Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Destino schreef:Als jij ver inzoomt en je bent beginnend met foto's maken is het nodig. Dat heb ik van meerdere bokkers gehoord die langer fotograferen.
Anders als je inzoomt en je beweegt heel iets is je foto onscherp. Ik heb het zelf ook ervaren. Met VR uit worden ze sneller onscherp.
Hypofocus schreef:OF... je kunt voor 1 á 2 stops nog net gebruik maken van een beeldstabiliserende lens of camera.
Dat betekend bijvoorbeeld dat je met een telelens van 200mm nog op 1/100e uit de hand kunt fotograferen, als je VR (of IS hangt van je merk af) aan hebt staan. En als je de VR uit hebt staan heb je minimaal 1/200e nodig óf een statief.
Nouks schreef:Klopt. Met zulke sluitertijden beweegt je paard gewoon te hard. Muzikanten trouwens ook, dit zijn echt gelukstreffers, meestal hoef je 't niet te proberen met een langere sluitertijd dan 1/60 (of bij enthousiaste muzikanten tenminste 1/125).
Dianta schreef:Bedankt voor de links Nouks! Daar ben ik wat mee. Toch is de beslissing heel moeilijkFilmen is voor mij geen noodzaak + de 6.3 fps van 50D vind ik wel aantrekkelijk. Ik denk dat ik ga wachten tot 60D uitkomt en dan een 50D ga aanschaffen