Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hilda79

Re: Napraten lezing over auteursrecht binnen paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:16

De klanten boeken alleen (of bij hoge uitzondering) gratis shoots en die kwaliteit is bij menig boktfotograaf erg goed te noemen.
Het gaat dus om opvoeding van beide.
Fotografen moeten stoppen zichzelf gratis aan te bieden en dan voedt je daarbij de klanten op die leren dat het gewoon geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:27

Maar Hilda, je stelt nu als "feit" vast dat "het gewoon geld kost".
Terwijl in werkelijk het "het heel vaak gratis is".

Het is onmogelijk om voor een ander te bepalen wat die "moet" of "zou moeten" doen.
Praktisch gezien dan.

Ja, in een ideale wereld vragen zelfs beginnende hobbyisten wat geld voor hun diensten. En enthousiaste hobbyisten met meer ervaring vragen nog wat meer.

Maar in werkelijkheid is het een hobby voor veel mensen, en vinden zij dat die hobby helemaal niet vergoed hoeft te worden met geld of iets anders. Ze doen het zelf voor hun eigen plezier, en de eigenaar profiteert er ook van. 2 Partijen blij.
Geen zin in administratieve rompslomp, gedoe met garanties of foto's wel of niet lukken, geld issues, zakelijke risico's, etc. Gewoon lekker aan hobbyen.

Dát is de werkelijkheid.
En dat is iets dat zelfs met alle liefde, goede bedoelingen en voorlichting in de wereld niet zomaar gaat veranderen.

De komst van betaalbare digitale camera's heeft de markt verandert. En dat zal niet op magische wijze weer terug gaan naar de goede oude tijd waar de prof fotograaf 't rijk van de markt voor zichzelf (en collega profs) had.

Zoals in de bijeenkomst ook besproken werd:
In de huidige markt is het stilstaan en verzuipen, of flexibel zijn en je kop boven water weten te houden.

En dat mensen die gratis shoots krijgen nooit meer een betaalde shoot boeken is ook geen gegeven...
Dat heb ik zelf al meerdere malen mogen ervaren...
In de wereld van het arabische paard zijn een aantal mensen die op zeer hoog niveau hobbymatig fotograferen en graag (en helemaal gratis) bij hengsten- en merriehouders langs gaan om daar foto's te maken.

In de redenering dat dit de markt verpest en mensen "moeten weten dat fotografie geld kost", zou het betekenen dat die mensen nooit meer een betaalde shoot boeken. Maar dat is niet per definitie zo.

Ik wordt juist in die wereld vaak geboekt. Soms zelfs al binnen enkele weken nadat die enthousiast hobbyist is langs geweest. En daar krijg ik gewoon netjes m'n volledige prijs + reiskosten voor.
Men waardeert in m'n werk gewoon de extra kwaliteit die ik kan bieden. Ondanks dat ze al écht goede foto's hebben van die hobbyist.

Het hoeft dus helemaal niet zo zwart wit te zijn.
En ik heb zelf écht niet de illusie dat er alleen maar klanten zijn die het wel zo zien.
Ja, er zullen zéker mensen zijn die geen geld aan een shoot zullen uitgeven als ze 't ergens anders gratis kunnen krijgen.

Maar dat zijn klanten die IK niet wil hebben. Dat zijn namelijk mensen die voor kwantiteit gaan en de kwaliteit niet "zien".
Als je alleen op prijs kunt concurreren, zal een prof daar last van hebben. Maar een prof die andere dingen kan bieden hoeft daar echt geen last van te hebben....

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:10

Met name in de paardenfotografie is de markt compleet verpest doordat hobbymatige fotografen die geld willen gaan vragen dat niet durven omdat ze dan geen klanten meer krijgen.
Daarbij is ook het enige wat men niet meer wil betalen of betaald durft te krijgen de paardenfotografie.

Er is niemand die omdat hij geen ervaring heeft gratis gaat werken bij de supermarkt of waar dan ook. Waarom dat dan wel maar blijven doen in de fotografie?

En Femke, door jouw zoekactie's naar modellen (meer dan 60 sneeuwfoto's in een dikke week) doe je hier zelf net zo hard aan mee.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:18

Ik zoek ook nog steeds naar de hobby-hoefsmid, hobby-instructrice, hobby-belastingadviseur en hobby-tuinman, die hun werk gratis komen doen, maar ik krijg ze niet gevonden. Misschien moet ik toch eens een advertentie zetten. :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:22

Is denk ik wel wat anders. Als je als hoefsmid of instructie aan het werk gaat, heb je vaak dmv stages (hoefsmid) en stalgenoten al mensen waarop je kan oefenen of waarbij je een beetje bekend kan worden.
Dan hoef je geen portfolio op te bouwen ofzo...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:27

Hilda79 schreef:
Met name in de paardenfotografie is de markt compleet verpest doordat hobbymatige fotografen die geld willen gaan vragen dat niet durven omdat ze dan geen klanten meer krijgen.
Daarbij is ook het enige wat men niet meer wil betalen of betaald durft te krijgen de paardenfotografie.

Er is niemand die omdat hij geen ervaring heeft gratis gaat werken bij de supermarkt of waar dan ook. Waarom dat dan wel maar blijven doen in de fotografie?

En Femke, door jouw zoekactie's naar modellen (meer dan 60 sneeuwfoto's in een dikke week) doe je hier zelf net zo hard aan mee.

Hier ben ik het zo mee eens!
Met name de reactie over 'gratis bij de supermarkt werken'. Ik vergelijk het zelf ook vaak met loodgieterswerk, of een schilder ofzo. Ookal zijn het je vrienden, ze doen het ook niet gratis. En terecht!

Marjoow, heel veel fotografen doen wèl een opleiding (ik, onder andere). En je hebt wel degelijk hoefsmeden die ongeschoold hun werk denken te doen. En ja, door veel doen leren ze veel, net als alle ongeschoolde fotografen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze slecht zijn in hun werk, hoor!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:37

Ja maar ik vind de vergelijking niet helemaal opgaan. Gratis fotoshoots bied iemand aan voor zijn eigen belang. Althans, in mijn geval is het puur eigen belang. Ik ben bv bezig aan een hele nieuwe site en alles wat daarbij hoort, dan wil ik ook een mooi portfolio. Ik ga dus op zoek naar modellen en heb ook een advertentie staan, maar ik selecteer daar wel de paarden uit die ik nog in mijn portfolio zoek en die ik in mijn vriendenkring niet kan vinden.
Een hoefsmid heeft eigenlijk geen eigenbelang bij gratis diensten omdat hij er zelf niets aan overhoud dan ervaring. De markt voor hoefsmeden is ook totaal anders dan de markt voor fotograferen.
Bij een portfolioshoots krijgt de "klant" ook maar een kleine selectie aan fotos, op webformaat met een logo. Willen ze groter, kunnen ze dit nabestellen.
En uiteraard probeer ik zo min mogelijk portfolioshoots te doen en bijvoorbeeld meer naar meetings te gaan om daar portfoliomateriaal te zoeken.
Maar 60 paarden in 1 week gratis op de foto zetten, ja dat vind ik ook wel een beetje overdreven. Ik heb er 3 gedaan met de sneeuw.

[edit] Wat je zegt over opleidingsniveau, klopt enigszins. Maar een hobbyfotograaf zal het meer doen voor het plezier dan voor het geld terwijl dat bij een professional andersom is: Fotografie is tenslotte in dat geval de baan.
Iemand die hoefsmid zijn zo enorm leuk vind, zal misschien ook wel gratis hoeven bekappen, naast zijn gewone baan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:41

Ervaring + mondelinge reclame + bekendheid. Ik denk dat dat hetzelfde is voor een hoefsmid als voor een fotograaf :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:45

De portfolio shoot die ik ga plannen, betalen ze niet voor de shoot zelf, maar wel voor de foto's die ze zouden willen nabestellen, of dit nu digitaal is of niet. Ze kunnen de foto's op mijn site bekijken of op cd bestellen, dit is geen printbare kwaliteit, van mijn site kan niet gekopieerd worden èn mijn © staat er dwars doorheen.

En dan eventueel, als ze willen, kunnen ze via de normale weg aan de foto's komen, dus nabestellen in overleg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:46

Agossie schreef:
De portfolio shoot die ik ga plannen, betalen ze niet voor de shoot zelf, maar wel voor de foto's die ze zouden willen nabestellen, of dit nu digitaal is of niet. Ze kunnen de foto's op mijn site bekijken of op cd bestellen, dit is geen printbare kwaliteit, van mijn site kan niet gekopieerd worden èn mijn © staat er dwars doorheen.

En dan eventueel, als ze willen, kunnen ze via de normale weg aan de foto's komen, dus nabestellen in overleg.

Oke, nee ik lever wel gewoon een x aantal digitale bestanden, klein formaat met logo. Eigenaresse doet natuurlijk ook moeite voor de shoot :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:51

Marjoow, ik ken een hobbyhoefsmid die dat naast baan doet omdat het zo leuk is, zo totaal anders dan de baan maar goh he als ik een paard door die hoefsmid wil laten beslaan mag ik gewoon dokken. Alle materiaal wat deze hoefsmid heeft kostte ook geld net als de camera van iedere hobbyfotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:59

Ik zal mijn bericht even opdelen in stukjes... dan blijft het overzichtelijker.

Hilda79 schreef:

Nergens voor nodig om nu álweer op de man te gaan spelen. Het is een algemene discussie.
Je hoeft 't niet op de persoon aan te pakken. Heel bokt wéét nu onderhand wel dat je tegen mijn werkwijze bent. Dat heb je al meer dan eens openbaar gemaakt. En je hoeft je tegenover niemand te bewijzen...
Graag een beetje meer respect. Dank u.

Ik zal zo verder in gaan op dit punt....

Hilda79 schreef:

Noem eens een voorbeeld.... Waarom is de markt compleet verpest. Hoe meet je dat? Hoe weet je dat het daar aan ligt?
Waar merk je dat zelf aan?

Het is erg gemakkelijk om in moeilijkere tijden direct met een vinger te wijzen naar iemand anders.
Maar is het wel echt een oorzaak? En heeft het wel echt zó veel invloed op de markt?

Vergeet niet dat we bijvoorbeeld ook al jaren lang in een recessie zitten. Dat het economisch niet zo heel lekker gaat.
Veel mensen (zowel rijk als modaal als arm) houden daardoor de hand toch wat meer op de knip. Zeker voor luxe producten (zoals fotografie).

Zou dat niet een veel belangrijkere oorzaak kunnen zijn....

Of zoekt "men" (want ik wil niet op de man spelen en ook niets voor je invullen...) naar de "verkeerde" klanten...
Niet iedere paarden eigenaar is een potentiële klant. Maar als fotografen dat wél zo zien, ja... dan lijkt het net alsof niemand een shoot wil boeken.

Dat is gewoon een stukje basis marketing. Niet iedere paarden eigenaar hoeft perse een klant te zijn/worden.
Want er zijn ook genoeg mensen die je als fotograaf echt niet als klant wil, of die gewoon niet in de doelgroep passen.

Mensen die alleen maar gratis shoots willen van hun paard, zie ik als paarden eigenaren die niet mijn 'doelgroep' zijn.
Want het koste waanzinnig veel moeite en marketing om van een groep van 100 van dat soort eigenaren over te halen om er 1 een shoot te laten boeken.
Er zijn veel minder arbeidsintensieve groepen die je met een klein beetje marketing veel makkelijker kunt overhalen. Als je je dáár op richt, in plaats van op de grote meute, gaat alles gelijk een stuk makkelijker met het binnenhalen van klanten.

De problemen waar "men" van spreekt, ervaar ik namelijk zelf niet. Echt niet...
Betaalt werk genoeg.
Maar ik besteed er zelf heel erg veel tijd aan om te netwerken binnen de (voor mij) juiste doelgroep.

Een ander stukje marketing strategie:
Ik concurreer niet met de meute mee op prijs.
Want in een markt waar veel aanbod is aan fotografen en relatief weinig vraag is naar fotografen, vind ik de prijs niet de beste strategie om op te concurreren.

Als je namelijk net onder de prijs van een ander gaat zitten, zal die ander weer onder die van jou gaan zitten. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Dát is wat er nu onder veel hobbyisten en semi-profs speelt. Ze spelen elkaar de markt uit.
En ik geloof inderdaad dat het dáár heel moeilijk is om aan betaalt werk te komen.

Oplossing: haal jezelf uit dat deel van de markt.
En plaats jezelf in een ander deel van de markt door op een andere wijze iets te "bieden".

Dat kan kwaliteit zijn, of waanzinnige service of een uniek product/dienst... Of elk ander trucje om jezelf uniek in de markt te zetten.
Je (fotografen) zal merken dat je dan ineens veel minder concurrentie hebt. En dat mensen jou kiezen om jouw unieke eigenschappen die je te bieden hebt. En niet om een lage prijs.

Hilda79 schreef:

Waarom vergelijk je hier appels met peren?
Je vergelijkt een hobby met een baan.

Hoe komt dat...?
Ik heb in een eerdere post al geprobeerd uit te leggen dat mensen die een hobby hebben daar niet persé een vergoeding voor hoeven te hebben. Sterker nog, mensen met een hobby vinden in bijna alle gevallen dat hun hobby ook wat geld mag kosten.

Het is iets dat zij voor hun plezier doen. En in het geval van paardenfotografie heb je daar meer dan 1 dier voor nodig om je hobby te kunnen beoefenen. Want alleen maar fotograferen van je eigen paard wordt saai op den duur.
Bovendien maken ze daar nóg meer mensen mee blij. Want de hobbyist heeft meer materiaal om op te hobbyen (andermans paarden) en de paarden eigenaar krijgt voor z'n moeite een paar leuke foto's.

Laten we dát even compleet opzij zetten van het "vak" paardenfotograaf.
Want je kunt er naïef over doen en zeggen dat het 't zelfde is, maar jij en ik weten beide donders goed dat er véél meer komt kijken bij het vak, dan bij een beetje aan hobbyen.

Het zijn 2 compleet andere dingen.

Maar, ik ben het wel met je eens; als hobbyisten zich op de markt storten en zich aanbieden als "fotograaf", dan hebben zij wel invloed op de fotografie markt. Zeker als ze zich tegen betaling in de markt zetten.
En dan laat ik nu even in het midden wát die invloed precies is, want zo lang niemand daar echt onderzoek naar gedaan heeft, is dat gewoon niet te meten. Daar kunnen we dus alleen over speculeren. En daar schiet niemand wat mee op.

Ik zal nog een keer uitleggen wát hobby is: iets dat je graag doet in je vrije tijd.
Waarom vergelijk je dat met werken in een supermarkt? Een baan....

Die vergelijking gaat niet op.

Er zijn een aantal beroepen die op dit moment onder invloed zijn van mensen die als hobbyist hetzelfde doen als beoefenaars van het beroep.

Vooral beroepen die "vroeger" alleen uitgeoefend konden worden door mensen met veel geld of een speciale vaardigheid.

Bij fotografie had het "volk" vroeger niet zomaar een eigen fotolab in de woonkamer staan om eigen foto's te ontwikkelen.
Professionals hadden dure apparatuur, een doka, kennis over fotografie...
Hobbyisten vaak alleen een camera en basis kennis. Rolletjes (laten) ontwikkelen was duur. Camera's moesten (semi) handmatig worden ingesteld. Dus kennis over fotografie was noodzakelijk. Zeker omdat je pas na het ontwikkelen het resultaat kon bekijken.

Iemand die geen fotografie kennis had, kon destijds ook écht geen goede foto's maken.
Dat is met de komst van digitale fotografie compleet veranderd. Camera's zijn automatisch, foto's kun je onbeperkt maken (geen ontwikkelkosten meer). Daardoor kan iedereen met een camera in z'n hand een "aardige" foto produceren. Zelfs zonder kennis of talent.

Dat heeft gezorgd voor een enorme toename aan hobbyisten. Want het is leuk, en vooral makkelijk. Dus de drempel is veel lager.

Je ziet dat in meer vakgebieden...
Webdesign (vroeger had je kennis over programmeren nodig, tegenwoordig kan iedereen designer worden door allerlei programma's of zelfs hun eigen website maken via "what you see is what you get" plug-ins op je eigen website).
Taarten bakken (weer helemaal hot... onder zowel profs als hobbyisten)
Paardrijden....

En over die laatste wil ik het ook even hebben.
Want als men stelt dat hobby fotografen de markt verpesten voor professionele fotografen.
Zou dat hetzelfde zijn als stellen dat mensen die een bijrijd paard hebben of leasen, het werk van professionele trainers/ruiters helemaal zou wegnemen.

"Want als die hobbyist 't paard niet zou bijrijden, dan zou de eigenaar een prof inhuren om dat te doen".
Die stelling geeft men namelijk mee aan fotografie.
"Als de hobby fotograaf geen gratis/goedkope shoots zou doen, dan zou de eigenaar een prof inhuren om dat te doen.".

Maar is dat wel zo?
Ik durf met enige zekerheid te stellen van niet.

Ik ken helemaal niemand die ooit een professionele ruiter heeft ingehuurd om z'n paard wat extra beweging te geven.
Sterker nog; die "bijrijders" BETALEN er vaak voor om het paard te "mogen" rijden.

Hoor ik professionele ruiters klagen??
Ik niet hoor...

Want zij zien in dat die bijrijders vrijwel geen enkele invloed hebben op hun werkzaamheden.
Mensen die een bijrijder nemen zijn hun doelgroep niet.

Waarom klagen fotografen dan wél over die paar hobbyisten, die zichzelf én paarden eigenaren blij maken?

En dan nog... Klagen helpt niet. Zoals ik in een eerdere post al aanhaalde.
ALS een fotograaf er "last" van heeft of last van denkt te hebben, doe dan zélf iets. Verander je werkwijze, waardoor je wél weer opdrachten krijgt.
Achterover zitten, klagen en anderen beschuldigen is erg gemakkelijk maar het helpt je geen stap verder. En zorgt alleen maar voor een hele nare sfeer.

En ik kan 't weten... Ik heb al eens aan den lijve mogen ervaren hoe een gefrustreerde fotograaf z'n vuist op mijn kaak heeft gezet een aantal jaar geleden. Alleen maar omdat hij "dacht" dat ik goedkope foto's aan het verkopen was.
Terwijl ik op uitnodiging van de organisatie stond te fotograferen.

Hij heeft z'n kop in 't zand gestoken al die tijd.... Is niet met z'n tijd mee gegaan en "merkt" daar nu de gevolgen van.
Meegroeien met je tijd, bijblijven met je kennis, inspelen op de vraag van klanten.... Dat moet je sowieso doen.
Als je decennia lang een monopolie positie in de markt hebt gehad, en je krijgt dan ineens concurrentie... Dan valt 't erg zwaar en moet je ineens aan de slag voor je brood. Ipv dat het vanzelf naar je toe komt.

_________

Dat zie je nu ook veel gebeuren bij "de dorpsfotograaf".
"Vroeger" kwam het werk naar hem. Iedereen die ging trouwen of een bedrijfsreportage wilde of zijn foto's wilde laten ontwikkelen... Iedereen kwam bij de fotograaf op de hoek.

Die fotograaf hoefde daar weinig speciaals voor te doen. Hij hoefde geen "goede" fotograaf te zijn qua kwaliteit, hij hoefde niet heel aardig te zijn, niet z'n stinkende best te doen om een marketing plan te bedenken...
Gewoon achterover leunen, z'n kunstje doen op iedere bruiloft en de klanten waren niet erg kritisch, want een alternatief was er niet.

Als ik de foto's van de bruiloft van m'n ouders bekijk, schaam ik me voor die fotograaf.
Dat zó iemand zichzelf destijds als fotograaf durfde te verkopen... Maar hij liep goed binnen hoor...

Dát soort fotografen hebben het NU moeilijk.
Er is concurrentie. En zelfs de "oom met een camera" in de familie heeft soms meer talent dan de ingehuurde fotograaf die 25 jaar op z'n gat heeft gezeten.

Als je als fotograaf dan je kop in 't zand steekt en niets verandert aan je werkwijze, dan ga je in een heel rap tempo failliet.
Dat gebeurd overal op dit moment...

Er is een nieuwe markt, een nieuwe vraag... En daar moet je als vak fotograaf op inspelen.
Doe je dat niet, dan is het zwemmen of verzuipen. Flexibel zijn en met de tijd mee gaan is de enige manier om met de tijd mee te komen. Anders heb je 't erg zwaar als fotograaf in deze tijd :j

Dan even wat totaal anders....

Stock fotografie.

@Hilda: Ik las uiteraard je opmerking over de vele paarden die ik de afgelopen sneeuwperiode op de foto heb gezet.
67 Paarden in 11 dagen om precies te zijn.

Je gaat er voor 't gemak blijkbaar vanuit dat ik dat voor de lol doe ofzo.
Zonder er even over na te denken wáárom ik mogelijk zo hard werk in zo'n korte tijd.
Niet (alleen) voor de lol kan ik je verzekeren.

Reportage fotografie kán een hoofdwerkzaamheid zijn voor een fotograaf.
Maar er is niemand die daar een boekje over schrijft... Over op welke manier je geld MOET verdienen en welke manier niet.

Ik heb zelf een combinatie van verschillende werkzaamheden gevonden die voor mij een hele prettige mix opleveren.

Reportages in opdracht is daar voor mij maar een relatief klein deel van.
Want inderdaad, het valt in de huidige markt (en met markt bedoel ik niet alleen de aanwezigheid van hobbyisten, maar alles, waaronder ook het financiële klimaat) niet mee om een volledig inkomen te halen uit puur reportage fotografie. Laat staan uitsluitend reportage fotografie van zo'n smal vakgebied als paarden.

Mijn hoofdwerkzaamheid is stockfotografie.
Dat vind ik niet alleen leuker om te doen dan reportages in opdracht, maar het levert ook aanzienlijk meer op.
De reden dat ik in zo'n korte tijd zo veel paarden op de foto heb gezet, is niet omdat ik dat fijn vind voor de eigenaren (en ik ben ook erg kieskeurig met welke paarden ik neem... lang niet iedereen mag meedoen...).
Maar omdat ik afgelopen 2 winters al meer dan 10x "nee" heb moeten zeggen tegen opdrachtgevers die foto's van me wilde kopen van paarden in de sneeuw. Gewoon omdat er te weinig van op archief stond. Want in Nederland ligt lang niet ieder jaar sneeuw.
Dus ik heb nu weer genoeg om de komende 5 á 10 jaar mijn opdrachtgevers van prachtige sneeuwfoto's te voorzien. Mocht er de komende jaren niets vallen, dan hoef ik tenminste niemand teleur te stellen.....

Daarnaast nog een mix van workshops en schrijven/uitgeven... En mijn werkzaamheden zijn compleet.

Maar je gaat met toch niet serieus vertellen dat je denkt dat stockfotografen de markt verpesten voor reportage fotografen?
Vertel dan maar even aan alle natuur stock fotografen dat ze per direct moeten stoppen van je.
Ik hoor hen trouwens ook niet zeuren over hobbyisten die ook mooie natuur plaatjes schieten....

En mensen zoals Myrna van “By Myrna”...
Stockfotograaf in hart en nieren. Schiet alles gratis, zodat ze daar zelf kaarten, kalenders, agenda's, etc. van kan produceren.

Denk je ook dat die activiteiten de markt voor huisdierenfotografie aantast?
Nee hoor, kan ik je vertellen uit ervaring.

Ja, zij neemt zelf ook betaalde reportages aan, als daar vraag naar is, maar de hoofdactiviteit is fotografen om stock aan te vullen.

Of model fotografen...
Die BETALEN hun modellen en visagisten zelfs, als ze bezig zijn met nieuw werk/aanvulling portfolio/vrij werk!
Dat moet voor jou, Hilda, dan helemaal een gruwelijkheid zijn...

Heb jij met jouw reportages van gezinnetjes en jong volwassenen daar ook zo'n “last” van?

Kom op... Je weet toch wel beter dan dat?
Zo niet, dan zou ik je van harte adviseren om een keer een klasje marketing te volgen :)
Dat kan je enorm helpen, als de problemen voor jou blijkbaar zo enorm zijn dat je daar onschuldige hobbyisten voor moet aanvallen.

Live and let live...
Laat hobbyisten gewoon lekker plezier beleven aan hun hobby.
Zonder druk van profs die niet creatief genoeg zijn om hun kosten bij elkaar te sprokkelen.
Hobbyisten zijn naïef, en hebben geen kennis van marktwerking. Het is immers hun WERK ook niet. Dus laat ze lekker. Iedereen is vrij om wel of niet om een vergoeding voor z'n hobby te vragen. En iedere paarden eigenaar is vrij om daar wel of niet op in te gaan.

Als je dan toch echt ergens over wil klagen....
Spreek dan liever de mensen aan die écht meewerken aan een slechte marktwerking; profs die ver onder de marktprijs werken. Reportages van een paar tientjes aannemen en daarmee nog minder dan minimumloon ontvangen.

In de discussie: Vraag genoeg voor je foto's
Gaat het helemaal niet om de hobbyist die aan de markt deelneemt.

Maar juist om de semi-prof (bijbaan) en prof die onder de marktprijs werken.

Tel op wat je aan inkomsten hebt, trek daar al je kosten vanaf en bereken hoeveel uur je bezig bent in totaal.
Deel die winst eens door dat aantal uren en kijk eens of je dan nog minstens boven het minimum loon uit komt.

Wil je weten hoe je "wel" een degelijke cent kunt verdienen: ga dan inderdaad eens uurtarieven van een loodgieter (ook een baan, net zoals een fotograaf) kijken. En pas die toe op je fotografie tarief. Eigenlijk zelfs meer, omdat fotografie een creatief beroep is dat niet iedereen kan uitvoeren zonder een bepaald talent.

De bijeenkomst ging daarom ook niet zo zeer over amateurs die niets of te weinig vragen.
Maar over het "vak" fotografie.
Laat je niet afschepen met wurgcontracten, weet wat je rechten zijn, weet wat je foto waard is.

Daarom was er ook iemand bij van de Nationale Vereniging Fotojournalisten , en niet iemand van een hobby clubje.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:04

Wow! Femke!! Hier moet ik even rustig voor gaan zitten! Ik vind jouw statements altijd erg leerzaam (ook die waar ik het dan misschien niet mee eens ben) dus ik wil dit even rustig doorlezen.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:44

Femke! helemaal top gesproken _/-\o_ _/-\o_

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:15

Je draait alles altijd precies zodat het in jouw straatje past. Nu is dat stockfotografie en gratis shoots leveren dan is het weer dat je reageert in een topic en adviseert om geld te vragen omdat het de markt verziekt. Jammer dat dat topic verdwenen is.

Ik heb nergens gezegd dat ik tegen jouw of wie dan ook zijn/haar werkwijze ben dat maak jij er van. Ieder heeft zijn eigen werkwijze en als die goed werkt is dat toch prima. Echter de essentie van dit topic is/was anders, namelijk de realisatie dat je je waarde leerde kennen en deze al dan niet in geld uitgedrukt zou moeten zien. En dat is iets waar ik het mee eens ben.

Over je appels en peren. Iemand die werkt kiest daar bewust voor. Meestal is dat omdat men het leuk vind anders is dat omdat men er zijn levensonderhoud mee kan verdienen.
Om nog maar eens een vergelijking voor je te maken die je vast weer schaart onder appels en peren.
Een puber/jong volwassene die graag andere meiden hun nagels speciaal lakt of nagels zet omdat het haar hobby is kun je dat gratis bij deze persoon doen?

Als je hobby is fotograferen en je wilt zo af en toe eens een leuk paard voor de lens prima toch. Daar hoef je niet direct geld voor te vragen of krijgen. Ga je ieder weekend op stap om tig paarden te fotograferen en heb je een fancy website dan begeef je je niet meer onder de hobby maar ga je richt de semi professionals. Biedt je jezelf daarbij actief aan als fotograaf (website, visitekaartjes, adverteren, e.d.) dan begeef je je in het economisch verkeer en zou je naar mijn mening op welke manier dat dan ook is. Dat zou kunnen door een gratis shoot in de hoop op afname. Wel is het dan wijs zoals Femke al zei deze foto's op onprintbare wijze te leveren anders mis je deze inkomst.

De semi profs / profs worden door de actieve hobby fotograaf (of welk beroep dan ook) zeker in deze tijd gedwongen om mee te gaan. Er zijn er meer dan genoeg die gratis, want oh jee naamsvermelding, hun mooie foto's gratis en met trots aan de bekende bladen leveren. Er zijn zelfs gerenommeerde bedrijven die fotografen benaderen "heb je foto's voor dit of dat" en als je dan vraagt waar kan de factuur heen "ja nee we betalen niets want er is geen budget voor". Ze willen dus wel een goede foto maar betalen???

Je kunt dus nog zo goed zijn en een eerlijke prijs rekenen voor je dienst/product als een ander die het puur als hobby ziet maar wel het talent heeft er de helft voor vraagt dan gaat die potentiële klant niet naar jou.

Kijk voor het gemak eens naar het prijsverschil voor exact hetzelfde product bij verschillende supermarkten. Product is hetzelfde, winkel is ook netjes dus niet dozen versus schappen maar toch is er prijsverschil. Waar ga je dan heen voor je boodschap?

En wat is er nou mooier dan van je hobby je werk te kunnen maken?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:21

En dat innovatieve vind ik ook zo goed van jou (en anderen), Femke. In plaats van de te gaan zuurpruimen over al die hobbyfotografen, gewoon bedenken wat jouw unique selling point is en dat gebruiken! Daar zouden sommigen hier een voorbeeld aan kunnen nemen. :j

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:31

Hilda79 schreef:
De semi profs / profs worden door de actieve hobby fotograaf (of welk beroep dan ook) zeker in deze tijd gedwongen om mee te gaan. Er zijn er meer dan genoeg die gratis, want oh jee naamsvermelding, hun mooie foto's gratis en met trots aan de bekende bladen leveren. Er zijn zelfs gerenommeerde bedrijven die fotografen benaderen "heb je foto's voor dit of dat" en als je dan vraagt waar kan de factuur heen "ja nee we betalen niets want er is geen budget voor". Ze willen dus wel een goede foto maar betalen???

Je kunt dus nog zo goed zijn en een eerlijke prijs rekenen voor je dienst/product als een ander die het puur als hobby ziet maar wel het talent heeft er de helft voor vraagt dan gaat die potentiële klant niet naar jou.

Kijk voor het gemak eens naar het prijsverschil voor exact hetzelfde product bij verschillende supermarkten. Product is hetzelfde, winkel is ook netjes dus niet dozen versus schappen maar toch is er prijsverschil. Waar ga je dan heen voor je boodschap?

En wat is er nou mooier dan van je hobby je werk te kunnen maken?

Daar ben ik het ook mee eens, Kijk nou bijvoorbeeld naar een bekend merk voor verzorgingsproducten voor paarden (noem even geen namen.) Die mailen er vrolijk op los of ze jouw foto's (GRATIS!) op hun Facebookpagina mogen gebruiken, want dat is immers goede reclame voor jou als fotograaf want ze hebben al zo'n *000 likes. Ze hebben mij al twee keer benaderd, waarbij ik ze beleefd heb uitgelegd dat ze voor mijn foto's moeten betalen.

Het tweede mailtje (weer losstaand van de eerdere mail) dat ik van ze kreeg, boden ze mij een producten pakket aan in ruil dat zij mijn foto's mogen plaatsen op hun Facebookpagina ter promotie van hun product. Uiteraard werd er weer genoemd dat het zo'n goede reclame voor mij is als fotograaf en de producten die ik dan van hun zou krijgen zou ik dan leuk uit kunnen delen aan fotoshoot klanten (LEUKE reclame voor HUN zul je bedoelen!!) Ik heb weer uitgelegd dat ik niet zo te werk ga en dat ze mijn foto's voor ... euro per stuk mogen plaatsen op hun Facebookpagina. Ik kreeg antwoord dat ze dat gingen overleggen met de directie waarna ik (uiteraard) nooit meer wat heb gehoord. En waarom niet? Omdat er 10tallen (hobby/semi-prof)fotografen zijn o.a een aantal van bokt die het maar al te leuk vinden dat een bedrijf hun foto's op hun facebookpagina wilt zetten, zij trappen wél in die praatjes en daardoor loopt een andere fotograaf inkomsten mis. En dan is dit één voorbeeld, maar zo zijn er nog veel meer situaties waarin sommige fotografen zo over zich heen laten lopen...

Maar verder ben ik het helemaal met Femke eens.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

En dat LISA is de essentie van het hele verhaal.

Behalve jouw ervaring met het bedrijf van verzorgingsproducten zijn er tal van gerenommeerde bedrijven (paardenvoeders bijv) en bladen (voorbeelden al genoemd paar pagina's terug) die aan mooie foto's weten te komen zonder er voor te betalen. Zolang dat blijft zal dat de standaard worden en krijgen de bedrijven hun fotowerk gratis en de fotografen die er wel een eerlijk bedrag voor vragen blijven met hun foto's zitten, zeg maar. Dan wordt je dus gedwongen om als je jouw werk in de picture wilt krijgen/houden om dit ook gratis in ruil voor naamsvermelding/een product te leveren.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:44

Klopt helemaal, en al dan niet gratis dan wel voor een (te) laag bedrag.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:48

Juist!
Maar hoe verander je dat?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:50

Ik denk dat er helaas weinig aan te doen is, het enigste waar je op kan hopen is dat de fotografen die gratis/goedkoop foto's leveren commercieel of redactioneel dat ze dit lezen of er van horen en dat het hun ogen opent. Maar er zullen altijd een paar hobbyisten zijn die wel gewoon gratis/goedkoop blijven leveren, ze hoeven er immers geen geld voor ze doen het voor de hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:58

Hilda79 schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik tegen jouw of wie dan ook zijn/haar werkwijze ben dat maak jij er van.

Misschien een slecht geheugen dan Hilda...?
Het staat nog op deze zelfde pagina:

Hilda79 schreef:

Zoals ik dit hier lees, schrijf je hier dat mijn zoekactie naar modellen de markt compleet verpest.
Want je hebt 't over "de markt compleet verpesten" en verwijst vervolgens mijn werkzaamheden daar naar als dat ik daar zelf net zo hard aan mee werk.

Maar goed....

Ja, Lisa...
Het voorbeeld wat je aanhaalt, daar kan ik goed inkomen.
Maar ook daarbij geldt: ze geven er sowieso geen geld aan uit.
Dus loopt "iemand" dan wat mis? Ik denk 't niet...

Als je als fotograaf de instelling hebt dat iedere potentiële klant er eentje is die altijd overal netjes voor betaalt, dan kom je inderdaad steeds maar voorbeelden tegen waarbij het lijkt alsof iemand z'n brood geroofd wordt.

Maar de realiteit is, dat dergelijke bedrijven sowieso al niet van plan waren om iemand te betalen voor foto's.

Het enige waar je jezelf dan nog "sterk" voor zou kunnen maken, is om niet alleen mensen die er met hun inkomen van afhankelijk zijn, maar óók hobbyisten voorlichten dat hun foto's iets "waard" zijn.
Maar ook dan zal je altijd een groep mensen houden die er echt niets voor willen hebben, gewoon omdat ze fotograferen voor de lol en niet voor het geld.

Hilda, ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens: er is niets mooier dan je werk kunnen maken van je hobby.
Maar aan de andere kant is het ook prachtig om gewoon een mooie hobby te hebben zonder "verplichtingen".
En op 't moment dat je geld gaat vragen voor je hobby, komen die verplichtingen wel om de hoek kijken. En dat is een druk die niet iedere hobbyist wil voelen.

Het verschil tussen supermarkten is er ook niet alleen om de prijs.
Ik ga niet altijd alleen maar naar de Aldi of Lidl, omdat ze 't goedkoopste zijn. Ik ga juist ook vaak naar duurdere supermarkten vanwege bijv. een rustigere sfeer. Of een breder assortiment. Of juist een keer de "luxe" producten, waar ik dan graag een keer meer voor betaal.

En zo zijn er net als bij paardenfotografie ook in de supermarkt business verschillende "doelgroepen".
De bijstand moeders zullen sneller alleen boodschappen doen bij goedkopere ketens.
Terwijl mensen die boven modaal verdienen daar juist liever niet naartoe gaan en kiezen voor bijv. een Albert Heijn XL om daar een vers kogelbiefstukje in sesamzaadjes en sojasaus te laten marineren.

Albert Heijn zal op sommige vlakken wel wat concurrentie voelen met die goedkope ketens... Daar hebben ze een strategie tegenaan gegooid: het goedkope huismerk.
En op andere vlakken hebben ze helemaal geen concurrentie (in 't voorbeeld van 't luxe biefstukje), omdat ze iets exclusiefs te bieden hebben waar een bepaald soort klant naar komt zoeken.

Een supermarkt als AH zal liever mensen met boven modaal inkomen aantrekken, die voor de weekboodschappen lekker wat extraatjes inkopen, dan de bijstandsmoeder die alleen wat brood en goedkope stukjes vlees voor 't avondeten komt halen. Het zal ze een worst wezen dat die groep klanten vóóral bij Aldi winkelt.
Natuurlijk doen ze er wel wat moeite voor om ook die klant binnen te halen, want een klant is een klant. Geld is geld. Maar de kosten van die moeite moeten wel opwegen tegen de baten van die extra klant.

En dat is in "onze" fotografie markt niet anders.
Er zijn Aldi paardeneigenaren... Die altijd alleen maar voor de goedkoopste kiezen.
En er zijn AH eigenaren... Die liever een dure shoot boeken, met de "verzekering" dat ze dan kwaliteit kopen.

Het "probleem" dat in de paardenfotografie markt zit, is dat de markt veel aanbod heeft van mensen die zó ver onder de marktprijs werken, dat het eigenlijk niet rendabel is. En dat kunnen ze, omdat ze er gewoon een normale baan bij hebben.
Dat is oneerlijke concurrentie.
En daar hebben supermarkten niet zo mee te maken, want die moeten hun personeel betalen. Dus die kunnen niet zo ver concurreren dat ze onder de marktprijs werken, want dan gaan ze failliet. Het moet rendabel blijven.

Dat is ook de reden dat ik inderdaad aan mensen in andere topics adviseer, dat áls ze een prijs gaan berekenen, dat ze dan een eerlijke prijs rekenen.
Niet omdat ik daar zelf "last" van heb. Maar omdat het voor zowel hun zelf, als de klant, als de markt een positief iets is. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:03

Ik denk ook dat er veel fotografen zijn die niet durven te vragen om geld. Wat jij noemt Lisa, voor jou is naamsbekendheid niet belangrijk, maar voor anderen wel. Als je een klein netwerk hebt ben je maar wat blimet elke reclame die je hebt. Simpel van het openen van topics op bokt tot een foto in een kalender.
En ook het doel waarvoor de foto gebruikt word, de klant zelf. Als je bijvoorbeeld benaderd word door een organisatie zoals brooke, die het geld in anderen stoppen zul je je foto eerder weggeven voor naamsbekendheid en strengere voorwaarden dan wanneer Pavo een foto van je wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:15

Wat een belangrijk punt was, ook in de bijeenkomst; Dat veel fotografen niet weten wat hun rechten zijn.

Recht op naamsvermelding héb je altijd al.
Dus daar schiet (zelfs de amateur) niets mee op in principe.

En die naamsvermelding is leuk bij een publicatie. Maar hoeft niet perse tot grotere naamsbekendheid te leiden. Voordat ik zelf ben gaan fotograferen, had ik nog nooit gekeken naar de naamsvermeldingen in een tijdschrift of advertentie.

Ik vraag ook altijd hoe mensen bij me zijn gekomen als ze een shoot boeken.
Heb ook nog nooit als reactie gehad dat ze m'n naam bij een foto in een blad hadden zien staan, en me zo gevonden hebben.

Dus naamsvermelding als doel op zich, heeft al heel weinig nut.
Al is het nog steeds wel heel gaaf als je foto in een blad staat. En ik denk dat hobbyisten die "eer" belangrijker vinden dan geld.

Ook dat is relatief "nieuw" natuurlijk. Dat hobbyisten hun foto's gepubliceerd krijgen.
Combinatie van bereikbare goede apparatuur/kennis in combinatie met moeilijke tijden voor bladen en de algehele economie.
Besparen, besparen, besparen staat vooral op de agenda van bladen. Om te zorgen dat ze door kunnen blijven gaan.

Kijk maar 'ns naar Bit.
Die zijn niet gestopt met Arnd Bronkhorst z'n foto's omdat ze gratis foto's van amateurs kregen...
Maar omdat het goedkoper was om een journalist die toch al op de payroll stond (loonlijst) en ook al naar de locatie gaat om te interviewen, gelijk de foto's te laten maken.
Dan zijn ze misschien niet zó mooi als die van Arnd, maar de hoeveelheid geld die ze ermee besparen is wel zo gigantisch, dat ze als blad kunnen blijven bestaan. Samen met wat besparing in bijv. papier en hopelijk weer wat meer adverteerders (want 't wordt in deze tijd ook steeds lastiger om adverteerders te vinden, die toch zorgen dat een blad kan blijven draaien).

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:18

Dan is het maar net welk deel ze oppikken. Als ze lezen dat velen gratis leveren dan is dat voor hen "oh het is dus helemaal niet verkeerd wat ik doe". Als lezer lees je de dingen zoals jij ze wilt lezen omdat er geen intonatie bij is.

Ik snap ook wel hoor dat de bedrijven het moeilijk hebben. Bijvoorbeeld een blad. Voorheen hadden ze goede inkomsten door advertenties en een leuke afname aan abonnee's en losse verkopen. Tegenwoordig staat veel al op internet en is het blad "achterhaald". Bedrijven kijken beter hoe ze hun promotie budget verdelen en zullen proberen te handelen over prijzen voor een advertentie of advertorial. Daardoor heeft zo'n blad minder geld in kas om artikelen te maken en als er dan een deel daarvan gratis verkregen kan worden...
Als dat puur nu is lost het zich met de tijd wel op. Maar als het gewoonte wordt dan blijven we dit houden en daalt de waarde van een goede foto nog sneller.

Eigenlijk is maar raar. De fotograaf verdient niets aan de foto maar degene die hem gebruikt verdient indirect wel aan de foto waardoor hij/zij z'n levensonderhoud kan bekostigen terwijl de fotograaf op een houtje moet bijten.

Femke, ik ken een fotograaf die hobbymatig fotografeert. Mensen zijn vrij om een bijdrage te geven of niet. Deze persoon wil graag dat ook minder bedeelden de mogelijkheid krijgen om een mooie foto van zichzelf of een huisdier kunnen hebben. Heel nobel. Ware het niet dat deze fotograaf ontzettend veel gezeik heeft. Mensen die een low res af laten drukken tot groot formaat en dan gaan klagen bij de fotograaf dat de kwaliteit waardeloos is.
Als je het hebt over de administratieplicht. Ook die heb je als je geen bedrijf bent en eventuele inkomsten bij "overige inkomsten" opgeeft.

En zeker moet er een verschil zijn zoals het ook is in de supermarkten.

Waar ik mij alleen over blijf verbazen is het feit dat de hobby fotografie als het gaat om voor anderen foto's maken want dat is het als je paarden van wildvreemden gaat fotograferen niks mag opleveren voor de fotograaf.

Nog een persoonlijke noot aan jou Femke. Dit topic is een algemeen discussie topic en niet een discussie tussen jou en mij. Dat ik heb geschreven dat jij hier ook aan mee werkt is niet meer dan de waarheid en heeft behalve op jou ook betrekking op alle anderen met dezelfde werkwijze. Bokt staat er vol mee.
Enige verschil is dat jouw tijd gratis is en als men daarna wat wil het geld kost. Dat is prima en een mooi middel om uit 2 bronnen geld te genereren. Van alle gratis aanbiedingen vind ik dat de mooiste en beste.
Verder het verzoek om niet zo agressief op mij te reageren met beschuldigingen omtrent mijn geheugen of wat dan ook. Als je mijn schrijfwijze niet begrijpt vraag daar dan alsjeblieft eerst naar voordat je dingen voor mij gaat bedenken. Dank je.