[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sani

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:48

2 geheugenkaartjes heb ik al. :D
paarden zal ik niet zo snel fotograveren.
Ik heb dus ook van mijzelf enorm trillende handen en net wat essy zegt raken daardoor mijn foto;s toch onscherp ( ondanks dubbele beeldstabilisatie :+ )

Ik heb ook al reservebatterijen en praktische cameratas etc.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:52

Als je wat last hebt van trillende handjes en af en toe bewegingsonscherpte hebt, dan zou ik een statief toch wel een nuttige toevoeging aan je gear vinden hoor! Bij mij scheelt het achteraf een hoop frustratie. Zonder statief kwam ik nog wel eens thuis met wat onscherpe foto's en dan baalde ik verschrikkelijk. :D Sinds ik een statief heb is dat een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:58

Dan moet je toch érg trage sluitertijden gebruiken bij paardenportretten, wil je daar je eigen beweging op terug zien.... ;)
Bijna zúlke trage tijden, dat de beweging van het paard ook al niet meer bevroren is, dus dat werkt al niet handig.

Eenvoudig op te lossen door gewoon een íetsje snellere sluitertijd te kiezen.
Bij zonnig weer zal je er sowieso vrijwel nooit last van hebben, omdat je sluitertijden dan automatisch al zó snel zijn dat je eigen beweging echt niet zichtbaar is.

Maar voor andere typen fotografie kan het inderdaad best wel 'ns handig zijn. :j

Qua gewicht is het een kwestie van oefenen... Ik loop ook vaak met apparatuur van 3kg + rond. Soms dagen van 8 uur. Spierballen kweken :P

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:05

Nou, ik beweeg denk ik zelf soms gewoon te veel en het was soms ook een kwestie van slordig zijn met scherpstellen, denk ik.

Maar nu we het er toch over hebben. Bij het fotograferen van bewegende paarden, los of met ruiter, heb ik nog regelmatig dat de hoefjes net niet helemaal scherp zijn. Ik fotografeer meestal op de Av stand en vaak vind ik mijn sluitertijd nog te traag. Voorbeeld (Weet niet meer exact de instellingen uit mijn hoofd): Laatst tussen de bomen in het bos foto's gemaakt in stap met een diafragma van 4.5 oid, een ISO van 200 of 400 en dan kreeg ik bewogen beeld. Ik denk dat de sluitertijd zo'n 1/250 was. Zou opzich voldoende moeten zijn maar krijg toch wat onscherpte die ik op mijn kleine schermpje op mijn body niet zie, dus dan zit ik thuis te balen. In draf/galop is deze sluitertijd vaak sowieso niet voldoende. En ik heb geen idee welke instelling ik op zo'n moment het beste kan wijzigen om de onscherpte eruit te krijgen. Iemand hier ideeën over? Zou dit gewoon met gebrekkig scherpstellen te maken hebben?

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:02

essy87 schreef:
Nou, ik beweeg denk ik zelf soms gewoon te veel en het was soms ook een kwestie van slordig zijn met scherpstellen, denk ik.

Maar nu we het er toch over hebben. Bij het fotograferen van bewegende paarden, los of met ruiter, heb ik nog regelmatig dat de hoefjes net niet helemaal scherp zijn. Ik fotografeer meestal op de Av stand en vaak vind ik mijn sluitertijd nog te traag. Voorbeeld (Weet niet meer exact de instellingen uit mijn hoofd): Laatst tussen de bomen in het bos foto's gemaakt in stap met een diafragma van 4.5 oid, een ISO van 200 of 400 en dan kreeg ik bewogen beeld. Ik denk dat de sluitertijd zo'n 1/250 was. Zou opzich voldoende moeten zijn maar krijg toch wat onscherpte die ik op mijn kleine schermpje op mijn body niet zie, dus dan zit ik thuis te balen. In draf/galop is deze sluitertijd vaak sowieso niet voldoende. En ik heb geen idee welke instelling ik op zo'n moment het beste kan wijzigen om de onscherpte eruit te krijgen. Iemand hier ideeën over? Zou dit gewoon met gebrekkig scherpstellen te maken hebben?

Iso wat omhoog gooien daardoor krijg je een snellere sluitertijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:12

Als je nog bewegingsonscherpte van het paard ziet in de hoeven (dat zijn de snelst bewegende delen van het paard), dan was je sluitertijd inderdaad gewoon nog niet snel genoeg voor totale bevriezing.

Zoals Carina hierboven al aangeeft: Iso wat hoger zetten, dan gaat je sluitertijd ook gelijk wat sneller :)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:38

Even een vraagje! Ik heb afgelopen zomer voor het eerst foto's gemaakt van een familie. Mijn stieffamilie. Het was op een zondagmiddag en het is heel erg zeldzaam dat alle kinderen bij elkaar zijn (ze kunnen namelijk niet altijd door 1 deur met elkaar *zacht uitgedrukt*), dus zijn we snel het parkje ingedoken om foto's te schieten. Nu ben ik nog niet zo lang bezig met fotografie en ik had mijn witbalans fout staan en nu zijn al mijn foto's gelig! Eigenlijk zijn de foto's gewoon mislukt, maar ik krijg ze niet meer bij elkaar voor een nieuwe poging en eind december is hun moeder jarig en wil ik graag de foto's cadeau doen. Echt superstom van me, maar ik kan er niets meer aan veranderen.

Weet iemand van jullie wat ik met de foto's kan doen om ze toch nog enigzins toonbaar te krijgen?
Ik heb sinds kort adobe photoshop cs5.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:50

Ik heb een vraagje over langere sluitertijden; als ik met een telelens een foto wil maken met weinig licht, en ik gebruik een statief of ik zet de camera op een tafel ofzo, en ik zet hem op de timer, dan beweegt die telkens als de sluiter opent.. Het is een oudere camera. En als ik nu veel gewicht erop zet dan gaat het iets beter.. maarja, ik zou bijvoorbeeld ook graag eens een foto van de maan maken vanaf een statief en daar kan ik niet zo gek veel gewicht op leggen. Weet iemand daar een oplossing voor? Hebben de nieuwere camera's, zoals de nikon d5000, ook zo'n 'harde' klik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:38

Het is waarschijnlijk de spiegel die al wat ouder is, die zo veel beweging maakt. (tenminste, ik ga er nu van uit dat het echt een héle oude camera is, nog analoog?)

Voor foto's die je maakt van bijv. de maan met een hele lange sluitertijd maakt het op zich niet veel uit denk ik.... In zo'n korte tijd van de beweging is er zó weinig licht op je sensor terecht gekomen (omdat het donker is) dat je dat hoogstwaarschijnlijk niet eens als beweging in je foto terug zal zien ;)

Als dat wél zo is.... zou ik zeggen; koop voor een tientje een andere, iets nieuwere camera op marktplaats.

Digitale spiegelreflex camera's zouden niet zo veel horen te bewegen (camera's sowieso niet, maar van hele oude met filmpjes kan ik me er nog wel iets bij voorstellen). Dus dan zit er echt iets fout in de camera zelf.

@LindaV: er is een speciaal topic voor vragen over bewerking. Daar kunnen mensen je ongetwijfeld helpen met je vraag.
Bij jpg foto's is het wat lastiger om de witbalans weer goed te krijgen. Je zou alvast eens kunnen zoeken op "kleurbalans aanpassen in cs5" op google.
Ik gebruik zelf een ander programma, dus ik kan je niet exact vertellen waar die functie in photoshop zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:48

Het is een Nikon D50, dus ook weer geen camera uit de oertijd ;) Ik kan me eigenlijk niet herinneren of ie vroeger ook zo bewoog.. Er zou natuurlijk best iets fout kunnen zitten in de camera, dat lijkt me niet onmogelijk. Hij is echt al jaren oud en heel veel gebruikt.. Maarja, om em nu te laten onderzoeken en repareren kost waarschijnlijk meer dan dat het ding nog waard is :Y)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 06:27

Gebruikt iemand wel eens Photoshop om HDR foto's te maken? Ik wou het net eens proberen, dus heb File > Automate > Merge to HDR Pro functie gebruikt, mooi mijn foto's ingegeven. Dan word ik naar het scherm gebracht waar mijn 3 foto's zijn samengebracht tot één foto, heb de instellingen veranderd die ik wou veranderen maar... Ik kan het bestand niet opslaan -O- Heb wat tutorials opgezocht en volgens hen zou er rechts onderin mijn scherm een "ok" knop moeten staan, maar die is nergens te bespeuren. Ik kan dus niets doen om mijn bestand op te slaan of om überhaupt dat HDR scherm weg te krijgen? Help? Y;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:18

@ 8nnemiek: een D50 zou niet zo veel moeten bewegen inderdaad....

@Yasmine: er is een speciaal topic voor vragen over fotobewerking, daar kunnen ze je met je vraag helpen. :j

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:43

@Femke, ik weet dat daar een speciaal topic voor is. Maar ik dacht dat dit meer om ander soort bewerkingen ging. Ik ga het daar wel eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:50

Dit topic is echt voor de vragen die je vóór en tijdens het fotograferen rondom fotografie zelf hebt. :)

Voor alles rondom fotobewerking, en programma's: [FK] [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's
Daar zitten ook de mensen die dáár veel over weten te vertellen. Die kunnen je precies helpen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:59

@Yasmine Wat gek, als ik het goed begrijp blijft dus het HDR-maak-scherm in beeld staan en krijg je PS dus niet zo ver het eindproduct te openen in Photoshop? Heb je (misschien te kort door de bocht hoor) al geprobeerd om gewoon eens op "enter" te drukken? Misschien pakt ie dan de "OK" knop.

Wel heel gek, kun je eens een screenshot plaatsen?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:47

Dit krijg ik te zien:
Afbeelding

Ik kan dus nergens op "ok" klikken, enter indrukken werkt ook niet. "File", "image" enz. bovenaan kan ik ook niet aanklikken :n En het scherm zelf krijg ik ook met geen mogelijkheid weer weg, om Photoshop af te zetten, moet ik Force Quit gebruiken.

Edit: oh wacht. De enter methode is net gelukt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:07

Ik zat al te zoeken.. maar mijn oude adobe cs4 heeft helemaal geen hdr pro functie :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:08

Volgens mij zit het wel in CS4. Als je vanuit Bridge een serie foto's pakt waarbij je dus hebt gespeeld met belichting kun je rechtsklikken en ergens kiezen voor HDR Merge... in Photoshop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:10

Nou, ik kan wel bij Automate kiezen voor HDR merge, maar dan doet ie alles automatisch, en kun je niet zelf de tonen en kleuren enzo aanpassen.. de foto's worden er bij mij alleen maar slechter op, met die automatische hdr merge

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:25

@ Annemiek: ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij kun je na het mergen nog de verzadiging etc aanpassen in CS4. Dus eerst even het 1e scherm doorklikken, computer wat rekenwerk laten doen, en dan krijg je nog een scherm te zien.

@Yasmine: gek zeg. Fijn dat de enter-methode gewerkt heeft, maar wel heel raar.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:03

Hoe maak je een screenshot? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:06

Op Windows?

Knopje "printscreen".
Dan een programma openen waar je plaatjes in kunt maken of bewerken (Paint, Photoshop oid) en door "plakken" (control+V) kun je de screenshot in een document plakken.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:49

Is een maximale iso waarde van 3600 genoeg voor leuke foto's van natuur/dieren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:27

Dat hangt helemaal af van de omstandigheden waarin je de foto's maakt, en de camera waar het over gaat.

Voor foto's bij slecht licht is een hoge ISO waarde belangrijk, bij goed licht kan je met bijvoorbeeld ISO 200 prima foto's maken. En de ene body presteert veel beter op dezelfde ISO-waarde dan de ander; oftewel, bij de ene krijg je veel minder ruis dan bij een minder presterende met dezelfde ISO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:51

kimdegroot schreef:
Is een maximale iso waarde van 3600 genoeg voor leuke foto's van natuur/dieren?

Ja.
Iso 3600 is zelfs een behoorlijk extreme waarde, die je normaal gesproken overdag buiten nooit zal gebruiken.
Sterker nog; het komt maar amper voor dat je overdag buiten boven de iso 1600 komt.
Tenzij je op een hele donkere dag (zeer zwaar bewolkt) in een donkere omgeving (bijv. een duister bos rond de schemering) foto's in volle actie wil gaan maken ofzo.

Vaak is er licht genoeg om je iso tussen de 200 en 800 in te houden. En dat is maar goed ook, want vaak krijg je daarboven echt last van de "ruis" die de hoge iso waarde veroorzaakt.

Persoonlijk heb ik in heel mijn leven pas 1x een iso waarde boven de 1600 gebruikt (en ik fotograaf al ruim 16 jaar)
Dat was in 2009, in een hele donkere binnenbak, toen het buiten al donker was. Maar dat gaf nóg te weinig licht, dus ben ik toen uiteindelijk gestopt met fotograferen voor die dag.

Welke iso waarde je kiest is o.a. afhankelijk van de gekozen sluitertijd en diafragma.