Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:35

Ik schreef dat je een fotograaf niet kunt beoordelen op een losse foto, m.a.w. ik had het over de gebruikelijke werkwijze van een fotograaf/beeldbewerker, niet over de uitzonderingen die hierboven genoemd worden. Het is fijn dat je in bepaalde situaties een foto kunt 'redden' m.b.v. Photoshop.

Het blijft ook altijd een indruk die je krijgt op een website van iemand die zich fotograaf noemt. Je kunt pas echt iets over iemands vakmanschap zeggen als je er live bij bent als de foto gemaakt en afgewerkt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:36

Ja, inderdaad.
Dat is ook wel echt 1 van de "nadelen" op internet. Voor een leek is het moeilijk om "de vakman" te herkennen...

Ilona

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:45

Ik moet zeggen, ziet er wel spectaculair uit toch? :P
Afbeelding

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:53

Ik sloeg gisteravond haast stijl achterover na het lezen van dit alles. Ongelooflijk... en ik mezelf maar frustreren dat mijn paard niet zoveel knie-actie heeft :') Bizar!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:00

Wat een verschil Ilona...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:03

Ik heb ook vol verbazing dit topic gelezen en het andere topic...
Zelf fotografeer ik al een tijdje, maar hier had ik nog nooit van gehoord. :n
Ik vind het ook not done om foto's op zo'n manier te bewerken en vervolgens openbaar te maken.
Kijk, als je het doet om te leren en dat je het vervolgens lekker opslaat op je eigen computer dat moet iedereen zelf weten, maar ga het dan niet op het internet zetten onder het mom van 'kijk eens hoe mooi dit paard loopt'.
En het verbaast me dat het zo gemakkelijk gaat, gezien de voorbeelden hierboven.
Weer een gevalletje van 'niets is wat het lijkt...' :\

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:21

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook schrok van de foto`s van bekende paarden die hier in het topic langskwamen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:26

Voordat ik dit topic zag wist ik niet eens dat dit kon/gebeurde :=
Ziet er best gaaf uit inderdaad, zolang het gewoon voor je eigen plezier aan een foto knutselen is :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:29

LisaDijk schreef:
En dat is ook weer precies zo met beginnende/hobby fotografen, wees gewoon eerlijk dat je oefent of het voor de hobby doet en gebruik geen benamingen als "professioneel" want dat is het niet. dan lieg je ook de klant voor. Is toch ook iets wat ik veel op bokt langs zie komen :j

Als je het meld aan je klant is er ook geen probleem, zo heb ik laatst een shoot gemaakt van een pracht van een hengst, en eigenaar wist dat het slecht weer was en dat de foto's gewoon rauw niet zo mooi zouden zijn als met goed weer
tevens kon de hengst niet zomaar los staan, maar uiteindelijk toch wel zulke foto's
en zonnig , en black, en los...Eigenaar was er heel erg tevreden mee en wist ook dat het niet anders kan dan door bewerking

als je werkt voor klanten en je klant is er tevreden mee is, dan is het goed

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:47

Ojajoh schreef:
LisaDijk schreef:
En dat is ook weer precies zo met beginnende/hobby fotografen, wees gewoon eerlijk dat je oefent of het voor de hobby doet en gebruik geen benamingen als "professioneel" want dat is het niet. dan lieg je ook de klant voor. Is toch ook iets wat ik veel op bokt langs zie komen :j

Als je het meld aan je klant is er ook geen probleem, zo heb ik laatst een shoot gemaakt van een pracht van een hengst, en eigenaar wist dat het slecht weer was en dat de foto's gewoon rauw niet zo mooi zouden zijn als met goed weer
tevens kon de hengst niet zomaar los staan, maar uiteindelijk toch wel zulke foto's
en zonnig , en black, en los...Eigenaar was er heel erg tevreden mee en wist ook dat het niet anders kan dan door bewerking

als je werkt voor klanten en je klant is er tevreden mee is, dan is het goed

Ja klopt eerlijkheid duurt het langst toch! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:48

weetje, ik ben laatst op een fotomeeting geweest, en toen had een van de fotograven de ogen van mijn pony heel erg lichter gemaakt, dat vond ik zelfs al niet mooi :') moet je nagaan als mijn scharminkel opeens een hengsten nek zou krijgen, wat zou ze er (voor mij) lelijk uit zien dan joh.... nee ik vind het niks.... kleurtjes oplichten oke, en touwtjes wegwerken idem, maar beenwerk en hengsten nekken faken, neeeeeee.... kan toch niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:54

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:04

hoe krijgen jullie trouwens die benen omhoog?
mijn ramsneus pony heb ik wel al dish gegeven en een quarter achterhand, maar ik wil nog een totilas voorbeen :')

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:06

:')

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:13

De hoorn ontbreekt nog Air!
Laatst bijgewerkt door Laurie op 22-03-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:14

die is wel hééél mooi air :')

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:20

Paarden fotoshoppen.. Nooit bij stilgestaan dat het werkelijk gedaan word :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:24

Laurie schreef:

Ja maar..... die heeft ie niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:27

Air schreef:
Laurie schreef:

Ja maar..... die heeft ie niet -O-

_/-\o_

Heeft ie ook niet een hele kleine? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:40

ik heb mijn pony net een totilas been gegeven :') ik kan ze alleen niet showen omdat richard ze heeft gemaakt, weet niet of hij het waardeert of ik dat zo op internet dump :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:58

JolandaS schreef:
Menino schreef:

maar maakt het uit dan of iemand een goede fotograaf is of fotoshopper?

Ik vind het allemaal erg afhangen van het doel van de foto.
Is de foto er puur als artistiek product van een bepaalde artiest, dan maakt het imo geen reet uit hoe het tot stand komt. Als het product maar mooi en/of aansprekend is..

Wil je je paard laten zien, en ga je er van alles aan zitten versleutelen .... Dan houd je vooral jezelf voor de gek denk ik... Maargoed, wat de rest van de wereld er van vindt vind ik dan toch ook weer niet zo heel relevant... Je dupeert er ten slotte niemand mee...

Als je een paard voor iemand fotografeert vind ik het allemaal wat gecompliceerder :+

In bepaalde richtingen in de fotografie is bewerking normaal/noodzakelijk (bijv. reclame), in andere richtingen is het not done (bijv. journalistiek of natuurfotografie). Als ik naar een foto kijk, speelt dat onbewust een rol. Ik zal van een reclamefoto hooguit denken 'wat een mooi beeld', want dat is een beeld dat dankzij heel veel dingen, w.o. fotografie, tot stand is gekomen. Bij een nieuwsfoto in de krant ga ik er van uit dat de foto zo gemaakt is en niet bewerkt, dat het 'echt' is wat ik zie, net als bij een natuurfoto.

Bij paardenfotografie weet ik ondertussen hoe makkelijk of moeilijk het is om bepaalde foto's te maken. Als ik een foto zie, schieten er vanzelf allerlei dingen door mijn hoofd (beroepsdeformatie?) zoals 'mooi licht', 'spannende compositie', 'knap gemaakt', 'gaaf standpunt' of 'saai plaatje'.
Nou kun je een fotograaf natuurlijk niet beoordelen op een losse foto maar als je op een website door een portfolio bladert, krijg je natuurlijk wel een indruk. Ik ga er bij paardenfotografie (m.u.v. echte kunstfotografen) vanuit dat gemiddeld 90 % van de foto in de camera gemaakt wordt en dat er naderhand gemiddeld 10 % afgewerkt wordt met een of ander bewerkingsprogramma. Bewerking binnen de grenzen van wat o.a. hier in dit topic als acceptabel wordt beschouwd.

Stel je voor dat je deze foto's ziet op een website van een fotograaf:
[ Afbeelding ]
Let even niet op scherpte, lelijke bewerking, het gaat m.n. om de combinatie actiefoto-beeldvullende compositie, hoe 'moeilijk' het is om zulke foto's te maken.

Als nou blijkt dat dit de originele foto's zijn:
[ Afbeelding ]

Dan krijg ik een totaal ander beeld van het vakmanschap van de fotograaf. Sterker nog, dan voel ik me toch op een bepaalde manier bedonderd.
Omdat diegene de indruk wekt goed te kunnen fotograferen, maar eigenlijk een goeie beeldbewerker is. En er is niks mis met goeie beeldbewerkers, maar wees daar dan eerlijk over.

Het is precies hetzelfde als met de recente commotie over paardenvlees. Ik vind het prima dat ze het in allerlei producten verwerken, maar vermeld het gewoon op de verpakking.

Maar toch vind ik het niet meer dan logisch dat een fotograaf z'n portfolio (zwaar) bewerkt. Een goed portfolio is immers ook reclame voor de fotograaf. Daarnaast laat een portfolio de (artistieke) producten van een fotograaf zien en is een portfolio er niet om te laten zien hoe een paard er uit ziet.
Hoe dan ook, ook als een foto zwaar bewerkt is, is het nog een kunst om heel mooi en kwalitatief onderscheidend werk af te leveren. Iedereen kan namelijk photoshoppen. Dus ik denk dat goede onscerscheidende photoshop-skills (dus ook dingen kunnen met photoshop, die niet iedereen kan) net zo belangrijk (en knap!) kunnen zijn voor het onderscheidend vermogen van een fotograaf.
Wat is voor jou, en het eindproduct, de meerwaarde ervan of de foto in 1x zo genomen, of in meerdere stappen, als het eindproduct gelijk is en aan jouw wensen voldoet? (nu gaat in werkelijkheid de resolutie nogal achteruit van zo'n extreme crop. Maar als je dat even buiten beschouwing laat)

De discussie ligt hem in mijn ogen meer in de context van als een foto puur bedoeld is om een paard (op een mooie manier) te demonstreren, en niet om de artistieke skills van een fotograaf te showen. En of er dan aan het paard gesleuteld mag worden of niet....

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:19

Heb het topic even doorgelezen en moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan dat ze ook paarden fotoshoppen (qua bouw etc). Vind het eerlijk gezegd nergens op slaan dat dat gebeurd.. :n

Ten eerste wil je je paard graag op de foto hebben staan zoals hij/zij er in werkelijkheid uitziet, lijkt mij. Beetje raar als je de houding en bouw van je paard laat fotoshoppen door een fotograaf of als een fotograaf dit uit eigen initiatief doet. Wees tevreden met hoe je paard eruit ziet en hoe die loopt. Het fotoshoppen verandert niks aan de echte bewegingen van je paard haha.

Ik zal hier zelf dan ook niet aan mee doen. Foto's zijn herinneringen en iedereen wilt zijn paard toch herinneren zoals hij/zij in werkelijk is of was.

Het ''standaard'' nabewerken: contrast, belichting etc. en het eventueel wegwerken van storende dingen daarentegen, heb ik niks op tegen. Doe ik zelf ook als ik foto's moet afleveren bij een klant. Je wilt toch dat de klant mooie foto's geleverd krijgt, het wegwerken van storende dingen zoals een paaltje is dan niet meer dan normaal. Als de klant een levensgrote canvas aan zijn muur wilt hebben, neem ik aan dat hij of zij dat paaltje er niet bij hoeft. Dat leidt dan net iets te veel af van het paard in de meeste gevallen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:36

Voorspelling: Als dit topic maar hard genoeg aanslaat wordt het weer even schande en dimt iedereen een beetje in, wordt het weer iets meer taboe.
De eerste die er toch weer actief mee begint is iemand die een paard heeft dat mooi is, maar beter kan, én zelf kan fotograferen.

Dit is vergelijkbaar met dopinggebruik bij wielrennen. Het ene middel wordt meetbaar, het is even taboe, het volgende middel doet z'n intrede en iedereen spuit en slikt vrolijk verder.

Het wordt een beetje een "ooh" en "aah" topic (viel te verwachten), alle bokkers melden even dat ze er verbaasd over zijn, dat het nergens op slaat en dat ze zich nooit beseft hebben dat dit gebeurt.

Ik ben benieuwd of er ook iemand ideeën heeft om er iets tegen te doen... ik niet namelijk :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:21

Er valt weinig tegen te doen. Zeker als het een welles, niettes spelletje word. Als een persoon hier op bokt bewust bewerkte foto's zou plaatsen waarvan ik bijvoorbeeld zou weten "zo loopt dat paard echt niet". Kan ik dat natuurlijk zeggen. Maar als die persoon ontkent dat er aan de foto's gefrutst is kom je nergens.

En daarnaast, als elke willekeurige "populaire bokker" het zou doen betwijfel ik of er uberhaupt wat van gezegt word. En mogelijk als er wat van gezegt word kan je de fans over je heen krijgen. Dus nee, ik denk niet dat er een remedie is voor dit probleem.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:58

Nja ik denk dat als je het iedere keer meldt en anderen ermee confronteert dat mensen het misschien op gegeven moment het niet meer leuk vinden?

En dus maar stoppen met dat gephotoshop of met foto's posten om van het gezeur af te zijn?