Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:1. Open de foto in PS
2. Filter > Rendering > Belichtingseffecten.
Dan krijg ik niet helemaal dezelfde opties die zij krijgt, ik krijg om te beginnen geen flashlight en het is gewoon net ietsjes anders, toch vind je wel weer wat dingen terug.
Ik heb met zowel punt als spotlicht gespeeld (bij spotlicht kun je met een soort paralu in de rondte draaien waar je het licht vandaan wilt laten komen.
3. Via Afbeelding > aanpassen > curven.
4. Ik ga nu dus niet naar photofiltre, blijf in PS en doe zoals ze aangeeft contrast aanpassen via afbeelding > aanpassen > contrast en brightness
5. Dan via laag klikken op nieuwe laag (of via dat tekentje zoals in de tut staat).
Terwijl deze laag geselecteerd lijkt te zijn rechts in het paneel (aangegeven als laag 1 en je ziet alleen grijswitte blokjes.
Helemaal links zie je een aantal tools, onder het gummetje zie je een vierkantje, als je die aanklikt kun je kiezen gradient of emmertje.
Dan kies je emmertje en vervolgens kies je rechtsboven een bruintint, dan ga je naar de foto en zie je je emmertje verschijnen. Klikken en je scherm vliegt effen bruin.
Je ziet nu dat laag 1 in dat paneel bruin is, en iets daarboven zie je normaal staan. Ga op die pijltjes staan en kies dan Uitsluiting en kies daarnaast, bij dekking, het percentage.
Dan ga ik naar selecteren > alles en dan naar bewerken en > verenigd kopieren. Dan weer naar bewerken maar dan > speciaal plakken > plakken op huidige locatie.
Bij mij heet dit nu laag 2 en niet laag 3, zoals zij zegt. Daar staar ik me niet op blind.
Dan zie je weer bij dat balkje rechtsonder normaal staan, daar kies je nu zwak licht en zet dat op 52%.
Het vervagen wat ze noemt, is op zich niet nodig, maar als je het wilt... Bij mij zit dat niet op de plek waar zij het heeft zitten. Bij CS6 zit dat bij filter > vervagen > gaussiaans vervagen.
6. Spelen met licht en kleur is wel gewoon zoals ze het noemt, dus afbeelding > aanpassen > kleurbalans
7. Weer een nieuwe laag maken, dus dat icoontje of laag > nieuw. Dan ga je weer naar dat icoontje onder het gummetje links, en door erop te klikken kun je weer kiezen emmertje of gradient. Dan kies je dus gradient.
Kleur kiezen en dan moet ik met de muis een richting trekken met de muis (Dus op de foto staan bv rechts, muis inklikken en vasthouden en naar links bewegen. Of van boven naar beneden of.. wat je wilt.
Dan zet je hem weer op uitsluiting en de dekking fors naar beneden, zij zegt 12% maar dat hangt nogal van je voorwerp af.
Ik vind deze stap niet altijd wat toevoegen, maar speel er maar mee.
8. Flatten image heb ik niet (of niet gevonden). Ik doe dus net als in stap 5: selecteren > alles en dan naar bewerken en > verenigd kopieren. Dan weer naar bewerken maar dan > speciaal plakken > plakken op huidige locatie.
Dan laag dupliceren bij laag > dupliceren en dan ga je weer naar dat balkje met normaal, je stelt hier nu in zwak licht en zet de dekking op 42%
9. Evt verscherpen > filter > verscherpen