotografie niet zeggen dat je déze instelling moet gebruiken voor díe situatie.
Iedere situatie is uniek en voor 100% afhankelijk van de omstandigheden en de hoeveelheid licht op dát moment dat je aan het fotograferen bent.

Welke dingen je kunt doen voor een optimaal resultaat is inmiddels al een aantal keer hier in het topic beschreven. Even met de zoekfunctie rondsnuffelen, en je komt het antwoord vanzelf tegen :)
Dat is een stuk minder werk dan mij (of iemand anders) precies hetzelfde verhaal nog een keer opnieuw te laten typen ;)

Wat je eventueel ook kunt doen is mijn gratis mini-gids met paardenfotografie tips downloaden.
Hij staat sinds gisteren online: http://hypofocus.com/gratis-ebook.html
Daar staat op het eind een hoofdstuk in met tips over fotograferen in een binnenbak.

Ik wil het zelf. en gewoon ook om te proberen. maar wat zijn ongeveer de instelling die je moet hebben, ik had gelezen een grote diafragma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:01

Grote diafragma opening, sluitertijd die snel genoeg is om beweging van het paard te bevriezen, iso waarde is afhankelijk van de hoeveelheid licht en hoe snel de sluitertijd moet worden.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:42

Ze kan beter even je mini gids downloaden inderdaad...

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:06

AnneXxX schreef:
Ze kan beter even je mini gids downloaden inderdaad...

Leuke tip! Heb hem gelijk gedownload en "betaald" via facebook :-) (kreeg alleen aan het einde de zin: bedankt voor je tweet ?? )

Femke waar kan ik jouw boek bestellen? Ik zag dat de hardcopy uitverkocht was maar waar kan ik dan de e-book versie bestellen? :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:07

Divoza heeft nog de hardcover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:17

Divoza heeft inderdaad nog een paar exemplaren.
Mijn digitale boek is te bestellen via http://www.paardenfotografieboek.nl
Daar staat ook 1 hoofdstuk als inkijk exemplaar op de info pagina.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:25

Oeps :o Heb ik gewoon het kopje "bestellen" over het hoofd gezien!! :D

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:19

Een hele tijd geleden had ik hier al eens gepost, maar ik hoop op meer tips! Over een week zit ik namelijk al in Suriname. Ik wil graag mijn camera meenemen (Canon 1100D en m'n kitlens), maar ik zoek toch nog iets om 'm te beschermen tegen de hoge luchtvochtigheid. Iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:21

Een camera met weather seals meenemen.
Luchtvochtigheid is er helaas nou eenmaal, tegen regen druppels kun je met een hoes of zeem iets beschermen....
Maar tegen lucht.... een onderwaterbehuizing? Hihi.
Maar die zijn al duurder dan je camera.

Kun je dus niets voor doen helaas.
Misschien dat t wel iets kan helpen om vochtvreters in je cameratas te leggen. Dan is hij in de tas in ieder geval iets droger.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:26

Ik had graag wat tips e.d.!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het idee dat er wat mist.. maar weet niet wat -O-

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 00:46

Persoonlijk vind ik de vouwen in het doek storend en zou ik de hond iets ruimer nemen qua uitsneden :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:46

Wie weet er een goede betaalbare (onder de 35 euro) trigger voor de Nikon D50?

Ik moet er met spoed eentje hebben. Heb er op verschillende gereageerd op MP, maar opeens reageerd niemand meer.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:47

Celiien schreef:
Ik had graag wat tips e.d.!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb het idee dat er wat mist.. maar weet niet wat -O-

vouwen vind ik inderdaad ook stoorend,
Ik mis een beetje de kleur. Is allemaal wat dof, Misschien is dat ook wat jij mist?:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:59

korbakimmy8 schreef:
Wie weet er een goede betaalbare (onder de 35 euro) trigger voor de Nikon D50?

Ik moet er met spoed eentje hebben. Heb er op verschillende gereageerd op MP, maar opeens reageerd niemand meer.

http://www.cameratools.nl/foto-video-ac ... -compleet/

Maar de V5 versie daarvan is betrouwbaarder.
Veel triggers rond deze goedkope prijs, hebben regelmatig problemen en gaan niet af wanneer je dat wil.
Soms weigeren ze ineens.