[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:13

Nouks schreef:
De 1.8 is nogal plastic en heeft de neiging soms uit elkaar te vallen in twee stukken. De focus is behoorlijk langzaam en wat lawaaiig, maar voor het geld (nog geen 100 euro) kun je niks slechts zeggen over het objectief. Optisch netjes, erg scherp. De bokeh is niet briljant.

De 1.4 is aanzienlijk degelijker gebouwd en heeft een betere en stillere autofocus. Wat dat betreft gewoon een mooi ding. Optisch is 'ie echter niet echt scherper dan de 1.8, wel heeft 'ie een wat mooiere bokeh/onscherpte.

Overweeg ook de Sigma 50 F1.4, die is nog ietsje duurder dan de 1.4 van Canon, maar is super degelijk gebouwd en heeft een mooiere scherpte én mooiere onscherpte dan allebei de Canons bij elkaar. Dus als dat echt van belang is (en je bijv. veel met zeer grote diafragma's wil fotograferen ivm de onscherpte in de achtergronden) dan is de Sigma het beste wat je kunt kopen.

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik ga er even over nadenken maar ben iig een stuk wijzer zo. :j Alleen nog één vraag, hoe snel is de Sigma met het scherpstellen zelf? Want dat is vaak wat ik mis bij Sigma lenzen, ze draaien een tijdje rond voordat ze het juiste punt hebben, en dat duurt te lang bij bewegende onderwerpen.

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:21

De Sigma is minder vlot dan de Canon 1.4, maar sneller en trefzekerder dan de Canon 1.8.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:04

kan de nikon d5000 filmen??

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:29

:')

Antwoorden op dat soort vragen zijn idd best zelf te vinden.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:57

Femke schreef:
xxmariska97 schreef:
Welke flits moet je gebruiken bij een black foto ?
en kan dat eigenlijk wel ?

Geen flits ;)
Je krijgt bij paarden ontzettend snel een ongewenste reflectie in het oog wanneer je flitst.
Gewoon natuurlijk licht gebruiken.
Bokt wiki heeft geloof ik zelfs een tutorial voor dit type foto.

Okee , bedankt .
Ja , op wiki had ik indd ook al gekeken ! :)
Maar op boktwiki staat dat je spotmeting kan inschakelen ..
Maar wat is dat dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:46

Spotmeting vind ik juist ontzettend onhandig.
Het is één van de verschillende manieren waarop je camera het licht meet.

Bij spotmeting, zal de camera alleen het kleine gedeelte van het vlak meten, waarop je je scherpstelpunt hebt ingeseteld. In 9 v/d 10 gevallen is dat het oog van het paard. En dat is.... ZWART. Dus heb je niets aan die lichtmeting, tenzij je 'm handmatig ergens anders op vastzet. Maar zeker voor 'n beginnend fotograaf die nog niet alle knopjes goed weet te vinden, is dat géén handige methode.

Eenvoudiger is dan om gewoon in RAW te werken en evt. achteraf de belichting nog iets aan te passen.
Of om tijdens het fotograferen eventueel met de +/- knop (belichtingscompensatie) je complete belichting iets lichter of donkerder maken (afhankelijk van de benodigde situatie).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:49

Let er bij spotmeting wel op dat spotmeting alleen het middelste punt pakt voor lichtmeting ongeacht welk punt je als scherpstelpunt gebruikt. Dus eerst middelste punt een spotmeting doen en locken met *. Althans bij Canon. Dan nieuwe compositie maken en foto maken. Volgens mij gaat alleen met de ubercamera's als Canon 1D's en Nikon D3's de spotmeting wel mee met scherpstelpunt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:16

De Nikon D300 doet de spotmeting in ieder geval in het midden van het geselecteerde scherpstelveld. Dus als ik één van de 51 veldjes selecteer die bijv. helemaal rechts boven zit, dan zal hij in het midden van dat veldje rechtsboven de spotmeting doen.

De Nikon d70s (zo uit m'n hoofd) doet dat ook al op die manier, en dat is een instap-camera model.
Dus niet alleen de top camera's hebben die functie ;)

Wil je zeker weten hoe een bepaalde camera dat doet, dan is een blik in de gebruiksaanwijzing dé oplossing :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:09

Ah. Weer wat geleerd. Dat is iig niet zo bij Canon 1100D/600D/60D/7D/5D2. := Spotmeting doet camera altijd in het midden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:01

Volgens mij klopt dat niet , Richard :)
Bij de lichtmeetmethode 'meervlaksmeting' en 'AF' wordt de verlichtingsvergendeling toegepast op het AF punt waarop is scherpgesteld.
Bij de andere twee lichtmethoden wordt inderdaad het middelste AF punt genomen voor de verlichtingsvergendeling
(aldus de gebruiksaanwijzing van de 1100D O:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:50

@Mootje en hoe precies spreekt jouw post die van Richard tegen? ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:04

Nou, Richard zegt toch dat een Canon, behalve de eennummerige, altijd het middelste punt pakt voor een lichtmeting? Of lees ik het nu helemaal verkeerd O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:05

Richard heeft 't specifiek over wat de camera's doen bij spotmeting ;)
Niet over de andere lichtmeetmethodes.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:11

:o? Ik kruip weer mijn leeshoekje in!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:25

No worries. :) Ik snapte ook pas later dat spotmeting alleen het middelste punt doet. := Ik dacht eerst ook dat hij braaf mijn focuspunt nam om te meten. Maar ik snap nu tenminst ook waarom de AEL/* knop zo handig binnen duim bereik zit. :+ En hoe ik deze knop moet gebruiken. :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:22

hoe maak je black fotos? met een achtergrond of doet hy het uit zich zelf zwart maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:11

Paard in het licht zetten, vóór de opening van een erg donkere schuur/stal.
De rest gaat (in de ideale omstandigheden) helemaal vanzelf :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:18

Hallo,

ik weet niet goed of het hier thuis hoort maar ik weet niet echt waar ik het moet plaatsen..

Ik heb dus sinds gisteren een nieuw scherm maar de kleuren zijn totaal anders dan mijn vorig scherm.
Hoe weet ik nu of mijn kleuren goed zijn?
Ik bedoel als ik bv een foto bewerk en ik zet hem online en een ander persoon ziet die foto maar de kleuren zijn totaal anders. Of als ik een foto wil afprinten en de kleuren zien er anders uit.

Sorry als het niet duidelijk is maar ik weet niet echt hoe ik dit moet zeggen :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:19

misschien adhv een histogram kijken? verder heb ik geen flauw idee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:21

Je scherm kalibreren is dé oplossing.
Als je via google op die term zoekt, krijg je veel uitleg en oplossingen :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:36

Ok dankje :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:28

Ik heb al een tijdje een spiegelreflex, en heb gisteren uitleg gekregen van een vriend hoe in te stellen enzo.
Ook hebben we het even over nabewerking gehad, en hij maakt veel HD foto's. Zijn camera (hij heeft een Canon) heeft een functie waarmee die 3 foto's neemt, 1 goed belichte, 1 onderbelichte en 1 overbelichte.

Ik heb een Nikon D3100, en zoek hoe deze functie op mijn camera noemt en waar ik hem kan vinden. Enkel de naam van de functie zou misschien ook al handig zijn, kan ik zelf verder zoeken waar ik deze functie vind.

Weet iemand hoe deze functie noemt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:43

Volgens mij bedoel je bracketing :) Deze functie zit naar mijn weten niet op een D3100.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:04

Eens gekeken op internet, en het is die functie die ik zocht, maar zit inderdaad niet op de D3100.
Dan maar manueel verzetten :)

Bedankt voor het snelle antwoord!