[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:31

Iejoorr schreef:
Bagheera_206 schreef:
:+

Vandaag een canon 1100D in m'n handen gehad, lekker ding zeg :)
Wat voor een lens(zen) heb jij?

Lekkere body. :)

Ik heb een standaard- en telezoom en nog twee portretlensjes. Voor de dingen die ik fotografeer heb ik daar ruim voldoende aan.

NYC2B

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:44

Ik heb nu dus de D3100 alleen is hij totaal niet scherp, iemand die me dat kan uitleggen hoe het werkt?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:03

Misschien heb je je lens per ongeluk op manual gezet? :) Op je lens zit een schuifknopje en die moet op de M staan.

Zijn de foto's niet scherp of kan je door de zoeker niet scherp zien?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:23

heb je een voorbeeld van een nietscherpe foto?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:33

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:38

Ik bedoelde de schuifknop op je lens niet op je camera. Maar de focus ligt zover ik het kan zien gewoon op het hek ipv op het paard :j

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:40

lovey_ou schreef:
Ik bedoelde de schuifknop op je lens niet op je camera. Maar de focus ligt zover ik het kan zien gewoon op het hek ipv op het paard :j

Bedoel je dat A/M knopje? die staat op A.

Okee, hoe kun je precies zien dat die op het paard gericht is als de foto's gaat maken? Want helaas zat dit hek me enorm in de weg xD

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:50

Gewoon door je oculair kijken :j Dus kijken waar de foto scherp is. Als je dichterbij zat dus vlak bij het hek dan was het verschil waarschijnlijk wat duidelijker te zien. Is dus gewoon een kwestie van oefenen :P

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:55

en op dat soort momenten wel handmatig scherpstellen. dan kun je voorbij het hek scherpstellen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:56

Sani schreef:
en op dat soort momenten wel handmatig scherpstellen. dan kun je voorbij het hek scherpstellen.

Dat heb ik ook gedaan alleen zie ik vrijwel geen verschil?

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:57

Handmatig scherpstellen word lastig dan moet je heel snel zijn. Met portret oid kan het maar met sport zou ik het echt niet doen :n

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:57

dan hoor je wel degelijk verschil te zien. knopje op M en draaien aan de voorste ring.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:59

lovey_ou schreef:
Handmatig scherpstellen word lastig dan moet je heel snel zijn. Met portret oid kan het maar met sport zou ik het echt niet doen :n

Okee:D bedankt voor de tips.

Oh trouwens, gisteren toen ik mijn pony in de paddock had gemikt wou ik ook foto's maken alleen was donker maar we hebben wel lichten in de paddock, hoe kan dat dan?;) want ik kon vrijwel geen enkele foto goed krijgen. en toen stond ie op automatische stand.

@sani bedankt ik ga dat eens uitproberen! waar zijn al die letters uberhaupt voor?;) ik heb de handleiding al wel helemaal doorgelezen maar daarmee wordt mij niet veel duidelijk

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:05

Voor deze vragen kun je in dit topic terecht
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Als je op de automatische stand zet weet de camera niet wat jij aan het fotograveren bent. Het kan zijn dat de focus gewoon verkeerd ligt en dat de camera ergens anders op scherp stelt waardoor de foto's dus iet wat wazig zijn :j

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:06

toch nog een keer lezen en vooral uitproberen.
ik heb zelf een canon, maar op je lens av betekent dat hij op punten scherpstelt, terwijl bij m je zelf aan de ring moet draaien

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:13

Door hek/gaas is altijd lastig te fotograferen... Als je maar dicht genoeg op het hek staat kan je camera niet eens scherpstellen op het hek. :+ Er zijn nog wel paar instellingen, maar ben bang dat die niet op iedere body zullen zitten.

Voorbeeld:
Als body in AI SERVO staat kun je bij sommige camera's in Custom Functions de AI SERVO laten "vertragen" dat wil zeggen als kort iets tussen jou en onderwerp komt dan blijft camera toch op je onderwerp scherpgesteld ipv op het onderwerp dat het zicht op je onderwerp ontneemt. Totdat dat object natuurlijk te lang er tussen zit dan zal je camera uiteindelijk wel scherpstellen op het tussenliggende object. Heet volgens mij iets van "AI Servo tracking sensitivity". Die heb ik dan ook maar in My Menu gezet. :) die setting is ook ideaal voor als je springen liever fotografeert in AI SERVO dan ONE SHOT. Zo voorkom je dat body in AI SERVO opeens op hindernis scherpstelt ipv het paard.

Maar zoals Nathalie zegt is het meer vraag voor:
[FK] [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:11

Ik heb al wat pagina's doorgelezen, maar toch besloten om gewoon de vraag te stellen..
Wil graag een spiegelreflex camera kopen, ik heb er nog niet zoveel verstand van. Maar vind fotograferen wel erg leuk :)
Nu had ik wel interesse in de canon 1100d, deze is namelijk niet erg duur..
Maar las dus dat het maken van paarden foto's, de lens niet erg geschikt is en dat je dus beter een andere lens erbij kunt kopen.
En dan wordt het alsnog een best dure grap.. Nu vroeg ik me af, of jullie misschien suggesties hadden qua soort camera.
Ik wil graag paarden foto's maken en van de natuur enzo. En wil eigenlijk niet veel duurder dan 600,- uitkomen.
Dus wil eigenlijk wel een camera, waar eigenlijk wel al een wat betere lens bij zit..

Hebben jullie een suggestie hiervoor? Bedankt alvast!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:16

Ik wil mijn opties even overwegen.

Zijn er momenteel nog nieuwe body's waar mijn lenzen op kunnen die ik nu heb. ik heb een nikon d60 met een 18-55 en 55-200 mm lens.
Zojuist ook optie overwogen voor de 50 mm 1.8 lens.

Adviseren jullie eerder een nieuwere body zodat ik m'n oudere lenzen mee kan nemen. Camera is inmiddels ook wel 3,5 jaar. Of juist deze body houden en kijken naar betere lenzen?

Ik wil foto's maken met een wauw factor en die trek ik er nu niet uit. niet zoals ik ze verwacht in ieder geval. Ik wil puur voor m'n hobby fotograferen, en niet voor betaalde shoots.

Budget rond de 700,-

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:26

moniiquee schreef:
Ik heb al wat pagina's doorgelezen, maar toch besloten om gewoon de vraag te stellen..
Wil graag een spiegelreflex camera kopen, ik heb er nog niet zoveel verstand van. Maar vind fotograferen wel erg leuk :)
Nu had ik wel interesse in de canon 1100d, deze is namelijk niet erg duur..
Maar las dus dat het maken van paarden foto's, de lens niet erg geschikt is en dat je dus beter een andere lens erbij kunt kopen.
En dan wordt het alsnog een best dure grap.. Nu vroeg ik me af, of jullie misschien suggesties hadden qua soort camera.
Ik wil graag paarden foto's maken en van de natuur enzo. En wil eigenlijk niet veel duurder dan 600,- uitkomen.
Dus wil eigenlijk wel een camera, waar eigenlijk wel al een wat betere lens bij zit..

Hebben jullie een suggestie hiervoor? Bedankt alvast!
Canon 1100D met kitlens en Canon 55-250mm samen kost net geen 600 euro. ;)

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:32

Bedankt, dus dat is de 'goedkoopste' optie.. Maar wel geschikt om paarden foto's mee te maken?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:34

moniiquee schreef:
Bedankt, dus dat is de 'goedkoopste' optie.. Maar wel geschikt om paarden foto's mee te maken?

Met die telezoom erbij wel. ;)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:53

Heb flink gezocht, maar kan 't niet vinden. Kan ik evt een nikon d3200 kopen en daarop mijn lenzen er op zetten (ik heb dus de d60 met een 18-55 en 55-200 mm lens ) ik kan nergens de afmetingen vinden :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:03

Jolandaa_ schreef:
Heb flink gezocht, maar kan 't niet vinden. Kan ik evt een nikon d3200 kopen en daarop mijn lenzen er op zetten (ik heb dus de d60 met een 18-55 en 55-200 mm lens ) ik kan nergens de afmetingen vinden :=

Ik heb werkelijk geen idee hoe dat bij Nikon zit met autofocus wel/niet in body. :=

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:04

alle nikon lenzen passen op nikon camera's als ik me niet vergis dus dat ook hoor :j Alleen denk ik dat je beter je camera kunt houden en dan voor betere lenzen kunt gaan sparen. De d3200 is namelijk ook een instapmodel en je zult er wel iets op vooruit gaan omdat je een wat oudere body hebt oa filmfunctie maar voor het geld zou ik het gewoon niet doen :n

In allebei je lenzen zit een scherpstelmotor aangezien die niet in je body zit.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:54

@Jolandaa_: wat voor wauw-foto's lukken niet? Wat mis je met je huidige camera en lenzen? Of je beter een andere body of juist andere lenzen kunt aanschaffen, hangt er vanaf wat je 'probleem' is met je huidige set. Misschien kun je wat voorbeelden laten zien en aangeven wat er mist.