[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AvWShots

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:27

Al een stuk minder bewegingsonscherpte :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:43

Hallo allemaal! heb al een heel deel van dit topic doorgelezen maar heb toch nog niet alles kunnen lezen :/ 80 pagina's is ook wel veel :=
maar in ieder geval: ik heb een Nikon D70S, nog een oudere wel, geen sd kaartje maar zo'n groter :j nu ben ik dus tegenover jullei allemaal echt wel een amateur :j ik weet wel hier en daar een beetje van iso en diafragma af maareeuh die combinaties enzo, daar ben ik toch nog niet zo heel goed mee.
Nu vroeg ik me af of jullie wat tips voor me hadden, dingen om uit te proberen en zo. En ik had al gelezen dat ik mijn diafragma dus zo laag mogelijk moet zetten om ze de achtergrond waziger te laten worden en in te zoomen op mijn object dat ik scherp wil. en dat zelf scherpstellen, hoe doe ik dat precies? bij menu bij autofocus heb ik 2 optie's : Af-S en AF-C , ik weet dat AF-S dus volledig automatisch is, maar wat is die AF-C dan?
voor de rest: kan ik wat tips krijgen voor bepaalde sferen te verkrijgen? weet namelijk niet zo goed hoe dat moet :D
alvast bedankt!!
groetjes kaat

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:17

Hoi!

Ik zit voor de komende tijd in Engeland en wil graaaag wat mooie landschapsfoto's maken, maar laat dat nu juist het soort foto's zijn waar ik de minste ervaring mee heb. Ik vind het vrij lastig om goede landschapsfoto's te maken.
Wat zou ik kunnen verbeteren aan de instellingen van mijn camera op deze foto? Ik vind hem wazig, niet helder genoeg. De compositie is ook niet zo spannend, maar daar gaat het me nu even niet om.

Afbeelding
Ik heb een Pentax K10
Diafragma was f/27 en de sluitertijd was 1/60, ISO 800.

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:57

Kaat, AF-S en AF-C zijn twee verschillende autofocusmodi. S staat voor "single" en C voor "continuous". Je handleiding kan je er meer over vertellen, en ik wil het op een ander moment ook wel uitdiepen maar zit nu op mobiel. En even googelen op "continuous autofocus" zal je ook veel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:11

Martine, je kunt in elk geval eens je diafragma bijstellen. Gebruik een groter diafragma, zo rond F16 bijvoorbeeld. Als je je diafragma HEEEELEMAAAAAL dichtknijpt, is de scherptediepte misschien wel groot, maar krijg je weer last van onscherpte. Dit noem je "diffractie", een lastig verhaal, maar het komt er gewoon op neer dat ieder objectief beter presteert op een (wat) groter diafragma. Een té groot diafragma geeft onvoldoende scherptediepte, dus vandaar: probeer eens rond F16.

Dan de ISO. Die kan beduidend omlaag als je je diafragma groter maakt, en nog verder omlaag als je met statief gaat fotograferen en een langere sluitertijd gebruikt. Lange sluitertijden zijn voor landschappen vaak geen probleem. Sterker nog ze kunnen een enorm gaaf effect opleveren als bijvoorbeeld de lucht of water volledig strakgetrokken wordt door een (zeer) lange sluitertijd.
(Om bewegingsonscherpte bij het afdrukken te voorkomen: gebruik een afstandsbediening als je fotografeert vanaf statief.)

Verder kun je bij landschappen goed gebruik maken van filters zoals "neutral density" filters (grijsfilters), eventueel alleen voor de lucht (half grijs, half lichtdoorlatend). Ook polarisatiefilters zijn interessant.

Tot slot: nabewerking. Verwacht nooit dat je foto's "out of camera" direct zo goed zijn als ze kunnen worden. Vrijwel iedere foto is gebaat bij een beetje optimalisatie.

Good luck! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:40

x_Kaat_x schreef:
Hallo allemaal! heb al een heel deel van dit topic doorgelezen maar heb toch nog niet alles kunnen lezen :/ 80 pagina's is ook wel veel :=
maar in ieder geval: ik heb een Nikon D70S, nog een oudere wel, geen sd kaartje maar zo'n groter :j nu ben ik dus tegenover jullei allemaal echt wel een amateur :j ik weet wel hier en daar een beetje van iso en diafragma af maareeuh die combinaties enzo, daar ben ik toch nog niet zo heel goed mee.
Nu vroeg ik me af of jullie wat tips voor me hadden, dingen om uit te proberen en zo. En ik had al gelezen dat ik mijn diafragma dus zo laag mogelijk moet zetten om ze de achtergrond waziger te laten worden en in te zoomen op mijn object dat ik scherp wil. en dat zelf scherpstellen, hoe doe ik dat precies? bij menu bij autofocus heb ik 2 optie's : Af-S en AF-C , ik weet dat AF-S dus volledig automatisch is, maar wat is die AF-C dan?
voor de rest: kan ik wat tips krijgen voor bepaalde sferen te verkrijgen? weet namelijk niet zo goed hoe dat moet :D
alvast bedankt!!
groetjes kaat

Nouks had al een stukje uitgelegd. Ik zat toen ook op de telefoon, dus dat was niet erg handig om een verhaal te typen.
Nu even voor je op de pc gekropen om wat extra uitleg te geven.

AF-S en AF-C zijn de opties voor het éénmalig of continu blijven scherpstellen.
Bij AF-S zal je camera 1x scherpstellen en die scherpstelling vergrendelen. Als jijzelf of het onderwerp daarna nog beweegt, wordt je foto onscherp. Want de scherpstelling ligt op de plek waar het onderwerp éérst was. Deze stand is dus alleen bruikbaar bij stillevens (zoals de landschapsfotografie van de bokker onder je).
AF-C zal de camera continu blijven scherpstellen, dus ook wanneer het onderwerp (of jij zelf) beweegt. Dat is in de meeste gevallen een fijne stand.

Maar dat zegt verder nog niets over de plaats waarop je scherp stelt. Want dat moet je ook nog doen.
Afhankelijk van het type camera heb je daar verschillende opties voor. Zoals "dichtsbijzijnde onderwerp", "enkel voudig", etc.
Als je garantie wil op scherpte die ligt op de plek die JIJ kiest, dan moet je zélf je scherpstelveld in de zoeker selecteren (met die enkelvoudige AF veldafstand, waarschijnlijk via je menu in te stellen).
Afhankelijk van het aantal scherpstelvelden van je camera kun je tussen 5, 9, 11, of bijv. 51 velden kiezen. De goedkopere camera's hebben er meestal maar weinig (zoals 5 of 9), de duurdere camera's hebben er meer, waardoor je preciezer kunt scherpstellen op de plek die je wil hebben.

Hoe je bepaalde sferen kunt krijgen is een nogal algemene vraag.
Je kunt met licht natuurlijk spelen. Direct licht, strijklicht, tegenlicht... En het tijdstip waarop je gaat fotograferen. Midden op de dag is het licht heel hard. Eerder en later op de dag is het licht wat zachter en romantischer.
Dat is één manier om een bepaalde sfeer in je foto te zetten.
Verder kun je met nabewerking van de foto natuurlijk ook nog een hoop doen. En met de keuze van je lenzen, diafragma, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:42

Martine_R schreef:
Hoi!

Ik zit voor de komende tijd in Engeland en wil graaaag wat mooie landschapsfoto's maken, maar laat dat nu juist het soort foto's zijn waar ik de minste ervaring mee heb. Ik vind het vrij lastig om goede landschapsfoto's te maken.
Wat zou ik kunnen verbeteren aan de instellingen van mijn camera op deze foto? Ik vind hem wazig, niet helder genoeg. De compositie is ook niet zo spannend, maar daar gaat het me nu even niet om.

[ Afbeelding ]
Ik heb een Pentax K10
Diafragma was f/27 en de sluitertijd was 1/60, ISO 800.

Alvast bedankt!

Nouks heeft al een hoop uitgelegd wat ik je zelf ook wilde vertellen.
Als aanvulling daarop voor je compositie... Probeer een spannend plekje te vinden. Niet zomaar in de verte fotograferen. Maar zoek bijvoorbeeld een beekje die dwars door je hele foto loopt. Of een eenzame boom of een berg die oploopt in je foto, etc.

De foto die je hebt geplaatst lijkt niet scherp. Dat kan komen door het diafragma dat wat te ver dicht zit. Maar ook door de manier van scherpstellen.
Zoek een mooie dag uit om te fotograferen, met lekker knalblauwe luchten. Dat helpt ook al enorm om een foto minder grauw te maken :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:35

al heel erg bedankt allemaal! hier heb ik heel wat aan! :D
nu mag ik van mijn ouders een foto op canvas laten afprinten :j dus ben heel blij :P Ik heb vandaag met een vriendin wat foto's op de heide gemaakt en er zijn wel een paar leuke tussen! Maar ik weet dus helemaal niets van bewerken enzoverder. Nu wou ik vragen of één van jullie mij niet verder konden helpen door eentje te bewerken :j
de kwaliteit stond op fine en formaat op Large dus het zijn groote bestanden maar ik kan ze met weTransfer doorsturen. Zou iemand voor mij zo'n foto willen bewerken? Natuurlijk alleen als je wilt en tijd hebt hee :)
stuur me maar een pb tje als je me wilt helpen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:39

Daar is geloof ik een apart topic voor, voor aanvragen voor bewerken van foto's. ;)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:03

echt? :oo ow, dat wist ik niet :P had beter even door de zoekfunctie gehaald dan. zal even gaan zoeken :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:31

Jullie geven super bruikbare tips, echt ontzettend bedankt :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:46

Hoi,
Ik heb ook even een vraagje.
Super leuk een collega vroeg mij of ik haar (ze is zwanger) op de foto wilde zetten met haar buik. :)

Nu leek mij dat een leuke uitdaging heb haar ook aangegeven dat ik dit nog nooit gedaan heb en dat ik een poging wil doen. Ik heb zelf een hele lichte kamer en eventueel extra lampen, maar nu zit ik nog met de achtergrond. Hebben zelf witte muren maar zou bijvoorbeeld een andere achtergrond kleur willen.
Heeft iemand tips hoe ik dat zou kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:45

De meest voor de hand liggende optie: achtergrond papier kopen :)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:30

hallo, ik ben geinterresserd in fotografie
alleen telkens krijg ik zoveel ruis
ben bezig met oefenen, maar krijg nooit de kleuren goed

iemand een goede tip?

met een canon450d gemaakt

http://oi39.tinypic.com/5qgp.jpg

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:58

Jouw ISO staat op 800. Waarschijnlijk is dit relatief hoog voor een 450D wat deze ruis geeft. Hoe lager je ISO staat des te minder ruis heb je. Zorg er dan wel voor dat je sluitertijd kort genoeg is om beweging te bevriezen.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:59

Bagheera_206 schreef:
Jouw ISO staat op 800. Waarschijnlijk is dit relatief hoog voor een 450D wat deze ruis geeft. Hoe lager je ISO staat des te minder ruis heb je. Zorg er dan wel voor dat je sluitertijd kort genoeg is om beweging te bevriezen.

haha kan best, staat op automatisch?
ga ik daar op letten!

dit al beter?

http://s956.photobucket.com/user/ederve ... f.jpg.html

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:56

Ik heb ook weer eens een vraagje, ik heb een Canon 1000d met een 55-250IS lens. Die gebruik ik vooral om foto's te maken van de paarden, als het mooi weer is ga ik lekker in de wei staan en ben ik ook druk bezig met het pielen aan de instellingen om te zorgen voor een scherpe foto, dit lukt dan wel aardig.
Alleen ben ik er met rijfoto's minder enthousiast over, als mijn moeder foto's wil maken stel ik 'm vaak zelf even in. Thuis rij ik langs een bosrand en is het dus donkerder, dat zie je vaak terug in de foto's. Ze zijn dan of te donker, of te veel ruis of onscherp. Vandaag wilde m'n moeder foto's maken van het rijden in de binnenbak, ik had 'm niet ingesteld staan dus ik zei tegen haar dat ze 'm dan maar in de sportstand moest zetten :P Tja, ontzettend onscherpe foto's.. Terwijl die binnenbak ontzettend licht is...

Ik vind het zelf jammer dat het niet makkelijker is om gewoon een simpele scherpe foto te verkrijgen, zou het werken om er een betere lens op te zetten? Als ik de camera op concours even aan m'n vriend geef gaat hij niet eerst de boel instellen, als het héél erg zonnig is krijg je met de sportstand ook scherpe foto's :j Helaas doet ie dat thuis niet en in een lichte binnenbak ook niet.. Toch maar op zoek naar zo'n groot kanon op de body? Zou het dan 'makkelijker' zijn om met minder licht een scherpere foto te krijgen zonder alles zelf in te stellen? Vind het al superlief dat mensen foto's wíllen maken, laat staan dat ze ook nog moeten klooien met instellingen. Dus, grote toeter + sportstand (of andere automatische stand) + rijbak langs bosrand, zou dat lukken? Of heb ik gewoon pech? :+

Edit: resultaat van vandaag..
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... 696017.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:23

Even een kort antwoord vanaf de tablet...
Als het ergens relatief donker is zoals zware bewolking, eind van de dag en binnenbakken, dan is het helaas niet zomaar op een automatische stand op te lossen. Meestal ook niet met een lichtsterke lens.

Maar als je je iets meer verdiept in de instellingen, is het heel eenvoudig om de camera voor die situaties zelf wel optimaal in te stellen.
Maar er is dus geen magisch knopje voor ;-)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:26

essie_blue:
Ik denk toch dat het handig is om eens een stukje te lezen over sluitertijd/diafragma/iso. (google)
Zoals ik je foto zie, is de sluitertijd echt veel te traag.

Het best kun je investeren in meer kennis over de camera dan een nieuwe lens te kopen. De lens die je hebt is echt een prima lens.
Eerlijk is eerlijk, de 55-200 is niet bepaald lichtsterk. Maar voor een lichtsterkere zoomlens moet je al snel aan een 70-200 2.8 denken en deze kost ruim 1000euro en is alleen nog maar moeilijker te bedienen wanneer je er niet de kennis over hebt.

Het lijkt misschien voor het blote oog dat de binnenbak licht is, maar wanneer je je camera handmatig zou instellen zou je merken dat wanneer je buiten een foto maakt, je binnen in dezelfde stand een zwaar onderbelichte foto zou krijgen.

Wat ik zelf een hele fijne, duidelijke site vind is deze http://vinkacademy.nl/
Staan ook wat leuke artikelen op, maar ook duidelijk uitgelegd, in gewone taal, over de instellingen met plaatjes voorbeelden.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:57

Oke dankjewel! Ik begrijp er zelf wel wat van hoor, heb geprobeerd me er meer in te verdiepen.
Deze foto heb ik zelf gemaakt. Met bewolkt weer, regen en langs de bosrand. Dus het kan wel..
http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... d12e04.jpg

http://i514.photobucket.com/albums/t342 ... dfddc7.jpg

Helaas ben ik over de rijfoto's die andere maken van mij nooit tevreden, ze zijn meestal zo vaag als die van mijn vorige post. Logisch, ik druk mensen die wellicht nooit hebben gefotografeerd met zo'n camera mijn canon in hun handen. Ik had alleen gehoopt op iets wat er voor zorgt dat de camera minder last heeft van het tekort aan licht, dat hij zo vaag is is inderdaad vanwege de trage sluitertijd en dat heeft de camera 'gekozen' in de sportstand vanwege het weinige licht, toch?

Mijn moeder stelde daarom ook voor om te vragen voor een andere optie, eigenlijk hebben we tot nu toe echt wel veel last gehad van gedoe met te weinig licht.. eigenlijk heb ik daar bijna altijd last van en is de resultaat van de foto's slecht..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:59

want kijk, wij hebben die camera vooral gekocht voor leuke kiekjes met de paarden. Met een digitale camera kan je dat vergeten, met rijden is het paard dan al voorbij het beeld als de foto eindelijk wordt gemaakt :') Is ook net pech dat ik altijd tegen de bosrand aan rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:52

Een Canon 1000D is ook een digitale camera ;-)

Je bedoelt hierboven waarschijnlijk een compactcamera.
Er zijn compactcameras, systeemcameras en spiegelreflexcameras.
En die kun je zowel digitaal als analoog (met filmrolletje) kopen. Hoewel de analoge cameras bijna niet meer verkocht worden.

Maar goed, net als met alle andere apparaten, kun je er alleen het maximale uit halen als je voldoende kennis hebt over de bediening er van.

Op een automatische stand werken in moeilijke lichtsituaties geeft gewoon niet de beste resultaten. Daarvoor moet je de camera echt zelf even vertellen in welk licht je werkt en welke belichting je wenst.
Dus van de automatische stand afhalen en zelf aan de slag. En dat kunnen anderen ook.
Maar dat het niet lukt, ligt niet aan je camera, het ligt aan de capaciteiten van de persoon die de camera in zn handen heeft. Sportfotografie is niet "makkelijk", zeker niet in moeilijk licht zonder lichtsterke lens.

Verwacht dan ook niet dat een fotografie leek, professionele resultaten uit de camera kan halen zonder de benodigde kennis. Dus duik samen met de mensen die de foto voor je maken eens in de boeken, zodat je bijv in de AV stand zelf controle hebt over iso, diafragma en sluitertijd. Dan kun je wel het maximale er uit halen, voor wat met die body en lens mogelijk is.
En realiseer jezelf dat jouw ogen zich aanpassen aan de schemering en een donkere binnenbak, je camera niet.
Kijk vanaf buiten eens richting de binnenkant van de binnenbak, dan pas zie je hoe donker hij werkelijk is.
En het is mogelijk dat het daar zo donker is dat je onmogelijk een goed belicht, bevroren foto kunt maken.... maar dat kan ik vanaf internet niet beoordelen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:48

Oke dankjewel! Dan wordt het toch zelf instellen, sportstand gaat echt alleen goed met heel mooi weer.
Oja bedoelde een compactcamera :+ zo'n kleintje.
Maar dan heb ik antwoord op mijn vraag, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:08

Het zelf instellen hoeft ook niet perse ingewikkeld te zijn.
Maar misschien de persoon die foto's maakt eventjes helpen door zelf de lichtmeting alvast te doen.

Bijvoorbeeld:
Camera op Av zetten, diafragma zo ver mogelijk open (= klein f getal, bijvoorbeeld f5.6).
Dan richten op de donkerste plek waar je foto's gaat maken... Kijken welke sluitertijd de camera suggereert. Is die snel genoeg om te bevriezen... Dan kun je aan de slag. Is hij niet snel genoeg? --> ISO wat hoger zetten tot hij wel snel genoeg is.

Hoe snel het precies is, hangt af van de voetwisseling en tempo van het paard.
Bij een shetlander kan dat bijv. 1/1.000e zijn, terwijl een groot, traag paard bij een 1/400e misschien al bevroren is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:01

Oh dat is een hele handige tip, ik gebruik zelf meestal dan juist Tv, maar Av is dan misschien makkelijker als ik m'n camera aan iemand anders geef. Dankje :)