[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:13

En Thirsa gaat binnenkort d'r 5D mk II ophalen :D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:39

Ik lees hier eigenlijk nooit iets over systeemcamera's (logisch in een topic met de titel "welke spiegelreflexcamera moet ik kopen") :D
Maar.... ik ben op het punt dat ik een nieuwe camera wil kopen + bijbehorende lenzen (heb nu nog een Olympus E-510) en ik lees steeds meer interessants over de Fuji X-T1. Op Dpreview een Gold Award http://www.dpreview.com/products/fujifi ... jifilm_xt1
Ik lees ook dat veel canikon gebruikers overstappen op dit toestel, omdat het veel lichter is en kwalitatief zeer goed is. Lees bijv hier: http://blog.wagner-fotografie.nl/overst ... film-x-t1/ maar uberhaupt als je gaat googelen lees ik alleen maar positieve dingen.
In Amerika lijkt het wel of bijna iedereen zijn zware DSLR + bijbehorende lenzen inruilt voor deze camera :)
Wat denken jullie?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:54

Ik heb een systeemcamera, maar niet die Fuji X-T1, maar een Sony Nex 6. Voornamelijk gekozen vanwege het formaat en het gewicht. Merkte dat ik op vakantie erg tegenop zag om de SLR van vriendlief mee te slepen (die ik gebruikte :+ ) deze gaat overal makkelijk heen, met de kitlens past hij in een grote jaszak.

Helaas is het aanbod qua lenzen enigszins beperkt, maar met een kitlens en een telelens ben ik harstikke tevreden.
Voorbeeldfoto's kan je bekijken op mijn facebook of website.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:44

Ik heb ook een systeemcamera voor erbij. Op vakantie of als ik geen zin heb om te zeulen of op te vallen. Ik heb de Canon EOS M1 zodat ik ook de lenzen van mijn DSLR gewoon kan uitwisselen. :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:18

Merk jij veel kwaliteitsverschil?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:56

Suuszels schreef:

De M1 heeft dezelfde sensor als de 650D dus het is gewoon een cropje en dus ook dezelfde ruis/detailverhouding. Sony heeft zelfs een voelvreempje als systeemcamera... Ik heb alleen de kitlens, maar ik ben er erg tevreden mee. Alle menu's werken exact zoals ze allemaal bij Canon werken en het kitlensje maakt echt prima foto's. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:11

xBVN schreef:
De 700D heeft een touchscreen, maar moet je deze perse gebruiken? Hij is ook gewoon helemaal met knoppen te bedienen neem ik aan ?

Ik heb een 650D maar dat is praktisch hetzelfde, ik bedien hem eigenlijk ook altijd gewoon met de knoppen dat werkt gewoon hetzelfde als bijv een 1100D :j .

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:01

Bagheera_206 schreef:
Suuszels schreef:

De M1 heeft dezelfde sensor als de 650D dus het is gewoon een cropje en dus ook dezelfde ruis/detailverhouding. Sony heeft zelfs een voelvreempje als systeemcamera... Ik heb alleen de kitlens, maar ik ben er erg tevreden mee. Alle menu's werken exact zoals ze allemaal bij Canon werken en het kitlensje maakt echt prima foto's. :)

Wat kost zo iets? Lijkt me fijn voor wanneer ik bijvoorbeeld ga fietsen of wandelen op vakantie! Ben nu al aan het piekeren hoe ik mijn camera mee ga nemen op deze momenten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:26

Als je beetje goed zoekt heb je hem voor nog geen 400 euro. Ik heb hem destijds gekocht voor 379 euro, maar in december/januari was er een cashback actie van Canon en toen kreeg je 50 euro terug. Dus had ik voor 329 euro een Canon EOS M systeemcamera met exact dezelfde sensor als de 650D, met een Canon EF-M 18-55mm IS STM kitlens en een Canon Speedlite 90EX. Tja daar kon ik het eigenlijk niet voor laten liggen met het doel wat ik voor ogen had voor als camera erbij als ik niet met DSLR op pad wil. Ik heb toen mijn oude trouwe compact, een Canon SX200IS, in de verkoop gedaan en toen had ik voor een leuke en acceptabele prijs een mooie upgrade van mijn compactje. Natuurlijk kan de M1 niet tippen aan mijn DSLR mbt AF voor sportfotografie, maar als compactheid, gewicht, etc een belangrijke factor is en je doet wat straat- landschaps- architectuurfotografie voor op vakantie is het een best goede aankoop. Daarnaast filmt het ook nog eens prima door het touchscreen en STM. :)

Ik voelde mij ook prettiger als ik camera eens keer niet mee kon nemen. Als deze ergens gejat wordt ga ik een stuk minder hard huilen dan als mijn grote cameratas ergens op station of hotelkamer gejat wordt. Dat gaf mij ook een meer ontspannen gevoel op vakantie dan constant te moeten denken waar is mijn camera en is die wel veilig? :=

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:15

Ben nu ook naar de systeemcamera's aan het kijken. Is toch een lastige zoektocht naar de juiste camera :o?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 10:20

Maar systeemcamera's zijn op dit moment mss nog niet zo heel geschikt voor sportfotografie en bij de paardjes... := Die tijd gaat vast ook nog wel komen. :+

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:00

Kun je uitleggen waarom een spiegelreflexcamera beter is als een systeem camera voor sportfotografie?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:03

De autofocus van een DSLR is sneller/nauwkeuriger dan die van een systeemcamera. Ook is een DSLR vaak beter in het blijven volgen van je onderwerp en scherp blijven stellen.

Of is dit inmiddels al weer achterhaald? :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:10

Bagheera_206 schreef:
De autofocus van een DSLR is sneller/nauwkeuriger dan die van een systeemcamera. Ook is een DSLR vaak beter in het blijven volgen van je onderwerp en scherp blijven stellen.

Nee, de DSLR's zijn beter geworden :D
De positie die de fabrikant in de markt wil innemen zal de funktionaliteit bepalen. Waarom anders zouden er zoveel verschillende uitvoeringen zijn.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:21

Dus ik moet eigenlijk een lijst zoeken waarop de positie die een fabrikant wil innemen op de markt staat. En dan kijken welke het meest bij mij aansluit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:25

mag schreef:
Dus ik moet eigenlijk een lijst zoeken waarop de positie die een fabrikant wil innemen op de markt staat. En dan kijken welke het meest bij mij aansluit.

Die lijst zul je zelf samen moeten stellen :j

Wat ik gedaan heb: alle camera's die ik interessant vond zodanig in een excelletje gestopt dat ik ze een op een kon vergelijken. Dan zie je precies welke verschillen er zijn en kun je voor jezelf de afweging van functionaliteit versus prijs maken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 13:27

Bagheera_206 schreef:

Dat schijnt idd met de Fuji X-T1 vandaar mijn interesse :)
http://www.youtube.com/watch?v=nW8Cz_v3 ... 4-overview

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:38

Bagheera_206 schreef:

Sony claimt met de A6000 (opvolger Nex6) de snelste AF ooit te hebben, sneller dan DSLR's.
http://www.dpreview.com/news/2014/02/12 ... t-tracking

Merk dat mijn Nex6 niet super snel is, maar heb ook weinig vergelijkingsmateriaal en is goed te doen.

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:21

Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen.... Na lang twijfelen eindelijk de beslissing gemaakt dat ik een eigen spiegelreflexcamera wil gaan aanschaffen. Ben al jaren aan het oefenen met de camera van mijn moeder (Olympus E-500) maar daar ben ik niet helemaal tevreden over.

Maar nu... wat een keuze :wow: Heeft iemand van jullie een idee welke ik het beste kan gaan aanschaffen? Ik heb een budget van plusminus €500,- en wil wel direct een lens erbij waar ik direct even mee vooruit kan dus koop wss alleen de body en dan een losse lens... Of er moet ergens een leuke aanbieding zijn. Zag bij de Mediamarkt de Nikon D5100 in de aanbieding alleen daar zit de kitlens standaard bij.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:01

Ik weet niet of ik mijn vraag hier goed stel, maar dat merk ik snel genoeg :D

ik wil graag mijn Canon eos 400D met mijn 18-55 mm kitlens verkopen. Wat kan ik hiervoor nog vragen? Op internet zie ik namelijk zoveel verschillende prijzen staan.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 20:06

Figaros schreef:
Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen.... Na lang twijfelen eindelijk de beslissing gemaakt dat ik een eigen spiegelreflexcamera wil gaan aanschaffen. Ben al jaren aan het oefenen met de camera van mijn moeder (Olympus E-500) maar daar ben ik niet helemaal tevreden over.

Maar nu... wat een keuze :wow: Heeft iemand van jullie een idee welke ik het beste kan gaan aanschaffen? Ik heb een budget van plusminus €500,- en wil wel direct een lens erbij waar ik direct even mee vooruit kan dus koop wss alleen de body en dan een losse lens... Of er moet ergens een leuke aanbieding zijn. Zag bij de Mediamarkt de Nikon D5100 in de aanbieding alleen daar zit de kitlens standaard bij.

Bedoel je camera met lens 500 euro? Of alleen de body?

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:38

juliedo24 schreef:
Figaros schreef:

Bedoel je camera met lens 500 euro? Of alleen de body?

Ik kon het niet laten en heb vanavond een Canon Eos 650D gekocht :-)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:48

Nice! Welke objectieven heb je erbij gekocht?

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:06

Bagheera_206 schreef:
Nice! Welke objectieven heb je erbij gekocht?

Heb nu alleen nog de kit, eerst maar even bijkomen na deze aankoop :o nu sparen voor een andere lens.
Hoop dat ik er goed aan gedaan heb om voor een 650D te kiezen, ben benieuwd. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:08

De 650D is een prima body hoor! Niets mis mee. :) Dezelfde sensor zit ook in mijn #babyCanon. :)