[INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

Re: [Centraal] Welk objectief moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 17:36

Myukii schreef:
Ik heb vandaag al een topic om CB geopend, maar kan ik er nog een openen voor foto's van de objectieven? Lachen Of moet ik dan wachten tot morgen?

Nee, dat kan gewoon. Er komt namelijk toch een slotje op. Lachen

Toegevoegd: Canon EF 50mm F1,8

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:08

Ik heb sinds een paar dagen een Canon EOS 400D gekocht... nu kwam mijn vader plots af met een 'pentax 35-80' lens, van zijn oude analoge spiegelreflex. Zou deze ook op mijn Canon passen? Ik vermoed van niet, maar als het wel zou passen zou het mooi meegenomen zijn natuurlijk.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:32

Nee, dat gaat niet passen. Je zou eventueel wel een soort van omvorm ding kopen waardoor die wel past,maar dan heb je geen autofocus.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:14

oh, als het niet past, dan past het niet Lachen het zou een leuke extra geweest zijn.

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:14

Hoi,

Ik wil een telelens kopen bij mijn canon 400D.
Nu leek mij de Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM lens wel wat. Ik wil er vooral paarden mee foto graferen (springen) en op het circiut fotograferen. Welke lenzen zouden jullie mij aanraden?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:20

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:48

Millenium schreef:
Hoi,

Nu leek mij de Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM lens wel wat. Ik wil er vooral paarden mee foto graferen (springen) en op het circiut fotograferen. Welke lenzen zouden jullie mij aanraden?

Als je springen ook in het binnenseizoen wilt fotograferen, zal je echt niet genoeg hebben aan F4.. Dan zou ik minstens voor een objectief met F2.8 gaan, anders krijg je óf bewegingsonscherpte, óf te donkere foto's..

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:55

Myukii schreef:
Millenium schreef:
Hoi,

Als je springen ook in het binnenseizoen wilt fotograferen, zal je echt niet genoeg hebben aan F4.. Dan zou ik minstens voor een objectief met F2.8 gaan, anders krijg je óf bewegingsonscherpte, óf te donkere foto's..

Oke maar welke lens raad je dan aan? Heb zowizo een eis dat er een beeld stabilisator op zit!

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:24

Dan kun je alleen de canon 70-200 f2.8 IS nemen. Deze kost geloof ik rond de 1700 Euro.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:57

Zelfs voor een 70-200 2.8 met IS is fotograferen in een binnenbak nog zware koek. Eigenlijk is dat op dit moment nog niet echt mogelijk. Tenzij je een hele dikke geldbuidel hebt. De beste camera hiervoor is de Canon Eos 1D Mklll en dan het liefst in combinatie met een erg lichtsterk objectief, bv de 85mm 1.2 of de 50mm 1.2. Tesamen zit je dan al boven de 6000 euro. Het probleem in een binnenbak is niet alleen dat er weinig licht is, maar het komt ook alleen recht van boven. Dus is de flank en zeker de buik van het paard helemaal donker. Daardoor worden foto's in een binnenbak vrijwel nooit mooi.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:57

Dat is waar, maar TS vraagt om een objectief met IS die lichtsterk is en dan komt alleen de 70-200 f2.8 IS aanbod.

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:31

Oke nu weet ik het even niet meer.
Ik heb een Nikon D50 en wil een nieuwe lens.
Een 70-300mm.
Het liefst een sigma omdat die goedkoper is. Nu heb ik bij een fotozaak gekeken daar was ie 260 euro.
Nikon zou veel duurder moeten zijn, staat er op marktplaats een nikon lens, dezelfde als goed is, en die is dan 200 euro nieuwprijs..
Er is dus wel iets anders aan maar wat?
Nikon AF-G 70-300mm f/4,0-5,6
Dat is de lens, en ik ahd opgezocht, die G stond voor geen diafragmaring. Maar wat is nou precies het diafragmaring? Is het handig om dat te hebben? (kan zijn dat ik het wel weet, maar niet weet wat ze ermee bedoelen)
En welke lens kan ik dan het beste pakken? een apo of maakt dat ook niet uit? AF-S?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:49

litteltje schreef:
Oke nu weet ik het even niet meer.
Ik heb een Nikon D50 en wil een nieuwe lens.
Een 70-300mm.
Het liefst een sigma omdat die goedkoper is. Nu heb ik bij een fotozaak gekeken daar was ie 260 euro.
Nikon zou veel duurder moeten zijn, staat er op marktplaats een nikon lens, dezelfde als goed is, en die is dan 200 euro nieuwprijs..
Er is dus wel iets anders aan maar wat?
Nikon AF-G 70-300mm f/4,0-5,6
Dat is de lens, en ik ahd opgezocht, die G stond voor geen diafragmaring. Maar wat is nou precies het diafragmaring? Is het handig om dat te hebben? (kan zijn dat ik het wel weet, maar niet weet wat ze ermee bedoelen)
En welke lens kan ik dan het beste pakken? een apo of maakt dat ook niet uit? AF-S?

Een diafragma-ring heb je alleen nodig als je geen diafragma kan instellen vanaf je camera. Er zijn gevallen waar dat nodig is maar dat is voor jouw niet interessant. De meesten hebben tegenwoordig geen diafragma-ring. Dat dat objectief goedkoper is komt alleen doordat een wat mindere kwaliteit objectief is van Nikon. Dat er Nikon op staat betekend dus niet altijd dat het een hele goede kwaliteit is. APO staat voor apochromaat en wil aanduiden dat dit objectief zodanig is gebouwd dat alle kleuren gelijk worden weergegeven en hij dus geen lensfouten heeft die de kleuren verschillend weergeven. Dat zijn dus wat betere objectieven. Die aanduiding staat er niet altijd op. Je kunt dus best een objectief kopen die dat ook heeft maar dat niet in de benaming heeft staan. Bv. de Nikkor AF-S 70-200mm F 2.8 VR heeft echt geen lensfouten in de kleuren. Die kost € 1888,00. Het is dus een manier om zo'n objectief wat duurder te laten klinken.

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:55

Ooh zo dankjewel Lachen
Maar hoe kun je dan zien dat die lens kwalitatief goed is?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:06

litteltje schreef:
Ooh zo dankjewel Lachen
Maar hoe kun je dan zien dat die lens kwalitatief goed is?

Op internet heb je vereschillende site's, meestal in het engels, waar objectieven getest worden en waar gebruikers hun mening geven in reviews. Daar kun je vinden wat goede en slechte objectieven zijn. Bv http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:18

JW18 schreef:
Dan kun je alleen de canon 70-200 f2.8 IS nemen. Deze kost geloof ik rond de 1700 Euro.

Dat vind ik weer een beetje overdreven. Ga toch meer buiten fotograferen dan binnen. En dan vind ik 500 euro voor een lens wel genoeg. toch bedankt!

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:54

Zins 25 mei ben ik ook een trotse eigenaar van een canon 400D (kan het nog bijna niet geloven *LOL* ). Nu wil ik naast mijn 18-55 kitlens ook een goeie lens hebben voor het fotograferen van paarden, zowel binnen als buiten. Ook wil ik graag portret kunnen fotograferen. Welke lens raden jullie mij aan?

ik kan niet meer als 350,- uitgeven.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:08

Ciinderella schreef:
Zins 25 mei ben ik ook een trotse eigenaar van een canon 400D (kan het nog bijna niet geloven *LOL* ). Nu wil ik naast mijn 18-55 kitlens ook een goeie lens hebben voor het fotograferen van paarden, zowel binnen als buiten. Ook wil ik graag portret kunnen fotograferen. Welke lens raden jullie mij aan?

ik kan niet meer als 350,- uitgeven.

Dan kan ik je aanraden 2 objectieven te kopen. Een zoomobjectief van 70-300 die erg goed is, alleen niet lichtsterk genoeg voor binnen, maar dat is eigenlijk geen enkel zoomobjectief, en daar neem je een erg lichtsterk standaard objectief bij, een 50mm 1.8.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=658
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... roduct=650

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 21:57

bedankt! Ik was al aan het kijken voor de 70-300 die in de makro stond.

Ik zal er eens naar kijken en het er over hebben hier. Misschien ga ik wel eens naar de winkel toe om hem te bekijken en op de lens te zetten. Dan kan ik hem iig even uitproberen he.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:06

Millenium schreef:
JW18 schreef:

Dat vind ik weer een beetje overdreven. Ga toch meer buiten fotograferen dan binnen. En dan vind ik 500 euro voor een lens wel genoeg. toch bedankt!

Je vraagt om een lichtsterk objectief met is. Dan is dit je enige keuze of je moet een prime willen.

Ik zou dan denk ik de 70-300 is usm nemen. Is een erg goed objectief.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:21

Wat zijn jullie ervaringen met tamron lenzen?

En welke kwaliteiten hebben de lenzen van canon? ( bijv portret, of beweging oid )
de 18-55
70-300
en 55-200 meen ik?

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:40

Citaat:
Je vraagt om een lichtsterk objectief met is. Dan is dit je enige keuze of je moet een prime willen.

Ik zou dan denk ik de 70-300 is usm nemen. Is een erg goed objectief.

Wat bedoel je met prime?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:43

Ik wil nu waarschijnlijk de Sigma 28-70 f2,8 EX (ASP) gaan kopen voor m'n canon, heeft iemand ervaringen met deze lens? Haha! Als ik een 1.4 of 2x converter zou kopen, blijft het diafragma dan nog altijd 2.8 over de gehele lengte?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:38

@millenium, die heeft een vaste brandpuntsafstand.

@wildwings, volgens mij kan daar geen extender op of werkt de autofocus niet meer.
Als je bijv. een f2.8 lens hebt en je zet er een 1.4 extender achter dan wordt het f4. Bij een x extender wordt het f5.6

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:52

WildWings schreef:
Ik wil nu waarschijnlijk de Sigma 28-70 f2,8 EX (ASP) gaan kopen voor m'n canon, heeft iemand ervaringen met deze lens? Haha! Als ik een 1.4 of 2x converter zou kopen, blijft het diafragma dan nog altijd 2.8 over de gehele lengte?

Het is erg onverstandig om op dit soort objectieven een converter te zetten. Doordat het gedeeltelijk een groothoek is die je omzet naat tele krijg je ongewenste vertekeningen. Niet alleen gaat je lichtopbrengst met de tele factor omlaag, ook de kwaliteit van je totale combinatie gaat omlaag. De onscherpte die in ieder objectief zit wordt automatisch meevergroot. Als die bv. een oplossend vermogen (scherpte) heeft van 60 lijnenparen per mm wordt dat met een 2x converter slechts 30. De Sigma 28-70 is een goed scherp objectief en dat heb je natuurlijk niet voor niets gekozen, met een converter doe je de lichtsterkte en scherpte weer volledig teniet.
Millenium schreef:
Wat bedoel je met prime?

Een prime kun je dus niet mee zoomen. Dan moet je voor of achteruit lopen. Voordeel van prime's is dat ze voor minder geld, lichtsterker en scherper te maken zijn.