[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:00

Hoi, ik heb pas geleden een Pentax K10 aangeschaft. Maar nu moet ik voor de fotocursus die erbij hoort onder andere een foto maken met een klein diafragma. Ik heb vandaag even geoefend maar vind ze niet mooi.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb helaas geen statief, dus heb hem op mijn fietszadel zo stil mogelijk gehouden. Komt het daardoor?
Weet iemand hoe ik ze mooier krijg? (De horizon is ook scheef zie ik := )

edit: Of moeten ze in link?

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:18

Wat vind je er precies 'niet mooi' aan? En wat zou je "mooier" willen hebben?
Als je iets specifieker bent in je omschrijving kunnen ik (en anderen hier) je beter helpen :j

Een klein diafragma... bedoel je (/de cursus) daarmee een kleine opening of een klein getal? ;)
Want dat geeft 2 totaal andere foto's.

Ik zie in de EXIF van de laatste foto dat je f27 hebt gekozen, dus een kleine diafragma opening (groot getal). Het gaat er dus om, om zowel voorgrond als achtergrond scherp te krijgen in je opdracht...
Je hoeft dan niet perse het allerhoogste getal te kiezen.
Want wat je nu ziet in de foto, is dat je lens dan niet optimaal presteert. Met het diafragma wijd open of juist helemaal dicht is de lenskwaliteit vaak wat minder en krijg je een softe laag over je foto heen, die in beide foto's hier ook zichtbaar is.
Dat probleem zie je voornamelijk bij de wat goedkopere lenzen. Maar kan ook bij dure lenzen optreden.

Oplossen? Kies een iets lagere waarde. Bijv. f14 om maar iets te noemen.
In combinatie met je groothoek lens krijg je dan tóch een scherpe voor- en achtergrond :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:31

Ik heb een vraagje over de reverse lens technique. Weet iemand daar iets vanaf?
Ik heb vanmorgen wat geprobeerd.. Maar het lukt me maar niet om zowel de druppels als het object dat door de druppel te zien is scherp te krijgen..
Deze is op zich nog redelijk gelukt:
Afbeelding
Maar ik wil de bloem binnenin mooier rond van vorm en scherper. Heeft iemand daar nog tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:40

Dat is heel lastig, bij macro heb je sowieso altijd een kleine scherptediepte, en met een gewone macrolens zul je dan ook vaak willen diafragmeren. En dan wil je ook vanaf statief kunnen werken om nog enigszins lange sluitertijden te kunnen gebruiken, etc etc. Dat kan bij lensjekeren allemaal erg lastig.

Wat je kunt doen om te diafragmeren (voor meer scherptediepte) is:

- Lens op de camera
- Diafragma kleiner instellen voor meer scherptediepte (bijvoorbeeld F8 of F11)
- Depth of field preview knopje indrukken (dan wordt het diaframga kleiner, kun je ook zien als je vanaf de voorkant in de lens kijkt)
- Met dit knopje ingedrukt ondertussen de lens van je camera halen (het diafragma blijft dan klein)
- De lens omgekeerd voor de camera houden en je foto maken

Nadeel hiervan is wel: door de lens omgekeerd voor je camera te houden verlies je al licht en zul je al sneller last hebben van beweging dan wanneer ie er gewoon op zit, wat nog eens versterkt wordt door het moeilijker stabiel houden van je camera (statief gebruiken is lastig als je de lens vervolgens wel stil tegen je camera moet houden). Dit wordt nog eens versterkt door het kleine diafragma (want daar past minder licht door). Dus je zult misschien toch al gauw bij té lange sluitertijden komen en/of (zeker binnenshuis) behoorlijk hoge ISO's moeten gebruiken om scherpe foto's (zonder bewegingsonscherpte) te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:36

En als de hoeveelheid licht inderdaad een probleem is, helpt het om een zo licht/zonnig mogelijke plaats op te zoeken (liefst buiten natuurlijk). :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:10

Femke schreef:
Wat vind je er precies 'niet mooi' aan? En wat zou je "mooier" willen hebben?
Als je iets specifieker bent in je omschrijving kunnen ik (en anderen hier) je beter helpen :j

Een klein diafragma... bedoel je (/de cursus) daarmee een kleine opening of een klein getal? ;)
Want dat geeft 2 totaal andere foto's.

Ik zie in de EXIF van de laatste foto dat je f27 hebt gekozen, dus een kleine diafragma opening (groot getal). Het gaat er dus om, om zowel voorgrond als achtergrond scherp te krijgen in je opdracht...
Je hoeft dan niet perse het allerhoogste getal te kiezen.
Want wat je nu ziet in de foto, is dat je lens dan niet optimaal presteert. Met het diafragma wijd open of juist helemaal dicht is de lenskwaliteit vaak wat minder en krijg je een softe laag over je foto heen, die in beide foto's hier ook zichtbaar is.
Dat probleem zie je voornamelijk bij de wat goedkopere lenzen. Maar kan ook bij dure lenzen optreden.

Oplossen? Kies een iets lagere waarde. Bijv. f14 om maar iets te noemen.
In combinatie met je groothoek lens krijg je dan tóch een scherpe voor- en achtergrond :)

Bedankt voor je reactie!
Ik vind de kleuren niet mooi en hij lijkt ook niet scherp te zijn vind ik zelf.
Ik bedoel echt een klein diafragma. Een hoog F-getal dus. Dat de hele foto scherp is.

O kijk, daar wordt ik al een stuk wijzer van, dat ik het diafragma niet meteen zo klein mogelijk hoef te doen. Dus als ik het F-getal wat lager zet krijg ik ook nog gewoon alles scherp? Ik gebruik gewoon de standaard lens die bij de Pentax K-10 zit.

Ik weet niet wat een groothoek lens is en of ik dat heb.. (?) maar ik ga het eens proberen met een wat minder hoog F-getal, dankjewel.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:10

hoe stel ik bij mijn nikon d3000 de sluitertijd in? en welke sluitertijd geeft de meeste kans op scherpe opname van spriingende paarden

18-55 en 70-300 lens

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:50

draaien aan het wieltje toch :) en ik denk dat je het beste voor 70-300 kan gaan (ik neem aan namelijk dat je niet vlak naast de hindernis staat )?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:08

nee ik weet het, 70-300 heb ik nog niet binnen :P vandaar, maar dat wieltje ik weet niet ik kom er niet uit

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:27

Staat het niet gewoon in je handleiding? Bij mijn canon stond het goed uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:32

Hoe je de sluitertijd instelt staat precies omschreven in je handleiding.

Voor paarden in beweging en/of tijdens het springen gebruik je het liefst een sluitertijd van 1/500 of korter. Tussen de 1/250 en 1/500 kan ook, als het al wat donkerder wordt of in een binnenbak, maar dan krijg je al wel wat beweging in de hoeven. Langer dan 1/250 geeft storende bewegingsonscherpte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:44

Martine_R schreef:
Ik weet niet wat een groothoek lens is en of ik dat heb.. (?) maar ik ga het eens proberen met een wat minder hoog F-getal, dankjewel.

Ik weet zo niet uit m'n hoofd welke lens(en) Pentax standaard als kit bij z'n camera's levert.
Je kunt aan het aantal mm's op je lens zien welk type lens het is.

Een lens is "normaal" / neutraal van bereik rond de 35-70mm.
Dat is ongeveer hetzelfde als wat onze ogen ook zien.

Verder daar onder (kleinere getallen) is het een groothoek lens.
Verder daar boven (grotere getallen) is het een tele lens.

Een verrekijker en een telescoop zijn ook voorbeelden van telelenzen.
Dingen lijken dichterbij te zijn dan dat je zelf met je eigen ogen kunt zien.

Groothoeklenzen zijn juist tegenover gesteld; dan lijken dingen verder weg te zijn dan je met je eigen ogen ziet, en je ziet ook meer tegelijk (bredere beeldhoek).

Vb van groothoek naar neutraal zoomlens: 17-55mm
vb van groothoek primelens (zonder zoom): 24mm
vb van een telelens zoom: 70-300mm
vb van een tele primelens (zonder zoom): 200mm

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:52

Bij mijn (oudere) Nikon moet ik eerst (nadat ik em op S heb gezet) even de ontspanknop half indrukken en loslaten, en dan kan ik aan het wieltje draaien om de sluitertijd te veranderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:03

Klopt, je moet voor het instellen van je functies inderdaad even je ontspanknop half ingedrukt hebben gehad om de camera te activeren :j

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:24

oke dank je, geloof dat het zelfs is gelukt heb nu het probleem dat ik niet kan kiezen tussen 2 merken qua lens, zijn er hier meer mensen die een tamron lens (70-300) op een nikon body hebben>

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:34

Ik heb een Tamron lens voor mijn Nikon, maar dat is dan wel een 18-270mm lens. Maar hij doe het prima, al merk je uiteraard wel wat verschil met een echte Nikon lens, maar daar is de prijs dan ook naar.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:36

maar je kan er wel mee doen wat je voor ogen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:03

Ja...
Maar in veel gevallen lever je dus wél wat kwaliteit in (zo worden je foto's vaak een beetje "soft" als je de grootste diafragma opening gebruikt, scherpstelling is vaak minder snel, etc.).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:47

Ja precies, je zal wat meer met photoshop moeten verscherpen, mijn foto's komen ook best wel 'soft' uit de camera, en ik vind het vrij lastig om beweging te fotograferen omdat de lens inderdaad best langzaam scherp stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:55

Nou, die softheid krijg je er met photoshop niet uit ;)
Het is echt een "waas" over je foto, alsof er vaseline over je lens is gesmeerd.

Naverscherpen moet bij iedere camera, ongeacht de lens die er op zit.
Maar die softheid als lensfout is niet te corrigeren. Dus dat is iets waar je mee moet leren leven.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:09

Ik zou niet weten waar ik de vraag moet stellen, maar ik mag een statief tot een max van 25,- uitzoeken als sinterkerstkado.
Wat is het meest geschikte statief voor mij in combinatie met mijn FujiFilm S3200?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:16

Waar wil je een statief voor gaan gebruiken?

Ik heb er 10 jaar geleden eentje gekocht, omdat ik dacht dat ik 'm nodig had, en hij is tot op de dag van vandaag z'n verpakking nog niet uitgekomen! :P
Ik vind het ontzettend beperkend werken. En in veel situaties is het niet nodig.

Behalve als je echt fotografie gaat doen waarbij je veel langere sluitertijden gaat gebruiken, etc.

Een statief dat lichtgewicht, stevig en veel instelmogelijkheden (en snel koppeling) heeft, is prettig in gebruik. Verder maakt het merk, etc. meestal niet zoveel uit in die prijsklasse. Meestal komen ze toch al uit dezelfde fabriek ;)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:19

Het was meer dat ik iets moest uitzoeken nog van mijn ma voor sinterkerst en dat ik geen idee had en al langere tijd in gedachten liep met een statief mede idd voor lange sluiterdtijdfoto's zoals jij zegt, maar nu jij dat zegt ga ik twijfelen of ik dat wel moet doen dan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:26

Het hangt er dus vanaf wélk type fotografie je wil gaan doen.
Voor bijv. het fotograferen van paarden heeft een statief weinig zin. Want je gebruikt daarbij eigenlijk altijd al sluitertijden die zó snel zijn dat de beweging van het paard bevroren zijn. Die sluitertijden liggen veel hoger dan wat al nodig is om je eigen beweging te elimineren. Dus dan is een statief al overbodig.

Een statief is er dus voornamelijk om je eigen beweging uit de foto te halen.
Handig als je bijv. 's nachts foto's gaat maken. Of een stilleven met appels in een donkere keuken en niet wil flitsen. Etc.

Als je alleen een statief wil omdat je een cadeautje wil uitzoeken, dan zou ik eerder gaan voor bijv. een extra geheugenkaartje. Om maar iets te noemen :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:44

Ik moet zeggen dat ik een statief bij portretfotografie van paarden nog wel eens handig vind hoor.
Helemaal als ik langere fotosessies heb, dan krijg ik toch wel een lamme arm en dan krijg ik zonder statief soms wat last van bewegingsonscherpte. Ik heb een hele simpele goedkope (weet niet eens van welk merk.) Ik vond het gewoon belangrijk dat ik flink kon variëren in hoogte en dat het een lichtgewicht ding was. En dat is gelukt :)