[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:19

Femke schreef:
kimdegroot schreef:
Is een maximale iso waarde van 3600 genoeg voor leuke foto's van natuur/dieren?

Ja.
Iso 3600 is zelfs een behoorlijk extreme waarde, die je normaal gesproken overdag buiten nooit zal gebruiken.
Sterker nog; het komt maar amper voor dat je overdag buiten boven de iso 1600 komt.
Tenzij je op een hele donkere dag (zeer zwaar bewolkt) in een donkere omgeving (bijv. een duister bos rond de schemering) foto's in volle actie wil gaan maken ofzo.

Vaak is er licht genoeg om je iso tussen de 200 en 800 in te houden. En dat is maar goed ook, want vaak krijg je daarboven echt last van de "ruis" die de hoge iso waarde veroorzaakt.

Persoonlijk heb ik in heel mijn leven pas 1x een iso waarde boven de 1600 gebruikt (en ik fotograaf al ruim 16 jaar)
Dat was in 2009, in een hele donkere binnenbak, toen het buiten al donker was. Maar dat gaf nóg te weinig licht, dus ben ik toen uiteindelijk gestopt met fotograferen voor die dag.

Welke iso waarde je kiest is o.a. afhankelijk van de gekozen sluitertijd en diafragma.

oke, heel erg bedankt! ik krijg een nieuwe camera voor mn verjaardag maar heb er niet zoveel verstand van dus dacht vraag het even!

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:27

Maximale iso waarde is niet zo'n heel belangrijk punt in de aanschaf van een nieuwe camera.
De kwaliteit van de sensor en de kwaliteit, type en lichtsterkte van het objectief zijn belangrijker :) :j

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk heel veel plezier met de nieuwe cam gewenst!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:29

is de Nikon coolpix L120 een goede?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:17

Voor een compact camera ziet die er prima uit :j

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:45

Femke schreef:
Voor een compact camera ziet die er prima uit :j

bedankt, kan je er ook mooie bewegingsfoto's mee maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:34

Dat durf ik niet te zeggen... Ik kan zo 1,2,3 geen hele uitgebreide specificaties krijgen. En ik ken natuurlijk niet álle camera's uit m'n hoofd. Het blijft natuurlijk wel een compact camera. Dus verwacht er niet té veel van. Vaak blijf je toch last houden van vertraging op je ontspanknop.
Maar de ingebouwde lens ziet er wel vrij lichtsterk uit. Wat dát betreft zou je wel snelle sluitertijden voor goede bevriezing moeten kunnen halen :j

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:22

Ik weet niet of het hier goed staat? maar ik wil zaterdag foto's gaan maken van mijn nieuwe verzorgpaard met mijn nieuwe camera, ik heb een nikon coolpix L120, mijn vraag aan jullie is hoe ik mooie foto's kan maken, uit welke punten en met welke instellingen van mijn camera!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:30

Kan iemand misschien het verschil uitleggen tussen zoom- en telelenzen? :) :+
En dan dus eigenlijk vooral wat er anders aan is qua dieren, dus bewegende opjecten. Welke kan je dan beter gebruiken.
En wat betekend 1:4.5 (32) - 5.6 ? :=

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:37

Zoomlenzen slaat op alle lenzen die geen vast brandpunt hebben. Waarmee je dus kunt inzoomen.
Een telelens is een objectief dat speciaal is gemaakt voor het dichtbij halen van beelden die ver weg staan. Telelenzen zijn vaak ook zoomlenzen (telezoom).

1:4.5-5.6 betekent dat de grootste diafragma opening f/4.5 is wanneer je volledig uitgezoomd bent met dat objectief. Volledig ingezoomd is de grootste opening f.5.6. Ik ga er vanuit dat 32 het kleinste diafragma is.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:33

Hallo

Ik ben al lange tijd met fotografie bezig.
Ik zelf heb een Nikon D3000 + Tamron 17-50mm f2.8 / Sigma 70-300mm.
Ik neem mijn foto's altijd in JPEG bestand.

Morgen mag ik waarschijnlijk foto's gaan nemen van een jongen uit mijn klas die bezig is aan een project. De locatie waar het project doorgaat is in een oude, leegstaande fabriek.
Ik zat nu natuurlijk te denken aan de hoeveelheid licht die ik daar zal hebben. Dit zal waarschijnlijk een probleem zijn. Ik beschik ook niet over een statief, maar heb natuurlijk wel mijn lichtsterke Tamron lens (weet natuurlijk niet of ik hiermee genoeg zal hebben). Ik weet dat mijn camera bv ook niet de voldoende iso-bereikbaarheid heeft, of je ziet meteen ruis (zie: Arid - Jasper Steverlinck , was wel met mijn Sigma genomen).

Ik vroeg mij daarom af of het nu verstandiger is om mijn foto's in RAW te nemen zodat ik achteraf efficiënter te werk kan gaan om de foto's te bewerken. Zeker als ik denk aan de donkere locatie.
Het probleem is een beetje dat ik nog nooit foto's in RAW getrokken heb, dus ervaring qua raw-foto's bewerken = 0.
Is het verstandiger om dan mijn foto's zoals ik gewoon ben in JPEG te nemen of niet?

Op dit gebied heb ik geen ervaring aangezien ik altijd in JPEG trek. Heb al wat rondgelezen over RAW-bestanden.

Ik heb voor het moment Lightroom op mijn PC staan als proefversie. Ook Iphoto heb ik staan. Photoshop CS3 staat op mijn pc, maar op de één of andere manier opent hij een RAW bestand niet (aangezien ik Lightroom heb zoek ik hier verder niets achter). In Lightroom heb ik al wat zitten prutsen, maar ik ken het programma natuurlijk ook nog niet supergoed.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Groeten,
Alison

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:36

Als je genoeg ruimte op je kaartjes hebt zou ik voor combi RAW+JPG gaan. Denk dat je voldoende licht hebt voor je Tamron. Gewoon lange sluitertijden gebruiken. Of ga je mensen/bewegende dingen fotograferen? := Zeker als je ook 1 of 2 Speedlights tot je beschikking hebt moet je een heel eind kunnen komen.

Met RAW heb je achteraf wel de meeste ruimte om foto's na te bewerken qua belichting/WB/etc. Maar je moet er idd wel nog even handig mee zien te worden.

Kan het zijn dat jouw camera te nieuw is voor Photoshop CS3 om wat met RAW te kunnen? := De laatste versie van Adobe Camera RAW is 6.6 en is een plug-in voor CS5. Laatste versie van Adobe Lightroom is 3.6. Wil je met de RAW bestanden in CS3 werken kun je ze het beste openen en nabewerken in je Lightroom en exporteren naar TIFF en deze TIFF openen in CS3. Dat zou gewoon moeten werken.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:46

Ik heb wel een aantal geheugenkaartjes, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik heb net een paar foto's genomen in RAW+JPEG en heb ze in Lightroom gezet. Ben er nu wat mee aan het prutsen :+ maar met Lightroom heb ik dus nog geen enkele ervaring. En zoals ik het programma nu zie, moet je er wel degelijk ervaring mee hebben om te weten aan wat je moet sleutelen :)

Ik weet ook niet precies of de personen echt gaan bewegen of niet, maar ik denk voor een deel wel aangezien het een soort kortfilm is die ze aan het maken zijn... Daarvoor vrees ik dus. Mijn nikon heeft 'maar' een max Iso van 1600. Op de foto's van het concert van Arid zie je dat ik daarvoor dus tekort schiet (meteen ruis aanwezig en algemene scherpte te kort). De foto's waren daar wel met mijn Sigma genomen. Ik heb mijn Tamron lens ook nog niet superlang dus ik weet ook niet in hoe ver het zal lukken morgen.

Ik was nu gewoon aan het denken om in RAW+JPEG te trekken aangezien je achteraf veel meer kan bewerken.. maar het feit dat ik er geen ervaring mee heb houdt me een beetje tegen :)

Edit: bedankt voor de uitleg ivm CS3 , zal het eens uittesten straks!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:04

Met Adobe Lightroom 3 kun je vaak ook heel veel ruis uit je foto's halen hoor. Scheelt ook enorm. :)

Hier 3 interssante filmpjes die je helpen met ruis verminderen.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:25

Dankje!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:28

Even een vraagje voor de mensen die ervaring hebben met zelfportretten. Thuis heb ik een studiotje, maar aangezien ik nog niet vaak ermee gewerkt heb wil ik nog geen modellen uitnodigen. Dus nu wil ik het me een beetje eigen maken door mezelf maar als geportretteerde neer te zetten. Hoe doen jullie dat met scherpstellen? Ik heb helaas geen draadontspanner of afstandsbediening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:51

Ga dan eerst gewoon oefenen op een knuffelbeest ofzo ;)

Je scherpstelling kun je handmatig van te voren doen, door iets neer te zetten op de plek waar jij gaat zitten. Als je 'm dan op zelfontspanning zet, kun je naar je plekje toe rennen en de pose aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:57

Wat je ook kunt doen is remote shooting via je laptop. Je camera op statief met een afstandsbediening er aan, en de camera aansluiten op je laptop zodat je daar kunt zien wat je aan het doen bent.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:33

Pffffff... Begin eindelijk de Automatic Exposure Lock (AEL) functie beter te begrijpen. := Nu snap ik ook waarom die *-knop zo makkelijk binnen rechterduim bereik zit naast het AF-punt-selectieknopje. Toch die *-knop vaker gebruiken. :)

Stel dat mijn camera in spotmeting staat en mijn gekozen AF-punt zit bijvoorbeeld helemaal rechts. Ik richt dan het midden op het onderwerp doe een lichtmeting en druk op *. De camera stelt dan dus niet scherp op het midden, snapt je camera dan al wat de belichting moet zijn zonder scherp te stellen op het onderwerp, want je gekozen AF-punt zit immers niet in het midden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:02

Heeft iemand dit al eens geprobeerd vanaf zijn/haar telefoon/tablet? :=

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:13

Welke flits moet je gebruiken bij een black foto ?
en kan dat eigenlijk wel ?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:57

xxmariska97 schreef:
Welke flits moet je gebruiken bij een black foto ?
en kan dat eigenlijk wel ?

Geen flits ;)
Je krijgt bij paarden ontzettend snel een ongewenste reflectie in het oog wanneer je flitst.
Gewoon natuurlijk licht gebruiken.
Bokt wiki heeft geloof ik zelfs een tutorial voor dit type foto.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:37

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:32

Hooi
Binnenkort mag ik 2vriendinnen van mij op de foto zetten.
Hebben jullie een leuk idee kwa accessoires ; thema's ? :o

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:35

Mag ik hier een foto plaatsen om te kijken of iemand van jullie deze iets scherper kan krijgen?
Bedankt alvast!