[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:12

Je zou kunnen kijken naar de 22-250IS

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:00

Volgens mij is ze niet echt van plan om voor zondag een nieuwe lens aan te schaffen. Hoewel ik wel moet zeggen dat de 55-250 een hele leuke lens is, vooral voor dat geld. Sowieso een leuke lens om als uitbreiding te hebben naast een kitlens.

wanneer je echt geen ervaring hebt zou ik alles op je camera gewoon vol automatisch zetten en je concentreren op wat je op de foto zet en het juiste moment. Probeer zoveel mogelijk met je rug naar de zon te fotograferen. De meeste foto's zijn (schuin) van voren het leukst of iets meer richting de zijkant.

Tip: kijk eens in portfolio's van andere fotografen wat jou aanspreekt, zo kun je ideeën op doen! Mijn site staat in mijn onderschrift en bij een hoop anderen ook.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:02

En als je met het kitlensje fotografeert zoveel mogelijk afstand nemen van het paard om perspectiefvervorming te voorkomen. Dus paard niet beeldvullend op de foto zetten. :=

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:03

Is het ook niet handig de lens standaard op 55mm te laten staan Richard? Dan heb je de minst grote hoek en dus al minder vervorming dan op bijv. 18 mm :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:05

Inderdaad. :) Alleen 55mm gebruiken en ruim afstand nemen. :=

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:13

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:24

Bedankt alvast voor de tips! Hoe zet ik de lens op 55mm? En ik dacht misschien om de sportstand te gebruiken. Is dat een goed idee? Dan zet ik ook de sluitertijd zo kort mogelijk...?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:50

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:55

PalermoZ schreef:
Bedankt alvast voor de tips! Hoe zet ik de lens op 55mm? En ik dacht misschien om de sportstand te gebruiken. Is dat een goed idee? Dan zet ik ook de sluitertijd zo kort mogelijk...?

Gewoon draaien aan je lens, zodat hij volledig ingezoomd staat. Kijk maar door je zoeker terwijl je er aan draait, dan zie je het gebeuren.
Sportstand ik denk inderdaad het best bij een bewegend paard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:07

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:14

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:27

Ha ha, ik maak me nog schuldig aan heel veel punten. Punt 6 heb ik zelfs nog nooit geprobeerd, maar ga ik toch eens doen.
Punt 8, tja .... het is inderdaad een gesleep. Maar voor dat soort gevallen probeer ik m'n compactcamera mee te nemen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:05

6 & 8 komen me ook bekend voor. En als ik mijn camera dan mee heb, dan gebeurt er niets...
En zodra ik mijn oog voor de zoeker houdt, springt mijn beeldscherm uit, dus dan krijg ik in 'scherm' van de zoeker gewoon de instellingen te staan en kan ik als nog zien wat ik doe.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:08

Hoi! :)

Ik ga volgende week donderdag voor 10 weken naar the Lake District, een van de mooiste gebieden van Engeland. Nu wil ik daar natuurlijk vèèl landschapsfoto's maken. Helaas, om de een of andere reden lukken landschapsfoto's mij vaak niet. Niet scherp genoeg, te weinig of te veel licht.
Hebben jullie tips voor mij? Met wat voor instellingen fotograferen jullie een landschap, met veel, middelmatig en weinig licht?

Ik heb een Pentax K10 met standaard lens. Kan ik daar uberhaupt goede landschapsfoto's mee maken?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:47

wat ik meestal hoor van andere fotografen heb je voor landschapsfotografie een statief nodig, zo kun je met weinig licht en lange sluitertijd toch scherpe foto's maken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:03

Deijs schreef:
wat ik meestal hoor van andere fotografen heb je voor landschapsfotografie een statief nodig, zo kun je met weinig licht en lange sluitertijd toch scherpe foto's maken.

Ja, dat klopt. Ik was eigenlijk van plan gewoon een bankje of iets anders dat voorhanden is te gebruiken als ''statief''.
Maar niet altijd heb je weinig licht natuurlijk.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:09

Martine_R Een statief is erg handig en ik zal het je zeker aanraden, vooral tijdens dagen met weinig licht. Als je ff Googled kom je ook veel tips tegen over landschapsfotografie. :) http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... dschappen/

------------

Ik zit net mijn foto's terug te kijken van de fotoreportage van vanmiddag en ik zie op de foto's genomen met een ISO hoger dan 400 drie strepen door de foto's lopen. Op de foto's horizontaal genomen lopen de strepen van links naar rechts, op verticale foto's van boven naar beneden, dus precies op dezelfde positie op iedere foto. Op foto's met veel zonlicht en lage ISO zijn de strepen niet te zien.

Is dit een body probleem, een lens probleem of een combinatie probleem? Ik vrees voor het eerste maar ik ben benieuwd of het probleem jullie bekend voor komt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:21

@Unleash: Die had ik inderdaad al gevonden en wat handige tips uit gehaald. Helaas staat er niet veel in over de instellingen die zij gebruikt hebben. Is het bijvoorbeeld altijd het beste om een zo groot mogelijk diafragma getal te gebruiken?

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:34

Punt 6 komt me bekend voor hihi :o

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:57

Unleash schreef:
Martine_R Een statief is erg handig en ik zal het je zeker aanraden, vooral tijdens dagen met weinig licht. Als je ff Googled kom je ook veel tips tegen over landschapsfotografie. :) http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... dschappen/

------------

Ik zit net mijn foto's terug te kijken van de fotoreportage van vanmiddag en ik zie op de foto's genomen met een ISO hoger dan 400 drie strepen door de foto's lopen. Op de foto's horizontaal genomen lopen de strepen van links naar rechts, op verticale foto's van boven naar beneden, dus precies op dezelfde positie op iedere foto. Op foto's met veel zonlicht en lage ISO zijn de strepen niet te zien.

Is dit een body probleem, een lens probleem of een combinatie probleem? Ik vrees voor het eerste maar ik ben benieuwd of het probleem jullie bekend voor komt.

Grote kans dat het aan je body ligt. Welke body heb jij, hoe oud is deze en hoeveel foto's heeft hij al gemaakt? :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:08

Hopelijk zit ik hier in het goede topic. :)

Vanmiddag heb ik probleemloos foto's gemaakt met mijn Nikon 55-200 mm lens en vanavond viel mij iets eigenaardigs op. Tijdens het scherpstellen hoor ik het motortje duidelijk werken gedurende de tijd dat ik de ontspanknop indruk. Zodra ik hem loslaat is het motortje ook weer stil, maar verspringt het beeld wat ik door de zoeker zie ook ietsje. Echter dit is alleen als ik de VR-functie op de lens heb aanstaan, als ik hem uit heb hoor je niets.

In de tussentijd heeft mijn camera alleen in de kast gelegen, opgeborgen zoals altijd en het is alleen deze lens. De rest van de lenzen maakt geen geluid.

Herkent iemand dit? Ik wil als het lukt morgen iig even naar de fotozaak toe.

Aan de resultaten van de foto's merk ik geen verschil, iig niet op 100% ingezoomd. Qua snelheid is er ook geen verschil, echt alleen dat geluidje.

Overigens heb ik ook al alles weer gereset omdat ik vanmiddag wel met de externe flitser aan het prutsen was en daardoor hier en daar wat gewijzigd heb. Ook dat heeft geen verschil gemaakt.

[edit] Via Google vind ik net dit: http://forum.belgiumdigital.com/f35/nik ... 76197.html. Is dit geluid mij nu gewoon nooit opgevallen of is het echt afwijkend? :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:04

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:45

hoe kan ik met een d3200 in combi met een 18-55 of 55-200mm lens een panorama foto maken?
is dit een kwestie van fotograferen of van bewerken of heb ik hier niet de juiste lens / body voor?
wat raden jullie aan en hoe? :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:47

Zelf zet ik de camera (ongeacht welk merk/lens) op een statief, schiet dan de foto's stuk voor stuk op dezelfde hoogte met dezelfde instellingen en plak ze dan aan elkaar. Dit kun je handmatig doen, maar er zijn ook programma's voor.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:48

magda_90 schreef:
Hopelijk zit ik hier in het goede topic. :)

Vanmiddag heb ik probleemloos foto's gemaakt met mijn Nikon 55-200 mm lens en vanavond viel mij iets eigenaardigs op. Tijdens het scherpstellen hoor ik het motortje duidelijk werken gedurende de tijd dat ik de ontspanknop indruk. Zodra ik hem loslaat is het motortje ook weer stil, maar verspringt het beeld wat ik door de zoeker zie ook ietsje. Echter dit is alleen als ik de VR-functie op de lens heb aanstaan, als ik hem uit heb hoor je niets.

Is gewoon, ook met volle accu ;)