[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:27

Iemand die nog niets weet over de theorie zou ik juist absoluut niet aanraden om op M te beginnen, want dan gaat er vanalles mis zonder dat degene weet hoe het opgelost kan worden.

Oh, en witbalans is niet een 4e manier voor belichting instellingen... witbalans heeft niets met belichting te maken, alleen met t in de camera compenseren van een gekleurde lichtbron. Zodat wit ook wit is als je bijv met een binnenbak met groenig tl licht werkt.

@loose: die 10" geeft de sluitertijd aan. Als hij zo traag is (10 hele seconden) staat je iso waarde te laag voor de huidige lichtsituatie, of je lensdop zat nog op je camera.

Cameras werken voor t grootste deel hetzelfde, ongeacht type.
Je hebt meer aan een boek of video die duidelijk de fotografiebasis uitlegt, met je handleiding vd camera ernaast.

De foto die je plaatste kan niet zo gemaakt worden als foto... dit is een gevalletje flinke bewerking achteraf op de pc.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:29

@femke. Heb ik gezegd dat dat zo was? Over de witbalans? Ik heb gewoon bedoeld dat dat de instellingen zijn waaraan je kunt instellen. Een goede witbalans is toch net zo goed belangrijk voor een goede foto.

Dat loose begon over de "10, dan moet ze wel op M stand om dit te wijzigen en het diafragma. Ook heb ik genoemd dat juist de p, av en tv stand goed zijn om te kijken wat er gebeurd...

@marit. Ja alleen zal ze dan wel eerst moeten weten hoe zij haar eigen instellingen moet veranderen en uit de opmerking over de "10 blijkt dat het daaraan nog ontbreekt. Vandaar dat ik begon over de gebruiksaanwijzing.

Je hebt gelijk hoor marit, als ze de gebruiksaanwijzing combineert met een algemene toturials kom je een heel eind!

wat handige links, duidelijk uitgelegd met plaatjes.

http://vinkacademy.nl/fotografieles/bas ... diafragma/

http://vinkacademy.nl/fotografieles/bas ... -over-iso/

http://vinkacademy.nl/fotografieles/bas ... uitertijd/

hoe je deze instellingen veranderd staat in je gebruiksaanwijzing van je camera. Heb je deze niet meer valt die altijd online te downloaden.
ik raad aan om gewoon eens met de instellingen te spelen aan de hand van bovenstaande links en de gebruiksaanwijzing, zodat je zelf ervaart wat iedere instelling doet voor een foto.

Georgette

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:55

Een vriendin heeft gevraagd of ik buikfoto's wil maken, in oktober verwachten ze hun tweede kindje. Ik vraag me alleen af of dat uberhaupt wel gaat lukken op z'n huis-tuin-keuken manier. Ze hebben wel een lange, witte muur, maar ik heb geen lampen of ander materiaal dat normaal gesproken gebruikt wordt. Heeft iemand goede tips?

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:06

Is er een goed raam in de buurt? Dan zou je van dat licht gebruik kunnen maken.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:18

Ja, aan het einde van de witte muur is er een groot raam, dus dat scheelt. Verder heb ik een klein statiefje uit zo'n mini fotostudio. Denk dat dat ook wel handig is.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:03

Bedankt voor de tips! Ik had trouwens idd het dopje dicht of de camera op mijn been gericht toen ik steeds met die instellingen zat te prutsen, dus daar kwam het door dat er bij mij steeds " stond (en ik wist dus eigenlijk ook niet wat het betekende/waar het voor was). :+
Ik ben de gebruiksaanwijzing trouwens kwijt, maar zal online wel een opzoeken. Heb net wat foto's gemaakt met een andere lens, en daar krijg ik al wel mooie scherpe foto's mee (beter dan die standaard lens), alleen zijn ze nog wat overbelicht.
En ik gebruik nu trouwens alleen nog de P instellingen, al lijken die (op het zicht :P ) volgensmij best op de M instellingen. Bedankt voor de tips, en Anne voor de linkjes! :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:25

P is semi automaat. Die kiest een sluitertijd en een diafragma passend bij elkaar. Je kan nog wel met het wieltje een andere combi kiezen.

Ik ben overigens wel direct begonnen op M, na veel gelezen te hebben. Ging best wat mis, maar ik ben dan ook zo eigenwijs dat ik het moet leren van mezelf.

Er valt op internet veel te lezen :) Google gewoon op je vragen, ''diafragma bij portret'' ''diafragma landschap'' etc.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:28

Ja het verschil met P en M is dat op de P stand je instellingen automatisch geregeld worden door je camera en dus automatisch mee veranderen met de omstandigheden, op je iso na.

Op M stand veranderd er niets uit zichzelf met moet je alles handmatig veranderden.

Als er op P stand overbelichting is staat je iso waarschijnlijk wel erg hoog. Hoe hoog staat het meest rechtse getal in de P stand?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:28

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:35

Ja ik heb het idee dat Loose het verschil nog niet erg begrijpt tussen de automatische, gedeeltelijk automatische (Av, Tv, P) en de handmatige stand (M-stand).

Op P-stand stel je zelf alleen je iso in, het diafragma en sluitertijd bepaald de camera.
Op Tv-stand stel je zelf alleen je sluitertijd in, het diafragma en de iso bepaald de camera.
Op Av-stand stel je zelf alleen het diafragma in, de sluitertijd en de iso bepaald de camera.

Op M-stand stel zelf alles in, dus sluitertijd én diafragma én iso.

Alles wat je niet zelf instelt, past de camera vanzelf aan aan de omstandigheden en alles wat je zelf instelt blijft staan zoals je dit instelt.

Het instellen doe je door naar de instelling te gaan op je display, het gewenste onderdeel te selecteren(sluitertijd, diafragma of iso) en bovenop de camera aan het wieltje te draaien.

Op de P, Av en Tv stand is het selecteren van 1 van de 3 instellingen niet nodig omdat je dan maar 1 van de 3 zelf kunt wijzigen.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:58

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:01

Grappig! Wist niet dat zoiets bestond!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:40

AnneXxX schreef:
Als er op P stand overbelichting is staat je iso waarschijnlijk wel erg hoog. Hoe hoog staat het meest rechtse getal in de P stand?

Ik heb net de slechtsten al verwijderd := , maar ik heb er nog een waarvan ik niet zeker weet of ie overbelicht is maar echt mooi is het niet:
Afbeelding
Ik vind de kleuren hier te flets ofzo (er waren dus veel slechtere foto's maar die heb ik nier meer :P ). Op het fototoestel staat hierbij nu 1/125 4.5, en iso had ik op 100 of 200. Misschien komt het ook omdat de zon er hier bij was (had hem alleen wel op witbalans met dat zonnetje), want heb ook nog bijv deze en deze foto waarbij ik het licht opzich wel goed vind (iemand nog tips hier voor? aan de compositie moet ik sowieso nog werken :P ). Deze foto's zijn trouwens gemaakt met een 70-300mm en 1:2 macro, dus niet de standaard lens.

AnneXxX schreef:
Ja ik heb het idee dat Loose het verschil nog niet erg begrijpt tussen de automatische, gedeeltelijk automatische (Av, Tv, P) en de handmatige stand (M-stand).

Klopt. :P Bedankt voor de uitleg!
Ik had een beginnersfilmpje bekeken waarin die man de camera in P-stand zette, dus vandaar dat ik dat ook maar heb gedaan. :P

Nou, ik ga even weer verder snuffelen. Beetje zonde om hier zo'n mooie camera te hebben liggen (al tijden) maar er niks mee te kunnen. De foto's die ik hier nu plaatste zijn trouwens al wel vele malen mooier als eerst. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:50

Nee, Annexxx...
In a av, s tv en m moet je bij vrijwel alle camera merken zelf je iso instellen. Bij veel cameras ook in de p stand.
Alleen als je een optie in t menu hebt voor auto iso en je zet die aan, hoef je daar niets meer aan te doen.
Maar dat ontneemt je ook gelijk je instelmogelijkheden....

Dat bedoelde ik de vorige keer ook... je had witbalans als 4e in n rijtje gezet met belichting instellingen... dat wekt flinke verwarring. Zeker bij iemand die de basis nog niet snapt.

En als er bij P overbelichting is, is er meestal sprake van een foute lichtmeting of een lastige situatie met licht vs achtergrond. Of de belichtingscorrectie staat per ongeluk aan.
Overbelichting door hoge iso komt vrijwel nooit voor, omdat de P stand voor een correcte bijpassende diafragma en sluitertijd kiest. Dus alleen als de camera de sluitertijd al op zn snelst heeft staan (meestal 1/8.000e) en t diafragma helemaal dicht (zoals f22 of f32), kan dat voorkomen.
Maar in praktijk moet je dan zo ongeveer recht in de zon zelf richten om aan dat soort waardes te komen....

ALS je tips geeft, zorg dan dat het juist is wat je zegt, maar vooral ook duidelijk is ;-)
Anders brengt t alleen meer verwarring, dan opheldering.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:30

@femke
haha nu je het zegt... iso kun je idd in de andere standen ook veranderen! Nooit geweten!

Gebruik die standen ook nooit, altijd M, vandaar.

Over de witbalans heb ik eerder al uitgelegd dat je mij verkeerd hebt begrepen.

over de iso vroeg ik ook op welke waarde ze hem had staan, ik kan door de computer heen toch niet zien welke situatie het geweest is.
Vind het een lichtelijk aparte reactie, probeer toch ook alleen te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:02

Zo apart is het toch niet?
Hulp is goed, maar als er dingen in staan die het verwarrender maken ipv duidelijker en zelf foute dingen, dan werkt de post averechts. Is t praktisch gezien geen hulp voor de vraagsteller, maar n extra bron van verwarring.

Mijn reactie was er dus slechts om die goedbedoelde maar verwarrende hulp even te corrigeren met de info die wel juist is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:14

wie kan mij helpen?

ik zie door de bomen het bos niet meer. ik probeer zo m'n best te doen maar ik krijg gewoon niet de kwaliteit die ik wil hebben.
m'n foto's zijn gewoon flut en ik weet niet hoe ik het op moet lossen :(

De foto's zijn niet scherp terwijl ik daar op gefocust heb. wat ik wil ik juist een scherpe foto, en niet een hond die geheel niet scherp is.
overigs fotografeer ik met een d3200 en dit is de 55-200mm lens (deze kreeg ik bij een combi pakket met de d60 )

Afbeelding

Afbeelding

en ik wil deze soort foto te maken. even random voorbeeld van internet geplukt.
http://www.renevanglabbeek.nl/ncn/honden2.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:08

Waar had je de camera allemaal op ingesteld?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:40

foto 1
iso 400
f/5.6
1/100
200 mm

foto 2
iso 400
f/5,6
1/100
200mm

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:23

Je sluitertijd zou ik voor een rennende hond zeker een stuk hoger zetten, dan bevries je de beweging meer en krijg je dus een scherpere foto. Om een indicatie te geven, op 1/500 moet je toch al snel zitten.
Om meer het effect van de foto van het voorbeeld te krijgen zou je ook de foto nog iets meer van onder moeten maken, zeker omdat het hondje zou klein is en van wat dichterbij.
Je kunt de foto later natuurlijk wel bijsnijden, maar dit geeft veel kwaliteitsverlies.

Hoe stel je scherp, laat je je camera kiezen of kies je zelf een scherpstel punt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:49

Voor zo n klein hondje moet je sluitertijd al snel naar 1/1.000e toe om te bevriezen.
En om met 200mm te fotograferen zonder statief was deze sluitertijd ook al veel te traag.
Je hebt dus zowel bewegingsonscherpte van jezelf als van de beweging van het hondje.

Op welke stand had je de camera?
En hoe had je de camera ingesteld qua scherpstel opties?
Ai servo/ai focus/af s/af c/ etc. En hoe koos je je scherpstelveld?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:27

Ik fotografeer 9 van de 10 keer in M. Enkel groene stand voor marktplaats foto's.
Ik weet niet welke scherpstel stand ik had. Ik weet wel dat ik als ik door mn lens kijk een hoop scherpstelpuntjes zie en dat ik dat wel kan bepalen. Ik stel scherp op het hoofd en t liefst op de ogen.

Met beweging gebruik is vaak af-s

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:28

Met bewegende objecten heb je juist afc nodig, continuous focus.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:31

Excuus ik bedoelde af-c
Witbalans op bewolkt.
Enkelpunts af en centrum gerichte meting

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:29

gisteren weer kunnen oefenen.
weliswaar rende hij nu niet, maar hij is enorm beweeglijk en blijft met moeite zitten :')
Afbeelding
Afbeelding

heb nu beter gelet op de sluitertijd. en wat meer gespeeld met iso :) bedankt :D