[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:26

Oo nee sorry Iv, ik dacht dat jij ook de sigma had.
Bij mij was die altijd mega scherp! Heb nooit problemen met di elens gehad, vind het nog steeds een super ding! Ben er echt fan van :D!

En dat doe ik nu ook Iv :j
Laatst bijgewerkt door x_Lys op 11-06-10 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:29

HLPhoto schreef:
Texas1 schreef:
Moet zeggen dat m`n sigma retescherp is! Misschien heb ik precies een goede versie??

Dat zou goed kunnen idd. Die verschillen zijn grooooot soms.

70-200IS type 1 van Canon, ken een aantal mensen die zo'n ding hebben. Eén was al scherp (ook op f/2.8) en is na calibreren nog een stukje beter geworden, je zou de foto's bijna blurren om putjes, pukkeltjes enz. weg te werken :P Van een andere bekende weet ik dat die in principe nooit boven f/3.5 schiet, omdat ie dan écht soft wordt.

en is de mijne goed scherp? :=

Hahaha nee Lys, ik heb de Canon :P Sigma wou ik eerst kopen maar dacht, kan ik net zo goed de duurdere Canon kopen, het is allebei veel geld :')

Jeetje Nouks lekker scherp haha! ik moet mijn lens ook nog eens optimaal uityproberen, maar hij is naar mijn idee veeeeel scherper dan de sigma, zoiezo niet zo´n ' randje' eromheen wat veelal voorkomt bij sigma :+ (of zeg ik nu iets doms? :P )

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:31

CA? Blauwig/paarsig randje bij gebieden met veel contrast? Zou goed kunnen dat de Canon daar beter op scoort ja :j

Vind 't wel grappig trouwens, Renee kan over niks anders meer praten dan haar nieuwe lens :D ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:32

Ja bedoel dat blauwe/paarsige randje inderdaad :j

ik houd wel op over mijn nieuwe lens :') Maar houd nog steeds van hem <3

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:43

Nouks schreef:
Mijne (Canon 70-200 F2.8 met IS, eerste versie) is goed voorbeeldje ragscherp :j

Scherp plaatje... maar "ragjescherp" is met een 1D (of zelfs een 5DII) niet te beoordelen op ISO 1600... Je verliest dan teveel detail. Scherp zat is ie zeker!

Zo kon ik tussen m'n Nikkor 17-55 F2.8 en de 70-200 F2.8 toen geen verschil zien met concert- of partyshooten. In de studio was de 17-55 nog duidelijk een stuk scherper.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:46

lifaya schreef:
Jeetje Nouks lekker scherp haha! ik moet mijn lens ook nog eens optimaal uityproberen, maar hij is naar mijn idee veeeeel scherper dan de sigma, zoiezo niet zo´n ' randje' eromheen wat veelal voorkomt bij sigma :+ (of zeg ik nu iets doms? :P )

"Randje eromheen" (idd CA, oftewel chromatische aberratie) zie je steeds vaker bij objectieven. De reden daarvoor is dat het softwarematig heel eenvoudig te corrigeren is en de kosten voor fabricage omlaag drukt.

De 70-200L is idd zo'n ontwerp dat daar vrijwel geen last van heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:04

Hmm ok, en sowieso slecht te beoordelen op 800 pixels, maar punt blijft dat 't scherptepunt op de juiste plek ligt :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 15:03

Nouks schreef:
Hmm ok, en sowieso slecht te beoordelen op 800 pixels, maar punt blijft dat 't scherptepunt op de juiste plek ligt :D

Klopt, da's afhankelijk van de focus :) De Tamron 70-200 2.8 is als ik me niet vergis nog steeds het tele-ontwerp met het hoogste resolutiepotentieel van allemaal (ja, ook beter dan de Canons enzo..), alleen hebben ze daar nog niet van een nauwkeurige focus gehoord en daarop gaat 't dan mis.
De Sigma 50-150 F2.8 kan best wel zo afgesteld worden dat ie goed scherpstelt, alleen zal ie nooit zo scherp zijn als een 70-200 2.8 van Canon is.

Wat er - buiten de AF - afgesteld kan worden aan een objectief weet ik niet precies, weet wel dat centrering van de elementen tov elkaar erg belangrijk is. Ken wel iemand die dat kan, maar hem versta ik nooit zo goed (Japanners die Engels praten enzo :P)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:17

lifaya schreef:
Ja bedoel dat blauwe/paarsige randje inderdaad :j

ik houd wel op over mijn nieuwe lens :') Maar houd nog steeds van hem <3

Ik ben ook al helemaal verliefd <3 wat een super lens :D.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:35

Foto's? :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:37

Julia schreef:
lifaya schreef:
neer er zit geen IS in, maar het is toch wel andere kwaliteit dan de sigma he :P

Ligt er maar net aan wat voor exemplaar je hebt..

Ik had een goed exemplaar van Sigma maar ik zie toch wel degelijk de verschillen met de canon. De Sigma is voor een kleiner budget zeker geschikt maar ik ben van mening dat je ze echt niet kunt vergelijken :n

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:52

Fairytail schreef:
Ik had een goed exemplaar van Sigma maar ik zie toch wel degelijk de verschillen met de canon. De Sigma is voor een kleiner budget zeker geschikt maar ik ben van mening dat je ze echt niet kunt vergelijken :n

Sterk afhankelijk van hoe goed het exemplaar precies is. Je mening baseren op jouw exemplaar is natuurlijk niet heel "betrouwbaar", gezien er genoeg anderen zijn die véél slechter zijn en misschien ook wel een aantal die véél beter zijn...

...daarnaast bestaat bij mij als scherpste telezoom-objectief EVER nog steeds een gedeelde hoofdprijs voor de Canon 70-200L f/4 IS USM en een bepaalde Sigma die ik binnenkort hopelijk blijvend in de kast heb staan...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:09

HLPhoto schreef:
Fairytail schreef:

Sterk afhankelijk van hoe goed het exemplaar precies is. Je mening baseren op jouw exemplaar is natuurlijk niet heel "betrouwbaar", gezien er genoeg anderen zijn die véél slechter zijn en misschien ook wel een aantal die véél beter zijn...

...daarnaast bestaat bij mij als scherpste telezoom-objectief EVER nog steeds een gedeelde hoofdprijs voor de Canon 70-200L f/4 IS USM en een bepaalde Sigma die ik binnenkort hopelijk blijvend in de kast heb staan...

Daarom zeg ik ook dat ik van mening ben dat je ze niet kunt vergelijken. Mijn exemplaar was echt scherp maar toch zie je de verschillen wel tussen de canon en sigma. Heb ook slechte Sigma's in handen gehad en dat is dramatisch (die ik in handen gehad heb dan) mijn Sigma 17-70 weet ik zo snel dan weer geen vervanger voor die scherper is en niet 3/4 x zo duur

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 19:43

Snap ik Fairytail!

Fairytail schreef:
Sigma 17-70 weet ik zo snel dan weer geen vervanger voor die scherper is en niet 3/4 x zo duur
Tamron 17-50?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:06

HLPhoto schreef:
........... en een bepaalde Sigma die ik binnenkort hopelijk blijvend in de kast heb staan...
Ik mag hopen dat je daar wel een keer mee uit de kast komt :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:33

yvonnepuntnl schreef:
HLPhoto schreef:
........... en een bepaalde Sigma die ik binnenkort hopelijk blijvend in de kast heb staan...
Dat zeker! Als ik 'm heb, want ze zijn zeldzaam :D

Is er trouwens iemand die de Olympus 35-100 F/2 al in handen heeft gehad? Ik zal nooit een Olympus kopen, maar lijkt me een grappig objectiefje..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 22:40

HLPhoto schreef:
Snap ik Fairytail!

Fairytail schreef:
Sigma 17-70 weet ik zo snel dan weer geen vervanger voor die scherper is en niet 3/4 x zo duur
Tamron 17-50?

Is die echt scherper?
Dan heb je weer geen macro functie en daar ben ik best over te spreken.
Ben tot dus ver enorm te spreken over die sigma maar heb die ook nooit vergeleken met een andere (die ik kon lenen/gebruiken)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:33

Die Tamron 17-50 kan ook behoorlijk close focussen hoor. 30cm geloof ik?

En scherper dan de 17-70... weet ik niet. Ik vind 'm zeer zeker goed genoeg, ondanks dat die 17-50 die hier nu ligt een centreerprobleempje heeft.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:50

HLPhoto schreef:
yvonnepuntnl schreef:
Dat zeker! Als ik 'm heb, want ze zijn zeldzaam :D

Is er trouwens iemand die de Olympus 35-100 F/2 al in handen heeft gehad? Ik zal nooit een Olympus kopen, maar lijkt me een grappig objectiefje..[/quote]

Welke Lens van Sigma is dat dan?

Mijn 70-200 komt vandaag :D :D :D :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:54

Heeft Nicoletje92 een probleempje met lezen? ;)

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:14

En ik ben weer een nikon 50mm AF F1.8 rijker! Jammer dat het manual is op mijn camera maarja moet het er maar mee doen anders had ik nog 150 euro bij kunnne leggen :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:17

F1.8 maakt het beeld wel zó licht dat je fatsoenlijk kan MF'en..

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:20

Ja das waar maar op sommige momenten vind ik auto functie ook wel erg handig maar dat is denk ik iets persoonlijks :P

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:22

Begrijp me niet verkeerd, ik autofocus vrijwel alles, tenzij de situatie me ertoe dwingt om dat niet te doen.

In jouw geval is je portemonnee "de situatie" :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:27

haha ja precies! :P