Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:34

Die ken je wel mag ik hopen, het is een hamster. :D :P
Een Syrische hamster (volksmond zegt ook wel Goudhamster) van 16 daagjes jong, om precies te zijn.
Oogjes net open. Oren nog plat. En nog maar zo’n 20 gram zwaar.

Dankjewel!!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 02:31

AlwaysH schreef:
Die ken je wel mag ik hopen, het is een hamster. :D :P
Een Syrische hamster (volksmond zegt ook wel Goudhamster) van 16 daagjes jong, om precies te zijn.
Oogjes net open. Oren nog plat. En nog maar zo’n 20 gram zwaar.

Dankjewel!!

Ooh vet schattig.. ik dacht eerst een baby cavia ofzo haha. Ik ken vooral de grijze hamsters ( weet niet hoe ze heten haha )

AlwaysH

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:47

Dat zijn Russische dwerghamsters.
Syrische hamsters komen in heel veel variëteiten voor.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 14:42

Mooi in de mist ponyhoward!
Wauw gaaf staaltje photoshop Tenno!
Schattig die hamster, weer iets anders dan zo'n groot paard :P

Hier een vriendin op de foto gezet gisteren. Heb een keer lopen pielen met die lucht vervang optie van PS haha. Vind hem best gaaf zo:
Afbeelding

Was wel wat donker dus niet heel ideaal. Heel licht bewegingsonscherpte..

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:21

paljaslaura schreef:
Mooi in de mist ponyhoward!
Wauw gaaf staaltje photoshop Tenno!
Schattig die hamster, weer iets anders dan zo'n groot paard :P

Hier een vriendin op de foto gezet gisteren. Heb een keer lopen pielen met die lucht vervang optie van PS haha. Vind hem best gaaf zo:
[ [url=m/tsXNRC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was wel wat donker dus niet heel ideaal. Heel licht bewegingsonscherpte..

Mooi hoor!! Je moet met luchtvervangen er alleen om denken dat je goed kijkt waar het nu zit.. je ziet nu ook de lucht op het gebouw rechts namelijk. Verder een hele gafe foto!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:43

CoonArt schreef:
Hallo Lienek, voor scherpte kan ik je GIMP aanbevelen want die is daar heel goed in (scherpte toevoegen). Leuke foto's en mooi paard ook! :D

Dankjewel!

ikke schreef:
Tenno7 schreef:
Hooii Lienek

Leuk dat je je hier meld!
Mooie foto's maak je al.
Om mooie scherptediepte te krijgen in je foto's ( de onscherpte die je bedoelt denk ik ) kun je ervoor zorgen dat jezelf de juiste afstand hebt van wat je fotografeerd, maar ook dat de achtergrond een stukje verder weg van je onderwerp ligt. Zo krijg je betere scherptediepte.

Plus dat de kitlens die je gebruikt een diafragma van f/4 of hoger heeft denk ik. Die kun je zo laag mogelijk zetten. Dat helpt mee aan je scherptediepte.

Die kitlens is f3,5 in z'n gunstigste stand (18mm) maar inderdaad, dan gaat afstand tot achtergrond al merkbaar iets doen ten opzichte van een f2.8 of nog lager.

Thanks!
Dus hoe lager hoe scherper? En dan snelle sluitertijd wanneer ik bijvoorbeeld een galopperend paard op de foto wil zetten?
Is mijn 50mm 1.8 dan bijvoorbeeld per definitie al scherper?

Ik wil heel graag een zoom lens maar dan zie ik bijvoorbeeld staan 50-300 of 55-250 oid en hoe weet ik dan welke beter is? Want in principe zou de 50-300 toch alles moeten coveren wat de 55-250 ook heeft?

Ik voel me echt een leek nu haha :') Dus ik hoop niet dat jullie mijn vragen al te dom gaan vinden want dit zal vast niet de enige zijn!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:45

volgens mij praten jullie langs elkaar heen :) Jij bedoelt toch algemeen de scherpte waar je scherp gesteld hebt toch? Dus dat je het scherpste deel scherper wil hebben?

Ikke en Tenno bedoelen namen scherptediepte en dat gaat dus eigenlijk om hoeveel van je foto scherp is. Dus bij een herdershond is bij een grote scherpte diepte is zowel neus als ogen scherp (groot f getal) en bij een kleine scherpte diepte is alleen de neus scherp (klein f getal) en heb je een hele wazige achtergrond.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:46

Hij wordt van een lager diafragma niet scherper. Maar ikke heeft het over achtergrond scherpte. Hoe lager je getal, hoe waziger je achtergrond. Als je te laag gaat zitten krijg je juist een gedeeltelijke onscherpte soms ( bijv alleen de ogen scherp )

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:03

Ja je vraag was , ik vindt het heel lastig onscherpte te creëren. Of bedoel je juist wel scherpte op het onderwerp?? Want ik volg de vraag nu niet meer helemaal haha..

Waar wij het overhebben met diaframa is de onscherpte van de achtergrond. Als je meer scherpte wil creëren op het onderwerp moet je idd ook goed kijken naar waar heb je je sluitertijd op staan.

Fotografeer je op de manuele stand?

Wat nog zou kunnen helpen is eens googlen op de belichtings driehoek. Zodra je dat snapt, snap je ook beter waar je ISO, Diagrama en sluitertijd voor staat en wanneer je wat kunt aanpassen om een beter resultaat te krijgen.

Kwa zoomlens voor paardenfotografie is de 70-200mm f/2.8 een aanrader.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:09

Ik reageerde als toevoeging op de opmerking over scherptediepte van Tenno7.

Absolute scherpte, dus hoe scherp is je foto op de plek van scherpstelling, daar komen hele andere factoren bij kijken.
Het begint bij glas. Hoe beter je glas (lenzen) hoe beter de scherpte. Vervolgens komt de combi sluitertijd, brandpunt en stille hand om de hoek kijken als grootste oorzaak van onscherpte, eventueel aangevuld met te hoge ISO-waardes. Dan heet het opeens ruis maar is feitelijk het resultaat van onvoldoende kwaliteit in de hele keten vanaf het filter tot de elektronica die het plaatje uitrekenen.

Edit: Dit weer als aanvulling op de post van Tenno7 :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:26

Haha ja had door dat jij op tenno doorging. Ging meer over of er überhaupt over hetzelfde gesproken wordt :P

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:39

Eergister silhouettefoto's gemaakt van Spike en Day!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste van Day vind ik het mooist maar ik vind ze toch niet zo'n wow effect hebben! Weten jullie wat het ik eraan zou kunnen doen om ze wat mooier te krijgen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:30

Het ligt eraan welke versie wow je zoekt :D

Als je de paarden wat donkerder maakt (meer silhouet) en de lucht iets oplichten dan is dat tegen deze achtergrond al best wat.

Ik probeer bij dit soort foto's de grond waarop ze staan ook de horizon-lijn te laten zijn.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:49

ikke schreef:
Het ligt eraan welke versie wow je zoekt :D

Als je de paarden wat donkerder maakt (meer silhouet) en de lucht iets oplichten dan is dat tegen deze achtergrond al best wat.

Ik probeer bij dit soort foto's de grond waarop ze staan ook de horizon-lijn te laten zijn.

Dankjewel! Ik ga eens even prutsen!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:05

Tenno7 schreef:
Ja je vraag was , ik vindt het heel lastig onscherpte te creëren. Of bedoel je juist wel scherpte op het onderwerp?? Want ik volg de vraag nu niet meer helemaal haha..

Waar wij het overhebben met diaframa is de onscherpte van de achtergrond. Als je meer scherpte wil creëren op het onderwerp moet je idd ook goed kijken naar waar heb je je sluitertijd op staan.

Fotografeer je op de manuele stand?

Wat nog zou kunnen helpen is eens googlen op de belichtings driehoek. Zodra je dat snapt, snap je ook beter waar je ISO, Diagrama en sluitertijd voor staat en wanneer je wat kunt aanpassen om een beter resultaat te krijgen.

Kwa zoomlens voor paardenfotografie is de 70-200mm f/2.8 een aanrader.

Dat bedoelde ik inderdaad soms krijg ik alleen ogen of alleen neus scherp.

Sorry guys ik maak het erg ingewikkeld als leek merk ik al :D :+
Het is zoveel en lees me heel erg in maar blijf het lastig vinden vooral om alles to onthouden en toe te passen.

Ik sta op het punt photoshop & lr aan te schaffen of nou ja een abbo te nemen. Hopelijk kan ik ze dan ook wat netter bewerken!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:46

Lienek : oke dan snap ik je vraag nu ook beter haha. In welke stand fotografeer je?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 01:28

Tenno7 schreef:
Lienek : oke dan snap ik je vraag nu ook beter haha. In welke stand fotografeer je?

Av voornamelijk en beweging die Tv denk ik?

Gisteren kwam dit wezentje voorbij in de tuin. Was al redelijk donker dus heb het geprobeerd via Lightroom wat op te lichten.
Wat vinden jullie hier van?
50mm lens f1.8 en ISO 1600 (vanwege het weinige licht) 1/200 sec.

Afbeelding

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 02:05

Ik vind dat je hem erg netjes ingesteld hebt en moeilijk beter kon krijgen in het licht dat je had. Zou zelf ook niet voor een langere sluitertijd gaan dan dit!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:12

Lienek schreef:
Tenno7 schreef:

Av voornamelijk en beweging die Tv denk ik?

Gisteren kwam dit wezentje voorbij in de tuin. Was al redelijk donker dus heb het geprobeerd via Lightroom wat op te lichten.
Wat vinden jullie hier van?
50mm lens f1.8 en ISO 1600 (vanwege het weinige licht) 1/200 sec.

[ [url=m/x9n4sn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem heel netjes voor de omstandigheden waarin je fotografeerde. Ik zou misschien zelf we gekeken hebben of het met een langere sluiter kon. Maar dat is persoonlijke voorkeur.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:22

Weet iemand hoe je je logo toevoegt op Photoshop?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:43

Myponyhoward schreef:
Weet iemand hoe je je logo toevoegt op Photoshop?

Logo openen en dan kopiëren en plakken in je foto

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:51

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:10

Ik heb mn logo ook als een brush

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:17

Lienek : ah je hebt een Canon zeker?? Die knopjes weet ik niet zo goed hahaha.. ik vindt je foto ook goed gelukt hoor!!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:27

Ik gebruik geen logo meer :')