Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:19

Tenno7 schreef:
Mmvs : echt super mooi!!
Weet je wat je misschien nog zou kunnen doen.. de linker deur spiegelen en dan daarmee de rechter deur vervangen. Zodat die ijzeren strip weg is en je symmetrie krijgt in je foto.. maar dat is een ideetje haha

Ik zou dan eerder z'n voeten een beetje "oppoetsen" want op de eerste blik lijkt het alsof ie heel krom op z'n pootjes staat, terwijl dat niet zo is als je beter kijkt.

Het concept is wel een mooie twist aan blackfotografie.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:30

Aguamenti schreef:
Wat een leuk topic! Ik wil zelf ook meer met fotografie gaan doen, maar mijn kennis erover is nog wat gebrekkig, dus ik hoop hier een vraag te mogen stellen!

Mijn vader was fotograaf, helaas is hij overleden dus uitleg over alles kan hij me niet meer geven, maar het materiaal is er nog wel. We hebben een Nikon D90 in huis, waar 3 lenzen bij zitten. Nou vraag ik me af of iemand hier mij zou kunnen uitleggen waar elke lens het meest geschikt voor is, want daar kom ik nog niet helemaal wijs uit :)
Ik heb een 17-35 mm lens, een 28-105 mm lens en een 80-210 mm lens.

Ik ben mij ook in mijn fotografie gaan verdiepen, na mijn paps overlijden (hij was ook fotograaf). Fijne manier vind ik om iets te doen waar hij gevoelsmatig toch nog bij mij is.
Even simpel gezegd: Hoe meer aantal mm's een lens heeft, hoe verder een lens kijkt.
Als een paard dus ver in de wei staat kan je het beste een 80-210mm pakken. Hiermee kan je paard het beste dichtbij halen.
de 28-105 is meer een allround lens.
De 17-35mm is een groothoeklens. Op moment dat je heel weinig mm's hebt, krijg je het effect dat de hoek die de lens groter is dan de hoek die "wij mensen" zien. Hierdoor krijg je een beeldvervorming. Dit kan juist heel gaaf werken bij bijvoorbeeld landschappen en 'funda foto's'. Maar als het je hoofd is wordt je er minder blij van :)

Amado7 schreef:
Ik heb vorige week mijn nieuwe lens uitgeprobeerd :D Toch maar even onherkenbaar gemaakt omdat ik niet weet of ze op bokt wil. Maar zo is de foto vast nog heel duidelijk :D

[ [url=m/wLsgpi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/X4TI1P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk die mist zo!

mmvs schreef:
Nog een paar van vandaag :D

[ [url=m/EAygyn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mwtOmZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6fizv0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3sAbPw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hou wel van zulke doorkijkjes :D

Gianti

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:33

Een hele toffe "inspired by Ariana Grande" fotoshoot gedaan :D

Afbeelding

Before:
Afbeelding

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:38

Tenno7 schreef:
Weet je wat je misschien nog zou kunnen doen.. de linker deur spiegelen en dan daarmee de rechter deur vervangen. Zodat die ijzeren strip weg is en je symmetrie krijgt in je foto.. maar dat is een ideetje haha

Zo ver gaan mijn Photoshop skills nog niet hahaha

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:39

Gianti schreef:

[ Afbeelding ]

Before:
[ Afbeelding ]

Heel gaaf weer !

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:41

ikke schreef:
Tenno7 schreef:

Ik zou dan eerder z'n voeten een beetje "oppoetsen" want op de eerste blik lijkt het alsof ie heel krom op z'n pootjes staat, terwijl dat niet zo is als je beter kijkt.

Hoe bedoel je dat ? Z’n hoeven waren ook niet heel mooi rond meer als je dat bedoeld.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:42

Mooi bewerkt ook Gianti! Ziet er goed uit :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:47

mmvs schreef:
ikke schreef:

Hoe bedoel je dat ? Z’n hoeven waren ook niet heel mooi rond meer als je dat bedoeld.

Nee, doordat de scheiding zwart-wit zo scheef over z'n hoeven loopt, met name z'n linker voet, is het net alsof ie compleet scheef op z'n voeten staat. Dat is niet zo maar daarvoor moet je wat beter kijken.

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:32

ikke schreef:
[

[/quo

Nee, doordat de scheiding zwart-wit zo scheef over z'n hoeven loopt, met name z'n linker voet, is het net alsof ie compleet scheef op z'n voeten staat. Dat is niet zo maar daarvoor moet je wat beter kijken.[/quote]

Ah oké. Tja. Hoort bij t paard dus zulke dingen pas ik nooit aan. :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:51

@Gianti wat een prachtige foto weer! Ze lijkt ook echt op Ariana!
@Tenno mooie foto's zo met die kerstkrans! Waar haar je zo een krans vandaan?
@mmvs prachtig die foto's zo met die deur. Het geeft ook echt sfeer aan de foto.
Foto 3 kan je zo in een paardenblad vinden <3

Ik heb vandaag foto's gemaakt van mijn pleegzusje en haar vriend. Door de bewolking was het erg donker en heb ik vooral bij de eerste foto de iso omhoog moeten gooien. Ondanks dat ben ik tevreden met alle foto's :D Hebben jullie tips?

Ik heb de boom gebruikt zodat het lijkt alsof je stiekem de foto van een kussend stelletje maakt :P
Afbeelding

Hier heb ik de foto expres zwart wit gemaakt. Witte jas met een zwarte muts vond ik een mooie combo. Ik zou de foto eventueel nog iets uit kunnen snijden om hem meer in het midden te krijgen.
Afbeelding

Bij deze foto heb ik een wat sterkere bewerking gebruikt. Ik vond de foto zo erg mooi gelukt.
Afbeelding

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:34

Wauw heel erg mooi maureen! Vooral de laatste vind ik echt heel mooi.

Hier wat foto's die ik gister heb gemaakt (eerste 2 bewerkt, laatste 2 niet want de bwertke versies van die stonden nog op mijn telefoon) Niet heel teveden met het resultaat ivm dat het best donker was en de kwaliteit niet zo mooi is geworden :/
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:14

Die laatste is heel romantisch Maureen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:15

Dankjewel Myponyhoward!
@paljaslaura ja vond ik ook. Ik was heel blij dat ik dit stukje bos vond :D

@Myponyhoward Ik mis wat kleur in je foto's. Met welke instellingen heb je gefotografeerd?

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:40

Maureen95 schreef:
Dankjewel Myponyhoward!

@Myponyhoward Ik mis wat kleur in je foto's. Met welke instellingen heb je gefotografeerd?

bij de eerste 2:
1/60 sec. f/5,6 70 mm
ISO 6400

bij de 3e:
1/320 sec. f/5,6 130 mm

Bij de 4e:
1/800 sec. f/5,6 170 mm
ISO 6400

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:41

Myponyhoward schreef:
Maureen95 schreef:
Dankjewel Myponyhoward!

bij de eerste 2:
1/60 sec. f/5,6 70 mm
ISO 6400

bij de 3e:
1/320 sec. f/5,6 130 mm

Bij de 4e:
1/800 sec. f/5,6 170 mm
ISO 6400

pittig donker was het dus al. Waarom heb je gekozen bij de laatste voor 1/800?

Maureen95 schreef:
@mmvs prachtig die foto's zo met die deur. Het geeft ook echt sfeer aan de foto.

Ik heb vandaag foto's gemaakt van mijn pleegzusje en haar vriend. Door de bewolking was het erg donker en heb ik vooral bij de eerste foto de iso omhoog moeten gooien. Ondanks dat ben ik tevreden met alle foto's :D Hebben jullie tips?

Ik heb de boom gebruikt zodat het lijkt alsof je stiekem de foto van een kussend stelletje maakt :P
[ [url=m/wVThO7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier heb ik de foto expres zwart wit gemaakt. Witte jas met een zwarte muts vond ik een mooie combo. Ik zou de foto eventueel nog iets uit kunnen snijden om hem meer in het midden te krijgen.
[ [url=m/uJwEcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij deze foto heb ik een wat sterkere bewerking gebruikt. Ik vond de foto zo erg mooi gelukt.
[ [url=m/N0QnUu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank!
Vind de laatste vooral erg tof. Hele gave sfeer zit erin :D

Amado7 schreef:
Mooi bewerkt ook Gianti! Ziet er goed uit :)

dank :D

mmvs schreef:
Gianti schreef:

[ Afbeelding ]

Before:
[ Afbeelding ]

Heel gaaf weer !

thanks <3

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:07

Hebben er mensen tips voor online cursussen. Echt gericht op de fotografie. Ik merk dat ik het moeilijk vind om de foto’s echt scherp te krijgen. Zal soms ook aan m’n (niet altijd) stille hand liggen. Maar ik fotografeer nu ook met monopod en nog gaat t niet altijd goed. Dus zoek echt iets wat heel erg gericht is op stap voor stap instellen en echt alle instellingen bij langs gelopen worden.
De compositie en timing qua actie foto’s kan ik wel (als ik dat van mezelf mag zeggen) maar het echt 100% instellen lukt me dus toch nog niet.

Wel net te horen gekregen dat iemand z’n dochter een fotoshoot door mij cadeau wil doen voor kerst. Super leuk natuurlijk. En daardoor nog meer gedreven om echt stappen te zetten qua fotografie :D

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:08

Maureen95 schreef:

[ [url=m/wVThO7.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uJwEcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/N0QnUu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah super leuk om te horen!

Mooie foto’s ! Vooral die laatste vind ik erg mooi bewerkt !

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:17

Maureen :

Dankjewel, ik heb de krans zelf gemaakt van een guirlande.

Je laatste foto vindt ik echt prachtig geworden!

Myponyhoward ; ze zijn wat aan de donkere kant. Voorderest mooi hoor!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:39

Dankjewel Tenno7, Gianti en mmvs. :D

Ik heb geen idee wat een guirlande is maar ik ga het even googlen _O-

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:33

Ik ken geen cursussen maar als je wat tegenkomt wat wat lijkt wil je dat delen hier? Als ik weer meer tijd heb lijkt mij dat ook wel leuk :)

Ben ook nog even op de bandwagon gesprongen. Stalgenoot had zelf een krans gemaakt dus haar paarden op de foto gezet. En mijn eigen paarden mochten ook een keer met iemand anders zn krans :P

Kan geen krans foto's meer zien nu maar mensen vinden het toch altijd erg leuk!

Afbeelding

En mijn eigen vriendjes

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:38

mmvs schreef:
Hebben er mensen tips voor online cursussen. Echt gericht op de fotografie. Ik merk dat ik het moeilijk vind om de foto’s echt scherp te krijgen. Zal soms ook aan m’n (niet altijd) stille hand liggen. Maar ik fotografeer nu ook met monopod en nog gaat t niet altijd goed. Dus zoek echt iets wat heel erg gericht is op stap voor stap instellen en echt alle instellingen bij langs gelopen worden.
De compositie en timing qua actie foto’s kan ik wel (als ik dat van mezelf mag zeggen) maar het echt 100% instellen lukt me dus toch nog niet.

Wel net te horen gekregen dat iemand z’n dochter een fotoshoot door mij cadeau wil doen voor kerst. Super leuk natuurlijk. En daardoor nog meer gedreven om echt stappen te zetten qua fotografie :D

Is er een lokale fotoclub?
Ik denk dat je daar verder mee komt, eerlijk gezegd.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:30

Bwa ik heb avondschool fotografie gedaan maar was persoonlijk (achteraf gezien) beter uit geweest met een specifiekere workshop oid van een paar sessies bv.

Hoewel dat denk ik ook te maken heeft met het feit dat wij halverwege het jaar via Zoom les gingen krijgen door de Corona, dat is het toch niet helemaal vind ik. Toch niet als je betaalt om begeleid te worden etc

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:44

Ik heb contact gehad met Ryanne Tigchelaar. Ga daar een 1 op 1 masterclass doen. Deels van m’n vriend als verjaardagscadeau :o

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:50

Mmvs : oh super gaaf he!! Ik denk dat je daar heel veel aan gaat hebben. Wil ik ook nog wel in de toekomst!

Ik heb weer eens een oude foto opgezocht van 4 jaar geleden en bewerkt haha.

Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:41

Gave foto's weer <3 Ik moest ook al aan kransfoto's geloven op stal.. :D

Afbeelding
Afbeelding