[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:19

Hoi allemaal, ik heb even een vraagje.

Ik heb een canon eos 350d en het is me tot nu toe altijd wel geluk om prachtige plaatjes te schieten van mijn hondjes in de sportstand.
Alleen lukt het me bijna niet om scherpe foto's te maken van mijn paardjes. In mijn beste foto's zijn de paardjes voor een deel scherp. Maar dat vind ik niet goed genoeg. Vooral niet aangezien ik weet wat het beesje kan (de camera dan)

Tips? ik weet dat er nog een aantal handmatige standen zijn, maar hoe ik die precies moet instellen weet ik ook niet en het is me daar ook niet gelukt om mooibelichte scherp foto's te maken.

Alvast bedankt!!!

Captain_

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:58

Magda: Dankje! :) Ga kijken of het me hiermee wel lukt.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:08

@ manishdra, kun je misschien een voorbeeldfoto geven van een foto van je paard waarbij niet alle delen scherp zijn en daarbij de exif geven?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:15

Doe ik vanavond had gister helaas geen tijd.

Wat bedoel je met Exif? :o

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:21

Waarschijnlijk is je diafragma de groot, een te klein gebied dat scherp is. Als je een paard van vooraf kan dit wel (hoofd scherp, lichaam onscherp), maar vaak van opzij krijg je ongewenste onscherpte. Of je wilt van vooraf natuurlijk ook alles scherp hebben. Dan moet je al gauw naar een diaframa van zeker f/5,6 of misschien nog wel kleiner.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:22

@manishdra exif zijn de gegevens van de foto, dus sluitertijd, diafragma, brandpuntsafstand etc.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:42

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:42

Ik zal nog foto's laten zien van gister avond.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:49

ik denk dat je bij de 1e foto's een hogere Iso nodig hebt.

( ik ben zelf een beginner bij SRC) maar aan je foto's te zien vermoed ik dat..

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:56

paard is geschoten op

1/100
f5
ISO 400

Hond is geschoten op

1/1000
f10
ISO 400

Mijn foto op de vorige pagina heb ik geschoten met de M-stand op mijn camera (ook een Canon)
1/500
f5
ISO 800

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:00

ik denk dat je een iso nodig hebt van 600/800 ( dat was mijn aangeraden) 400 bij zonnig weer en 600/800 bij bewolking.. en bij jou zou ik hem misschien nog iets hoger doen..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:03

Paard foto 1 zie je dat de sluitertijd net te lang is en de scherpte ligt verkeerd (scherpgesteld op achtergrond). Diafragma zit goed. In dit geval dus de ISO omhoog.

Diafragma van de hond zit op f/10, dat is behoorlijk klein. Je sluitertijd is heel kort, waardoor je hond ook zowat 'bervroren' is. Je ziet dat hierbij de achtergrond ook redelijk scherp is. Kan dus weinig fout gaan bij de scherpte van de hond. Je hebt nu alleen geen mooie scherptediepte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:25

Bij de paardenfoto's is duidelijk de sluitertijd veel te lang. Richt op een sluitertijd van minimaal 1/250 tot 1/640. Langer geeft beweging, korter is onnodig (want als de beweging eenmaal stilstaat, hoeft 't niet nog korter).

Als je sluitertijd te lang is, kun je dat oplossen door een groter diafragma te gebruiken of je ISO hoger te zetten, afhankelijk van de mogelijkheden en de omstandigheden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:09

Bedankt voor alle tips! Nu even uit gaan vissen hoe ik mijn camera zo ver krijg! Ik zal zowiezo nog even de foto's van gister laten zien maar dat is denk ik wel een beetje hetzelfde.

Wat ik wel vreemd vind is dat de exif anders is bij de honden en de paarden, want beide zijn met dezelfde sport stand gemaakt (zo'n standaart instelling voor de leek zoals ik)

Moet toch echt een keer een cursus nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:12

De sportstand houdt niet in dat je camera steeds dezelfde instellingen gebruikt hoor, dat houdt vooral in dat de sluitertijd "kort" wordt gehouden en waar nodig de ISO omhoog wordt gegooid. Maar iedere situatie is gewoon anders, in iedere situatie zijn weer andere instellingen nodig om de foto mooi te belichten.

Sowieso zou ik je willen aanraden zo snel mogelijk van de sportstand af te komen en eens te gaan oefenen met Tv, Av en M. Dan kun je zelf bewust je camera gaan instellen en als je je tijdens het fotograferen bewust bent van waar je mee bezig bent, zie je dan als het goed is al voor je de foto maakt dat er iets niet klopt :+

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:17

echt een leuk topic dit!!

waarvoor gebruik je eigenlijk een lange sluitertijd? Wanneer pas je die toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:34

Soms bij foto's met flits (bij bepaalde omstandigheden), verder voor foto's in het donker, foto's vanaf statief (beide veelal met grote scherptediepte) dat soort dingen. Voorbeeldje:

Afbeelding

In deze foto heb ik meerdere foto's samengevoegd tot één. Een van de gebruikte foto's had een sluitertijd van 10 seconden bij F/18 en ISO 250. Lage ISO vanwege weinig ruis, klein diafragma in verband met scherptediepte, maar wel donker. Dus omdat het buiten donker begon te worden, omdat de ISO erg laag staat en omdat ik een klein diafragma heb gebruikt, heb je dus een hele lange sluitertijd nodig.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:42

ik ga morgen naar een reptielen huis. wie weet welke lens ik het beste kan gebruiken? 18-55 of 55-200
en welke instellingen? het is denk ik veelal binnen..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:00

Ooit heeft een hobby fotograaf me in een notendop wat uitgelegd. Maar meestal als ik daarmee wil spelen heb ik geen spelende paarden en als ik die heb heb ik geen tijd het e.e.a in te stellen...

Maar volgensmij heb ik nog ergens een handleiding liggen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:17

Jolandaa_ schreef:
ik ga morgen naar een reptielen huis. wie weet welke lens ik het beste kan gebruiken? 18-55 of 55-200
en welke instellingen? het is denk ik veelal binnen..

Ik was gister in de dierentuin, en had de 55-200 erop zitten, maar had beter de 18-55 erop kunnen zetten, aangezien je bij de 55-200 wel iets van minimaal anderhalve meter afstand moet hebben op t onderwerp, en dat was nogal lastig bij de binnendingen.
De instellingen lijkt me dat je dat het beste daar kan bekijken. Gewoon een foto maken, en en dan kijken hoe die foto eruit ziet en dan kijken wat je aan moet passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:22

manishdra schreef:
Maar volgensmij heb ik nog ergens een handleiding liggen

Handleiding lezen is altijd aan te raden ;)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:00

Aahhh... ik vroeg me altijd al af waarvoor die was ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:00

Deze foto heb ik gister gemaakt: Meneer Brom

Hoewel de vlieg er wel mooi op staat ontbreekt het er naar scherpte, dat heb ik de laatste tijd wel vaker dat het er op zich mooi gedetailleerd erop staat maar er hangt een waas overheen. Wat moet ik de volgende keer beter doen? Ik kom er even niet uit namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:28

Ik vind de foto slecht te beoordelen doordat de vlieg zo klein is, maar afgaande op je verhaal: zou een iets kleiner diafragma niet helpen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:41

Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :o Meneer zit nog in mijn kamer dus ik zal eens kijken of het nog een keer gaat lukken.