essy87 schreef:Nou, ik beweeg denk ik zelf soms gewoon te veel en het was soms ook een kwestie van slordig zijn met scherpstellen, denk ik.
Maar nu we het er toch over hebben. Bij het fotograferen van bewegende paarden, los of met ruiter, heb ik nog regelmatig dat de hoefjes net niet helemaal scherp zijn. Ik fotografeer meestal op de Av stand en vaak vind ik mijn sluitertijd nog te traag. Voorbeeld (Weet niet meer exact de instellingen uit mijn hoofd): Laatst tussen de bomen in het bos foto's gemaakt in stap met een diafragma van 4.5 oid, een ISO van 200 of 400 en dan kreeg ik bewogen beeld. Ik denk dat de sluitertijd zo'n 1/250 was. Zou opzich voldoende moeten zijn maar krijg toch wat onscherpte die ik op mijn kleine schermpje op mijn body niet zie, dus dan zit ik thuis te balen. In draf/galop is deze sluitertijd vaak sowieso niet voldoende. En ik heb geen idee welke instelling ik op zo'n moment het beste kan wijzigen om de onscherpte eruit te krijgen. Iemand hier ideeën over? Zou dit gewoon met gebrekkig scherpstellen te maken hebben?
Iso wat omhoog gooien daardoor krijg je een snellere sluitertijd