Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jolandaa_ schreef:hoe kan ik met een d3200 in combi met een 18-55 of 55-200mm lens een panorama foto maken?
is dit een kwestie van fotograferen of van bewerken of heb ik hier niet de juiste lens / body voor?
wat raden jullie aan en hoe?
Martine_R schreef:Hoi!![]()
Ik ga volgende week donderdag voor 10 weken naar the Lake District, een van de mooiste gebieden van Engeland. Nu wil ik daar natuurlijk vèèl landschapsfoto's maken. Helaas, om de een of andere reden lukken landschapsfoto's mij vaak niet. Niet scherp genoeg, te weinig of te veel licht.
Hebben jullie tips voor mij? Met wat voor instellingen fotograferen jullie een landschap, met veel, middelmatig en weinig licht?
Ik heb een Pentax K10 met standaard lens. Kan ik daar uberhaupt goede landschapsfoto's mee maken?
F_Orumster schreef:Martine_R schreef:Hoi!![]()
Ik ga volgende week donderdag voor 10 weken naar the Lake District, een van de mooiste gebieden van Engeland. Nu wil ik daar natuurlijk vèèl landschapsfoto's maken. Helaas, om de een of andere reden lukken landschapsfoto's mij vaak niet. Niet scherp genoeg, te weinig of te veel licht.
Hebben jullie tips voor mij? Met wat voor instellingen fotograferen jullie een landschap, met veel, middelmatig en weinig licht?
Ik heb een Pentax K10 met standaard lens. Kan ik daar uberhaupt goede landschapsfoto's mee maken?
Diafragma wil je vaak wat wijder hebben (zeg f9-11). Je wilt namelijk van voor tot achter scherpte. Daar komt een langere sluitertijd bij kijken en als je je iso niet omhoog wil gooien, zal je een statief willen gebruiken.

alleen is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, het zal toch moeten lukken om in schemer/donkerdere dagen goede foto's te kunnen maken? 

Eerste maakte ik altijd foto's op de automatische stand, heb nu wat tutorials gekeken op Youtube dus ik weet wat meer over witbalansen ed. Maar eigenlijk vind ik het niet heel fijne tutorials. Weet iemand goeie tutorials voor een EOS 450D, zowel filmpjes als tekst is goed? Ik wil bijv weten hoe je een foto kan maken dat de voorgrond scherp is en de achtergrond vaag, mooie macro foto's, nog meer over witbalansen enzo, hoe je een foto met mooie/aparte kleuren kan maken (zulk soort dingen: https://lh6.googleusercontent.com/-L3Bj ... kopie2.jpg).
Alleen gaat ie niet lager dan 4.0, maar ligt misschien aan het licht enzo? Als ik mijn F getal trouwens instel, staat er links (hoe het nu staat even als voorbeeld) 10" F4.0. Terwijl ik dus in die tutorial steeds getal/getal (1/125 bijv) zie staan, en ook bij foto's waar instellingen bij staan zie ik steeds getal/getal. Hoort dit bij mijn fototoestel of kan je dan veranderen?
Met gewone algemene tutorials word je ook al een stuk wijzer