Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LisaDijk schreef:En dat is ook weer precies zo met beginnende/hobby fotografen, wees gewoon eerlijk dat je oefent of het voor de hobby doet en gebruik geen benamingen als "professioneel" want dat is het niet. dan lieg je ook de klant voor. Is toch ook iets wat ik veel op bokt langs zie komen
Ojajoh schreef:LisaDijk schreef:En dat is ook weer precies zo met beginnende/hobby fotografen, wees gewoon eerlijk dat je oefent of het voor de hobby doet en gebruik geen benamingen als "professioneel" want dat is het niet. dan lieg je ook de klant voor. Is toch ook iets wat ik veel op bokt langs zie komen
Als je het meld aan je klant is er ook geen probleem, zo heb ik laatst een shoot gemaakt van een pracht van een hengst, en eigenaar wist dat het slecht weer was en dat de foto's gewoon rauw niet zo mooi zouden zijn als met goed weer
tevens kon de hengst niet zomaar los staan, maar uiteindelijk toch wel zulke foto's
en zonnig , en black, en los...Eigenaar was er heel erg tevreden mee en wist ook dat het niet anders kan dan door bewerking
als je werkt voor klanten en je klant is er tevreden mee is, dan is het goed
JolandaS schreef:Menino schreef:
maar maakt het uit dan of iemand een goede fotograaf is of fotoshopper?
Ik vind het allemaal erg afhangen van het doel van de foto.
Is de foto er puur als artistiek product van een bepaalde artiest, dan maakt het imo geen reet uit hoe het tot stand komt. Als het product maar mooi en/of aansprekend is..
Wil je je paard laten zien, en ga je er van alles aan zitten versleutelen .... Dan houd je vooral jezelf voor de gek denk ik... Maargoed, wat de rest van de wereld er van vindt vind ik dan toch ook weer niet zo heel relevant... Je dupeert er ten slotte niemand mee...
Als je een paard voor iemand fotografeert vind ik het allemaal wat gecompliceerder
In bepaalde richtingen in de fotografie is bewerking normaal/noodzakelijk (bijv. reclame), in andere richtingen is het not done (bijv. journalistiek of natuurfotografie). Als ik naar een foto kijk, speelt dat onbewust een rol. Ik zal van een reclamefoto hooguit denken 'wat een mooi beeld', want dat is een beeld dat dankzij heel veel dingen, w.o. fotografie, tot stand is gekomen. Bij een nieuwsfoto in de krant ga ik er van uit dat de foto zo gemaakt is en niet bewerkt, dat het 'echt' is wat ik zie, net als bij een natuurfoto.
Bij paardenfotografie weet ik ondertussen hoe makkelijk of moeilijk het is om bepaalde foto's te maken. Als ik een foto zie, schieten er vanzelf allerlei dingen door mijn hoofd (beroepsdeformatie?) zoals 'mooi licht', 'spannende compositie', 'knap gemaakt', 'gaaf standpunt' of 'saai plaatje'.
Nou kun je een fotograaf natuurlijk niet beoordelen op een losse foto maar als je op een website door een portfolio bladert, krijg je natuurlijk wel een indruk. Ik ga er bij paardenfotografie (m.u.v. echte kunstfotografen) vanuit dat gemiddeld 90 % van de foto in de camera gemaakt wordt en dat er naderhand gemiddeld 10 % afgewerkt wordt met een of ander bewerkingsprogramma. Bewerking binnen de grenzen van wat o.a. hier in dit topic als acceptabel wordt beschouwd.
Stel je voor dat je deze foto's ziet op een website van een fotograaf:
[ Afbeelding ]
Let even niet op scherpte, lelijke bewerking, het gaat m.n. om de combinatie actiefoto-beeldvullende compositie, hoe 'moeilijk' het is om zulke foto's te maken.
Als nou blijkt dat dit de originele foto's zijn:
[ Afbeelding ]
Dan krijg ik een totaal ander beeld van het vakmanschap van de fotograaf. Sterker nog, dan voel ik me toch op een bepaalde manier bedonderd.
Omdat diegene de indruk wekt goed te kunnen fotograferen, maar eigenlijk een goeie beeldbewerker is. En er is niks mis met goeie beeldbewerkers, maar wees daar dan eerlijk over.
Het is precies hetzelfde als met de recente commotie over paardenvlees. Ik vind het prima dat ze het in allerlei producten verwerken, maar vermeld het gewoon op de verpakking.