[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:33

Daarvoor moet je eerst je camera in een handmatige of semi handmatige stand zetten.
Zoals M, A, S of P.

Voor sluitertijd voorkeuze zet je de camera in stand "S".
Je moet dan zelf de sluitertijd en iso instellen, de camera zal dan het diafragma bepalen.

Instellen kan via het draaiwiel op je camera.

Welke instelling je nodig hebt is niet zomaar te zeggen.
Dat is voor 100% afhankelijk van de lichtsituatie waar je op een bepaald moment mee fotografeert.

Of je snel foto's achter elkaar kan maken, heeft niets met sluitertijd te maken, maar met de snelheid van je camera en je geheugenkaart. Overigens is het gunstiger om zelf te leren correct te timen zodat je met 1 shot het perfecte moment kunt pakken. Kost even wat tijd, maar je hebt er veel meer aan en je camera verslijt er minder snel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:26

Kan iemand mij vertellen wat een definitieve oplossing is tegen reflecties van je studioflitser in de bril van je model? :) Ik weet dat als je het model in bepaalde hoeken ten opzichte van je licht laat staan je er geen last van hebt, maar ik wil graag dat het model alle vrijheid heeft om zelf zijn poses te kiezen. Ik heb iets gelezen over een polarisatiefilter, maar helpt dat altijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:35

Een circulair polarisatie filter kan je daarbij inderdaad helpen.
Maar je model heeft dan wel alle vrijheid; echter jij moet zelf bij iedere foto het filter zó draaien dat de reflectie er uit is. Dus je hebt dan toch bij iedere foto nog wat extra werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:55

Hmm, alsnog niet ideaal dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:48

Zeker, als je het direct al met studiolicht kunt oplossen is dat de makkelijkste en beste oplossing.
Maar ik kan me ook héél goed voorstellen dat iemand z'n studio belichting niet afhankelijk wil maken van de hoek waarop de glazen niet meer spiegelen. Je kunt dan een belichting krijgen die je misschien helemaal niet zo wil hebben. In dát geval is een C pola filter toch wel erg handig, omdat je je lampen gewoon kunt neerzetten zoals je je lichtopstelling zélf wil hebben. En de reflectie met 1 draai aan het filter op kunt lossen.

Wat dat betreft zijn brillen echt ondingen voor studiofotografen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:59

Ja, zeg dat wel! Het probleem is vooral dat ik geen continue licht op mijn lamp heb (ik heb de functie in ieder geval nog niet kunnen vinden op mijn flitser) zodat ik ook niet direct kan zien in welke hoek de reflectie er wel of niet is.. Dus dat weet ik pas nadat ik de foto gemaakt heb, en dat is natuurlijk ook niet handig. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:08

Welke flitsser heb je dan?
Want de meeste hebben inderdaad een instellicht/modellicht. :j
En dat is zeker met dit soort dingen wél zo prettig om te kunnen checken hoe het licht op de bril zal vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:29

De Jinbei Flitsset 4 - Millennia-II 500 Watt.
Ik denk dat de functie er ook wel op zal zitten hoor, maar omdat ik hem tot nu toe eigenlijk toch niet nodig had en de handleiding erg klein en beknopt is heb ik de functie nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:34

Die heeft zeker een modelling light, ik heb zelf ook Jinbei M's :)
Er staat zelfs "MODEL" bij het knopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:56

Haha, thanks. Ik zal het volgende keer even uitproberen. :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:05

Halloooo!

Ik ben van pagina 48.. en kom nu weer even buurten met een vraagje:

Kun je een extra/andere lens kopen voor de Canon Powershot XS120IS??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:09

@Moelly: nee, dat is een compactcamera zonder verwisselbare lens.

@Paoline: succes! :) Laat het modelling light trouwens niet eeuwig aanstaan, tijdens het fotograferen etc, of pas sowieso op als je je lampen gaat opruimen. De lampen kunnen erg warm worden als het modelling light lang brandt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:22

Nouks schreef:
Laat het modelling light trouwens niet eeuwig aanstaan, tijdens het fotograferen etc, of pas sowieso op als je je lampen gaat opruimen. De lampen kunnen erg warm worden als het modelling light lang brandt.

Is dat gewoon een E27 vitting?
Ik heb in mijn flitsers tegenwoordig spaarlampen gedraaid.
Dan werkt de dim-functie van de modellampen niet meer, maar ze worden tenminste niet meer zo heet (ze blijven zelfs érg koel!) en het stroomverbruik gaat aanzienlijk omlaag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:26

Volgens mij wel, maar ben niet 100% zeker. Wel een goeie zeg, dat ga ik eens even checken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:38

Ik kreeg die tip een paar weken geleden van iemand.
Dus ik dacht; proberen kan nooit kwaad.
Nou, ik wou dat ik dat eerder had bedacht. Want ik heb nu geen last meer van warme lampen (zeker met honden onhandig, want die gaan nogal hijgen door de hitte). En het scheelt behoorlijk wat op m'n electra rekening als ik met 4 lampen schiet.

Bij de IKEA kun je súper goedkoop spaarlampen halen.
2,99 voor 3 stuks.

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:12

ik heb een vraag (ik heb hier al een beetje gekeken maar kan het antwoord niet vinden..)
laatst wou ik foto's van me paard maken in de mist maar ze werden heel wazig en lelijk.
ik heb de standaard functies gebruikt en zelf wezen proberen maar kreeg het niet voor elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:20

Wat is je vraag dan precies? Want de vraag zelf staat er nu niet bij ;)

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:40

owja leker slim
hoe ik de ISO en sluitertijd moet zetten
ik heb dat nog vaak uit geprobeerd ik heb hem nog niet lang.
vaak gebruik de auto functie, want ik weet er ook nog niet veel van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:03

Er zijn 3 factoren die het licht bepalen:
Diafragma, iso en sluitertijd.

Hoe ze precies moet zetten is helaas niet te zeggen, want zowel je apparatuur als je omgeving als het weer is daarop van invloed.

Wat belangrijk is, is dat de sluitertijd snel genoeg is om de beweging van je onderwerp te bevriezen (en ook hierbij is niet precies te zeggen welke waarde dat is, omdat ieder onderwerp een eigen snelheid heeft en dus op een andere sluitertijd bevriest).

Afhankelijk van de gekozen sluitertijd en diafragma (wijd open zetten (= klein getal) geeft het beste resultaat bij weinig ligt), zal je de ISO instellen.
Als je diafragma wijd open staat, en je sluitertijd is nog niet snel genoeg om te bevriezen, dán zet je je iso wat hoger.

Let op, dit kun je alleen zelf instellen in de M,A (of av),S (of tv) en P standen.

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:07

okee dat zal ik morgen eens proberen
dankje wel alvast !

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 01:03

Afgelopen weekend ook in de mist gefotografeerd. Laten we zeggen dat het een extra uitdaging was met vooral veel misTlukte foto's. :) Vaak is er tijdens de nabewerking nog wel een en ander te redden... :=

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:22

Ik heb een vrij eenvoudige camera met 12 MP.. alleen nou geeft die bij veel foto's al vrij snel dat handje (dat je hem niet mag bewegen) en daardoor word het beeld dus niet bepaald helder. Hoe los ik dit op? Voornamelijk bij micro.. of zou dit te maken kunnen hebben dat ik zonder flits fotografeer?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:58

Even een vraagje van praktische aard: Momenteel zijn de bomen allemaal erg kaal en vind ik alles zo grauw buiten. Als jullie nu een fotoshoot zouden doen, wat voor achtergrond zouden jullie dan kiezen? Wat is mooi? Want gevulde bomen/bosjes zijn niet echt meer te vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:16

Er zijn een hoop bomensoorten die altijd groen zijn.
Denk bijv. aan coniferen, laurier, dennen, etc.

En een dikke rij bomen die het blad wel kwijt is, kan tóch ook als achtergrond gebruikt worden.
Alleen krijg je dan een donkerbruine achtergrond (van de takken en stammen) ipv een groene. :)

@Astaloca: snellere sluitertijd kiezen.