[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:49

Neej

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:42

Mijn Canon 70-200 F4 USM (nieuw gekocht in april) lijkt tegenwoordig uit focus te vallen. Net ben ik in de zonsondergang even foto's wezen maken met net-getrimd-hondje, en serieus bijna ALLE bewegingsfoto's zijn uit focus. Bij portretjes is ie wel loeischerp overigens. Iemand enig idee waar 'm dat in zit? Kan het de zonsondergang en het slaglicht zijn waar ie moeite mee heeft? Bekend probleem?

Anders ga ik er maar even mee terug naar de Foka, want hier werd ik wel een beetje verdrietig van :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:26

Hoe heb je he focus ingesteld? Al servo zou het handigst zijn.

Leuk die lijst met 10 foutjes. Nr 1 (zonnekap) en 8 (camera niet meenemen) zijn mijn aandachtspunten idd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:34

Jolandaa_ schreef:
hoe kan ik met een d3200 in combi met een 18-55 of 55-200mm lens een panorama foto maken?
is dit een kwestie van fotograferen of van bewerken of heb ik hier niet de juiste lens / body voor?
wat raden jullie aan en hoe? :)

Ik zou de telelens niet snel gebruiken hiervoor, iig niet zonder statief.

Ik zou dus de wijdere lens gebruiken. Fotografeer in portretstand, dat betekend meer fotos maken maar je behoud ook meer beeld wat nog deels zal wegvallen bij het maken van de pan, en je hebt minder problemen met perspectief aan de buitenzijdes. Zet m niet op zijn wijdst (18mm) om dezwlfde reden. Laat fotos overlappen, minstens 30%, 50% maakt het nog preciezer. Probeer een scherpstelling te maken en daarba dus niks meer veranderen (dus niet op de automat, want die zal steeds iso, witbalans, scherpstelling, diafragma en sluitertijd aanpassen. Op de M dus en alle net genoemde zaken instellen). Beste is met statief. Handig kan zijn een extra begin- en eindfoto te maken met een vinger voor de lens, dit is sneller terugzoeken in je archief. Photoshop of andere programnas zul je aan het werk moeten zetten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:38

Martine_R schreef:
Hoi! :)

Ik ga volgende week donderdag voor 10 weken naar the Lake District, een van de mooiste gebieden van Engeland. Nu wil ik daar natuurlijk vèèl landschapsfoto's maken. Helaas, om de een of andere reden lukken landschapsfoto's mij vaak niet. Niet scherp genoeg, te weinig of te veel licht.
Hebben jullie tips voor mij? Met wat voor instellingen fotograferen jullie een landschap, met veel, middelmatig en weinig licht?

Ik heb een Pentax K10 met standaard lens. Kan ik daar uberhaupt goede landschapsfoto's mee maken?

Diafragma wil je vaak wat wijder hebben (zeg f9-11). Je wilt namelijk van voor tot achter scherpte. Daar komt een langere sluitertijd bij kijken en als je je iso niet omhoog wil gooien, zal je een statief willen gebruiken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:35

F_Orumster schreef:
Martine_R schreef:
Hoi! :)

Ik ga volgende week donderdag voor 10 weken naar the Lake District, een van de mooiste gebieden van Engeland. Nu wil ik daar natuurlijk vèèl landschapsfoto's maken. Helaas, om de een of andere reden lukken landschapsfoto's mij vaak niet. Niet scherp genoeg, te weinig of te veel licht.
Hebben jullie tips voor mij? Met wat voor instellingen fotograferen jullie een landschap, met veel, middelmatig en weinig licht?

Ik heb een Pentax K10 met standaard lens. Kan ik daar uberhaupt goede landschapsfoto's mee maken?

Diafragma wil je vaak wat wijder hebben (zeg f9-11). Je wilt namelijk van voor tot achter scherpte. Daar komt een langere sluitertijd bij kijken en als je je iso niet omhoog wil gooien, zal je een statief willen gebruiken.

Okee, super, bedankt voor je antwoord! :)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:55

Beste mede-fotografen,

Ik heb een dringende vraag..
Ik heb gisteren een ouder paard op de foto gezet in een paddock, ik heb de iso op 1600 moeten zetten ivm sluitertijd maar alsnog is er bewegingsonscherpte.. en ruis.. enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Moet ik een voorbeeldfoto voor jullie plaatsen? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:04

Ruis komt door de iso instelling. Er zijn programma's die je ruis nog wat weg kunnen nemen.
Bewegingsonscherpte had je nog de sluitertijd te lang. Je kunt de waarden noemen waarop je camera ingesteld stond?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:14

Meen je dat? welk programma? _/-\o_ (ik werk met het simpele Photofiltre)

witbalans: bewolkt
ISO: 1600
diafragma; 5.6
lichtcorrectie -0,7
AF-veldstand; dynamisch :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:39

Noiseware bijvoorbeeld. Heb er geen ervaring mee hoor, van horen zeggen, zeg maar :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:40

En je sluitertijd? Kan ook zijn dat je dynamische AF-veldstand een verkeerd scherpstelpunt heeft gekozen.
De 2 foto's op facebook zijn best mooi hoor, mooi zonlicht, knap ouder paard.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:18

Iso 1600? Overdag?
Zo hoog zou niet hoeven om sluitertijd goed te krijgen zodat de beweging bevriest

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:52

@F_orumster Hmm ik zal die eens opzoeken :)

@kootmiradrum ja klopt die op Facebook zijn wel gelukt alleen andere dan weer niet zoals bok foto's.

@daniella ja het was avond in een paddock waar bomen omheen staan ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:38

Wat was je sluitertijd? De camera haalt hem een aantal stops langer als hij -0,7 ev corrigeert.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:22

oh dat weet ik eerlijk gezegd niet meer te zeggen maar dat zal niet meer dan 500/400 geweest zijn. Het was veelste langzaam voor de actie die er was :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:36

's Avonds zodra de zon een beetje weg is wordt het heeeel snel donkerder. Een sluitertijd van ca 1/500 zou nagenoeg geen zichtbare bewegingsonscherpte moeten opleveren. Ik vermoed toch dat 'ie langer is geweest dan dat.

Bewegingsonscherpte kun je niet verhelpen, ruis wel wat reduceren. Vooral kleurruis (color/chromatic), wees voorzichtig met luminance noise want als je daar te veel aan gaat prutsen raak je detail kwijt.

En een volgende keer toch erg rekening houden met het tijdstip van de dag, zoals gezegd 's avonds wordt het snel donkerder ook al heeft het menselijk oog dat nog totaal niet door.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:41

Ja klopt :j alleen is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, het zal toch moeten lukken om in schemer/donkerdere dagen goede foto's te kunnen maken?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:20

Je sluitertijd moet je terug kunnen vinden bij de details van de foto.
Als je hem op 1/400e had staan, en je camera gaat, door de -0.7ev correctie, de sluitertijd nog ietsje langer maken en bv op 1/250e zitten, dan was ie toch te lang. Als je een teletoeter gebruikte en bv op 200mm inzoomt, dan heb je daar al een tekort. Want ook jouw trilling wordt versterkt met inzoomen.
Dus als je een getal met mm en een 1/400 oid kan vinden bij de details?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:27

1/400e dus ja dan was ie inderdaad te lang :j
Ik heb zelfs een 300mm dus dat zal het ook wel geweest zijn, maar hoe krijg ik hem dan wel goed? :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:50

Ik kom hier even binnenvallen. :D
Ik heb een Canons EOS 450D maar ik kan er echt niks mee. :D Eerste maakte ik altijd foto's op de automatische stand, heb nu wat tutorials gekeken op Youtube dus ik weet wat meer over witbalansen ed. Maar eigenlijk vind ik het niet heel fijne tutorials. Weet iemand goeie tutorials voor een EOS 450D, zowel filmpjes als tekst is goed? Ik wil bijv weten hoe je een foto kan maken dat de voorgrond scherp is en de achtergrond vaag, mooie macro foto's, nog meer over witbalansen enzo, hoe je een foto met mooie/aparte kleuren kan maken (zulk soort dingen: https://lh6.googleusercontent.com/-L3Bj ... kopie2.jpg).
Hoop dat iemand me kan helpen. :D

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:57

De achtergrond onscherper is eigenlijk vrij simpel, neem zo een groot mogelijk diafragma (klein f getal) en zorg dat er afstand is tussen het object op de voorgrond en de achtergrond is en stel scherp op het object.

verder kun je gewoon via google een hoop stukken vinden die goed uitleggen hoe de instellingen werken. Dan vaak niet in filmpjes. Ik heb nog wel een e-bookje denk, zal zo op de pc even kijken :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:08

Heb het even geprobeerd en dat lukt wel. :D Alleen gaat ie niet lager dan 4.0, maar ligt misschien aan het licht enzo? Als ik mijn F getal trouwens instel, staat er links (hoe het nu staat even als voorbeeld) 10" F4.0. Terwijl ik dus in die tutorial steeds getal/getal (1/125 bijv) zie staan, en ook bij foto's waar instellingen bij staan zie ik steeds getal/getal. Hoort dit bij mijn fototoestel of kan je dan veranderen? :D

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:10

Als je sluitertijd lang word dan verandert het in een getal met een '' even het wieltje op je camera naar rechts draaien als het goed is :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:22

Je camera heeft 3 (of met de witbalans er bij 4 dingen om in te stellen) van links naar rechts zijn dit: sluitertijd, diafragma en iso.
ik denk dat het erg raadzaam is om eens je gebruiksaanwijzing van je camera te lezen, de dingen die je vraagt komen hier namelijk in terug.

dat je diafragma niet lager kan dan 4, komt door je lens.
veelal duurdere lenzen zijn lichtsterker en kunnen wel naar een groter diafragma (kleiner getal).

vergeet je camera niet in M stand te zetten. Op deze stand kun je namelijk alles zelf instellen.
Soms kan het wel handig zijn om bijv. te leren wat het diafragma doet hem op een andere stand te zetten.
op de av-stand kun je het diafragma zelf instellen en regelt je camera de rest.
Het zelfde geld voor tv-stand de sluitertijd en op p-stand je iso.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:21

Voor een tutorial hoef je trouwens niet specifiek een voor de 450D te kijken. Alle camera's komen op hetzelfde neer :) Met gewone algemene tutorials word je ook al een stuk wijzer :j