Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Hilda79 schreef:Met name in de paardenfotografie is de markt compleet verpest doordat hobbymatige fotografen die geld willen gaan vragen dat niet durven omdat ze dan geen klanten meer krijgen.
Daarbij is ook het enige wat men niet meer wil betalen of betaald durft te krijgen de paardenfotografie.
Er is niemand die omdat hij geen ervaring heeft gratis gaat werken bij de supermarkt of waar dan ook. Waarom dat dan wel maar blijven doen in de fotografie?
En Femke, door jouw zoekactie's naar modellen (meer dan 60 sneeuwfoto's in een dikke week) doe je hier zelf net zo hard aan mee.
Agossie schreef:De portfolio shoot die ik ga plannen, betalen ze niet voor de shoot zelf, maar wel voor de foto's die ze zouden willen nabestellen, of dit nu digitaal is of niet. Ze kunnen de foto's op mijn site bekijken of op cd bestellen, dit is geen printbare kwaliteit, van mijn site kan niet gekopieerd worden èn mijn © staat er dwars doorheen.
En dan eventueel, als ze willen, kunnen ze via de normale weg aan de foto's komen, dus nabestellen in overleg.
Hilda79 schreef:En Femke, door jouw zoekactie's naar modellen (meer dan 60 sneeuwfoto's in een dikke week) doe je hier zelf net zo hard aan mee.
Hilda79 schreef:Met name in de paardenfotografie is de markt compleet verpest doordat hobbymatige fotografen die geld willen gaan vragen dat niet durven omdat ze dan geen klanten meer krijgen.
Hilda79 schreef:Er is niemand die omdat hij geen ervaring heeft gratis gaat werken bij de supermarkt of waar dan ook. Waarom dat dan wel maar blijven doen in de fotografie?

Hilda79 schreef:De semi profs / profs worden door de actieve hobby fotograaf (of welk beroep dan ook) zeker in deze tijd gedwongen om mee te gaan. Er zijn er meer dan genoeg die gratis, want oh jee naamsvermelding, hun mooie foto's gratis en met trots aan de bekende bladen leveren. Er zijn zelfs gerenommeerde bedrijven die fotografen benaderen "heb je foto's voor dit of dat" en als je dan vraagt waar kan de factuur heen "ja nee we betalen niets want er is geen budget voor". Ze willen dus wel een goede foto maar betalen???
Je kunt dus nog zo goed zijn en een eerlijke prijs rekenen voor je dienst/product als een ander die het puur als hobby ziet maar wel het talent heeft er de helft voor vraagt dan gaat die potentiële klant niet naar jou.
Kijk voor het gemak eens naar het prijsverschil voor exact hetzelfde product bij verschillende supermarkten. Product is hetzelfde, winkel is ook netjes dus niet dozen versus schappen maar toch is er prijsverschil. Waar ga je dan heen voor je boodschap?
En wat is er nou mooier dan van je hobby je werk te kunnen maken?
Hilda79 schreef:Ik heb nergens gezegd dat ik tegen jouw of wie dan ook zijn/haar werkwijze ben dat maak jij er van.
En Femke, door jouw zoekactie's naar modellen (meer dan 60 sneeuwfoto's in een dikke week) doe je hier zelf net zo hard aan mee.