Femke schreef:kimdegroot schreef:Is een maximale iso waarde van 3600 genoeg voor leuke foto's van natuur/dieren?
Ja.
Iso 3600 is zelfs een behoorlijk extreme waarde, die je normaal gesproken overdag buiten nooit zal gebruiken.
Sterker nog; het komt maar amper voor dat je overdag buiten boven de iso 1600 komt.
Tenzij je op een hele donkere dag (zeer zwaar bewolkt) in een donkere omgeving (bijv. een duister bos rond de schemering) foto's in volle actie wil gaan maken ofzo.
Vaak is er licht genoeg om je iso tussen de 200 en 800 in te houden. En dat is maar goed ook, want vaak krijg je daarboven echt last van de "ruis" die de hoge iso waarde veroorzaakt.
Persoonlijk heb ik in heel mijn leven pas 1x een iso waarde boven de 1600 gebruikt (en ik fotograaf al ruim 16 jaar)
Dat was in 2009, in een hele donkere binnenbak, toen het buiten al donker was. Maar dat gaf nóg te weinig licht, dus ben ik toen uiteindelijk gestopt met fotograferen voor die dag.
Welke iso waarde je kiest is o.a. afhankelijk van de gekozen sluitertijd en diafragma.
oke, heel erg bedankt! ik krijg een nieuwe camera voor mn verjaardag maar heb er niet zoveel verstand van dus dacht vraag het even!