[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:50

Dat hoef je echt niet te veranderen hoor. Ik ben zelf ook een linkeroog fotograaf en ben primair rechtshandig. :) Ik heb een aangeleerde ambidextrie. :D Het voordeel van met rechts kijken is dat je met links je omgeving in de gaten kunt houden en de knopjes van je rechterduim zijn iets makkelijker te bedienen zoals AF-ON en *. Ik vind het zelf ook het fijnst om met mijn linkeroog te kijken. Een van de voordelen met links kijken is dat je juist wel helemaal op de foto kunt concentreren en je eventueel de camera op je linkerschouder kunt zetten om je camera stiller te houden. Dit laatste werkt wss alleen als je er een BG onder hebt zitten, omdat hij anders te klein is.

RobinBuck

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:55

oke, dan blijf ik lekker met links :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:06

Ik fotografeer ook linksogig :j

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:15

ik fotografeer met rechts (en al het andere doe ik met links, dat dan weer wel) maar dat komt omdat mijn linkeroog slecht is (en ik toen nog geen bril had, althans nooit op had). Ik knijp mijn linkeroog automatisch dicht met fotograferen. Ik heb alleen in de koudere dagen last van een mistig schermpje door mijn adem :D

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 21:49

Ik ben veranderd van software, ik mijn oude Adobe versie kon ik zelf "webfotogallerie's" maken zoals het heette. Dit uploadde ik naar mijn website, en vervolgens stuurde ik een link naar de klant.

Nu heb ik een nieuwe versie van Adobe namelijk; Adobe CS6 maar hier kan ik de optie op zelf "webfotogallerie's" te maken niet.
Is er misschien een programma waarmee je dit kan doen?
Niet zoiets als tynipic, mijnalbum e.d. maar echt een programma waarme je meerdere foto's op één pagina kan plaatsen voor klanten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:22

Ik ken die functie niet, dus misschien snap ik je niet geheel, maar het zou kunnen dat jAlbum is wat je zoekt. Daarmee kan je foto's selecteren en een type fotoalbum kiezen en die als geheel uploaden naar een map op je website zodat klanten daar het foto-album kunnen bekijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:56

Ik ken de optie wel, die is er al een tijdje uit, volgens mij kan het nu via Bridge nog wel.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:04

In Adobe Lightroom kun je allerlei albums maken.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:28

Jalbum gebruik ik voor mijn portfolio is inderdaad wel hetzelfde idee :j

@ Nouks Is Bridge een programma op optie? :o

Ik ga Lightroom installeren :)

Bedankt voor de tips! :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:04

Ik heb een vraagje.. Is het slecht voor je batterij om hem op te laden als hij nog niet leeg is? Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe camera, en hij staat nog op alle streepjes van de batterij, maar morgen heb ik een fotoshoot, en ik weet niet hoe lang hij het nog volhoudt, dus dan vind ik het fijner als hij helemaal vol is.. Is het erg als ik hem dan nu oplaad? Ik heb maar 1 batterij.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:26

ik doe het wel elke keer (opladen) en zo nu en dan laat ik hem helemaal leeg lopen...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:04

Nee is volgens mij niet erg, vroeger werden batterijen daar lui van, maar met de moderne batterijen is bijladen meestal geen probleem meer. En sowieso kan een keertje geen kwaad natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:54

Maar fabrikanten raden wél aan om de eerste keer of eerste keren de accu wel helemaal leeg te maken, vol op te laden, weer helemaal leeg te maken en dan weer vol op te laden...

Ik weet niet precies wat daar de technische achtergrond voor is, maar ik gok dat ze dat niet voor de lol op de gebruiksaanwijzing zetten ;)

Later maakt 't inderdaad weinig uit, maar die eerste keren zou ik 'm toch helemaal leeg maken voordat je 'm weer aan de lader hangt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:11

Oke ik word er echt helemaal gek van... Ik heb alle instellingen geprobeerd, maar iedere keer worden die fotos van mijn wazig of vol ruis... -O-
Hoe kan dit? Op de camera zelf lijkt t allemaal super scherp maar dan zet ik ze op de pc en dan zijn het prutfotos.. Ik heb alleen picasa als bewerk
programma maar dat moet verder weinig uitmaken? Scherp is scherp en ruis is ruis lijkt mij,...

Dit is de enige mooie foto van vandaag die er tussen zit...
Afbeelding
iso van 800
witbalans automatisch
stand AV.
belichtingstijd 1/4000
Verder niet na bewerkt.

En de rest is allemaal dit, ruis en niet helemaal scherp:
http://oi46.tinypic.com/2gt6lq1.jpg --> deze is wel nabewerkt
iso 400
witbalans automatisch
stand AV.
belichtingstijd 1/1600
of:
https://lh4.googleusercontent.com/-i758 ... G_9896.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:41

Bij ISO 800 is het ook logisch dat je foto vol ruis zit.
Zeker met een sluitertijd van 1/4000e... Die sluitertijd is onnodig snel.
Voor een portret kun je met 1/400e (en vaak nóg langzamer) al makkelijk af.
Dus je had je iso beter op 200 kunnen zetten, om mee te beginnen.

De onderste...
Daar lijk je wat belichtingsproblemen te hebben door het gigantische contrast.
Donker paard voor een spierwitte achtergrond is met de meeste camera's vragen om problemen. Zeker als je nog niet precies weet hoe je dat kunt opvangen. Zet een donker paard dus liever voor een iets donkerdere achtergrond om dat te voorkomen. :)

Qua scherpstelling heb ik het gevoel dat je geen continu scherpstelling hebt gebruikt bij de actiefoto's, maar bijv. "one shot".... Klopt dat?
Je kunt de camera beter op AI Servo zetten. Dan blijft hij focussen, ook als je onderwerp beweegt.

Op welk punt in de foto heb je bij die actie foto's scherp gesteld?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:27

Dankjewel voor je reactie!
Ik had hem wel op AI Servo of all Servo. Waar is de all servo dan voor ? Ik probeerde t altijd naar het hoofd scherp te stellen, maar dan pakte hij vaak de achtergrond, dus vaak deed ik het op het midden van het paard. Ja ik ben echt een amateur. :=

Maar de iso is toch voor hoe licht het in je omgeving is? Teminste dat heb ik mij weis gemaakt. Ik heb altijd de sluitertijd zo hoog mogelijk gedaan, omdat ik dus gehoord had dat je dan een bewegend iets scherper op de foto krijgt, maar dat is dus niet zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:39

AI Servo is inderdaad prima.
Die stand zorgt er voor dat je bewegende dieren continu blijft scherpstellen.
Bij "One shot" stelt je camera maar 1x scherp. Als het dier dan nog beweegt (bijv. een paard dat in stap op je af komt lopen), dan blijft de scherpstelling staan op de plek waar het dier vertrokken is. En gaat hij dus niet mee met de beweging van het paard.

Dus AI Servo is de stand die je inderdaad wil hebben.
Op het hoofd scherpstellen adviseer ik alleen bij portretjes.
Bij een paard in beweging gaat het hoofd veel te snel om het goed te kunnen volgen. Dus dan kun je het beste op de buik of schouder van het paard scherpstellen. :j

Daar gaat het dus in ieder geval niet verkeerd ;)
Wat dan wel nog het probleem is, dat is dus lastig vanaf een afstandje te zeggen... Want de manier van scherpstellen en het scherpstel veld gaan in ieder geval goed.

De ISO is een middel om de lichtgevoeligheid van je sensor te verhogen of juist te verlagen.
Vroeger met rolletjes hadden de rolletjes van verschillende ISO waardes een andere chemische samenstelling, waardoor het rolletje met een hoge iso waarde heel gevoelig was voor licht. Die had dus weinig licht nodig om toch een goed belichte foto te krijgen. Ideaal in situaties waar het donker is.

Je stelt de iso in, afhankelijk van hoe "licht" het is.
Over het algemeen kun je meestal deze waardes als beginwaarde gebruiken:
Zonnig - iso 200
Licht bewolkt - iso 400
Zwaar bewolkt - iso 800
Binnenbak - iso 1600 of hoger

Als je de AV stand gebruikt, stel je dus zélf je diafragma EN je iso in.
Diafragma mag gewoon lekker ver open. Dan krijg je veel licht binnen en heb je maximaal kans op een mooie wazige achtergrond.
Iso stel je in met de beginwaardes die ik hierboven heb gegeven.

Vervolgens ga je het paard volgen, en je uitsnede maken zoals je de foto wil hebben. Dan druk je de ontspanknop half in (dan gaat de camera ook gelijk scherpstellen, etc.) en komt er een lichtmeting in beeld. Je ziet door de zoeker de iso waarde, gekozen diafragma EN de sluitertijd die de camera suggereert.
Daar kijk je even naar...

Want die sluitertijd is er inderdaad om bewegende dieren te bevriezen.
Die moet dus net snel genoeg zijn om alle bewegingen stil te zetten in je foto. Heel erg veel sneller dan die drempelwaarde is onnodig. Want dat heeft verder geen invloed op je foto. Behalve dat je iso daar dan "te" hoog voor staat.

Bij die eerste foto die je liet zien bijvoorbeeld... Met iso 800 en een sluitertijd van 1/4000e.
Dat is zonde. Als je de iso op bijv. 200 had gezet, dan had je geen ruis gehad. En was je sluitertijd toch nog ruim snel genoeg geweest om het paard te bevriezen :)

Voor portretten is 1/200e vaak al snel genoeg. Evt. om veilig te zitten kun je naar 1/400e gaan.
Voor stap en draf is meestal 1/250e of 1/320e ook al wel genoeg. En voor galop zit je op 1/500e of wat hoger.
Die waardes zijn niet exact, want je kunt je voorstellen dat een kwpnner veel trager beweegt met z'n benen dan bijvoorbeeld een shetlandpony.
Dus als je net een kwpnner op de foto hebt gezet en het gaat prima qua sluitertijden, dan kan het voorkomen dat je bij die shetlandpony daarna toch nog bewegingsonscherpte krijgt, omdat zijn beentjes veel sneller gaan.
Dan zet je dus indien nodig je iso wat hoger. Dan komt er meer licht beschikbaar en kan de camera een snellere sluitertijd kiezen om toch voor bevriezing te zorgen.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:05

ik heb een vraagje :D ik voel me nu ff heel dom maar goed:P
hoe maken jullie actiefoto's

want ik heb het geprobeerd (af-c stand geloof ik zo uit mijn hoofd) (op nikond3100)
en een lage sluitertijd (of is het nou hoog, verwarrend) rond 1/500
en dan krijg ik ; of het dier mis ik qua shots,
of hij is nog niet scherp genoeg (naar mijn idee)
in iedergeval zijn ze geen succes,

waar doe ik het fout :P?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:19

@Yvonne_V: als je het stukje boven jou bericht leest ben je al een heel stuk wijzer denk ik :)
Femke heeft het daar heel goed en duidelijk op geschreven.

En Domme vragen bestaan niet he ;) :)
Wat mijn idee is ben je dommer als je niets vraagt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:22

Suus__ schreef:
@ [***] Is Bridge een programma op optie? :o

Beetje late reactie, maar Bridge is een ander programma van Adobe dat standaard bijgeleverd is bij andere Adobe-programma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 00:22

Yvonne_V schreef:

want ik heb het geprobeerd (af-c stand geloof ik zo uit mijn hoofd) (op nikond3100)

Wat bedoel je met "het dier missen", dat ze letterlijk al voorbij zijn voor je de foto kunt maken? Op AF-C moet je natuurlijk wel het dier volgen in de zoeker :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 01:19

Femke schreef:
Maar fabrikanten raden wél aan om de eerste keer of eerste keren de accu wel helemaal leeg te maken, vol op te laden, weer helemaal leeg te maken en dan weer vol op te laden...

Ik weet niet precies wat daar de technische achtergrond voor is, maar ik gok dat ze dat niet voor de lol op de gebruiksaanwijzing zetten ;)

Later maakt 't inderdaad weinig uit, maar die eerste keren zou ik 'm toch helemaal leeg maken voordat je 'm weer aan de lader hangt.

Volgens mij heeft dat te maken met het calibreren van je kamera. Dan kent de kamera de voltages bij elk percentage en kan die de percentages (of streepjes) precieser weergeven. (ik dacht dat het daarmee temaken had)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:17

Yvonne_V schreef:

Stel dat je in een bak foto's maakt...
Volg het paard dan al bij C, als je bij E foto's wil maken.
Dan heb je rustig de tijd om alles te controleren qua instellingen. Om je compositie te bepalen, om scherp te stellen...
En daarna om passen te tellen.

Als het goed is ben je dan halverwege de lange zijde wel klaar om een foto te maken.

Maar neem de tijd voor jezelf. Maak maar 1 foto op zo'n lange zijde. En wacht ook echt met 't maken van de foto tot je weet dat zowel de benen van het paard, als de cap van de ruiter en natuurlijk de neus en staart van het paard er helemaal op staan. Je horizon (zo goed als) recht is en de scherpstelling goed zit.

@Nils_010:
Dat zou kunnen... :j
Ze adviseren 't zelfde ook voor vrijwel alle andere apparaten met een accu of batterijen (boormachines, telefoons, mobieltjes, tablets, etc.).

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:38

Nouks schreef:
Suus__ schreef:
@ Nouks Is Bridge een programma op optie? :o

Beetje late reactie, maar Bridge is een ander programma van Adobe dat standaard bijgeleverd is bij andere Adobe-programma's.

Dankje, Bridge heb ik inderdaad maar ik snap niet echt hoe ik een 'webfotogallerie' daar mee kan maken.

Edit; laat maar het lukt al! :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:59

Femke schreef:
AI Servo is inderdaad prima.
Die stand zorgt er voor dat je bewegende dieren continu blijft scherpstellen.
Bij "One shot" stelt je camera maar 1x scherp. Als het dier dan nog beweegt (bijv. een paard dat in stap op je af komt lopen), dan blijft de scherpstelling staan op de plek waar het dier vertrokken is. En gaat hij dus niet mee met de beweging van het paard.

Dus AI Servo is de stand die je inderdaad wil hebben.
Op het hoofd scherpstellen adviseer ik alleen bij portretjes.
Bij een paard in beweging gaat het hoofd veel te snel om het goed te kunnen volgen. Dus dan kun je het beste op de buik of schouder van het paard scherpstellen. :j

Daar gaat het dus in ieder geval niet verkeerd ;)
Wat dan wel nog het probleem is, dat is dus lastig vanaf een afstandje te zeggen... Want de manier van scherpstellen en het scherpstel veld gaan in ieder geval goed.

De ISO is een middel om de lichtgevoeligheid van je sensor te verhogen of juist te verlagen.
Vroeger met rolletjes hadden de rolletjes van verschillende ISO waardes een andere chemische samenstelling, waardoor het rolletje met een hoge iso waarde heel gevoelig was voor licht. Die had dus weinig licht nodig om toch een goed belichte foto te krijgen. Ideaal in situaties waar het donker is.

Je stelt de iso in, afhankelijk van hoe "licht" het is.
Over het algemeen kun je meestal deze waardes als beginwaarde gebruiken:
Zonnig - iso 200
Licht bewolkt - iso 400
Zwaar bewolkt - iso 800
Binnenbak - iso 1600 of hoger

Als je de AV stand gebruikt, stel je dus zélf je diafragma EN je iso in.
Diafragma mag gewoon lekker ver open. Dan krijg je veel licht binnen en heb je maximaal kans op een mooie wazige achtergrond.
Iso stel je in met de beginwaardes die ik hierboven heb gegeven.

Vervolgens ga je het paard volgen, en je uitsnede maken zoals je de foto wil hebben. Dan druk je de ontspanknop half in (dan gaat de camera ook gelijk scherpstellen, etc.) en komt er een lichtmeting in beeld. Je ziet door de zoeker de iso waarde, gekozen diafragma EN de sluitertijd die de camera suggereert.
Daar kijk je even naar...

Want die sluitertijd is er inderdaad om bewegende dieren te bevriezen.
Die moet dus net snel genoeg zijn om alle bewegingen stil te zetten in je foto. Heel erg veel sneller dan die drempelwaarde is onnodig. Want dat heeft verder geen invloed op je foto. Behalve dat je iso daar dan "te" hoog voor staat.

Bij die eerste foto die je liet zien bijvoorbeeld... Met iso 800 en een sluitertijd van 1/4000e.
Dat is zonde. Als je de iso op bijv. 200 had gezet, dan had je geen ruis gehad. En was je sluitertijd toch nog ruim snel genoeg geweest om het paard te bevriezen :)

Voor portretten is 1/200e vaak al snel genoeg. Evt. om veilig te zitten kun je naar 1/400e gaan.
Voor stap en draf is meestal 1/250e of 1/320e ook al wel genoeg. En voor galop zit je op 1/500e of wat hoger.
Die waardes zijn niet exact, want je kunt je voorstellen dat een kwpnner veel trager beweegt met z'n benen dan bijvoorbeeld een shetlandpony.
Dus als je net een kwpnner op de foto hebt gezet en het gaat prima qua sluitertijden, dan kan het voorkomen dat je bij die shetlandpony daarna toch nog bewegingsonscherpte krijgt, omdat zijn beentjes veel sneller gaan.
Dan zet je dus indien nodig je iso wat hoger. Dan komt er meer licht beschikbaar en kan de camera een snellere sluitertijd kiezen om toch voor bevriezing te zorgen.

Super bedankt voor je uitleg!! +:)+
Zal zaterdag gelijk weer even proberen :D