[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:10

Hallo!
Ik ben benieuwd of jullie wat weten van fisheye lenzen/camera's!?

Ik vind het een ontzettend leuk effect altijd, zag dat lomography een fisheye camera heeft, analoog uiteraard. Maar Nikon heeft ook lenzen, iemand verstand hiervan?
De lenzen van nikon zijn erg duur..maar er staat ook niet bij of de lens op alle camera's past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:38

Kort gezegd heb je twee soorten fisheyes:

- Met autofocus
- Zonder autofocus

In de laatste categorie heb je er een hoop, soms ook optisch hele mooie, maar daarmee zul je dus wel handmatig moeten scherpstellen. Fisheyes met AF zijn vaak erg prijzig.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:17

Fizz schreef:
Ik ben voor portret- en modelfotografie op zoek naar een nieuw objectief.
Ik ben in het bezit van een Canon eos 50D.
Tevens heb ik een zoomlens.

Mijn maximale prijs ligt bij de 500,- euro.
Ik hoop dat jullie mij iets kunnen aanraden, ik sta ook open voor lenzen met een vaste brandpuntsafstand.

Je kunt eens kijken naar:
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM
Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM

Goedkoper alternatief is:
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 85mm f/1.8 USM

Ik heb zelf de 50mm en 85mm van Canon. Die Sigma's waren destijds nog niet uit of net uit... :( Die Sigma's zijn misschien zelfs nog beter dan de bovengenoemde lenzen van Canon. :=

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:27

Ik heb net wat reviews zitten lezen en de meningen zijn toch erg verdeeld over de canon lenzen.
Wat vind jij uit ervaring een fijner objectief?

Canon EF 50mm f/1.4 USM
of
Canon EF 85mm f/1.8 USM

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:29

Bagheera_206 schreef:
Ik heb zelf de 50mm en 85mm van Canon. Die Sigma's waren destijds nog niet uit of net uit... :( Die Sigma's zijn misschien zelfs nog beter dan de bovengenoemde lenzen van Canon. :=

De Sigma 50 mm f/1.4 is in ieder geval beter dan de Canon (en duurder). De 85 mm heb ik geen ervaring mee.
Laatst bijgewerkt door JolandaS op 28-02-12 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:30

@Fizz: Dat is afhankelijk wat je fotografeert, welke brandpuntsafstand het beste bij jouw fotografie past. Ik vind de lenzen erg aan elkaar gewaagd qua snelheid, contrast, scherpte. Jouw vraag is dus lastig te beantwoorden. Ik heb vaker de 50mm dan de 85mm op mijn body zitten, maar dat wil niet perse zeggen dat het een fijner objectief is, maar dat ik vaker dingen fotografeer waar de 50mm beter bij past dan de 85mm... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:41

Fizz schreef:
Ik heb net wat reviews zitten lezen en de meningen zijn toch erg verdeeld over de canon lenzen.
Wat vind jij uit ervaring een fijner objectief?

Canon EF 50mm f/1.4 USM
of
Canon EF 85mm f/1.8 USM

Mijn ervaring is dat de 85mm optisch beter is. Maar zeker niet onbelangrijk is welk brandpunt je het meest "ligt".

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 02:22

Nouks schreef:
Kort gezegd heb je twee soorten fisheyes:

- Met autofocus
- Zonder autofocus

In de laatste categorie heb je er een hoop, soms ook optisch hele mooie, maar daarmee zul je dus wel handmatig moeten scherpstellen. Fisheyes met AF zijn vaak erg prijzig.

oke thanks! wel iets om over na te denken.. AF is wel makkelijker naturlich :Y)

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:27

Wat is een normale prijs voor een 2e hands lens?
In dit geval de tamron 28-75mm

De helft van de prijs? 2/3 van de prijs? of 3/4?
Verder is goede staat en geen krassen.

Ik ben één tegen gekomen voor 180,- is dit een goede prijs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:37

Afh. vd. staat meestal zo tussen de 65% (afgeragd) en 75% (ZGAN) van de actuele (!) nieuwprijs, meestal zo rond de 70% voor een goed-functionerend objectief met normale gebruikssporen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:44

Oke bedant! :D

Dan zou 180,- dus een hele goede prijs zijn van een objectief wat nu nieuw 350,- is :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:28

Maaltje schreef:
Hallo,

Ik heb een Canon EOS 400d, kitlens en een zoomlens Canon 80-200mm. De zoomlens is al wat ouder, en ben de laatste tijd ontevreden over de kwaliteit ervan. Daarom zit ik er nu aan te denken om de Canon 55-250 f/4-5.6 IS II te kopen. Vinden jullie dit een logische beslissing of hebben jullie andere ideeën? Ik heb niet een heel hoog budget dus kan helaas niet gaan voor een lichtsterker objectief..

Nog even een update!
KLIK - KLIK - KLIK
Ik ben super blij met de lens! :):) Vandaag was het helaas niet erg mooi weer, maar ik ben toch blij voor de eerste keer! Kan het alleen maar beter worden denk ik. :D

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:56

Hallo

Ik vroeg me eigenlijk af wat nou de meest geschikte telelens is voor mijn camera.
Ik heb een Nikon D60 dus dat is al een wat oudere. Ik heb nu een Nikkor AF-S 70-300 VR telelens maar ik heb het idee dat de lens echt hele onscherpe foto's maakt. En ik denk niet dat het aan mijn instellingen ligt want dat is allemaal prima verder. Ik heb ook niet echt een budget voor een lens.

Ik wil denk ik ook wel graag een nieuwe body met meer mogelijkheden. En omdat ik nog weinig glas heb weet ik niet of ik wil overstappen op de Canon of gewoon bij de Nikon blijf en welke body ik precies wil.

Ik fotografeer het meest dieren dus de snelheid is wel belangrijk. Ik heb niks met nachtfotografie dus een lens die goed is in foto's maken in het donker dat maakt mij niks uit.

Alvast bedankt :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:12

Movement schreef:
Hallo

Ik vroeg me eigenlijk af wat nou de meest geschikte telelens is voor mijn camera.
Ik heb een Nikon D60 dus dat is al een wat oudere. Ik heb nu een Nikkor AF-S 70-300 VR telelens maar ik heb het idee dat de lens echt hele onscherpe foto's maakt. En ik denk niet dat het aan mijn instellingen ligt want dat is allemaal prima verder. Ik heb ook niet echt een budget voor een lens.

Ik wil denk ik ook wel graag een nieuwe body met meer mogelijkheden. En omdat ik nog weinig glas heb weet ik niet of ik wil overstappen op de Canon of gewoon bij de Nikon blijf en welke body ik precies wil.

Ik fotografeer het meest dieren dus de snelheid is wel belangrijk. Ik heb niks met nachtfotografie dus een lens die goed is in foto's maken in het donker dat maakt mij niks uit.

Hoi,

Is het probleem wat je ervaart met je lens nieuw? Ben je goed bekent met de theorie van fotografie om er zeker van te zijn dat het echt niet aan je instellingen ligt? Heb je misschien een voorbeeldfoto met exif? :)

Het kan zijn als je Nikon gewend bent dat je Nikon body's prettiger vind, maar overstappen kan natuurlijk ook. Afhankelijk van wat je zoekt kan Canon iets voordeliger zijn met de lenzen. Het is wel handig om te weten wat je budget zou zijn voor body en lenzen om een inschatting te kunnen maken van wat je zou kunnen gaan kopen...

Je laatste zin is een beetje tegenstrijdig. Ik ken niet zoiets als een lens die goed is in foto's maken in het donker. Wel ken ik lichtsterke lenzen, die gebruik je niet zozeer in het donker, maar in omstandigheden met weinig licht. Dat kan gewoon binnen in huis/gebouw zijn of bij sombere dagen buiten, in het bos etc. Lichtsterke lenzen zijn wel over het algemeen kostbaar. Dus als jij inderdaad alleen buiten en bij mooi weer wil fotograferen (of in een studio ) dan heb je waarschijnlijk geen lichtsterke lens nodig. Ik zeg trouwens tegenstrijdig omdat je zegt dat snelheid belangrijk is, en met een lichtsterke lens kan je uiteraard snellere sluitertijden behalen bij dezelfde omstandigheden dan met een minder lichtsterke lens.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:16

Theoretisch zou een lichtsterke lens sneller scherp moeten stellen in goede lichtomstandigheden, maar geloof dat dat nauwelijks meetbaar is. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:17

Movement schreef:
Hallo

Misschien kun je zondag even de Sigma 70-200mm f/2.8 en de Nikkor 80-200mm van Aniek proberen. ;) Geloof dat ze samen met Merel wilt proberen om een Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2 te huren zodat ze weten of het iets is om serieus voor te gaan sparen... :=

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:26

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:28

Dan weet je iig of het aan je body of lens ligt. ;) Als je dan de lens nog even uitprobeert op de D7000's van Aniek of Merel weet je dat ook meteen of het aan de lens ligt... :=

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:35

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:43

ja kan het ze altijd vragen natuurlijk. Maar hadden hun geen canon??

Het was heel donker op die dag dus ik moest wel in de 800 iso.
Ik vond de 3e ook wel onscherp eigenlijk. Beetje wazig.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:53

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:55

Movement schreef:
ja kan het ze altijd vragen natuurlijk. Maar hadden hun geen canon??

Het was heel donker op die dag dus ik moest wel in de 800 iso.
Ik vond de 3e ook wel onscherp eigenlijk. Beetje wazig.

Aniek en Merel fotograferen met Nikon D7000 die ik je ook adviseerde ipv de D800. ;) Samen met die Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2. :P

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:59

ik heb wel een AF-S lens nodig. Anders kan ik niet automatisch scherpstellen en handmatig scherpstellen is ..... #$@%@#!#$%^$% uit ervaring :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:20

JolandaS schreef:
Movement schreef:
Heb hier even een paar foto's in linkjes.

http://img849.imageshack.us/img849/4674/dsc0057ncd.jpg

Voor ISO 800 en 1/200 ziet dit er niet verkeerd uit qua scherpte

Movement schreef:

1/80 op 300 mm is een gewaagde sluitertijd, het resultaat bij ISO 800 is ook hier niet verkeerd

Movement schreef:

wat is hier je probleem met de scherpte?

Ik ga grotendeels mee met Jolanda. Sowieso neem ik aan dat je camera een cropcamera is dus dan is 1/200e met 145mm al aan de krappe kant, laat staan inderdaad die tweede foto. Derde foto zie ik denk ik wel wat jij bedoelt, maar dit lijkt op een scherpstelfout. Als ik naar het touw kijk dan lijkt het bijna voorste deel van het touw het scherpste te zijn, er lijkt dus (per ongeluk) scherpgesteld te zijn voor het paard in plaats van op het oog?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:00

FlyAway schreef:
Nouks schreef:
Ligt er vooral ook aan wat voor extender je hebt :)

Hoi nouks, zijn er ook extenders die passen op bijvoorbeeld de 50mm die bagheera noemt?

En die ringen die hierboven geplaatst worden, verlies je dan je AF?

Hoi Nouks, kun je hier wat over vertellen?