[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cisss

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:59

Oké, super. Heel erg bedankt! :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:41

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:27

In een Photoshop programma Sabine

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:21

Ik denk dat je het beste de topicstarter van dat topic even een pbtje kunt sturen met de vraag welke bewerkingen ze toegepast heeft? :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 17:49

Ik ben laatst met mijn net nieuwe camera (canon eos 450 _ 18-55mm lens) met een vriendin meegeweest om foto's van het rijden te maken.

nu ben ik dus die foto's aan het nakijken, en heb de meeste keren een sluitertijd van 1/320 gebruikt.
Ik dacht dat dit genoeg zou zijn voor een echt stilstaand beeld. maar ik kom er nu achter dat de beentjes toch een beetje onscherp zijn.

bijvoorbeeld hier:
http://i518.photobucket.com/albums/u349/L_Pointer/IMG_2421.jpg

en nog even een vraagje: wat vinden jullie van mijn copyright? of is ie miss wat te groot? Hebben jullie tips? ik weet niet wat ik er aan moet veranderen.. maar ben er nog niet helemaal over uit.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:29

ik zou schieten met av, waarom zou je zo moeilijk doen met de sluitertijd?

ik zou het logo wat kleiner doen :) vind hem wel erg mooi!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:08

@ laukeB: Ik zal de copyright inderdaad kleiner maken. Dat ziet er dan mooier uit. En dan word je niet naar het logo toegetrokken, zeg maar.
Verder heb ik nog wel een tip. Ik zal je copyright als metatag (dat je foto wel een copyright heeft, maar dat dit niet zichtbaar is) gebruiken.

De foto ziet er goed uit verder. Ik zal misschien wel iets gaan spelen met de kleuren zodat het er meer uitkomt zeg maar :D!

Keep up the good work :D!!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:22

Ik wil mij veel meer gaan verdiepen in de fotografie. Vandaag even snel een foto gemaakt van mijn verzorgpaard. Was bij de schemering, maar hebben jullie enkele tips die ik kan gebruiken? Is niks veranderd aan de foto, alleen nog maar verkleind zodat jullie de oorspronkelijke foto kunnen zien :)

Afbeelding

Ik weet dat ik nogal een beginneling ben :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:26

Ten eerste is dit een ontzettend slechte houding voor het paard, laat hem eerst eens gewoon met z'n hoofd omhoog naar je kijken. Had je iemand bij je die hem vast kon houden? Daarnaast is z'n oog half dicht - let op je timing - en is de achtergrond vrij rommelig - kies deze met zorg uit :) Ook vidn ik hem iets te donker..

Kijk bijvoorbeeld eens naar foto's van andere fotografen. Wat vind je daar mooi aan? En probeer dan daar op te letten. Waar ik zelf ook veel aan gehad heb is topics op fotokunst bekijken en ook de tips die daar gegeven worden, daar kun je veel van leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:52

Wacht effe... Ontzettend slechte houding? Een paard graast toch van nature bijna de hele dag, daar is toch niks slechts aan?

Indien je puur doelt op "interessante houdingen voor fotografie" ben ik het ook niet helemaal met je eens. Het is mijns inziens meer het standpunt en de uitsnede die dit geen interessante foto maken dan specifiek de houding. Heb meer dan eens mooie foto's - ook closeups van het hoofd - van grazende paarden langs zien komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 01:07

Nouks schreef:
Wacht effe... Ontzettend slechte houding? Een paard graast toch van nature bijna de hele dag, daar is toch niks slechts aan?

Indien je puur doelt op "interessante houdingen voor fotografie" ben ik het ook niet helemaal met je eens. Het is mijns inziens meer het standpunt en de uitsnede die dit geen interessante foto maken dan specifiek de houding. Heb meer dan eens mooie foto's - ook closeups van het hoofd - van grazende paarden langs zien komen.

Je hebt helemaal gelijk hoor, niet genoeg genuanceerd. Ik bedoel meer dat ik hem dan vanuit een iets andere hoek zou hebben genomen, en dat ik deze houding sowieso niet bijzonder mooi / interessant vind op een foto. Hoewel daar natuurlijk altijd uitzonderingen op zijn :P

Laat ik het zo samenvatten: de meeste foto's die in deze houding gemaakt worden vind ik niks. Sommigen geven er dan weer een creatieve draai aan waardoor het wel weer interessant wordt.

Overigens is dit gewoon mijn bescheiden mening :o Dat ik er niet van houd wil natuurlijk niet zeggen dat andere mensen dat met mij eens zijn :P

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:04

kippie20 schreef:
@ laukeB: Ik zal de copyright inderdaad kleiner maken. Dat ziet er dan mooier uit. En dan word je niet naar het logo toegetrokken, zeg maar.
Verder heb ik nog wel een tip. Ik zal je copyright als metatag (dat je foto wel een copyright heeft, maar dat dit niet zichtbaar is) gebruiken.

De foto ziet er goed uit verder. Ik zal misschien wel iets gaan spelen met de kleuren zodat het er meer uitkomt zeg maar :D!

bedankt voor de tip :)

maar hoe doe je dat die metatag?

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:57

LaukeB schreef:
kippie20 schreef:

bedankt voor de tip :)

maar hoe doe je dat die metatag?

Als het goed is door rechter muisknop op de foto > eigenschappen > details > copyright.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:02

in photoshop? of gewoon bij bestanden? ik kan het bij allebei niet vinden ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 15:34

In Photoshop Ctrl+Alt+Shift+I, dan opent het dialoogvenster bestandsinformatie en kun je IPTC bijvoegen :)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:15

Ik heb sinds een dag een Sony Alpha230 spiegelreflex, erg fijne camera!
Was alleen wat aan het oefenen met scherpte/onscherpte, wel ontdekt dat je een wazige achtergrond krijgt door het diafragma (heb ik de goeie term? :+ A op m'n camera) zo laag mogelijk te doen. Deze kan echter maar tot 3,5 ligt dit aan de lens die erop zit (kitlens)?
Hoe kan ik hiermee toch een zo wazig mogelijke achtergrond krijgen? :)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:38

Klopt, hoe groter de diafragma-opening (het getal wordt dan kleiner) hoe kleiner de scherpte-diepte, en hoe onscherper (en dus waziger) de achtergrond.

Als je al op je maximale diafragma zit, kan je proberen om je onderwerp zo ver mogelijk van de achtergrond te zetten. Zet je je onderwerp (neem een paard voor het gemak) tegen een heg aan, valt deze nog in het scherptevlak van je lens, en wordt ie dus helemaal scherp. Als je met dezelfde instellingen een foto maakt waarbij het paard een meter of 5 a 10 van de heg wegstaat, wordt deze veel waziger. Ook kun je experimenteren met verschillende brandpuntafstanden (zoomen), op 55mm is je scherptevlak bij een gelijk diafragma veel dunner dan bij 18mm, waardoor je een sneller verloop van de scherpte krijgt (dus makkelijk gezegd: een achtergrond is ook dan eerder wazig)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:48

Ah dat is te begrijpen, bedankt!
Morgen met daglicht weer even wat klooien bij de paarden :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 09:53

Nouks schreef:
In Photoshop Ctrl+Alt+Shift+I, dan opent het dialoogvenster bestandsinformatie en kun je IPTC bijvoegen :)

en als je dat invult heb je dus een onzichtbare copyright erop staan zeg maar... maar als ik hem dan bij een site upload. staat ie er dan nog steeds op? want ik heb het even geprobeerd, en als ik dat op eigenschappen druk kan ik niks terugvinden van wat ik heb ingevult...

sorry voor al mijn vragen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 10:55

ProbEer het eens met een van je foto's en plaats hier een linkje, dan zal ik even kijken/het aan je laten zien. Overigens is het invullen van IPTC zeer nuttig maar mijns inziens geen vervanging voor een zichtbaar watermerk.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:49

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:37

Heej,
Ik heb een vraagje, een kennis van me heeft vlekken op al zijn foto's maar zijn dit nu vlekken op de lens of de camera?

http://i215.photobucket.com/albums/cc31 ... 1270463748

het lijkt meer op vlekken die in de camera zitten vind ik, maar als dit zo is, wat kun je hier dan het beste mee doen?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:20

Dit zijn stofjes op de sensor. Wat voor camera heeft hij? Als het een nieuw model is, en er een 'antidustiets' op zit, kan de camera zichzelf wellicht 'schoonschudden'.

Als hij zelf geen ervaring heeft met schoonmaken van sensoren, is het verstandig om de camera weg te brengen zodat ie schoongemaakt kan worden. Kost wat geld, maar daarna is ie weer schoon. Je kan ook zelf een hoop proberen (als je googlet op 'sensor schoonmaken' of 'stofjes op sensor' vind je flink wat verschillende oplossingen) maar je sensor is ontzettend kwetsbaar, dus kijk er mee uit, ga er alleen mee 'klooien' als je overtuigd ben van je eigen handigheid ;). Waar je relatief weinig mee fout kan doen, is met een blazertje als dit: http://photovillage.com/images/T/rocket-blaster.png voorzichtig (!!!) langs je sensor blazen. In de handleiding van de cam lees je waarschijnlijk hoe je hem in de 'sensorreinigingsstand' kan zetten.

Edit: bovenstaande geldt voor een spiegelreflex trouwens, als het een compact is, is naar een winkel gaan volgens mij (zelf eigenlijk nul verstand van compacts) de enige optie.

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:23

het is een Nikon D40 :)

Bedankt voor je uitleg!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:50

@ nouks: zou je misschien nog ff willen kijken?

en hebben jullie misschien nog tips wat ik met m'n sluitertijd kan doen? of indd gewoon in AV schieten?