[INFO] Fotografie: Tips & Trics

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:24

Ruis bij concertfotografie kan vaak ook sfeer toevoegen aan een foto, vind ik.

Hier zijn Nouks haar foto's ook scherper. Vind ze ook fijner belicht. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:27

Ik hou m'n bek al :roll:

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:28

Elessar schreef:
Ruis bij concertfotografie kan vaak ook sfeer toevoegen aan een foto, vind ik.

Hier zijn Nouks haar foto's ook scherper. Vind ze ook fijner belicht. :o

Hier ben ik het ook mee eens.
Houden jullie de camera dan gewoon vast? Dat ze met zo'n lage sluitertijd nog zo scherp zijn joh. :oo Of gebruiken jullie een statief oid?

(Nouks, je bent trouwens terug (of ben je nog niet weg?)! Allemaal opgelost gekregen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:33

[***], ik ben vooral nog niet weg. Het verhaal ligt nog bij de Bezwaarcommissie, tot die tijd post ik in een paar vaste topics. Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik zal doen verder, kan me ook voorstellen dat ik bij een negatieve uitslag van de BC alleen in de centrale fototopics en het 101-topic blijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:37

absque_dubio schreef:
Houden jullie de camera dan gewoon vast? Dat ze met zo'n lage sluitertijd nog zo scherp zijn joh. :oo Of gebruiken jullie een statief oid?

Als "al" (of verreweg het meeste) bestaande licht ACHTER je onderwerp valt en je onderwerp dus vrijwel in het donker staat, belicht je met de flitser het onderwerp. Omdat deze flits heel kort is, beweegt je onderwerp niet. Door vervolgens een lange sluitertijd te gebruiken, krijgt het omgevingslicht de kans om de achtergrond mooi op te vullen.

Stel dat je onderwerp wél wat (of zelfs veel) licht vangt, dan krijg je ook een bevriezing door de flits, maar wordt dat aangevuld door beweging doordat je onderwerp niet stil staat maar wel (gedeeltelijk) in het bestaand licht staat. Dat zie je gebeuren op mijn derde foto. Bouncy meisje dat toch al half in het licht stond.

Wanneer je onderwerp geheel in het donker staat, kun je dus in principe een extreem lange sluitertijd gebruiken zonder beweging te gaan zien. Wel komt het soms voor dat stukken achtergrond dóór het onderwerp heen zichtbaar worden. Ook daarvan geeft de derde foto wel een idee (hoewel geen hele goede indruk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:43

Grappig voorbeeldje:

Afbeelding

De "scherpe" belichting is afkomstig van de flitser. Vervolgens was het eventjes helemaal donker op het onderwerp, waarna er korte tijd een blauwe lamp (bestaand licht dus) op het onderwerp viel. Daardoor zie je vervolgens ook nog vaag de handjes in andere positie :D

Afbeelding

Hier zie je goed hoe het bestaand licht de foto alsnog wat blurt, zonder dat de details in het gezicht daarbij compleet uitgesmeerd raken (die zijn immers al vastgelegd met de flits)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:34

Hallo,
kom hier ook even binnen vallen met een vraagje.
Ik heb een canon eos 350d waarvan de sportstand niet werkt.
Als ik de sportstand inschakel geeft die direct bij de eerste foto een error aan (err 99 staat er om precies te zijn).
Iemand enig idee hoe of wat?

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:13

Misschien offtopic, maar zeer gave platen Anouk! Knap werk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:19

Goof, dat hoort imo niet zo te zijn. Als ik jouw was zou ik er toch maar even mee terug gaan :j

Diegene die mij gister geholpen hebben; ik heb vandaag wat actie plaatjes geschoten. Zo op het schermpje leken ze mooi scherp ik ben benieuwd hoe ze het op de pc doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:50

Ik heb mijn toestel helaas al even, dus de garantie is verlopen nu...
Misschien moet ik er idd toch maar gewoon even naar laten kijken ja.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:29

magda_90 schreef:
Diegene die mij gister geholpen hebben; ik heb vandaag wat actie plaatjes geschoten. Zo op het schermpje leken ze mooi scherp ik ben benieuwd hoe ze het op de pc doen.

Voorbeeld van vanmiddag
Mwah, beter dan de foto's van gister. Ik zit in ieder geval in de goede richting :j

[edit] Overigens gemaakt op S-stand met 1/800 F4.5

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:59

magda_90 schreef:
magda_90 schreef:

Voorbeeld van vanmiddag
Mwah, beter dan de foto's van gister. Ik zit in ieder geval in de goede richting :j

[edit] Overigens gemaakt op S-stand met 1/800 F4.5

ziet er goed uit!! Jammer dat het een verkeerd draf moment is, je moet zorgen dat die of alle voetjes van de vloer heeft of zn achterste voetje aan de vloer en de voorste zo ver mogelijk omhoog en vooruit! Hier op wiki kan je veel info vindne over het 'juiste drafmoment!'.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:33

Ik heb het artikel een tijd terug door gelezen. Met de foto's maken gister was ik daar ook niet echt heel bewust mee bezig, het belangrijkste vond ik eerst even de kwaltieit van de foto's. Als dat goed gaat dan ga ik mij meer met de compositie bezig houden was het plan. Alsnog bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:31

JW18 schreef:
Misschien offtopic, maar zeer gave platen [***]! Knap werk!

Heb wel beter overigens, dit is vooral om bepaalde dingetjes qua flitslicht/bestaand licht te laten zien ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:06

Ik zou graag nog wat tips en feedback willen hebben op de foto's in het volgende topic:
[FK] [FOTO]Release the beast

Dus als jullie willen... ;)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:57

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:36

Tinypic veranderd niets aan de kwaliteit hoor, komt waarschijnlijk door het verkleinen. :)
Vind het nette foto's! Kan de volgende keer ietwat spontanere/lossere platen schieten, dat is ook altijd erg leuk!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:00

Nouks schreef:
JW18 schreef:
Misschien offtopic, maar zeer gave platen Anouk! Knap werk!

Heb wel beter overigens, dit is vooral om bepaalde dingetjes qua flitslicht/bestaand licht te laten zien ;)

Dat vond ik dus ook al Anouk! Wauw wat een mooie sfeer op die foto's! :oo Respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:24

Hmmm, zou haast verlegen worden :o

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:07

Elessar schreef:
Tinypic veranderd niets aan de kwaliteit hoor, komt waarschijnlijk door het verkleinen. :)
Vind het nette foto's! Kan de volgende keer ietwat spontanere/lossere platen schieten, dat is ook altijd erg leuk!

Helaas doet tinypic dat wel...
Hier een foto bij imageshack geupload;
http://img185.imageshack.us/img185/6099/88685531.png

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:38

Niien_ schreef:
Helaas doet tinypic dat wel...
Hier een foto bij imageshack geupload;
http://img185.imageshack.us/img185/6099/88685531.png

Op het eerste gezicht zag ik weinig tot geen verschil, maar inderdaad, er is een klein beetje verschil tussen de beide bestanden. Imageshack zou mijn voorkeur hebben.

Voor wie geïnteresseerd is, hier een PSD (voor Photoshop dus). Bovenste laag is Imageshack, klik deze aan en uit om het verschil met Tinypic te kunnen bekijken. Mocht je op het eerste gezicht geen verschil zien, zoom dan eens een stuk in en klik de bovenste laag aan en uit. Dan weet je waar je op moet letten als je weer uitgezoomd bent :D

www.[***].nl/crap/foto_niien.psd

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:36

Ja het verschil is wel duidelijk als je het eenmaal weet :P
Maar ik zie dat verschil altijd wel duidelijk..
Net als die verschrikkelijke kwaliteit als je iets op mijnalbum zet oid..

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:33

Ik heb het ook met jalbum dat de kwaliteit zo erg achteruit gaat :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:12

Zelf upload ik met Photobucket, erg fijn om te doen. De kwaliteit blijft daar ook goed behouden en je kan zelf de grootte van je foto's bepalen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:17

Is er iemand die een tip voor mij heeft om de achtergrond van deze foto rustiger te maken? Bv alleen gras ofzo?

Afbeelding