Ik heb helaas geen statief, dus heb hem op mijn fietszadel zo stil mogelijk gehouden. Komt het daardoor?
Weet iemand hoe ik ze mooier krijg? (De horizon is ook scheef zie ik

edit: Of moeten ze in link?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke schreef:Wat vind je er precies 'niet mooi' aan? En wat zou je "mooier" willen hebben?
Als je iets specifieker bent in je omschrijving kunnen ik (en anderen hier) je beter helpen
Een klein diafragma... bedoel je (/de cursus) daarmee een kleine opening of een klein getal?
Want dat geeft 2 totaal andere foto's.
Ik zie in de EXIF van de laatste foto dat je f27 hebt gekozen, dus een kleine diafragma opening (groot getal). Het gaat er dus om, om zowel voorgrond als achtergrond scherp te krijgen in je opdracht...
Je hoeft dan niet perse het allerhoogste getal te kiezen.
Want wat je nu ziet in de foto, is dat je lens dan niet optimaal presteert. Met het diafragma wijd open of juist helemaal dicht is de lenskwaliteit vaak wat minder en krijg je een softe laag over je foto heen, die in beide foto's hier ook zichtbaar is.
Dat probleem zie je voornamelijk bij de wat goedkopere lenzen. Maar kan ook bij dure lenzen optreden.
Oplossen? Kies een iets lagere waarde. Bijv. f14 om maar iets te noemen.
In combinatie met je groothoek lens krijg je dan tóch een scherpe voor- en achtergrond
Martine_R schreef:Ik weet niet wat een groothoek lens is en of ik dat heb.. (?) maar ik ga het eens proberen met een wat minder hoog F-getal, dankjewel.