[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen?Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:03

ik zelf zxou het wel een fijn gevoel vinden dat mijn camera verzekerd is, maar het ligt eraan wat het kost. ik kon voor mijn camera tot 1500 euro verzekeren voor 50 euro per jaar ofzo, en dat heb ik dus gedaan.

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:11

het ligt er aan waar voor je het wild verzekeren ik heb mijn camera's lenzen en flitser laten verzekeren voor diefstal en schade ook val schade
heb je het nieuw gekocht of 2e hands want je moet premie of de nieuw waarde betalen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:13

Akimasa schreef:
Ik heb trouwens nog een vraagje,

Is het slim, als ik mijn 40D koop, plus de 70-200 F4.0 te laten verzekeren of is dit onnodig?

Je kunt het overwegen. Zeker bij duurdere body's en objectieven. Als je nou een 400D en een 18-55 had dan zou ik het persoonlijk niet doen. :)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:29

Ik heb al mijn apparatuur verzekerd bij de ANWB deze dekt meer dan een winkel of reisverzekering en ik betaal tegen de 30 euro per jaar geloof ik.
Voordeel van de ANWB is dat val en stormschade word vergoed ook als een paard je dus het water in duwt bijv. Je verzekerd bent als je naar een lokatie rijd en daar niet overnacht (met reisverzekering wel zo) en nog een aantal voordelen. Je kunt ook heel makkelijk ongespecificeerd tot 250, bijverzekeren.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:55

Ik ga vrijdag de Fuji Finepix S1000FD kopen op mijn werk (V&D). Heb op internet veel goede reacties gelezen.

Is het wel zo dat als je klikt, de foto ook gelijk genomen wordt?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:58

ligt aan je sluitertijd. de fuji's zijn zeer fijne instapcameras :)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:01

Oke, maar als ik aan het begin niks aan de sluitertijd instelling zou doen, maakt hij de foto dus redelijk snel?

Ik wil inderdaad niet gelijk de overstap maken naar een spiegelreflex, dus eerst maar hiermee hobby'en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:17

Of een foto gelijk wordt genomen, ligt niet aan de sluitertijd maar aan de tijd die een compactcamera vaak nodig heeft voor de foto daadwerkelijk wordt gemaakt. Dat noem je de "shutter lag". Geen idee hoe dat zit met de genoemde camera, maar je zou eens kunnen googelen op "Fuji S1000FD shutter lag" en kijken wat je tegen komt.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:29

Bedankt! Zal eens even op google rondkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:14

Laat maar, niet belangrijk :+ Ben nog aan het slapen :Z
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:15

Ntlie_ schreef:
:wave:

Ik ben op zoek naar voorbeeldfoto's van de Panasonic DMC-LS80 (deze camera: *klik* )
En dan het liefst een foto die buiten is gemaakt met mooi weer, een foto met schemering, en ee paar foto's met flits....

O:)

Ik vind er namelijk op i-net wel reviews over en die zijn over het algemeen vrij positief.. Maar ik heb hele slechte ervaringen met foto's met flits dus ik wil er graag zeker van zijn dat deze wel goede foto's maakt. O:)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:22

Ik zou ook graag nog wat voorbeeldfoto's zien van de Finepix S1000FD. Heb er al een paar voorbij zien komen, maar ik wil er graag nog wat meer zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:37

[***]: had nog willen reageren op jou, even vergeten....

De G-serie is absoluut nog steeds erg compact hoor, alleen niet zo compact als de Ixusjes. Zijn goede camera's in een compact jasje. Ze zijn vergelijkbaar met de meeste PowerShot camera's qua gewicht, maar wat vierkanter/platter en daardoor ook compacter. Ze zijn in ieder geval nog een stuk kleiner en lichter dan de body van een 450D of 1000D (spiegelreflexcamera, body is zonder lens).

Anders gewoon eens naar een winkel toestappen en 'm even vasthouden, dan weet je of 'ie klein genoeg is voor jouw wensen. Overigens is er wel inmiddels al een opvolger, de G10, dus ik weet niet of 'ie nog op veel plaatsen nieuw te koop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:45

Ok, bedankt :)

Denk dat ik inderdaad maar eens naar een winkel stap :j Moet toch nog gaan om te zien of mijn Ixus nog te redden valt :+ dus dan kan ik ook wat rondkijken ;) Alleen ontbreekt de tijd mij tegenwoordig een beetje ... vandaar dat ik alvast hier eens vroeg :)

Is de G-serie aan te raden voor iemand als ik? Iemand die dus serieus hobbymatig fotografeert .. Ik maak de foto's voor mijn eigen plezier, maar wil wel goede foto's en probeer te kijken naar achtergrond, compositie, ... dus ik trek geen foto's om er maar te hebben zeg maar ;) Of is de Ixus dan ook nog goed genoeg?

Momenteel mis ik dus vooral wat optische zoom (met momenten), dus dat zou ik graag iets meer hebben indien mogelijk, en zelf instellingen doen (sluitertijd e.d.) zou ik ook wel interessant vinden (is nu niet echt mogelijk, tenzij je wat met de zoom speelt maar dan moet je nog maar nemen wat er aangeboden wordt ;) ).

Verder misschien minder belangrijk, maar toch interessant .. videofunctie .. De G9 werkte met 1020x768-filmpjes als ik mij goed herinner? Is dit bij elke G-camera? Of is dit bij de nieuwere Ixus-camera's ook? (weet wel dat ik dit kan opzoeken, maar heb nu wat weinig tijd en moest iemand het toevallig weten.. :+)

Andere camera's (andere merken of ...) mogen natuurlijk altijd voorgesteld worden .. moest er iets zijn wat beter bij mij past ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:59

De G-serie lijkt me een uitstekende keuze voor iemand die mooie foto's wil maken, maar geen spiegelreflexcamera wil. Zal geen miskoop zijn denk ik :)

Videofunctie heb ik me nooit zo in verdiept. Hier heb je in ieder geval twee linkjes over de G9 en de opvolger, de G10. Staat vast wel iets bij over filmpjes maken.

http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... non_g9.asp
http://www.dpreview.com/reviews/specs/C ... on_g10.asp

Overigens zullen jullie 't allemaal even zonder mij moeten stellen, ik ga mezelf even bannen en aan het werk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:07

Oh, heel erg bedankt :)
Heb eens snel vergeleken en de G10 heeft minder optische zoom en is groter in afmetingen en wat zwaarder .. dus dan zou ik toch eerder voor de G9 gaan ...

Nu zou ik nog iemand moeten hebben die zich wel wat in de videofunctie heeft verdiept .. Wat is het verschil tussen 15 frames per seconde & 30 frames per seconde? Kan me niet zo goed een voorstelling maken wat voor effect dat heeft op je filmpjes zeg maar ... De G9 heeft zowel 1024x768 aan 15 als 640x480 aan 30 of 15, terwijl de G10 enkel 640x480 aan 30 heeft ..

Is het nu raar dat het mij lijkt dat de G9 beter is dan de G10? Of beter bij mijn eisen past misschien ..

Enuh .. werk ze! :+ ;)

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:49

als je het mij vraag kun je van die 429 euro die een g10 kost beter een spiegel reflex kopen bijv een canon eos 1000d met een 18-55 lensje ook voor 429 euro of een Sony A200 dubbelkit
Sony A200 + 18-70 en 75-300 voor 475 euro of de Sony
Sony A200 + 18-70 voor 305 euro of een Olympus E520 dubbelkit
Compacte spiegelreflex met 2 objectieven, 14-42mm en 40-150mm.€486,00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:54

Heb eerder al gezegd dat ik geen spiegelreflex wil ;) maar een compactcamera die ik makkelijk overal kan meenemen ...

Heb trouwens eens gezocht naar het verschil tussen 15 fps & 30 .. maar ik kom er niet meteen uit. Heb een voorbeeldfilmpje gezien maar ik zie er dus geen verschil in .. Weet wel dat er bij 15 minder gegevens opgeslagen worden zeg maar, maar of je dat echt zo duidelijk gaat zien in je filmpje? Geen idee ..

DannyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:43

Sabine, hoe minder frames per seconde hoe "hakkeliger" het beeld wordt. Dus bij 15 frames per seconde zul je een schokkeriger beeld hebben dan bij 30.

DannyD volgens mij is Sabine toch héél duidelijk dat ze een compacte compactcamera zoekt. Niet alleen vallen daarmee de spiegelreflexcamera's af, ook de S5600 zou ik niet echt compact noemen. Ook was de S5600 destijds een goede compactcamera, maar inmiddels hopeloos verouderd. Bij de keuze tussen een S5600 en een G9 of G10 zou ik het wel weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:01

Dank je Nouks, dacht al dat het aan mij lag dat de fuji niet zo meteen iets voor mij leek :+

Dat leek ik ook zo begrepen te hebben, van de frames :j Echter vraag ik me af hoe "goed" je dat ziet. Heb filmpjes gezien als voorbeeld, dus hetzelfde filmpje bij zowel 15 fps als 30 fps en ik zag geen merkbaar verschil? Maar misschien is mijn oog gewoon niet goed :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:31

Hmmm Sabine, ik ben niet zo'n filmpersoon dus ik zou je niet echt kunnen vertellen bij hoe veel frames het echt storend wordt... Sorry

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:34

Maakt niet uit, misschien leest iemand anders het wel die er wel meer mee werkt ;) In ieder geval al erg bedankt voor je reacties :)

Maar de G9 is dus nog niet zo oud? Omdat de G10 er al is .. (maar die lijkt me minder geschikt voor mij?). Van 2007 dacht ik? En de G10 dan van vorig jaar .. Camera is wel nog gewoon te koop in winkels lijkt mij? Of zou er enkel nog de G10 te vinden zijn? Ik weet niet hoe snel winkels overschakelen als er een nieuw model is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:40

Dat overschakelen kan erg hard gaan. Meestal gaat gewoon vrij snel na de introductie van een nieuw model de voorganger in de uitverkoop tot 'ie op is. Misschien dat je nog ergens een aanbieding met een restpartij zou kunnen vinden, maar hoewel ik niet zo veel zicht heb op de verkoop van compactcamera's vermoed ik dat 't best eens lastig zou kunnen worden er nog één nieuw te vinden... Net geluk mee hebben of goed zoeken, denk ik.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:14

Omdat de 450D blijkbaar niet goed tegen vocht, stof ect. kan ben ik nu aan het kijken naar een Pentax.
Hebben jullie goede/slechte ervaringen met de Pentax K200D?