[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:49

ja dat kan heel goed zijn :P eff snel gekeken en dat klopt!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:49

Ik zie het op meerdere sites staan, dat het formaat van de hulpstukken 52 mm moet zijn! Dan is dat wel veel goedkoper dan een macro lens! Werkt het ook net zo goed? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:52

zoals ik al zei heb je geen autofocus dus moet je echt met de hand scherpstellen, maar je hebt wel een prachtig scherpte diepte, ik heb wel meer voorbeeld foto's

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:52

Jaaaa voorbeeld foto's!
Vind trouwens jou foto's echt mooi :o

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:55

Destino: Heb het toch even opgezocht voor in de toekomst omdat de MM echt dichterbij is voormij. Op de website bij algemene voorwaarden punt 5.1 C en D(Laagsteprijsgarantie)
De betreffende aanbieder moet gevestigd zijn binnen een straal van vijftien km van de vestiging van Media Markt in Nederland waar de aankoop is gedaan.
Het product wordt aangeboden in een openbaar toegankelijke winkel, dus niet via internet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:55

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:58

Maar toch als je het vraagt en het gaat om zo'n groot bedrag doen ze het toch wel.. ze moesten bij mij ook bellen!
Er waren ook mensen voor ons, precies hetzelfde verhaal :j :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:59

Destino, niet te panisch zijn voor stof in je camera.

Het klopt dat er stof in kan komen tijdens het wisselen van de lens of als de body niet wordt afgesloten met een bodydop. Het gevolg daarvan is dat er stofjes op de sensor kunnen komen. Dit is echter iets dat je nooit 100% voorkomt en dat bovendien normaal gesproken tijdens het "normale" fotografeerwerk geen enkele invloed heeft op je camera. Pas als je foto's maakt met hele kleine diafragma's kan het zijn dat je die stofjes terug gaat zien op je foto's. Ook dan is er geen man overboord, meestal kun je ze in Photoshop wel even wegpoetsen.

Verder beschikken bovendien de meeste nieuwere spiegelreflexcamera's over een reinigingssysteem waarbij de sensor bij het aan- of uitzetten van de camera trilt, zodat eventuele stofjes er vanaf trillen.

Mochten er toch heel veel stofjes op je sensor zitten, dan kun je deze als het écht storend wordt prima laten reinigen. Probeer dit niet zelf, want een sensor is erg gevoelig.

Ik fotografeer zeer veel in stoffige omgevingen en wissel daarbij zeer vaak van lens. Voorafgaande aan grote fotografieklussen (met name architectuur etc, reportage doe ik niet moeilijk over want dan zie je de stofjes toch niet) reinig ik de sensor zodat ik zeker weet dat ik na de tijd geen stofjes hoef weg te poetsen in Photoshop.

Als je gewoon een beetje netjes om gaat met je camera, weinig fotografeert met zeer kleine diafragma's (zeg maar 16 of kleiner) en niet zo vaak in stoffige omgevingen fotografeert, hoef je je nergens zorgen over te maken. Dan kan het letterlijk járen duren voor je sensor écht stoffig wordt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:00

Wat mooi zeg!
Maar kun je alleen maar van die ver ingezoomde foto's maken? Of kun je ook een macro foto van iets groters maken? Als je bijv een paard fotografeert dan is bij een macro zo mooi altijd het hoofd scherp en het lichaam al wazig. Met een gewone lens is dan de achtergrond wazig.. Snap je wat ik bedoel?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:01

Oke dankje Nouks! Ik fotografeer niet echt in stoffige omgevingen én mijn sensor trilt ook inderdaad :j .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:10

Destino schreef:
Wat mooi zeg!
Maar kun je alleen maar van die ver ingezoomde foto's maken? Of kun je ook een macro foto van iets groters maken? Als je bijv een paard fotografeert dan is bij een macro zo mooi altijd het hoofd scherp en het lichaam al wazig. Met een gewone lens is dan de achtergrond wazig.. Snap je wat ik bedoel?

maar dat zijn dan weer geen macro's :P dat is gewoon inzoomen zodat je een mooie DOF krijgt :P daar is een 55-200 bijv wel goed voor

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:45

Oke, ik kom net in een fotowinkel en vertel dat ik een omkeerring wil voor mn nikon, waar op die man vertelt dat je geen ring hebt die je op de lens kunt draaien en die je vervolgens op de body aan kunt sluiten, zodat de achterkant die normaal in body zit dus de voorkant wordt! Hij zegt dat dat niet kan en onmogelijk is, omdat je lens dan geen contact meer heeft met de camera!
Hij had wel kleine ringetjes die je erop kunt draaien en die het dan 4x vergroten bijv.
Ik snap dr niets van!
Lifaya, kun je een foto maken van hoe die ring eruit ziet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:12

ik had je de link gegeven hoe het eruit zag idd, en idd het word omgedraaid, en zoals ik zei zal de autofocus niet werken en moet je handmatig scherpstellen :+ dus in feiten niks nieuws :P maar het kan dus weldegelijk anders kan ik toveren met mijn camera :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:15

zoo wat is mediamarkt irritant zeg :(
ik heb ongeveer 10 keer gebeld en elke keer 6 minuten lang ;(

bij almere zegt ie dat er geen medewerkers beschikbaar zijn en steeds weer hetzelfde: een momentje geduld alstublief :Z
en bij ede krijg je zo'n mickel jackson liedje 5 minuten lang te horen. en als dat een keer voorbij is gaat de telefoon ineens over. na 2 minuten klinkt het ineens alsof de lijn bezet is. ;(
Ik word er echt gek van |(
ik ga het morgenochten denk ik nog een keer proberen :P laat ik ze is gek maken :Y)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:47

maar dan stel je dus ook scherp met het stuk dat dan aan je body vast zit?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:49

nee gewoon de lens handmatig :+ en je moet ook door de zoeker in de gaten hoeden wanneer het scherp is, dus ga wat naar voren leunen, naar achteren etc

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:53

Ow dus alleen door jezelf te verplaatsen, je kunt niet draaien aan die ring, hoe je normaal handmatig scherp stelt?

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 23:43

Jup, Destino :j.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 00:50

MM in Groningen heeft sowieso camera's met de korting. Ik geloof dat het gewoon alle electronica is, dat zei die vent iig, maar niet de accessoires. Mijn externe harde schijf kreeg ik niet met 19% korting dus, maar de DVD recorder wel. (overigens zijn die verkopers inderdaad ontzettende naaiers, nu ook, ik wilde dus een dvd recorder en vroeg nog wat, hij duwt dat ding in mn armen en zegt "veel plezier ermee!", terwijl ik m;n keuze nog helemaal niet gemaakt had :') Ei. )

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:05

Kheb nog een aantal vraagjes ;)

- Als jij moest kiezen tussen een Nikon D3000 of D5000 zou je ... nemen omdat?

& Als ik nu De body neem van een D3000 of D5000, welke lens(zen) kan ik er dan het beste bij kopen?

Mijn budget is ongeveer 700 euro. Liefst goedkoper natuurlijk ;p

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:07

ik heb de D3000 en heb bewust niet voor de D5000 gekozen omdat die vrijwel dezelfde funties heeft als de D3000 geloof ik. Alleen heeft de D5000 een betere film fuctie maar pin me daar niet op vast. De D5000 heeft ook een draaibaar LCD scherm en dat vind ik niet mooi :P

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:29

Iemand ervaring met de nikon coolpix L 1000 ?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:09

Ik heb ook bewust voor de D3000 gekozen!
Die heeft dan geen live view, maar dat heb je toch niet echt nodig..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:12

ik gebruik live vieuw rgelmating, vooral met een statief is het handig en dan kan je via livevieuw goed handmatig scherpstellen